GLOBALIZÁCIÓ ÉS NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁS A HIVATÁSOS SPORTBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Szervezeti struktúra és hatékonyság
{ MSTT – Nyerges Mihály Emlékkonferencia Eredményjelző: Magyar sport 2012.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Gazdasági Informatika Tanszék
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, november 21.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
A kereskedelmi és iparkamarák gazdaságszervező szerepének változása Pekó László.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
A NEMZETGAZDASÁGOK VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRÉNEK VÁLTOZÁSA
Adódhat-e új lehetőség Magyarország számára az európai együttműködésből? Lóránt Károly Sopron, Közgazdász klub március 1.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Gazdaságtudományi ismeretek I. - Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Bevezetés az összehasonlító gazdaságtanba
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Az ellátási láncok biztonsága
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
TÁMOP B-09/1/KMR Czakó Erzsébet Budapest, április 5. A gazdasági versenyképesség útjelzői Verseny - pálya: A magyar sport versenyképessége.
A létesítmények szerepe az eredményességben „Verseny-pályán: A Sport versenyképessége” MSTT Sportmenedzsment Szakbizottság konferencia Budapest, 2012.
Menedzsment, struktúrák az egyéni sikersportágakban Versenyképesség?
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
KNOLL-FÉLE „Innovációs ellátási lánc” --modell 10-- Ellátási láncok,bővítésük és gazdasági elemzésük
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Egyesületek gazdálkodásának innovatív lehetőségei Budapest, Stocker Miklós.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
A globalizáció.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Sportirodák szerepe az intézményi sportéletben
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
A BGF Salgótarjáni Intézetének aktivitásai a helyi vállalkozások fejlesztése érdekében Összeállította:Paróczai Péter adjunktus SALGÓTARJÁNI INTÉZET.
Chikán Attila - Czakó Erzsébet
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Gazdaságpolitika 4. ea..
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

GLOBALIZÁCIÓ ÉS NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁS A HIVATÁSOS SPORTBAN András Krisztina, PhD Budapesti Corvinus Egyetem, Üzleti Gazdaságtan Tanszék, Sportgazdaságtani Kutató Központ Verseny-pályán: a magyar sport versenyképessége MSTT Sportmenedzsment szakbizottság konferenciája 2012. április 5. 1

AZ ELŐADÁS FÓKUSZAI Az üzleti globalizáció értelmezése és a hivatásos sport Mitől globális egy sportág? A nemzetközi intézmények szerepe A XX. század domináns Kornai (1986) szerinti koordinációs mechanizmusa a piac lett. A társadalom olyan területein is igaz ez, melyek jellegüket tekintve távol esnek a gazdaságtól. Így van ez a hivatásos sporttal is. Amennyiben a társadalmat a piaci koordináció szemszögéből nézzük, eljutunk az üzleti világhoz, a piaci koordináció megvalósítóihoz. Az üzleti világ megközelítését üzlet-elmélet hiányában az üzleti világ szerkezetén keresztül tehetjük meg. Az üzleti világban a legfőbb tevékenységet az üzleti vállalkozás adja. Az üzleti vállalkozások működése a piacon zajlik. A szabályozási keret a verseny. Hunyadi alapján (1989) a piacot egyrészt tágan, másrészt bizonyos tekintetben sajátosan értelmezem. A tág értelmezés szerint a piac valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Speciális az értelmezés abban a tekintetben, hogy igyekszem bemutatni a sport működésében megjelenő üzleti elemeket, ezzel összhangban a hivatásos sporthoz kapcsolódó piac alatt értem mindazon forrásokat, melyekből a jellemzően hivatásos csapatsportágakat működtető társaságok bevétele származik. Az egyes bevételi források egy- egy piacként értelmezhetők, elemezhetők. Közgazdasági értelemben ugyan sajátos ez a piac- megközelítés, de a kiinduló pont az, hogy az üzletszerű működés alapfeltétele szerint a társaságoknak meg kell élniük, gazdálkodniuk kell és a bevételeik legfőbb származási helye a piac. A tág definíciónak megfelelően minden tárgyalásra kerülő piac esetében azonosítom a terméket, a csere tárgyát, ennek legfőbb jellemzőjét, a termék értékére ható főbb tényezőket, a piac szereplőit: eladókat, vevőket, közvetítőket és végül a vevők-eladók piaci magatartását befolyásoló legfőbb tényezőt. Mindezt mindenkor egy egységes táblázat alapján teszem meg. A piacok ilyen formában történő elemzése lehetővé teszi az üzleti működést befolyásoló legfőbb tényezők azonosítását, az egyes piacok közti kapcsolatok felvázolását. 2

SURVIVAL OF THE FITTEST Charles Darwin: On the Origin of Species (1869): “Survival of the fittest” S(OCIAL)T(ECHNOLOGY)E(CONOMIC)P(OLITICAL) Glokalizmus Médiapiac szegmentációja Globális gazdaság mint az üzleti és sport(üzleti) tevékenység kerete Gazdasági recesszió: iparági válságok, nemzetállami, regionalista kényszerek Munkaerőáramlás korlátainak a csökkenése

GLOBALIZÁCIÓ ÉS A HIVATÁSOS SPORT – ÉRINTKEZÉSI FELÜLETEK A mai társadalmakat vegyes koordinációs mechanizmusok jellemzik. A XX. század domináns koordinációs mechanizmusa a (nemzethatárokat átlépő) piac lett. A hivatásos sport és annak „médiaképes” változatai, az ún. látványsportágak a szórakoztatóipar részévé váltak. (világ)gazdasági válság – DE „panem et circenses effektus” ↓ fogyasztóorientáltság Kényszerek: üzleti modellben gondolkodás, piacméret növelése, (hosszú távú) önfenntarthatóság

A GLOBALIZÁCIÓ AZ ÜZLETI VILÁG SZEMPONTJÁBÓL A gazdaság szereplői döntéseiknél, amikor potenciális befektetéseikről, fogyasztóikról, erőforrás-beszerzési lehetőségeikről gondolkodnak, az egész világon adódó lehetőségeket mérlegelik. Chikán Attila üzleti világ szempontjából történő gazdasági globalizáció értelmezése

GLOBALIZÁCIÓS JELENSÉGEK A HIVATÁSOS SPORTBAN média hatása, szerepe internet hatása, szerepe globális fogyasztók: médiafogyasztók és merchandise-vásárlók, globális szponzoráció, sportvállalatok nemzetközi stratégiái

GLOBALIZÁCIÓ ÉRTELMEZÉSEK A HIVATÁSOS SPORTBAN Mitől globális egy sportág? sporttevékenységek földrajzi terjeszkedése → szabályok stand. → monopolisztikus sportági struktúrák kialakulása, nemzetközi versenyrendszerek, nemzetközi események, -sorozatok, médiaközvetítések, akár globális médiafogyasztói piac, nemzetközi, globális szponzori piac, globális játékospiac, sportvállalati együttműködések: egyszeri szerződéstől a külföldi tőkebefektetésig

A GLOBÁLIS GAZDASÁG ALAPVETŐ TENDENCIÁI – HIVATÁSOS SPORTBELI VONATKOZÁSOK kereskedelem növekedése → játékospiac, → közvetítési jogok ↓ globális: → médiafogyasztók, → merchandise-fogyasztók, → szponzorok, új globális térkép a feltörekvő országok miatt növekvő verseny (Forma-1 új helyszínek, kínai stadionépítés, stb.) (nemzet)államok szerepének újraértelmezése, tényezőárak, bérek kiegyenlítődése

A GLOBÁLIS KOORDINÁCIÓ ÉRTELMEZÉSE A HIVATÁSOS SPORT BEVONÁSA MELLETT Nemzetállamok (bürokratikus koordináció) Nemzetközi sportági szakszövetségek (bürokratikus koordináció) Piacok (piaci koordináció) főszereplő: a szavazatmaximalizáló politikus főszereplő: a profitmaximalizáló üzletember mindhárom kényszerpályán mozog, mindháromra nézve érvényesek etikai koordinációs elemek, mindhárom hajlamos az agresszióra

A GLOBALIZÁCIÓ INTÉZMÉNYRENDSZERE Nemzetállamok INGO MNV-k Nemzetközi gazdasági Formális: nemztk. sportági ? szervezetek szakszöv. (menedzserszervezetek) (Világbank, IMF, WTO, stb. Inform.: G-14, ECA A piaci koordinációt is nemzetállamok által létrehozott szervezetek próbálják megvalósítani.  súlyos működési zavarok (etikai és agresszív alapú mozgalmak)

ÖSSZEGZÉSÜL A hivatásos sport és a globalizációs folyamatok kapcsolatában kimutatható jellemzők: (sport és vállalati gazdálkodás) történelmi folyamatok része és következménye → kibontakozása szükségszerű, sokdimenziós jellemzőkkel írható le (szervezeti, kulturális, információ (média), pénzügyi), a koordináló intézmény kiterjedt, de relatíve fejletlen, globális – regionális – nemzeti → glokalizáció

FELHASZNÁLT IRODALMAK András Krisztina (2004): A hivatásos labdarúgás piacai, Vezetéstudomány XXXV. évfolyam, PhD különszám p. 40-57. András Krisztina (2011): Piacméretet növelni, de hogyan? – a hivatásos sport példáján, NSSz Sportszakember továbbképzési konferencia sorozat III., p.27-32. András Krisztina – Jandó Zoltán (2012): Hivatásos sportvállalatok nemzetközivé válása, Logisztikai híradó megjelenés alatt András Krisztina – Havran Zsolt – Jandó Zoltán (2012): Üzleti globalizáció és a hivatásos sport: sportvállalatok nemzetközi szerepvállalása, TÁMOP-4.2.1.B-09/1/KMR-2010-0005 azonosítójú projektje, http://www.versenykepesseg.uni-corvinus.hu/index.php?id=46167

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! krisztina.andras@uni-corvinus.hu