A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A felsőoktatási felvételi eljárás
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A gazdaság és az oktatás együttműködése
KÖSZÖNTJÜK A NYÍLT NAP RÉSZTVEVŐIT!
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 2.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Előadó: Dr. Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
A felsőoktatási felvételi eljárás 2009 Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
A felsőoktatási felvételi eljárás
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.
A megújuló tanárképzés
Bologna mottója: A tudás nem ismer határokat. Bologna mottója: A tudás nem ismer határokat.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
Tanárképzés a Debreceni Egyetemen Prof. Dr. Gaál István Prof. Dr. Gaál István TEK oktatási és tanárképzésielnökhelyettes
Az ELTE-TTK BSc szakjai, szakirányai, tervezett mesterszakok
A tanárképzés szerkezete
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Képzések, szakirányok, felvételi lehetőségek
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium Az alábbiakban Dr. Bakos Károly egy hosszabb.
Kari tájékoztató Bölcsészettudományi Kar Debreceni Egyetem
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Előadás másolata:

A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX 289./2005(Kormányrendelet)

Bologna-folyamat 1999-Bologna-nyilatkozat: 2010-re legyen egy egységes Európai Felsőoktatási Térség összehangolt képzés(kreditátviteli rendszer) összehasonlítható diplomák(45 ország) mobilitás: hallgatók, oktatók rugalmas kapcsolat a gazdasággal kétciklusú angolszász modell

Belső okok:a felsőoktatási létszámok alakulása 1990- 2005 Forrás: OM statisztika

Diplomás munkanélküliek (márciusi adatok)

A régi, duális képzés Mai helyzet: Hierarchikus rendszer 4-6 éves egyetem - 199 szak 3-4 éves főiskola - 214 szak Nem épül egymásra Átjárhatósága nehézkes Mai helyzet: Hierarchikus rendszer 14 képzési terület 101 szakirány 340 mesterképzés

A poroszos és az angolszász modell

A képzési szerkezet átalakítása 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Doktori képzés (PhD) Szakirányú Továbbképzés + kompetencia Munkaerőpiac 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) Osztatlan képzés 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés Más OKJ-s képzés

A képzések belső arányai

Kredit- rendszer A tanulmányi munka, kötelezettség teljesítésének mérőszáma 1 Kredit kb 30 hallgatói munkaóra 1 szemeszter kb 30 kredit Szemszter ≠ félév Saját tanrend összeállítása Kreditátviteli Bizottság - ECTS

Alap- és mesterszakok kapcsolódása (Forrás: P.K.B.) Az alapképzésben választott szakiránynak megfelelő mesterszakok Alapszak/ szakirányok Mesterszakok

A képzési szintek egymásra épülése PhD informatikai neveléstudományi elméleti fizika MA/MSc informatikus fizikus fizikus csillagász tanári szak Két kérdés: Erről a BSc-ről melyik MSc-re lehet továbblépni? Erre az MSc-re milyen BSc szükséges? BA/BSc fizika

Alap- és mesterszakok kapcsolódása Tanulmányok folytatása eltérő képzési területen Pl. MBA Alapszakok Mesterszakok képzési terület (pl. műszaki) (pl. gazd. tud.) Kritérium tárgykörök előírása(50 kredites részismereti képzés) Szélesebb alapozási igény Nagyobb merítési bázis

Aki tanár akar lenni, annak mindenképpen mesterszakot kell végezni Tanárképzés Az alapszakok egyszakos bölcsészképzések lesznek (pl. fizika alapszak, kémia alapszak) Az alapdiploma megszerzése után még nem lehet tanítani sem az általános iskolában, sem középiskolában Aki tanár akar lenni, annak mindenképpen mesterszakot kell végezni DE! A mesterszakon már egy második szakot végez a hallgató, így kétszakos tanárként végez, öt évet, és két diplomát követően Aki tanár szeretne lenni, annak már az alapszakon fel kell vennie 10 kredit értékű tanári mesterségre felkészítő tantárgyi modult (pedagógia-pszichológia blokk) emellett az alapszak második évétől kezdődően fel kell vennie a másik választott szak 50 kredit értékű alapismereti modulját (pl. kémia szakirányt a fizika alapszakon) A hallgató az alapszakon bölcsész diplomát szerez (pl. fizika alapszakos bölcsész), de a diplomába bekerül az elvégzett szakirány is A mesterképzésbe lépve a hallgató az alapszakon végzett szakirány alapján választhat szakot (pl. kémia MA képzést), és így a két diplomájával kétszakos tanár lesz

Kétszakos tanárképzés „A”: 120 + 40 = 160 szakterületi kredit „B”: 50 + 40 = 90 szakterületi kredit pedagógia-pszichológia: 10 + 40 = 50 kredit szakmai gyakorlat = 30 kredit „A” „B” p-p gy mesterképzés „A” szak „B” szak ped- pszich. alapképzés Összesen 330 kredit

Mindenkit felvesznek?

Kell-e az emelt szint?

Férőhelyek 2010-ben 56000 állami férőhely(osztatlan+Bsc+felsőfokú szakképzés) 387(!) mesterszak 19 600 fő a mesterszakokon

Egy személy 12 féléven át folytathat a felsőoktatásban tanulmányokat államilag támogatott képzésben, beleértve a felsőfokú szakképzést is. A támogatási idő legfeljebb 2 félévvel megnő, ha a hallgató egységes, osztatlan képzésben vesz részt és a képzési követelmények szerint a képzési idő meghaladja a 10 félévet. Alapképzésben 8 félév Aki államilag támogatott képzésben valamely képzési ciklusban végbizonyítványt szerzett, ugyanabban a képzési ciklusban nem vehet részt államilag támogatott képzésben.

Figyelem! Az állami finanszírozás 1 évre szól!

Párhuzamos képzés Az első szak 3.félévében megkezdve a második szak félévei nem adódnak össze

Változások 2010-ben

Változások-I.

Változás a többletpontokban