Üzleti intelligencia IT3-BT 2007. január 26..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Adatmenedzsment és kontrolling. ADAT Adott folyamat pillanatnyi állapotának jellemzője, mely önmagában nem értékeli az adott folyamatot.  Mennyi?130.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Társadalmi haszon az adatok mélyén Surján László, gazdasági igazgató, IQSYS Sipos Ferenc, BI ágazatvezető, IQSYS.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Data Explorer Kft. Tóth Nándor Ügyvezető.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Távközlési és Médiainformatikai Tanszék Gáspár-Papanek Csaba Ügyvivő szakértő
Szűcs Imre CRM elemző GE Consumer Finance Budapest Bank Rt.
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
2010. november Balatonfüred
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Csoportmunka szolgáltatások megvalósítása a T-Mobile-ban Keresztúri Éva T-Mobile Magyarország.
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
Halászat a globális adatóceánban – de mit tehetünk vele?
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
SharePoint 2007 Farkas Bálint. Miért? Vízió a webről: a fejlesztés annyi, hogy „összekattintjuk” a weboldalakat előre megépített komponensekből Pl.: napló.
SQL Server 2005 Reporting Services a gyakorlatban
Korszerű eszközök a vállalati információ- és tudásmenedzsmentben
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A CAD/CAM modellezés alapjai
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Az Office Business Application (OBA) alkalmazásmodell Az üzleti probléma: központosított, mégis rugalmas feladatkövetés A lehetséges megoldások nagyvállalati.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Dokumentumkezelés GTM szeminárium sorozat Kontor 2004 ügyviteli keretrendszer Előadók: Szalontai Zoltán (T-Systems) Albert István (MSDN Kompetencia Központ)
Üzleti Intelligencia – koncepciók és megoldások
Informatikai igények a toborzás és kiválasztás piacán (saját szempontú vizsgálat) Kunos Andrea – MediaGo Alapítvány
VI. CRM konferencia - CEBC „ CRM? - Igen! A versenytársaink már csinálják! - De mit is? ” Számely Éva Vialto Consulting Május 28.
Copyright © 2005 | update software AG | update software Magyarország Kft. Radics Sándor principal IV.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
VIR KK VIR Kompetencia Központ (BICC, Business Intelligence Competency Center) Hodász Attila – BDX Kft.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Önkiszolgáló üzleti intelligencia az SQL Server 2012-ben
Első lépések Hogyan kezdjünk hozzá
Microsoft BI technológiák az eszközmenedzsment szolgálatában
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Adatbázisrendszerek jövője
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Budapest, június 28. Ontológia kezelő modul tervezése szöveges információt kezelő informatikai rendszer számára Förhécz András BME Méréstechnika.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Az EEM helye a menedzsmentben
Dr. Fekete István Integrált kockázatfelmérés informatikai támogatása: Szigma Integrisk Budapesti Corvinus Egyetem Balatonalmádi január
Üdvözöljük az IIR Konferencia résztvevőit! IIR Konferencia 2001.
Adatbányászat és üzleti intelligencia SPSS – MicroStrategy integráció
ProClarity 6.3 áttekintés ProClarity Professional ProClarity Analytics Server Integráció Mire használjuk a ProClarityt?Mire használjuk a ProClarityt?Demó.
A Microsoft Üzleti Intelligencia megoldása és platformja
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
2006.augusztus — Budapest BO stratégia tervezet Előadó:
Vállalati modellek 2007.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer fejlesztése a Miskolci Egyetemen Bordás Katalin Miskolci Egyetem Számítóközpont.
Cél – a biztonsági szempontokat is figyelembe vevő betekintés a vállalati adatokba a szervezet összes munkatársa számára, hogy optimális döntéseket hozhassanak,
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
Vállalkozásmenedzsment I.
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). A kontrolling a modern vállalatvezetés közgazdasági eszköze Megteremti a vállalkozás pénzügyi folyamatai szabályozási.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Egységes tartalomkezelés - Adatharmonizálás ECM filozófiával -
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Az állatorvos szerepe az élelmiszerlánc- biztonság megteremtésében Informatika (számítástudomány, elemzések) Dr. Tirián Attila
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Értékteremtő üzleti megoldások a BI segítségével
Integrált ügyfél-kommunikáció a weben
Üzleti intelligencia megoldások, avagy vezetői döntéstámogatás (XXI.)
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Üzleti intelligencia IT3-BT 2007. január 26.

Az üzleti intelligenciát biztosító technológiák Tézis Az üzleti intelligenciát biztosító technológiák nemcsak a nagyvállalatoknál segítik elő integrált információgazdákodási rendszerek létrejöttét, hanem az adatok egyre változatosabb körét a mainál jóval mélyebben lesznek képesek elemezni, és kiszolgálni a legkülönbözőbb szervezetek – akár egyének – növekvő igényét pontos, lényegi és érthető információkra.

Az üzleti intelligencia helye a vállalatban Vállalati szintű döntéshozatali és stratégiai irányítási folyamatok IT alkalmazások Üzleti intelligencia (BI) Ügyfélkapcsolatok kezelése (CRM) Operatív vállalat- irányítás (ERP) Beszállítói lánc kezelése (SCM) A vállalat operatív (termelő-szolgáltató) folyamatai

Az üzleti intelligencia meghatározása Az üzleti intelligencia olyan technológiák és alkalmazások összessége, amelyek az adatok összegyűjtésével, hozzáférhetőségével és elemzésével foglalkoznak egy vállalatban, hogy vezetői jobb üzleti döntéseket hozhassanak, azaz amelyek elősegítik a vállalati döntéshozatalt. Az „intelligencia” szó a latin “intelligentia”-ból ered, amely az “inter“ (között) és a “legere” (választ) szavak összetételéből keletkezett, azaz szó szerint “lehetőségek közötti választást”, tkp. döntéshozatalt ill. döntéshozatali képességet jelent.

Üzleti intelligencia A vállalati információellátás ciklusa 1. ELŐÁLLÍTÁS 2. RENDSZEREZÉS 3. ELEMZÉS 4. HASZNOSÍTÁS vállalat teljesítményalapú írányítása (CPM) vállalati működés támogatása vállalati működés támogatása metaadatkezelés kutatási és elemzési adattárház metaadattár Egyéb alk. ügyfél- kapcsolat vállalati munka-folyamat támogatása vállalati adattárház ERP adatelemzés, adatbányászat, információfeltárás vállalat- irányítás adat- transzformáció és -integrálás CRM EAI adattárolás adatpiacok döntéstámo-gatás (DSS) kigyűjtés, átalakítás és betöltés SCM beszállítói lánc operatív adattár értékesítési lánc vállalatközi együttműködés támogatása operatív piacok üzleti folyamatok felügyelete (BAM) Külső források A vállalati információellátás ciklusa

Jelen helyzet / 1 Rendszerezés: operatív adatok összegyűjtése (Extract), megfelelő átalakítása (Transform) és különböző, vállalati szintű, jól struktúrált adattárakba és adattárházak-ba való eltárolásával (Load) nincs eszközfüggetlen, vállalati szintű adatkonszo-lidáció az eredeti, operatív adatok további elemzésére nincs támogatás

Jelen helyzet / 2 Elemzés: Jelentéskészítés (Excel, specializált eszközök) Ad-hoc, több (de fix) szempontú elemzés (OLAP) Feltáró jellegű elemzés (adatbányászat), pl. analítikus CRM

Az adatok elemzésétől a hasznosításukig CPM stratégiai irányítás visszajelzést kap dönt és tervez Közös adatok és metaadatok javasol és előrejelez összegyűjt BI BI elemzés jelentés-készítés értékel eloszt folyamat-felügyelet beavatkozik észlel BAM

BI-platformok Teljes fejlesztői eszközkészlet Jellemzőik: Gyártóik: olyan BI-alkalmazások létrehozására, bevezetésére és karbantartására, amelyek adatintenzívek egyedi felhasználói felülettel rendelkeznek konkrét üzleti problémák köré épülnek célzott elemzéseket és modelleket tartalmaznak Jellemzőik: Adatbázishozzáférés (pl. SQL) OLAP-adatkezelés Modellezés (mi lenne, ha …?) Statisztikai elemzés Grafikus ábrázolás Gyártóik: Eszközgyártók: Arcplan, ProClarity, MicroStrategy, Hyperion, SAS Üzleti alkalmazáskészítők: SAP, PeopleSoft Forrás: Gartner, 2003

BI-csomagok Vállalati BI-eszközkészlet (Enterprise BI Suite) Az alapszintű lekérdező és jelentéskészítő eszközök leszármazottja, amelyeket kiegészít és kiterjeszt a különböző szintű felhasználók kiszolgálása érdekében. Jellemzőik: Sokféle lekérdezési, jelentéskészítési és (egyszerű) OLAP-lehetőségek Minimális képzést igényelnek Habár az OLAP-használat terjed, a lekérdező és jelentéskészítő alapeszközök maradnak a leginkább elterjedtek Némelyiküket BI- vagy Web-portáloknak is nevezik az erős web-orientáltságuk miatt. Ezek a portáleszközök böngészőkben teszik elérhetővé a szokásos EBIS-funkciók egy részét, de a gyártók egyre inkább növelik az így biztosított funkciók körét, és közelítik azt a teljes kliens-oldali eszközökéhez. Gyártóik: Business Objects és Cognos (a két vezető) Information Builders, Oracle, Crystal Decisions, Brio, MicroStrategy Forrás: Gartner, 2003

Az adatbányászat folyamata Üzleti szituáció felmérése Elemzési lehetőségek összegyűjtése, értékelése Döntés az üzleti cé- lokról Döntés a projekt indí- tásáról Modellek építése Modellek üzleti validálása Modellek kiértékelése Modellek finomhangolása Eredmények összesítése üzleti megoldássá Üzleti alkalmazás Az üzleti cél meghatározása Az elemzési feladat megfogalmazása Modellek felállítása Modellek megvalósítása Az üzleti cél elérésének ellenőrzése Visszamérés, monitoring Idő- és költségtervezés Adatgyűjtés és feltárás Jelmagyarázat: Előrehaladás Informatikai tevékenység Adatbányászati tevékenység Üzleti tevékenység Viszacsatolás

Hajtóerők az üzleti intelligencia mögött Teljesítmény- alapú irányítás Alkalmazások számának és használhatóságának növekedése 2 Adatbázisok képességeinek fejlődése Adatmennyiség mértéktelen növekedése Adatok átlátásának, megértésének fontossága Üzleti intelligencia megoldások 1 3 Tárolórendszerek képességeinek fejlődése Jogszabályi megfelelés

A fejlődés fő irányai BI BI 1 2 3 Nagy vállalatok Struktúrált adatok Könnyen struktúrálható adatok Nehezen struktúrálható adatok BI Nagy vállalatok és intézmények Kis és közepes vállalatok, egyéb szervezetek Egyének 1 2 3

A vállalati információgazdálkodás integrált infrastruktúrája üzleti folyamatok összeállítása üzleti folyamatok platformja integrált összeállítási technológiák üzleti szolgáltatások tára egyedi alkalmazások csomag- alkalmazások külső szolgáltatások alkalmazási portfólió ügyféladatok integrációja termékek tartalom- és adatkezelése üzleti intelligencia alkalmazások vállalati tartalom- kezelés EIM infra- struktúra Adat-szolgáltatások adatátalakítás tartalom-integráció adatgazdál- kodás adat-beszerzés adat- mozgatás adat- bővítés adat-elérés adat-minőség Metaadatkezelés és szemantikai egyeztetés modellek sémák tárak és nyíl- vántartások szabványok keresés üzleti szabályok osztályozás tranzakciós, operatív éa analítikus forrásokból ügyfél alapadat termék alapadat eszköz alapadat külső adat- források vállalati adat- tárház struktúrált, félig struktúrált és nem-struktúrált tartalmakból

Trendek a vállalati BI területén Az adatintegráció szerepe szélesedik Változnak az alkalmazási igények Egyre több metaadatot használnak fel Növekszik a közvetlen, valós idejű felhasználás Operatív BI Zárt ciklusú vállalati információellátás

Terjedés a vállalaton kívülre BI 2.0 (Web 2.0 hatása az üzleti intelligenciára) “emberközpontú” üzleti intelligencia előrekonfigurált vállalati BI-elemzések helyett önellátás egyre szélesebb körben Microsoft, Office 2007, Excel Services, PerformancePoint Irányított elemzések és intuitív megjelenítés “Önszerveződő” információs ágensek

Adat- és szövegbányászat konvergenciája Adatbányászat Csomagolt megoldások, operatív felhasználás Teljesítménynövelés, skálázhatóság Nagy mennyiségű elosztott adat elemzése Együttműködő képesség, szabványhasználat Struktúrálatlan adatok elemzése (pl. szövegbányászat) A keletkező információk túlnyomó többsége struktúrálatlan Tényállítások, kategorizálás kinyerése Nyelvi, statisztikai és egyéb modális technikák

Várható fejlődés zárt ciklusú vállalati információgazdálkodás 2016 2006 2011 2016 struktúrálatlan adatok elemzése információs ágensek „valós” idejű feldolgozás fejlett értelmezés metaadat-vezérelt adatintegráció BI 2.0 önellátó felhasználó egyszerű web-interfész intuitív megjelenítés ad-hoc lekérdezés irányított elemzés feldolgozás Excel-ben BI 1.0 Excel-integráció adatbányászat statisztikai elemzés jelentés- készítés OLAP-nézetek adattárház-építés

Szükséges technológiai fejlődés Adatkezelés, adatbázisháttér Adatminőségbiztosítás Szolgáltatás-orientált architektúra

Szolgáltatás-orientált architektúra BI-jellegű webszolgáltatások Operatív BI-hoz elengedhetetlen Egyedi BI-platformok helyett BI-eszközök együttműködése

Az IKT más területeire való hatások Informatikai közművek Rendszeresemények elemzése Tendenciák azonosítása Információvédelem behatolásészlelés szpemszűrés

Társadalmi-gazdasági hatások A vállalati bizalom és hitelesség javulása Új lehetőségek a gazdaság és társadalom működésében Adatvédelmi kockázatok növekedése Információszabadság növekedése

Új lehetőségek a gazdaság és társadalom működésében Ügyfélszegmentáció Ügyfélérték-számítás Keresztértékesítés lehetőségeinek feltárása Adósminősítés Bolti „együttvásárlások” meghatározása Lemorzsolódások vizsgálata Internetes viselkedési szokások elemzése Csalások felderítése

Magyar vonatkozások Kutatás, kísérleti alkalmazás: Üzleti alkalmazás: SZTAKI Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány BME GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék Üzleti alkalmazás: IQSYS DSS Data Explorer Logson Ramasoft Eszközök: SAS ORACLE Microsoft Applix Innovatív hazai alkalmazások Jelentéskészítés Hitelminősítés Kockázatkezelés Adattisztítás Basel II

Következtetések A BI növelheti a társadalom és a gazdaság mainál racionálisabb működésének esélyét, de leértékelődhet a hagyományosabb, informális és helyismeretre épülő tudás szerepe Adatvédelmi és személyiségjogi kérdések felvetődése, amelyek kezeléséhez a társadalom minden szereplőjének közre (és együtt) kell működni: államigazgatás (szabályozás) vállalatok (önkontroll, a technológia óvatos alkalmazása) állampolgárok (magánszférát erősítő technológiák használata, információtudatosság)