Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Sajtótájékoztató július 25. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Kormányszóvivői tájékoztató. A gáz árának változása januárban GKM- PM tájékoztató december 14.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
C = C/Y Ĉ=∆C/∆Y A fogyasztási függvény Reáljövedelem Y
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A magyar gazdaság várható helyzete
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Gazdasági és vagyoni helyzet, gazdálkodás, költségvetés.
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Tudta-e Ön … ?. - Tudta-e Ön, –hogy a parlamenti képviselők összesen havi 360 millió forint fizetést kapnak a büdzséből?
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Összehasonlító példák
TÍZMILLIÁRDOKKAL KÁROSÍTOTTA MEG A MAGYAR CSALÁDOKAT A FIDESZ!
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Heves megye gazdasági helyzetképe, I. negyedév
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Költségvetés.
Előadás másolata:

Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük lehetőségei” konferencia Magyar Tudományos Akadémia, Budapest szeptember 2-3.

Az előadás tárgya: A személygépkocsikkal és a tehergépkocsikkal kapcsolatos állami bevételek és kiadások. A közlekedésen belül ezekre jut a támogatás közel 90%-a. A feldolgozás módszere: Az „egyedi” befizetések és kiadások teljes évi összegének rendszerezett és mérlegszerű bemutatása. Támogatás = kiadás – bevétel

Bevételek Nem vettük figyelembe a személy- és tehergépkocsik vásárlásával és használatával, fenntartásával összefüggő áfából, szja-ból és egyéb általános adókból és járulékokból származó állami bevételeket. Ezeket ugyanis a társadalom általános rezsiköltségeinek fedezetére kell fizetni minden termék és szolgáltatás után.

A évi költségvetési előirányzatban tervezett bevételek összesen 570 milliárd forintot tesznek ki. Ebből az üzemanyagok jövedéki adója 400 milliárd forint, vagyis az összes bevétel 70 százaléka.

Megjegyzés a jövedéki adóbevétel alakulásához gazdaságpolitikai szempontból: /1992 Jövedéki adó, milliárd Ft Jövedéki adó, Ft/gépjármű Szja- és tb-befizetés egy foglalkoztatottra, Ft/fő Fogyasztói árindex, %

A táblázatból látható, hogy a fajlagos bérterhek 2,4-szer gyorsabban nőttek, mint a fajlagos jövedéki adó. Ez a környezet- szennyező tevékenységek gazdaságpolitikai támogatását jelenti. Ez a magyar élőmunka versenyhátrányát is okozza, és ezzel a munkahelyeket veszélyezteti.

A munkabért közvetlenül terhelő befizetések, a jövedéki és fogyasztási adóbevételek, valamint az infláció alakulása (1988=100) A munkabért közvetlenül terhelő adókból és járulékokból származó államháztartási bevétel Az egy foglalkoztatottra jutó bérteher A jövedéki és fogyasztási adóból származó államháztartási bevétel infláció

ÖsszesenSzemély- gépkocsi Teher- gépkocsi Gépjárműadó (belföldi) Gépjármű átírási illeték16 1 Termékdíjak1055 Túlsúlydíj11 Autópályadíj19136 Regisztrációs adó61 Cégautó adó26 Gépjárműadó (külföldi)33 Végösszesen

Az összes bevételből a személygépkocsik 460 milliárd forinttal (a GDP 2,3%-a), vagyis 81 százalékkal részesednek, a tehergépkocsik pedig 110 milliárd forinttal (a GDP 0,5%-a), ami a befizetések 19 százalékát teszi ki.

Kiadások

Útépítésre és útfenntartásra 2004-ben (az autópálya- építés 71 milliárd forint összegű áfa-mentességével együtt) az állam 433 milliárd forintot irányzott elő. Ha ebből levonjuk a fenntartásra szánt 71 milliárd forintot, akkor 362 milliárd forintot, vagyis rekord összegű kiadást kapunk. A reális értékeléshez tartozik, hogy évi áron számolva 1976 és 2001 között Magyarországon évi átlagban 12 milliárd forintot költöttek az új utak építésére. Ez azt jelenti, hogy 30-szorosára növelték az útépítésre szánt összeget, miközben az egészségügyre, az oktatásra, a tudományos kutatásra (reálértéken) kisebb összeg jut, mint 10 évvel ezelőtt.

A személygépkocsik magánhasználatának költségként való elszámolása évi 600 és 1100 milliárd forint közötti bevétel-kiesést jelent. Részletezve a számítás egyik módját: Ha a személygépkocsinkénti 580 ezer forint éves kiadást megszorozzuk a gépkocsik számával (2,7 millió), akkor 1566 milliárd forintot kapunk. Ebből az összegből kell levonni a háztartási statisztika szerint a lakosság által személygépkocsikra ténylegesen költött összeget. A háztartások összes kiadásukból 525 milliárd forintot fordítottak a motorizációra. Ezt levonva 1566 milliárdból, 1041 milliárd forintot kapunk. Ha ezt az összeget megszorozzuk 1,2-del, megkapjuk az államháztartási bevételkiesés összegét, amely 1250 milliárd forintot tesz ki.

A magyarországi autógyárak támogatása 2004-ben mintegy 160 milliárd forint. Ebben kiemelt szerepe van az egyszeri alkalommal elszámolt, 140 milliárd forintra tehető „vámbelföldiesítésnek”, a fennmaradó összeg nagyobb része társasági adókedvezmény.

A Forma-1 Magyar Nagydíj versenyek támogatása két részből áll:  2,7 milliárd forint közvetlen költségvetési támogatásból és  a dohánytermékek egyedi szabad reklámjából származó 3–4 milliárd forintra becsült különleges haszon (sőt a külföldi reklámvonzattal együtt ez az összeg 10 milliárd forintra tehető).

A közterületen történő ingyenes parkolás, gépjármű-tárolás évente 260–470 milliárd forint támogatást jelent. (Középértékként 360 milliárd forinttal számoltunk.)

Környezeti, egészségi és hasonló károk Az OECD tanulmánya alapján számolt környezeti és egyéb károk 2004-ben Magyarországon közel 1200 milliárd forintot tettek ki, amelyből 63% jut a személygépkocsikra és 37% a tehergépkocsikra.

A forgalmi torlódások, egyes városi hatások és a háttérfolyamatok által okozott károk összege mintegy 210 milliárd forint.

„Útkárok”: az utakban, az utak alatt és mellett lévő létesítményekben, valamint más járművekben az utak rongálása révén okozott károk A nettó útkárok (keresztfinanszírozás nélkül) középértéke 990 milliárd forintra tehető, melyből 6% a személygépkocsik és 94% a tehergépjárművek részesedése. A keresztfinanszírozással együtt számolt útkárok teljes összege viszont 2170 milliárd forintot tesz ki, melyből a tehergépkocsik részesedése 91%.

Az üzemanyag-turizmus és -csempészet miatti hazai bevételkiesést 120 milliárd forintra becsüljük.

A fekete gazdaság egyéb, a közúti fuvarozásnak többletbevételt jelentő vonatkozásaiból származó kárt évi 100 milliárd forintra becsüljük, a felderített bűncselekményekből kiindulva.

A közúti ágazat bérelszámolási gyakorlatából kiindulva, a Magyarországon nyilvántartott 350 ezer közúti tehergépjárművet véve figyelembe, mintegy 110 milliárd forint összegű államháztartási bevétel esik ki.

A korábbi években felhalmozott versenyellenes előny felszámolása érdekében számításaink szerint a személygépkocsiknál évente mintegy 2200 milliárd forintot, a tehergépkocsiknál 2500 milliárd forintot, vagyis összesen 4700 milliárd forintot kellene fizetni 15 éven keresztül.

Néhány általános gazdaságpolitikai megjegyzés: A közlekedés évhez viszonyított import növekménye csak 2003-ban több mint 2,1 milliárd USD-t tett ki, 2004-ben ez meghaladhatja a 2,5 milliárd USD-t. A forintfelértékelés és vámleépítés folyamata óriási mértékben tette olcsóbbá a közúti eszközök és üzemanyagok beszerzését, ennek halmozott értéke 1996 és 2003 között mintegy 1500 milliárd forintot tesz ki. Ugyanakkor a hazai élőmunka az azt terhelő adók folyamatos növekedése miatt egyre drágább.

Összegzés: A közúti közlekedéssel összefüggő állami bevételek 2004-ben 570 milliárd forintot, a kiadások pedig összesen mintegy 3900 milliárd forintot tesznek ki. A támogatás tehát 3300 milliárd forint. Az állami bevétel minden forintjára tehát a társadalom összesen 7 forintot fizet rá (a személygépkocsik esetében 6, a tehergépkocsiknál 18 forintot). A támogatások a GDP 12–20 százalékának felelnek meg.

Összegzés (folytatás): Ha a korábbi években kapott támogatások miatt visszafizetendő összeget is figyelembe vesszük, akkor 2004-ben az összes támogatás a közúti közlekedés terén 8000 milliárd forintot tesz ki, ami a GDP 40%- ának felel meg.

A tanulmányban foglalkoztunk még a vasút, a légi közlekedés, a vízi közlekedés, valamint a kerékpáros és gyalogos közlekedés támogatásával is.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket.