MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

A Nemzeti Fejlesztési Terv regionális egyeztetésének folyamata, eredményei Dönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége Civilek az NFT Nyilvánosságáért,
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Az „Alapok” mellé épült ház Az EU regionális támogatások intézményrendszere Magyarországon készítette: dr. Perger Éva készítette: dr. Perger Éva Területfejlesztők.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
A Területi Integrált Projektek tapasztalatai Basilicata régióban Biagio Perretti Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség INFODAY - Győr 7 April.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Baranya Megyei Önkormányzat
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Területi tervezés.
Az ÚMVP intézményrendszere
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Pécs, szeptember 15. A „régióvá válás” autonóm lehetőségei – brüsszeli képviselet,
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Nyugat-dunántúli Régió
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Innovatív Magyarország
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Partnerség és hálózatok – elmélet és gyakorlat Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Pályázatírás módszertana
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
MTA Regionális Kutatások Központja Középszintű reform és/vagy területi léptékváltás Pálné Kovács Ilona
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja

Tartalmi elvárások – a Strukturális Alapok szabályozása alapján – Decentralizáció (szubszidiaritás, régiók bevonása a nemzeti regionális politikai döntéshozásba) – Partnerség ( szintek és szektorok között) – Versenyképesség, rugalmasság – Hatékonyság ( monitoring, kiértékelés ) – Nyilvánosság, társadalmi részvétel Az Európai Unió tartalmi elvárásai az SA menedzsmenttel szemben

MTA Regionális Kutatások Központja Irányító, auditáló stb. hatóságok – Monitoring bizottságok – NUTS szintek használata – Transzparencia – Addicionalitás Nemzeti mozgástér viszonylag nagy Az Európai Unió formai elvárásai az SA menedzsmenttel szemben

MTA Regionális Kutatások Központja A regionális politika domináns szereplői az általános hatáskörű kormányzati és önkormányzati, államigazgatási szervek Regionális fejlesztési ügynökségek – Rugalmasság – Gazdasági szereplőkhöz közelség – Politikától viszonylagos függetlenség – Teljesítményben érdekeltség – Professzionalizmus – Hosszú távú szemlélet Partnerségi formák és dilemmáik (Tavistock, Putnam, Olsson): elszámoltathatóság, képviseletek kiszorulása A regionális politika speciális intézményei

MTA Regionális Kutatások Központja A regionalizmus helyzete Európában 90-es évtized reneszánsza-virágzás Osztott felelősség elve, (hanyatlás kezdete) A bővítés következményei ( csökkenő bizalom) Az Európai Alkotmányszerződés kudarca Többszintű kormányzás szintjeinek váltógazdálkodása- terjedő régiószkepticizmus?

MTA Regionális Kutatások Központja Közigazgatási beosztás az EU tagállamokban

MTA Regionális Kutatások Központja Régiók a magyar területfejlesztésben Csatlakozás előtti készülődés és csatlakozás utáni csalódás Regionális fejlesztési tanácsok- kiürülő kassza, csökkenő szerepkör És a megyék? Hasonló tapasztalatok a régióban ( kivétel Lengyelország)

MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztési tanácsok a Strukturális Alapok rendszerében Feladataikat részletesen nem szabályozzák. tervezői a ROP-nak, részt vesznek a megvalósításban, monitoringban, értékelésben.

MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztési ügynökségek a Strukturális Alapok rendszerében Hova is tartoznak (aki fizet az rendel) ROP KSZ/VÁTI Hiányzik a helyzetbe hozó szereplő Tanácsok politikai megrendelők? A centralizált menedzsmentek értékelése

MTA Regionális Kutatások Központja SA Központi irányítása TípusSzervezet Országos intézményekkormány Nemzeti Fejlesztési Tanács Fejlesztéspolitikai Irányító Testület Tervezési Operatív Bizottság MEH miniszter önkormányzati és területfejlesztési miniszter pénzügyminiszter (IgH, EH) miniszterek fejlesztéspolitikai kormánybiztos Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (benne OP IH-k, MB-k) VÁTI (ROP KSZ) Regionális intézményekregionális fejlesztési tanácsok regionális fejlesztési ügynökségek (ROP KSZ-ek) VÁTI kirendeltségek (ROP KSZ feladatok) Egyéb szervezetekkülönböző szervezetek (ágazati OP KSZ-ként)

MTA Regionális Kutatások Központja Az EU támogatások intézményrendszere,

MTA Regionális Kutatások Központja Az NSRK és az operatív programok végrehajtása ( ) (Példa: Dél-Dunántúli ROP) Megjegyzések: 1. Az IH, IgH, EH, MB feladatait a kormány az 1083/2006 EK rendelet alapján határozza meg. Az IH-KSZ feladatmegosztásáról és más intézményi feltételekről a tagállamok döntenek (pl. kormány, FÜ-IH). 2. A KSZ-ek a 6 ROP-ra vonatkoznak, más OP-knál mások. * A bíráló bizottság felállítását az IH a KSZ-re delegálhatja.

MTA Regionális Kutatások Központja Az,,európai’’ és a magyar regionális politikai irányítás összehasonlítása

MTA Regionális Kutatások Központja Dél-Dunántúli tapasztalatok

MTA Regionális Kutatások Központja (1 – egyáltalán nem ért egyet; 2 – inkább nem ért egyet; 3 – inkább egyetért; 4 – teljesen egyetért) Az egyes állítások elfogadásának statisztikája

MTA Regionális Kutatások Központja Az önkormányzati régiók létrehozásával kapcsolatos válaszok százalékos megoszlása

MTA Regionális Kutatások Központja A középszintű közigazgatás területi egysége

MTA Regionális Kutatások Központja Merre tovább? Bottom up regionalizmus Fejlesztési koalíciók

MTA Regionális Kutatások Központja PÉCS – 2010 CULTURAL CAPITAL OF EUROPE