A TUDATFEJLŐDÉS LÉPCSŐFOKAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

„Az Én Utam…” Életfeladat & Önmegvalósítás
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A pozitív pszichológia
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Alfred Adler individuálpszichológiája
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A harmadik erő elméletei
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A pszichológiai fejlődés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
CARL ROGERS
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
Bemutatkozunk MAGYAR TEOZÓFIAI TÁRSULAT SZIDDHARTHA ALOSZTÁLY.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Mindennapi veszteségeink
Ken Wilber ( ) A transzperszonális pszichológia egyik legjelentősebb képviselője Az integrál pszichológia megalkotója A nonprofit Integrál Intézet.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A harmadik erő elméletei
A fenomenológiai perspektíva a személyiséglélektanban
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Fenomenológiai megközelítés
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

A TUDATFEJLŐDÉS LÉPCSŐFOKAI ÉN Hogyan lesz az én ?

Teozófiai szemléletmód A Teozófiai hármas célkitűzése: Megalkotni az emberiség egyetemes testvériségének egyik magvát nemzetiségi, vallási, társadalmi osztálybeli, nemi és faji megkülönböztetés nélkül. Támogatni a vallások, bölcseletek és tudományok összehasonlító tanulmányozását. Kutatni a természet még fel nem ismert törvényeit és az emberben rejlő erőket.

Miről lesz szó ? A személyes tudat fejlődéséről – teozófiai és transzperszonális megközelítésben Teozófiai alapok a személyiségről Személyiségfejlődési elméletek (Loevinger, Kohlberg - pszichológia) A Felsőbb Én megjelenése a pszich-ban (Jung, Assagioli, Maslow transzperszonális pszich.-TP) Wilber – integrálpszichológia Csíkszentmihályi – boldogságpszichológia D.Hawkins – erő kontra ERŐ elmélet

A transzperszonális pszichológia (TP) nagyjai

Teozófiai fogalmak

Teozófiai fogalmak

Az ember felépítése Egyéniség Fizikai Asztrál Mentál Buddhi Atma S p i r i t u á l i s E m b e r Egyéniség Felsőbb Én Az ember felépítése Kauzáltest Fizikai Asztrál Mentál Buddhi Atma kis én Személyiség

Teozófiai szempontból… … a tudat fejlődését az anyagba burkolózástól (involúció) a kristályokon, növényeken, állatokon át az emberi, majd a spirituális tudatig (evolúció) – életciklusok hosszú sora alatt értjük. Ezért a személyes emberi tudat fejlődését is a reinkarnáció, a többszöri testet öltés figyelembe vételével értelmezzük !

A személyiség változásai Önzés Életminőség Energiaszint + / - + / + Tudatosság - / - + / -

Csakrák és a fejlődés Szahaszrara – Korona Adzsna – Homlok Visuddha – Torok Anahata – Szív Manipura – Napfonat Szvahiszthana – Szakrális (Lép) Muladhara – gyökér

Jane Loevinger (1919-2008) Az énfejlődés (én-érzet) szakaszai 1. PRESZOCIÁLIS SZAKASZ – MUNKÁLKODÁS AZ ÉN-NEM ÉN ELKÜLÖNÍTÉSEN. 2. SZIMBIOTIKUS SZAKASZ – MUNKÁLKODÁS AZ ANYÁTÓL VALÓ ELKÜLÖNÜLÉSEN. 3. IMPULZÍV SZAKASZ – ÖSZTÖNÖK KIENGEDÉSE A FÜGGETLENSÉG ÉRDEKÉBEN, HATÁS GYAKORLÁSA, JELENRE IRÁNYULTSÁG, KIZSÁKMÁNYOLÁS. AZ ÉN ÉRVÉNYESÍTÉSÉNEK GYAKORLÁSA. 4. ÖNVÉDŐ SZAKASZ – SZABÁLYOK FELFOGÁSA, EGOCENTRIKUS ÉRTELMEZÉSE („CSAK EL NE KAPJANAK”), NINCSENEK HOSSZÚTÁVÚ CÉLOK ÉS TERVEK.

Az énfejlődés szakaszai 5. KONFORMISTA SZAKASZ – SZOCIÁLIS CSOPORTTÓL FÜGGŐ JÓLLÉT MIATTI SZABÁLYBETARTÁS, SZENT SZABÁLYOK. AZ ÉNT AZ ELISMERÉS ÉS A MÁSOK ELŐTT VALÓ MEGJELENÉS FOGLALKOZTATJA 6. LELKIISMERETES-KONFORMISTA SZAKASZ – KÜLÖNBSÉGET TESZ AZ „ILYEN VAGYOK” ÉS AZ „ILYENNEK KELLENE LENNEM” KÖZÖTT. FOKOZOTT ÖNREFLEXIÓ. A VISELKEDÉSI SZABÁLYOKBAN TEHETŐ KIVÉTEL. 7. LELKIISMERETES SZAKASZ –ELVONT ERKÖLCSI PARANCS BEÉPÍTÉSE, EZEK FONTOSABBAK A CSOPORTSZABÁLYOKNÁL. A BŰNTUDAT ÉS NEM A SZÉGYEN VEZÉREL A SZABÁLY BETARTÁSÁBAN. A TELJESÍTMÉNY ÖNMAGÁBAN BECSÜLHETŐ, AZ EMBEREKET ÖSSZETETTEN SZEMLÉLI JÓ ÉS ROSSZ OLDALAIKKAL EGYÜTT. 8. INDIVIDUALISTA SZAKASZ – TUDATOSUL A SAJÁT EGYÉNISÉG, TOLERANCIA MÁSOKKAL SZEMBEN.

Abraham Maslow (1908-1970) A szükségletek hierarchiája Az egyes szintek kielégítettsége után lehetséges csak a következő szintre lépni Ha az alsóbb szinteken hiány támad, az ember minden energiáját a deficites szint újraépítésére fordítja Vagy tudatosan le kell mondania az adott szint szükségleteiről

Az elégedetlenség piramisa

Az önmegvalósító személyiség Önmegvalósítás feltétele: szükségletek (hiányalapú és növekedési) bizonyos szintű kielégítettsége. Önmegvalósítás élménye: csúcsélmény. Az önmegvalósítók személyisége: - pontos valóságészlelés - elfogadóak önmagukkal és másokkal - spontánok, mesterkéletlenek - autonómia - mély kapcsolatok, de csak néhány emberrel - gondolatgazdag, nem ellenséges humor - intrinzik motiváció

Roberto Assagioli (1888-1974) Tudatmodell: Felsőbb Én Felső tudattalan, tudat feletti Kollektív tudattalan A tudat területe Középső tudattalan „… én vagyok” Tudat alatti Kollektív tudattalan

Csíkszentmihályi Mihály FLOW (Áramlat -1998) Olyan észlelt kihívások vagy cselekvési lehetőségek, amelyek a meglévő készségekkel éppen teljesíthetők

A flow funda-MENTÁLIS alapjai A kihívás-készség egyensúly A cselekvés és tudat összeolvadása A világos célok Az egyértelmű visszajelzések Koncentrálás a pillanatnyi feladatra A kontroll érzése a műveletben Az önmagunkkal kapcsolatos tudatosság elhalványulása Az időélmény átalakulása Az autotelikus élmény (maga a tevékenység jutalom)

Megtalálni a helyünket Feladatok Szorongás Unalom Képességek

A flow következményei A flow-élmények vitaminbombaként hatnak a szervezetre és befolyásolják a szubjektív jóllétünket is. A tevékenység közben közvetlen nem tapasztalunk boldogságot, ahhoz túl koncentráltak vagyunk, de utólag beáll az önmegerősítés – a pozitív érzések folyamatos fejlődési igényt indukálnak. Stressz rezisztencia. Pozitív énkép, önbecsülés. Jól definiált jövőkép.

De nem adja meg az etikai irányt! A flow … „ … a komplexitás evolúciójának motorja, hiszen arra ösztönöz, hogy a saját határainkat meghaladva, fejlődjünk. De nem adja meg az etikai irányt! Feladatunk tehát abban áll, hogy megtanuljuk, a saját életünket olyan módon élvezni, hogy azzal ne csökkentsük mások esélyeit a saját életük élvezetében.” > Teozófia - megkülönböztető képesség

Ken Wilber (1949) Integrálpszichológia Kelet és nyugat kultúrájának, tudományágainak, filozófiai, vallási és ezoterikus tanításainak és pszichológiai elméleteinek kutatása, összehasonlítása és rendszerbe foglalása

Wilber - Integrálpszichológia

Wilber - Integrálpszichológia A keleti és nyugati lélektan iskoláinak összehasonlító kutatása: Mahájána, védanta, szufi, kabbala, keresztény misztika, platonizmus, Aurobindo, Da Free John, stb. Freud, Jung, Piaget, Maslow, Loevinger, Kohlberg, Arieti, Erikson, stb.

A tudat szintjei

Tudati alapstruktúra 1. Emelkedés fejlődés 3. Integrálás, konszolidálás, megtartás 4. Differenciálódás, leválás, megtagadás 2. Süllyedés, bukás, visszalépés

Wilber létrafokai 9. Kauzális Transzperszonális 8. Szubtilis 7. Okkult 6. Víziólogika 5. Formális-reflektív 4. Szabály / szerep elme 3. Leképező elme 2. Fantazmikus- emocionális 1. Szenzoros-fizikai Transzperszonális Perszonális Preperszonális Minden fokon kell a hatóerő beilleszkedés ön-meghaladás felbomlás

Összehasonlító táblázat Önmeghaladás 5. Önmegvalósítás 4. Önbecsülés 3. Valahová tartozás 2. Biztonság Élettani, étel, ital, szex Maslow 9. Kauzális 8. Szubtilis 7. Okkult 6. Víziólogika 5. Formális-reflektív 4. Szabály/szerep elme 3. Leképező elme 2. Fantazmikus-emocionális 1. Szenzoros-fizikai Wilber 7. Egységérzet, egységtudat 6. „Harmadik szem”, paranormális képességek 5. Racionális-verbális elme, kommunikáció 4. Közösségi elme, szeretet 3. Szándék elme, erő 2. Emocionális-sexuális szint 1. Fizikai világ, ösztönök, életben maradás Csakrák

Wilber és Aurobindo Wilber Aurobindo Maslow Loevinger 1 Pleromatic   Wilber Aurobindo Maslow Loevinger 1 Pleromatic Subconscient Physiological Presocial 2 Uroboric Symbiotic 3 Axial-body Physical Beginning of safety Impulsive 4 Pranic-body Vital 5 Image-body Emotional 6 Membership-cognition Will Safety Self-protective 7 Early egoic Reasoning mind Belongingness Conformist 8 Middle egoic Physical ego Conscientious conformist 9 Late egoic Idea mind Self-esteem Conscientious 10 Mature ego Individualistic 11 Biosocial centaur Existential centaur Higher mind Self-actualization Autonomous Integrated 12 Low subtle Illumined mind Transcendence 13 High subtle Intuitive mind 14 Low causal Overmind 15 High causal Supermind 16 Ultimate Brahman/ Paramatman

Wilber integral térképe

Fejlődési fokok és krízisek A tudat alapvető struktúrái - fejlődési szintjei Patológiák Megfelelő terápiák 9. Kauzális Kauzális patológia Forma nélküli miszticizmus 8. Szubtilis Szubtilis patológiák Istenség-miszticizmus 7. Pszichikus (Finom) pszichikai zavarok Természet-miszticizmus 6. Kentauri / vízió-logika Exisztenciális patológia Exisztenciális terápia 5. Formális műveletek - reflexív elme Identitászavarok Introspekció, önismeret 4. Szabály-szerep elme - konkrét műveletek szintje Szkript patológiák Szkript analízis 3. Reprezentatív elme Pszichoneurózisok Feltáró technikák 2. Fantáziák - emóciók elme Nárcisztikus-borderline Struktúra építő technikák 1. Szenzofizikális Pszichózis Intenzív regressziós terápiák 0. Differenciálatlan, elsődleges mátrix Perinatális patológia Kezelési modalitások

Dr. David R. Hawkins Force vs Power vs. (Erő kontra ERŐ) Kineziológiai izomtesztelés alkalmazása nemcsak a gyógyításnál, hanem az egyes tanítások, eszmék, gondolatok igazságtartalmának megállapítására is A személyes tudatosság és érzelmi fejlettségi, valamint az energiaszint kalibrálása a tudattérkép segítségével >

Dr. David R. Hawkins

A tudatfejlődés átmeneti és trnaszperszonális krízisei Köszönöm a megtisztelő figyelmed ! (… folytatás következik ) Készítette: B. Kovács Zoltán