A görög-római világ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizánci birodalom.
Advertisements

EMBERI JOGOK.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
Görög filozófia.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Róma az örök város.
A RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA
Az Ókori Kelet világnézete
A görög történelem kezdetei
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
A felvilágosult abszolutizmus
Az ipari forradalom.
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
Világ legrégebbi még lakott városa
Problémák az idegen kultuszokkal A 2. században a római és nem-római közötti határ élesebbé, fontosabbá vált Több esetben korlátozó intézkedéseket hozott.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Írta: Szöllősi Veronika 9.a
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
A multikultúra megítélése
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
A keresztény egyház a korai középkorban
A válság százada (III.sz.)
a principatus rendszere
Az egyeduralom létrejötte
Készítette: Pető Tamás
A világ képe az arabokról
ALEXENDROSZ Makedón Nagy Sándor.
A nagy népvándorlás.
Az ÓKORI EGYIPTOM.
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
NAGY SÁNDOR ÉS A HELLÉNIZMUS KORA
KERESZTÉNY VALLÁS.
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
A poliszrendszer válsága Nagy Sándor és a hellenizmus
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Kereszténység - nevelés
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Az egyeduralom kialakulása. A principátus és a császárság
Városállamok- Birodalmak
A poliszrendszer válsága Nagy Sándor és a hellenizmus
A hellenizmus kora (Kr.e. III-I.sz.).  Alexandrosz váratlan †  a birodalmat is váratlanul éri  Harc az utódlásáért  bomlásnak indul  Örökösök (diadokhoszok)
A Római Birodalom Összeállította: Csapó Konrád 9.C.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Római császárkor válsága. Gazdasági válság Hódítások elmaradása Kevesebb rabszolga Kevesebb adóbevétel Elszegényedés Áremelkedés Csökkenő termelés Megszűnő.
A népesség összetétele
Kialakulása, nyugati és keleti
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
Róma – Összefoglalás.
Julius Caesar.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
Az athéni demokrácia intézményei és működése
Izrael a hellénizmus korában
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Hellasz egységesítése
Ókori közel-keleti vallások
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

A görög-római világ

Földrajzi keret A kereszténység az 1. században keletről nyugat felé terjed. Földrajzi kerete a római birodalom Határai: ld. térkép Nagyvárosai kikötők vagy kikötő-közeliek: Róma, Korintus, Alexandria, Antióchia, Efezus, Szmirna, Tarzus Jó közlekedés szárazföldi úthálózat hajózás

Népesség Etnikai sokszínűség Közvetítő nyelv: a koiné görög gazdasági, kulturális, vallási kapcsolatok: készség az új, idegen gondolatok befogadására Közvetítő nyelv: a koiné görög városiasodás: a kereszténység először a nagyvárosokban jelent meg Minden jelentős városban zsidó kolónia ez lesz a kereszténység számára a hithirdetés bázisa

Társadalmi szervezet Rabszolgák: a társadalom kb. fele! születésénél fogva eladósodás folytán háborús hódítás révén egészen műveltek is lehetnek rabszolgák Keleti formája családias, a római birodalomban tömeges, iparszerű dolognak számít, adható-vehető nincsenek polgári jogai (házassága semmis) büntetése gyakran kegyetlen

Társadalmi szervezet 2. Libertinusok: felszabadított rabszolgák a szabadok kb. 1/3-a nincs joguk a közügyekhez, néha azonban magasra emelkednek Polgárok (civisek) valamely város teljes jogú tagja a városok, tartományok széleskörű belső autonómiával rendelkeznek Római polgár (civis romanus) az 1. században kb. ötmillió nem kaphatnak megszégyenítő büntetést, fellebbezhetnek a császárhoz a jog örökölhető, megvehető, jutalomként kapható

Gazdasági élet Pax romana  a gazdaság, kereskedelem erőteljes fellendülése nagy építkezések  közmunka alkalmak gazdag mecénások  élénk művészet, kultúra A leggazdagabb provincia Ázsia a legnagyobb városok: Róma, Alexandria (1 millió) Efezus, Antióchia (½ millió) Szmirna, Milétosz, Korintus, Pergamon, Tarzus, Athén, Karthagó (több százezres)

Közigazgatás Jól szervezett jogrend és adminisztráció szervezett központi hatalom, de pontosan körülírt tisztviselői rendszer nagyfokú helyi autonómia városi önkormányzatok társult országok belső joghatósága A provinciák kormányzói ők az összekötő kapocs a császári adminisztráció és a helyi hivatalok között szenátusi provinciák: élükön a konzul által kinevezett prokonzul áll császári provinciák: élükön a legátus (Egyiptom: prefektus) Palesztina sajátos helyzete: Szíria provinciának tartománya, amelyet a legátusnak alárendelt prokurátor (helytartó) irányít)

A hellenizmus Alapja az ember, az emberi szellem iránti érzék Eszménye a kicsiszolt ember: humánus, művelt, civilizált szemben a csiszolatlannal: ő a barbár Alapja a platonizmus és a sztoicizmus a kozmosz értelmes egész: éltetője és mozgatója a logosz (isteni értelem, belső rend és törvényszerűség) az emberi magatartás alapja a fogalmak és elvek rendszere

A népies filozófia Philosophia popularis: iskolák, vándorfilozófusok tanítják, terjesztik Sztoikus prédikátorok: filozofikus, moralizáló tanító beszéd (jellegzetes formája a diatribé) egyetemes istenség, világ-szellem az istenek az emberek gondviselői emberek közti egyenlőség, testvériség az erények értéke, erényes aszketizmus

Az antik világ hellenizálása A hellén kultúra a görög kereskedők, utazók révén már Nagy Sándor előtt elkezd terjedni Nagy Sándor birodalma és az utód-birodalmak az egész Közel-Keleten elterjesztik Kr. e. 146-tól (Macedónia és Görögország meghódítása) Rómát is átjárja Városi jelenség maradt Eszménye a jó polgár: a nevelés központja a város, a gümnaszeion latin kultúra: a családapa nevel az otthon keretei között, célja, hogy az akarat, az erő és a cselekvés emberévé formálja fiát.

A görög-római pogányság Pogányság = a tradicionális görög és római vallási mitológia A keresztényeket ateistáknak tartják: tagadják az isteneket a népes, áttekinthetetlen panteon iránt sokan már közönyösek: üres tradíció a sokféle vallás relativizálta és banálissá tette a hagyományos hiteket

Honi, nemzeti istenek Főkent a patriotizmus kifejezői Augustus szorgalmazza az ősi vallás restaurációját: ez főleg külsőséges dolgokban nyilvánul meg (templomok, ünnepek) Róma a görög panteon mintájára építi ki az istenek rendszerét Penates, Lares, Genius: a helyi és családi istenségek tisztelete még makacsabb, mint a hivatalos isteneké.

Keleti vallások Szinte meghódítják a görög-római világot Alapjuk a régi termékenységi kultusz természeti erők tisztelete, zajos, színes, olykor erkölcstelen rítusok Egyiptomból: Izisz és Szerápisz kultusza Szíriából: Atargatisz / Astarte / Aphrodité – Adonisz Frígiából: Kübelé – Attis Kr. e. 204: a szenátus döntésével kerül Rómába, a fekete követ frígiai papok őrzik színes, utcai rítusok, rituális kasztráció Irán: Mitrász kultusza (nem tartozik területhez, minden társadalmi csoport a tagja lehet) főkent a katonaság körében népszerű

Misztérium-vallások Misztérium: az isteni titkokba beavató rítusok, amelyek a halhatatlanságban részesítenek Képek, jelenetsorok, dramatikus rítusok Demeter (Eleuszisz) és Dionüszosz (extatikus rítusok) misztériuma A keleti vallások többségének is van misztériuma Filozófiai misztériumok (pitagóreus tanok) Nincs erkölcsi tartalmuk: az üdvösség egyedül a beavatástól függ.

Gnoszticizmus A tudás (gnószisz) istenítése: ez üdvözít A filozófia töprengése és a vallásos morál helyett a tudás adja a megváltást vagy isteni kinyilatkoztatásból vagy beavatásból Szinkretista Nincsenek világos határai: mindenből kölcsönöz, mindenbe beépül

A császárkultusz Tartalom és erő nélküli, indifferens vallási jelenség DE: nagy adminisztratív erővel rendelkezik Semmire nem kötelez, nem kíván meg semmilyen meggyőződést, DE: arrogánsan követeli meg a minimumot A hellén hérosz-kultuszból ered A ptolemaioszok merítenek a fáraó istenítéséből Mellékneveket vesznek fel: szótér (megmentő), euergetész (jótevő), epifánész (megnyilvánuló) Rómában a város géniuszából ered (Róma istennő) Julius Caesar a Kr. e. 48-as pharszaloszi győzelem után saját isteni tiszteletét szorgalmazza. Kr. e. 44-ben a szenátus az államvédő istenek közé sorolja Augustus idejében a Róma istennő és a keleti istenkirályok eszméjének találkozásából születik a császár isteni tisztelete Halála után a szenátus istennek nyilvánítja. Augusteumok épülnek. Nero és Caligula már életében istenítteti magát Célja a lojalitás erősítése, így kötelező államvallássá lesz a zsidóság felmentést kap alóla a pogányokból lett keresztények nem ismerhetik el, üldözöttekké válnak.