Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján bemutatott plenáris előadás átdolgozott változata Dr. Torda Ágnes Gyomaendrőd, október
Külső tényezők jogszabályi változások finanszírozási változások gyógypedagógiai és határterületi kutatások és programok eredményei NFT HEFOP 2.1. A és B komponensei, mint céltámogatási források WHO 2001 klasszifikációs rendszerének változása, a funkcióképesség, a fogyatékosság és az egészség nemzetközi osztályozásában
Belső tényezők a gyógypedagógiai habilitációra és rehabilitációra jogosult népesség összetételének változása a terápiás és más gyógypedagógiai szolgáltató funkciók jelentőségének növekedése a gyógypedagógiai szakértelem felértékelődése a közoktatási ellátásban a gyógypedagógiai végzettségűek számának gyors emelkedése
Változások a közoktatás gyógypedagógiai intézményrendszerében A fejlődés három alapvető típusa szerint haladva kifejlésátalakulásátváltozás
Kifejlés… Gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény nevelő-oktató tevékenységégének túlsúlya mellett közoktatási feladatait néhány szolgáltatással bővíti (logopédiai, utazótanári ellátás, szakmai szolgáltatás) Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény korlátozott külső szolgáltatással
Átalakulás … Gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény ellátó tevékenységében arányváltozás: egyre jellemzőbb a külső szolgáltatás túlsúlya. Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat széles spektrumú külső szolgáltatással.
Átváltozás… Önfejlesztő gyógypedagógiai nevelési- oktatási intézmények: épeket is befogadó és ellátó nevelési-oktatási intézménnyé válása, megtartva és bővítve gyógypedagógiai rehabilitatív szolgáltatásait.
Az intézményi fejlődés várható eredményei a gyermekek, tanulók közoktatási ellátásában MÚLTMÚLT JELENJELEN JÖVŐJÖVŐ UNIFORMIZÁLÓ TANÍTÁS EGYÉNIESÍTETT TANÍTÁS- TÖBBLETSEGÍT- SÉGGEL EGYÉNIESÍTETT TANÍTÁS- TÖBBLETSEGÍTSÉG NÉLKÜL
„A kockázatokról és mellékhatásokról, kérdezze meg…” gyógypedagógusát, pszichológusát !
Az integrált SNI gyermekre leselkedő veszélyek a külső környezetben nem részesül szakszerű gyógypedagógiai rehabilitációban, a befogadó személyi környezet nem felkészült, a tárgyi környezet nem megfelelő, nem biztosítottak a rehabilitatív többlet szolgáltatások, nem igényeihez illeszkedő az alkalmazott pedagógiai módszer és eszközrendszer…
Az integrált SNI gyermekre leselkedő veszélyek a belső környezetben kedvezőtlen szociális státusz a közösségben, önértékelési zavarok és viselkedéses következményei, szociális izoláció a közösségben, folytonosan fennálló, halmozódó stigma élmény, alacsony tudásszint és hiányosságok a tanulásban…
Az integrált SNI gyermekre leselkedő veszélyek a családi környezetben a szülő a gyermekkel szemben túlzott követelményeket támaszt, a szülő nem ismeri fel az elégtelen vagy hiányos ellátást és nem képes beavatkozni, a szülői én rehabilitációjának eszköze az integráció, a szülő anyagi- vagy életvezetési érdeke, hogy megakadályozza az integrációt…
Köszönöm a figyelmet !