János vitéz 1973.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Juhász Gyula Trianon 1.
A május 26-i előadás összefoglalója
Szeretem a könyvtáram!.
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Tiziano III. Pál kuzinok körében DPI-Csepeli-1 ppp dkm Tiziano más kép.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Az én világom Somogyi J (verse).
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
Vizuális képességek fejlődése
1.Számú Elnöki (ecchi)gőzfürdő terv. -Ki ne álmodozott volna az anime és manga rajongók közül, hogy egy napon majd eljut Japánba és személyesen megismeri,
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Kínai terméstörténet.
A sellő A következő képsorokon egy olyan élőlényt láthatunk, amit az amerikai tengerparton találtak kiszáradva. Ezeket a képeket a rendőrségi szervek tudósai.
Egyiptomi Teremtéstörténet
“13 tanács egy életre".
Csontváry Kosztka Tivadar
Albert Einstein idézetek.
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
Mezők és dombok vannak ott a mi kis barátainknak. a mi kis barátainknak. Ahol futkározhatnak és játszhatnak együtt a kis játszhatnak együtt a kis.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
13 tanács egy életre.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Isten igéje éles kard,mely véd. Boldog a ki azzal vív csatát mert győzhet százszor is.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Juhász Gyula Trianon eszem 1.
Napra Valentin.
Összeállította: Rakovicsné Erdősi Katalin 2008.
Rövidfilmek 2. Saját vonal.
A Mennyben fenn a trónusnál a Krisztus értem közbenjár
„Ha az ÚR nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők
Folyamodjatok az Úrhoz,
Járom az arctalan várost,
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
Petőfi Sándor: János vitéz
Rajzfejlődés-áttekintés
Az én világom Somogyí J (verse).
A korai avantgárd és a film
Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Anton Pavlovics Csehov
Petőfi Sándor 1848.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A cseh származású Daniel Swarovski 1895-ben alapította meg kristályékszereket készítő/csiszoló cégét. Márkajegyéül az Alpok ihlette havasi gyopárt választotta.
Énekel: Zdenka Lorencová
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Bölcsességek, aforizmák
Brassó Belvárosi Református Egyházközség A magyar reformáció nagy alakjai Előadás sorozat esztendő Reformáció nagyhetében.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
JÓ REGGELT !.
Amit szívünk esdve kér, Földi kincsnél többet ér
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Kedves Akadémia Hallgató, Még egyszer köszönjük, hogy velünk voltál a tréningen. Az előadás anyaga minden résztvevőnek jár. Használd boldogan, de kérjük,
Arany János élete és munkássága
a kifejező és az ábrázoló jelleg
a hét verse József Attila: MINDEN RENDŰ EMBERI DOLGOKHOZ koncz lili
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
C/C++, hobbi játékprogramozás
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Juhász Gyula Trianon 1.
Juhász Gyula Trianon 1.
Juhász Gyula Trianon eszem 1.
Előadás másolata:

János vitéz 1973

A magyar népművészet, és a magyar szecessziós művészet ornamentikáját, jelképeit és szimbólumait fogalmazza újra Jankovics Marcell a pop-art lendületes gesztusaival az első magyar animációs nagyjátékfilmben, a Petőfi Sándor művéből készült János vitézben.

Az áramló kontúrok homogén színes felületeket fognak közre, amelyek gyakran kontrasztosan jelennek meg lazúros akvarellhátterek előtt. A filmképekben a jelszerűség dominál, a plakátszerű, eblematikus fogalmazás, amely egyaránt rímel a népi díszítőművészet stilizált formáira, illetve a szecesszió és a pop art vizuális nyelvére.

A „kamera” gyakorta egy fantasztikus nagylátószögű objektív szemével láttatja az eseményeket, s ez az aspektus a szüntelenül változó és alakuló teret beláthatatlanul tágasnak, s minden irányban folytathatónak sejteti. Ugyanakkor már az első képsorok arra utalnak, hogy mindez illúzió, ez a világ csupán úgy „végtelen”, hogy önmagába tér vissza, akár a kör belső ívén futó horizont, amelyet mintha Jancsi szemével látnánk…

János vitéz, s még inkább Kukorica Jancsi figurája mintha a Sárga tengeralattjáróból pattant volna elénk nyugtalanul lüktető kontúrjaival, edelmanni arányaival és színeivel, meghatározhatatlan perspektívájával.

A néző gyakorta tekint alulról a figura magasába, s a hős hatalmas lábszárait és lábfejét, amellyel biztosan áll az anyaföldön, közelebb érezheti, mint jelzésszerű arcvonásait, gyakran időtlen tekintetét. E tekintet és arc zavarbaejtő, és távolságtartó, annak ellenére, hogy a figura szenvedélyes darabossága, rámenősen erőszakos kedvessége azonnal rabul ejti a néző szívét.

A Sárga tengeralattjáró utasaihoz való minden külső hasonlatossága ellenére János vitéz nem léphetne a fedélzetre: Bár karakán és szilaj, erős és büszke, de röghöz kötött és determinált, önmagába záruló személyiség. Remek jelenet a film elején a nyáj után törekvő Jancsi egy helyben topogása: a szorongásos álmok tipikus „helyzetgyakorlata”, amikor az álmodó mintha mézben, vagy ólomban próbálna előrejutni, s elérni valamit, mindhiába, mert a dolog egyre távolabb és távolabb kerül tőle…

Jancsi tömbszerű, súlyos alakja hiába nyúlik később nyalka huszárrá, járása mindvégig robusztus, mintha valami sűrű közegben gázolna újra meg újra előre a történet útvesztőjében. Csak Tündéroszágban szabadul a nehézkedés terhétől, ám e könnyedségben személyisége, földi léte is feloldódik.

Légies, illanó személyiséget és pupilla nélküli szobortekintetet kapott Iluska is, aki sokkal lágyabb, esendőbb karakterével, mintha leginkább Jancsi képzeletének szülötte lenne, akivel csupán az irracionalitásban válhat eggyé.

A két főszereplő karakterének grafikai jellemzői folyamatosan változnak a lét, a nemlét, és az illúzió különböző szintjeinek megfelelően. A stabilabb megjelenésű zsánerfigurák epizódokhoz kapcsolódnak, s világuknak egyszerre díszletei és szereplői, akár a szikla-óriások.

A többi szereplő, még a pokolfajzatok is, kedves, bő humorral elképzelt karikatúrák, vésztjósló és meghökkentő átalakulásokkal együtt mint például a hold alakjában gyakorta kísértő gonosz mostoha-boszorkány.

Míg a huszárok igazi mézeskalácshősök, a képzőművészeti „casting” eredményeként a pokolban boschi ihletettségű démonok rajzanak, Tündérország lakói pedig mintha Csontváry cédrus-zarándokai lennének.

A zsánerek és díszletek is sokat köszönhetnek a fél évtizeddel korábbi animációs pop artnak: egyenesági leszármazottai a Sárga tengeralattjáró fantasztikus élővilágának, a természeti törvényeknek fittyet hányó tárgyaknak és helyzeteknek. A sodró lendületű léptékváltások Petőfi fantasztikus világának közvetlen, érzéki „dokumentumai”. Ilyen, ahogy a víz alól(!) kimasírozó lovasok útja a legközelebbi faágon folytatódik, hogy aztán a függőleges indiai hegyoldalon a nehézkedést meghazudtolva a csillagokba tartson vagy az óriás fülében vígan pecsenyéző János vitéz képe.

Jankovics expresszív látomásaiból éppúgy visszaolvashatók a huszadik századi lélektan, főképp Jung nézetei az emberi psziché rétegeiről, az álmok és a tudattalan kapcsolatáról, a belső utazások és próbák szerepéről, az archetípusokról, miként más egyetemes szimbólumok, vallási mítoszok, a néphit és a babonák, a jin és jang, a spirálisok és az önmagukba záruló körformák, a világ alsóbb és felsőbb szintjeinek „térképe”.

A sziget – holtak szigete A sziget – holtak szigete? –, Tündérország idillje is illúziónak, káprázatnak tűnik, így a „boldog vég” fura szomorúságban oldódik fel: A való világban lehetsz hős, kiállhatsz próbákat, pokolra szállhatsz és legyőzheted a démonokat, ám amit egyszer elvesztettél, azt többé nem találod, legfeljebb Árkádiában, Avalonban vagy ahogy az ember-mivoltától megszabadított-megfosztott János vitéz, Tündérországban.

A szürrealista képzettársítások megjelenítésének erőteljessége, a grafikai kifejezés természetes könnyedsége mai szemmel nézve is lenyűgöző: a szerelmi beteljesülés megfelelője a napkitörés, a legyőzött török sereg imaszőnyeg gyanánt csavarodik fel az őket üldöző magyar vitézek előtt, az óceánon átkelő óriás tornádó-mimikrit „alkalmaz”.

A film metamorfózisokban tobzódik A film metamorfózisokban tobzódik. Hasonlatok kelnek életre: a bárányok bárányfelhőkként szöknek meg, a kutyafejű tatárok valóban kutyafejűnek mutatkoznak a katonák képzeletében.

A János vitézt originalitása és dinamikája, de mindenekelőtt az alkotói kéz hiteles jelenléte teszi az alapművel egyenértékű, önálló műalkotássá. Üzenete és „svungja” valószínűleg sosem évül el, fárad ki, változzon bár százszor a technológia, az animációs mozgóképi trendek, a vizuális művészetek éppen aktuális nyelve és kódja. A János vitéz mindörökre a fiatal, rendkívül eredeti alkotó önarcképe lesz, aki zabolátlan hévvel veti bele magát az animáció nagy kalandjába. Nagyot ígér művével, s ijesztően magas mércét szab minden további gesztusához.