1 A rendelkezésre álló mindenkori források hatékonyabb, szükségletalapú elosztási rendszere SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE - 2011 2011. június 21. Czibere.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Advertisements

Aktuális pályázati lehetőségek
Állóeszköz-gazdálkodás
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Jogszabályok és a valóság év. Hogy is van ez? IX. Országos Szociális Szakmai Konferencia Keszthely, november 7. Czibere Károly Református.
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
Sulinet Expressz, Sulinet Generáció Sulinet Generáció 1998: valamennyi középiskola bekötése az Internet hálózatba a Sulinet Program keretében.
Termékszerkezet-elemzés
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Kanász-Nagy Máté: Az önkormányzati segélyezési rendszer lehetséges reformlehetőségei a harmonizáció tükrében Budapest,
Költségek Termelés Q Állandó Költség FC Változó VC Összköltség TC
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
AZ ÖNKORMÁNYZATOK PÁLYÁZATI AKTIVITÁSÁNAK VIZSGÁLATA A DÉL- DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN.
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális intézményrendszer kihívásai és fenntarthatósága 2013-tól XIII. SZIME-Konferencia Győr, szeptember 28. Czibere Károly Református Szeretetszolgálat,
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
IV. Terjeszkedés 2..
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS. A nyíregyházi élelmiszer piac számokban Nyíregyháza lakosainak száma: Fő​ Napi élelmiszerre költött összeg: 1000 Ft/fő​
2. Előadás Tervezés, Tényezőkre bontás
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Családtámogató ellátások
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
1 OTTHON EURÓPÁBAN A Nemzeti Lakásprogram bérlakásépítési koncepciója, a bérlakásépítés támogatása május 20. Csabai Lászlóné kormánymegbízott.
KIVÁLTÁS,
Kinek profit a NON Profit?
Megbecsülés az idős embereknek
KÉRDÉSEK STRATÉGIÁK: Vannak-e, és ha vannak, akkor milyenek a hajléktalan emberek „stratégiái”? EGYÜTTMŰKÖDÉS: Mikor és hogyan kooperatív vs. konfliktusos.
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Kórházátalakítási pályázat
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

1 A rendelkezésre álló mindenkori források hatékonyabb, szükségletalapú elosztási rendszere SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE június 21. Czibere Károly Református Szeretetszolgálat Szociális Klaszter

Előzetes elvi keretek A szociális szolgáltatások finanszírozásának néhány alapelve Szakmai teljesítmény-, eredmény-orientált pénzügyi ösztönzés Magánforrások (jövedelem- és tőketípusúak egyaránt) becsatornázási lehetősége Közszolgáltatás-vásárlói és szolgáltatási szerepek elkülönítése Ösztönzés a költségérzékenységre Igazságosság: a közforrás elosztásának célzottsága Kiszámíthatóság: hosszú távon tervezhető algoritmus A szolgáltatási rendszer átalakítása irányában ható ösztönzők A jogosultság-szabályozást lekövető finanszírozás 2

Miért kell újragondolni a szociális szolgáltatások finanszírozását? Hosszabb várható élettartam, morbiditási minta változása A rohamosan növekvő gondozási szükséglet Az informális gondozás jelentős, de csökkenő súlya A piaci alapú, de nem professzionális gondozás jelentős térnyerése A professzionális gondozás súlyának növekedése, a súlypontok áthelyeződésével A finanszírozásnak a szakmai célokhoz történő illeszkedése A finanszírozás negatív belső ösztönzési hatásai A magán- és közösségi erőforrások torz aránya A közfinanszírozás elégtelen mértéke A közfinanszírozás torz szerkezete (egészségügyi feladatok egészségügyi finanszírozás nélkül) A közfinanszírozás módja (pályázati és normatív) Szakmaiatlan jogosultság-szabályozás miatt elszálló nyitott kassza 3

4 Kiinduló feltételek A szociális szolgáltatásokra fordított közfinanszírozás mértéke változatlan A közfinanszírozás alapvető formája a fejkvóta marad (legalábbis rövid távon) Tehát: célzottság erősítése, (közvetett) teljesítményösztönzés Elszálló előirányzatok fékezése –Jogosultság-szűkítés –Kapacitás-szabályozás –Szolgáltatás-átvételek fékezése –Egyházi kiegészítés reformja

5 A fejkvóta célzásának lehetőségei Célzás: a nagyobb szakmai teljesítményhez/ a nagyobb szakmai eredményességhez nagyobb közfinanszírozás társul Tehát: nem a nagyobb önköltséghez társul a nagyobb közfinanszírozás… Mi a nagyobb szakmai eredmény? –Jövedelmi rászorultság –Szociális rászorultság (melyik kliencsoportnál melyik szociális rászorultsági faktort milyen súllyal kell figyelembe venni?) –Önellátási rászorultság (melyik kliencsoportnál milyen elemeit milyen súllyal kell figyelembe venni?)

6 Intézményszintű elemzés Estikék Idősek Otthona vizsgálata: tevékenységekhez rendelt időszükséglet és önköltség A szolgáltatás önköltsége döntően Ft/gondozási nap. (1,8 MFt/fő- 2,9 MFt/fő) Az önköltséget három részre bontották: Hotelköltség: 4100 Ft/gondozási nap (1,5 MFt/fő) –Módszertani okok (élelmezés, szakmai eszközök és teljes rezsi a hotelköltségben) miatt ez valószínűleg kisebb a valóságban: Ft/gondozási nap. –Ha a szakmai létszámra nem lesz rugalmasabb szabályozás, akkor a hotelköltség sokkal magasabb is lehet. Gondozási költség: Ft/gondozási nap ( eFt/év) Ápolási költség: Ft/gondozási nap ( eFt/év) AlacsonyMagas Hotel73%49% Gondozás21%28% Ápolás6%23%

Makromodell Néhány további feltevés: A szociális indikáció mérőeszköze a jövedelem A jövedelmek megoszlása a mintában: Az önellátási rászorultsághoz kapcsolódó önköltségek eloszlása: HGCS-fokHGCs-sk5 fokSzlovák skála I7%5%6,7% II17%10%13,3% III30%15%20,0% IV46%30%26,7% V 40%33,3% Összesen100%100% 100% Jövedelem (eFt)Arány <307% ,70% ,40% ,50% 90-11,40% Összesen100%

Makromodell II. Feltevés: Jövedelem-korrekciós normatíva: átlagnyugdíj fele alatt: 480 eFt/év, átlagnyugdíj és átlagnyugdíj fele között: 240 eFt/év. Átlagnyugdíj fölött nincs. Ekkor a közfinanszírozás 14%-a megy a szociális célú célzásra. Hotelnormatíva: 500 eFt/év HGCS-normatíva: 12 eFt/év – 80 eFt/év JövedelemIIIIIIIV < <

Az alapmodell korrekciója Az előző alapmodellt néhány ponton módosítani kell: A hotelnormatíva értékét le kell csökkenteni. A magas hotelnormatívának kiszorítási hatása van, alig marad mozgástér a HGCs –alapú differenciálás érvényesítésére. Az I. HGCs-fokozatban törölni kell a közfinanszírozást. Differenciálni kell a jövedelemeloszlást: A jövedelemkompenzációt kissé szét kell húzni az alsó jövedelemtartományok között. Hotelnormatíva: 300 eFt/év. Jövedelemkorrekció: 12 eFt/év – 420 eFt/év. JövedelemIIIIIIIV <30e

Néhány következtetés Az I. fokozatúak után nincs közfinanszírozás A II. fokozatúak közül csak azok nyernek az átalakítással, akiknek a nyugdíja az átlagnyugdíj fele alatt van. A III. fokozatúak esetén már 60 eFt/hó jövedelem fölött csökken a normatíva, márpedig ma a legtöbb ellátott ezekbe a gondozási és jövedelmi tartományokba esik. A IV. fokozatban mindenki jól jár, még a legmagasabb jövedelmi tartományokban is arra a szintre emelkedik a normatíva, amely a 2000-es évek közepét jellemezte. Ahhoz, hogy a III. fokozatúak számára a normatíva ne csökkenjen az ideihez képest, nem elég a hotelnormatíva jelentős további csökkentése. Még Ft-os hotelnormatíva esetén is -22 eFt az éves szintű csökkenése az idei 635 eFt-os normatívának. Ahhoz, hogy a III. fokozatúak szinten maradjanak, a szociális indikációra épülő normatívarészre fordított kiadásokat (4 Md Ft) meg kell felezni. Ebben az esetben azonban az alacsony jövedelműek felvételéhez a szolgáltatók csak szerény mértékű ösztönzést kapnak. További probléma az, hogy bár a IV. fokozatúak több támogatáshoz jutnak, egy átlagos nyugdíjjal (90 eFt) rendelkező idős után járó támogatás (766 eFt) és az általa fizetett személyi térítési díj (864 eFt) összege (1, 630 millió Ft) igen messze esik egy ilyen gondozott közel 2,5 millió Ft-os önköltségétől. A jelenlegi költségvetési előirányzat tartása mellett egyidejűleg érvényesíteni a gondozási szükséglet mértékét és a szociális indikációt szinte lehetetlen, mindenképp szükség lesz pótlólagos finanszírozás bevonására: –többlet-magánforrásra a II. fokozatban és a magasabb jövedelmi kategóriákban, –többlet-közfinanszírozásra az alacsonyabb jövedelmi kategóriákban, –az OEP finanszírozás belépésére a IV. fokozatban.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!