Angyali üdvözlet SÁNDORNÉ RÁCZ-FODOR IBOLYA
A MODUL MEGVALÓSÍTÁSÁNAK TECHNIKAI ELŐKÉSZÍTÉSE/ korszerű tanulásszervezés Elökészítendő feladatok: 1.Nyomtatás
- betűkártyák készítése,fóliázása, mágnesezése, borítékolása+ színkorongok ( piros, kék, zöld) a csoportbontáshoz - mindezek névvel ellátott borítékokba helyezése/ csoportalakítás-célzottan integrált csoportlétrehozás - tanulói munkafüzetek nyomtatása, gémkapoccsal tűzni!-praktikum: az elemzésre kerülő szöveg mindig előhívható - festmények reprodukcióit nyomtatni: - fóliázni:A/4-es = puzzle/ összevágni- borítékolás festmények reprodukcióit nyomtatni: - fóliázni:A/3-es méretben- táblai applikációhoz - nyomtatása, fóliázás - szókártyák nyomtatása: liliom, glória, könyvzsámoly, fóliázás - művészeti irányzatok: szókártyák nyomtatás, fóliázás - művészeti irányzatok/ leírás-másolás minden gyereknek, csoportoknak
2. IKT: Projektor -vetítővászon -rádiós egér -power pointos program/ saját összeállítás -zenei cd-k
3. Kellékek:. -értelmező szótár. -Biblia. -textilek, drapériák 3. Kellékek: -értelmező szótár -Biblia -textilek, drapériák -liliomok -szárnyak -dobozok
4. Asztalok:. - az asztalok megjelölése színkorongokkal 4. Asztalok: - az asztalok megjelölése színkorongokkal - minden asztalon: -színes filcek/ a csoportnak megfelelő színű és számú+2 -színesceruzák -rajzlapok, fénymásoló papírok -ceruzák, radírok, asztali hegyezők, tollak
5. Egyéb:. -táblafilc. -blue tech. -mágnes 5. Egyéb: -táblafilc -blue tech -mágnes -saját készítésű jutalomkártyák/matrica: vagy! -jutalom képek: festmények reprói matricán -fényképezőgép -videófelvevő, állvány+ dokumentálásra felkért személy
Az angyali üdvözlet Három festmény VIZUÁLIS ÉS VERBÁLIS INFORMÁCIÓHORDOZÓK ÁLTAL KÖZVETÍTETT TUDÁS EGYÜTTES ÉRTELMEZÉSÉRE IRÁNYULÓ KÉPESSÉGFEJLESZTÉS
A Sulinova gondozásában, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság által kiadott, Molnár Krisztina által készített, Dr. Kalmár Zoltán szakmai lektor által jóvá-hagyott Tanári útmutató és Tanulói munkafüzet felhasználásával megvalósított modul. A modul megvalósítását előkészítő és lebonyolító: Sándorné Rácz- Fodor Ibolya, rajz és vizuális kultúra tanár. A modul megvalósításának helyszíne: Szűts József Általános Iskola A megvalósításban résztvevő osztály: 6.a
Az órát megtekintették: Az órát megtekintették: Nagyné Lehoczki Zsuzsanna, igazgató Nagy-Czirokné Horváth Ildikó, igazgatóhelyettes Andrási Szabolcsné, igazgatóhelyettes Tóthné Almási Beáta, szakmai vezető Ormosné Bodrogi Viola, tanító
I. RÁHANGOLÓDÁS
2.Játék: ráhangoló és csoportalakító: - Minden tanuló kap egy névre szóló borítékot, amiben egy-két tanuló kivételével (osztálylétszámtól függ) talál egy betűkártyát /melléklet: betűkártyák 1, 2./ - A megtalált betűt felhelyezi a táblára, majd leül ahhoz az asztalhoz, /színkorongok mellékelve/ ami olyan színnel van jelölve, mint a borítékjában található kis jel. - A kint maradó egy vagy két tanuló lesz a rendező. Nekik, az osztály segítségével ki kell rakniuk a címet. -Adjunk segítséget: Pl.:- az első szó névelő, két betűből áll, - a második egy i képzős melléknév… - a szavak jelentésére, szótagszámára, hangrendjére is utalhatunk, vagy akár magára a címre: „Az angyali üdvözlet” -jutalmazzuk a jó gondolatokat.
3. Háttértudás aktivizálása: Kinek mit mond ez a cím. 4 3. Háttértudás aktivizálása: Kinek mit mond ez a cím? 4. Vetítés: Power Pointos összeállítás:/ mellékelve „Angyali üdvözletek a művészetben”, alatta orgonazene megszólaltatása 5. Munkafüzetek kiosztása, nevek felírása
II. AZ ÚJ TARTALOM FELDOLGOZÁSA. 6. Cím- alcím kapcsolata. 7 II.AZ ÚJ TARTALOM FELDOLGOZÁSA 6. Cím- alcím kapcsolata 7. Szöveg és kép aránya- Tipográfiája-Power pointos kivetítés is. Bekezdések számozása 8. Kiemelt szavak olvasása
9. A kiemelt szavak csoportosítása csoportmunkaában: piros csapat: ismerős-ismeretlen kék csoport: szavak, szóösszetételek zöldek: tulajdonnév, köznév Minden csoport a saját színével dolgozik/ filctoll/ egy csoportlapra. A lapon szerepelnie kell minden csapattag írásának. A megírt lappal a kiválasztott szónok a táblához megy, ott felhelyezi az írást, s előadja a többieknek, akik kiegészíthetik, javíthatják. A jó megmozdulásokat jutalmazzuk.
10. Néma olvasás. Mindenki a maga tempójában végigolvassa a szöveget-közben halkan zene szól/ orgona. /Használjunk homokórát, ha van rá lehetőség. 11. Volt-e új számodra, voltak-e ismerős dolgok a szövegben? A Bibliából A megfelelő részlet hangos felolvasása egy kiválasztott tanuló által, az osztály előtt. 12. Az olvasmány hangos olvasása- figyelem a hangsúlyokra, a szép kiejtésre. 13. Munkalap/1. –igyekezz választékosan fogalmazni! Ellenőrzés szóban,+power point segítségével, értékelés, jutalmazás
14. Munkalap/2. feladat: A második bekezdés alapján indokold ezt az állítást! Ellenőrzés szóban,+power point segítségével, értékelés, jutalmazás 15. Munkalap/3. feladat: Olvasd el újra a 3.és a 4. bekezdést, Ezek alapján egészítsd ki a szöveget! Ellenőrzés szóban,+power point segítségével, értékelés, jutalmazás
16. Játék: csoportban A Csoportok húznak egy-egy borítékok, amiben a három festmény található összevágva/mellékletben. Ezt kell versenyszerűen kitenniük, minél rövidebb idő alatt, azzal a feltétellel, hogy mindenki kezében legyen egy-két képrészlet. Közben segítségül megkapják a kép össze nem vágott változatát/ értékelés: idő, kooperáció 17. Minden csoport kikeresi a szövegből, Ki az ő képének az alkotója, s melyik századból való az alkotás/ képaláírás kártyák –Melléklet
18. A három festmény képének alapos vizsgálata: -Figyeld meg a festményt! Ugyanazt a témát dolgozzák fel, mégis mind más. Miért van ez szerintetek? Gondolatok, beszélgetés, vita. Most próbáljuk meg írásban szavakba önteni gondolatainkat. A 4. feladatot csoportokban oldjuk meg: 1. csapat: Magyarázat 2. csapat: A szöveg példája 3. csapat: Saját példa A csoportok fénymásoló papíron saját színes filcükkel dolgoznak. Megoldások megbeszélése, értékelése, ellenőrzés: power pointos kivetítésről
19. A képek jellemzése stílusjegyek alapján/ Borítékokban ezeknek a stílusjegyeknek a nyomtatott szókártyái/- minden csoport kikeresi a saját képére jellemzőket- Ellenőrzés: Táblai applikáció segítségével/ nagyított szókártyák 20. Az 5. 6. feladatra adjunk választási lehetőséget( az 5. ben van egy hiba, ha észreveszik, külön jutalmazzuk- a helyes megoldás power pointban/ mellékelve) /differenciálás: A festményeken vannak olyan képi elemek, amelyek nem szerepelnek a Biblia szövegében. Írj mondatot ezekkel a szavakkal, helyezd el a jelenetben Szókártyák a táblán- külön lapon egyénileg írhatnak mondatokat. /ellenőrzés-értékelés / A modul megvalósítása során az utolsó két feladatot( 6-7.) kihagytam, illetve szorgalmi feladatként lehetőséget adtam a megoldásra/
21. Élőkép létrehozása csoportokban 21. Élőkép létrehozása csoportokban. Mindhárom csoport megpróbálja elkészíteni az általa húzott, kirakott, megismert festmény élőképét./ együttműködés, szervezés 22. A kép ismerete, a stílusjegyek, az élőképek alapján, s a nyomtatott formában kapott stíluskorszakok jellemzői alapján történő megfeleltetés- csoportmunkában.
III. AZ ÚJ TARTALOM ÖSSZEFOGLALÁSA, ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS 23 III.AZ ÚJ TARTALOM ÖSSZEFOGLALÁSA, ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS 23. Beszélgető összefoglalás az óráról 24. Tanulói értékelés-közös, majd egyéni ,írásban munkafüzetben. 25. Jutalom: Rajzold le a Te Angyali üdvözletedet egy A/5-ös méretű papírra. Lehet ez a feladat az írásbeli részekkel gyorsabban haladóknak differenciált feladat is a modul előző részeibe, de akár a következő rajz óra anyaga is.