Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása
Amiről szó lesz Hálózat Hálózat Tanuló hálózat – hálózati tanulás Tanuló hálózat – hálózati tanulás Ökoiskola hálózat Ökoiskola hálózat Ekoiskola hálózat? Ekoiskola hálózat?
A hálózatok egyidősek az emberiséggel A hálózat egy azonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…
A hálózatok: kis világok Karinthy: hat lépés távolság Karinthy: hat lépés távolság Szociálpszichológia: 5,15,35, 80, 150 Szociálpszichológia: 5,15,35, 80, 150 A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.
A hálózatok skálafüggetlenek Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. (Pareto: 80/20) A skálafüggetlenség kiszámíthatóvá teszi a kiszámíthatatlant, szépséget és izgalmat hoz az életünkbe.
A hálózatok egymásba ágyazottak A paca: messziről pont, közelről maga a végtelen. A paca: messziről pont, közelről maga a végtelen. Egyén és közösség viszonya a társadalomban Egyén és közösség viszonya a társadalomban Az egymásbaágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.
A hálózatok jellemzője: a gyengén kapcsoltság A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.
Ajánlott olvasnivalók
Tanuló hálózatok Tanuló egyén Tanuló szervezet Tanuló hálózat jövőkép, folyamatos tájékozódás, személyes kontroll – a mesterségbeli tudás növekedése érdekében együttműködés együttműködés
A tanuló hálózatok fő jellemzői I. Cél és téma – „fegyelmezett innováció” Cél és téma – „fegyelmezett innováció” Kapcsolatok – szakmai kultúra; társadalmi tőke Kapcsolatok – szakmai kultúra; társadalmi tőke Együttműködés - tapasztalatcsere Együttműködés - tapasztalatcsere Vizsgálódás – információgyűjtés, reflektivitás Vizsgálódás – információgyűjtés, reflektivitás Irányítás – „leader-full” szervezet: mások teljesítményének a növelése Irányítás – „leader-full” szervezet: mások teljesítményének a növelése
A tanuló hálózatok fő jellemzői II. Elszámoltathatóság – a változást a tanárok irányítják, a tanulók teljesítményének javulása érdekében Elszámoltathatóság – a változást a tanárok irányítják, a tanulók teljesítményének javulása érdekében Teljesítménybővítés és támogatás – a teljesítménybővítés és az iskolafejlesztés tervezett stratégiái iskolán belül és intézmények között. A támogató stratégiák túlsúlya a biztos jövő érdekében. Teljesítménybővítés és támogatás – a teljesítménybővítés és az iskolafejlesztés tervezett stratégiái iskolán belül és intézmények között. A támogató stratégiák túlsúlya a biztos jövő érdekében.
Az ökoiskola hálózat Cél és téma Kapcsolatok Együttműködés Vizsgálódás Irányítás Elszámoltathatóság Teljesítménybővítés és támogatás A környezetével tudatosan harmóniában élő szervezet A környezetével tudatosan harmóniában élő szervezet Hírlevél, találkozók, továbbképzések Hírlevél, találkozók, továbbképzések Monitoring Monitoring OKM-KvVM-OFI OKM-KvVM-OFI Fejlesztési terv, pályázat a címre, IMIP Fejlesztési terv, pályázat a címre, IMIP Kritériumrendszer teljesítése Kritériumrendszer teljesítése
Ekoiskola hálózat ? Cél és téma ? Kapcsolatok - építése, szervezése, működtetése, tartalma ? Együttműködés – formái, alkalmai, szervezői Vizsgálódás – eredményes? Jól működik? Irányítás – MNB? Irányító testület? Karizmatikus vezető? Elszámoltathatóság – teljesülnek-e a célok? Kritériumrendszer? Cím? Teljesítménybővítés és támogatás – pályázat? Meghívás?
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET