A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
Érzelmek és kultúra összefüggései
„ A múltat megtalálni –mondják – nem lehet. Mit szólnál, ha megmutatnám azt a helyet…”
A szabad akaratról I. V. Rész
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
A fizika világ- és Isten-képe
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Tudás, közösség, hatalom
férfivá és nővé teremtette őket.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Orvosi antropológia program
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Antropológa III. Az élet.
Ferenczi Sándor.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Az újkori filozófia eredeti kérdésfeltevésének háttérbe szorulása
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Egyéni döntések a szervezetben
XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A fejlesztő értékelés.
4. Elmefilozófia.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A görög és római kultúra
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Szleng és karnevál. Bolondünnep egyenlőség (nincs alá-fölé rendeltség) közösségi (népünnepély) egyetemes szabadság ↓ feje tetejére áll a világ (ellenkezője.
Neorealizmus és neoidealizmus
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Filozófiatörténet előadások 1I.
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A fizika mint természettudomány
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Kultúra és kommunikáció
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)

Előzmények: az újkori tudás dichotómiája 17. szd: Descartes, Bacon: a modern tudás filozófiai megalapozása: a világ: alany és tárgy kettőssége a világ: alany és tárgy kettőssége megragadásának módszere: a mérés megragadásának módszere: a mérés elv: a világ, mint mérhető mennyiség (kvantifikáció) elv: a világ, mint mérhető mennyiség (kvantifikáció) Következmény: a minőség elve kikerül a tudományosan tárgyalható kérdések köréből Következmény: a minőség elve kikerül a tudományosan tárgyalható kérdések köréből

A lét és tudat egységének helyreállítási kísérlete a klasszikus német filozófiában 1. I. Kant: a transzcendentális módszer: olyan módszertani nézőpont, amely képes átlátni a tudományos tudásformák szerkezetét, viszonyát egyszerre: az immanenshez képest transzcendens, a transzcendenshez képest immanens I. Kant: a transzcendentális módszer: olyan módszertani nézőpont, amely képes átlátni a tudományos tudásformák szerkezetét, viszonyát egyszerre: az immanenshez képest transzcendens, a transzcendenshez képest immanens „kívülről nézve belül van, belülről nézve pedig kívül” (Kant) „kívülről nézve belül van, belülről nézve pedig kívül” (Kant)

A lét és tudat egységének helyreállítási kísérlete a klasszikus német filozófiában 2. F. W. J. Schelling: A transzcendentális filozófia F. W. J. Schelling: A transzcendentális filozófia Természet és tudat, ismeret és lét egységének megteremtése újra -- a filozófián belül: Természet és tudat, ismeret és lét egységének megteremtése újra -- a filozófián belül: „az anyag kialudt szellem” „az anyag kialudt szellem” „a természet a létté merevedett értelem” „a természet a létté merevedett értelem” Cél: alany és tárgy teljes azonosságának helyreállítása→lét és gondolkodás egyneműsége→Abszolútum Cél: alany és tárgy teljes azonosságának helyreállítása→lét és gondolkodás egyneműsége→Abszolútum

A transzcendentalista kultúra napjainkban R. Rorty kísérlete: R. Rorty kísérlete: - Szellemi egyenrangúság - Kitüntetett középpont-nélküliség - Sokszorosan összetett interakcióban lévő ágensek, akik megvalósítják a tudás (kultúra) új formáját

A transzcendentalista kultúra jelentősége: Folytonos visszakapcsolódási lehetőség a kezdetekhez: tér és idő itt nem számít, a középpont-nélküliség miatt bárki, bármikor elérhető Folytonos visszakapcsolódási lehetőség a kezdetekhez: tér és idő itt nem számít, a középpont-nélküliség miatt bárki, bármikor elérhető Senki nem periferikus: „egy olyan térről van szó, amelynek a középpontja mindenütt van, a kerülete sehol” (Rorty) Senki nem periferikus: „egy olyan térről van szó, amelynek a középpontja mindenütt van, a kerülete sehol” (Rorty) Vessük össze a metafilozófia gömb- könyvének tervével! Vessük össze a metafilozófia gömb- könyvének tervével!

A transzcendentalista kultúra feltételei: A gondolkodás nem lehet szaktudomány, csak feltétlen szabad tevékenység A gondolkodás nem lehet szaktudomány, csak feltétlen szabad tevékenység Mentes a sors (végzet) hatalmától Mentes a sors (végzet) hatalmától Nem monológ, hanem célja mások megszólítása Nem monológ, hanem célja mások megszólítása

Visszakapcsolás az előzményekhez Platón: Phaidón,Timaiosz c. művei: Platón: Phaidón,Timaiosz c. művei: Methexisz: részesedés Anamnézisz: visszaemlékezés Mindkettő feltételezi az aktív részvételt Mindkettő feltételezi az aktív részvételt Feltétel: lemondás az uralom, a hatalom vágyáról Feltétel: lemondás az uralom, a hatalom vágyáról

Modern előképek A 20 századi hermeneutika: Gadamer, Ricoeur, Vattimo A 20 századi hermeneutika: Gadamer, Ricoeur, Vattimo Martin Buber perszonalista filozófiája Martin Buber perszonalista filozófiája G. H. Mead interakcionista elmélete G. H. Mead interakcionista elmélete M. Bahtyin dialógusfilozófiája M. Bahtyin dialógusfilozófiája

A transzcendentális kultúra jegyei Létmódja: hasonló a játékhoz és ünnephez (Nietzsche, Wittgenstein, Gadamer): Létmódja: hasonló a játékhoz és ünnephez (Nietzsche, Wittgenstein, Gadamer): - Önmagáért van, - Léte eseményjellegű - Magába emeli a résztvevőket Következmény: új, esztétikai antropológia játék-alapon

A játék, mint teremtő aktivitás formái (R. Caillois nyomán) Agón: versengés, küzdelem (egyenlő feltételek mellett) Agón: versengés, küzdelem (egyenlő feltételek mellett) Mimikri: utánzás, szerepjáték (egy másik személy megjelenítésének vágya) Mimikri: utánzás, szerepjáték (egy másik személy megjelenítésének vágya) Alea: a véletlen, a szerencse alakzatai (izgatottan, de tétlenül figyeljük a kimenetelt) Alea: a véletlen, a szerencse alakzatai (izgatottan, de tétlenül figyeljük a kimenetelt) Ilinx: mámor, extázis (megszabadulás az egyéni lét rabságából) „a ész trónfosztása” Ilinx: mámor, extázis (megszabadulás az egyéni lét rabságából) „a ész trónfosztása”

Az új kultúra egyesített alakzatai Előzmény: M. Bahtyin karnevál-elmélete Előzmény: M. Bahtyin karnevál-elmélete A játék (kultúra) alapformáinak kombinálódása révén a művelődés,a tudás eddig ismeretlen, új alakzatai ölthetnek testet A játék (kultúra) alapformáinak kombinálódása révén a művelődés,a tudás eddig ismeretlen, új alakzatai ölthetnek testet Lényege: esemény, amely minden résztvevőt magába emel, de nem determinál senkit, és nem merevít bele semmilyen adott személyiség-szerkezetbe Lényege: esemény, amely minden résztvevőt magába emel, de nem determinál senkit, és nem merevít bele semmilyen adott személyiség-szerkezetbe

Köszönöm a figyelmet! Thank You!