Etológia
I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: Tájékozódás, komfortmozgás, táplálékszerzés, menekülés, társas viselkedés, kommunikáció, szexuális viselkedés Ezen viselkedések funkciójával, mechanizmusaival és okaival; egyedfejlődésével és törzsfejlődésével foglalkozik.
Az állatok viselkedése Öröklött elemek Tanult elemek
II. A viselkedés szakaszai Késztetés (drive, hajtóerő, motiváció) A belső környezet állapota: éhség, érdeklődés, félelem, szexuális vágy stb. Kulcsinger: A külső környezet hatásai közül csak néhány váltja ki a viselkedést.
pl. A békák zsákmányszerzése Csak a látótérben mozgó tárgy nagysága és mozgása a kulcsinger
Pl. Nikolas Tinbergen kísérlete tüskés pikóval Kulcsinger a piros has
A viselkedés végrehajtása Minél fejlettebb egy állat idegrendszere, annál több tanult elem van a viselkedésében. Minél nagyobb a kulcsinger intenzitása, annál hevesebb a rá adott válasz.(= Szupernormális inger!)
Szupernormális ingerek A kakukkfióka nevelése
Szupernormális ingerek A csigaforgató viselkedése különböző méretű tojásokkal szemben
Sokszor rávezető inger szükséges a viselkedés első megjelenéséhez, rögzülésékez Példa: naposcsibék csipegetése a láb látványára indul be
4. A késztetés megszűnik
III. A viselkedés egységei A viselkedés kisebb mozzanatokra ún. viselkedési egységekre bontható. Reflex= Egy meghatározott ingerre adott egyszerű válasz. A legegyszerűbb ~ Öröklött: minden egyed ugyanúgy végzi Jelentősége: ártalmas ingerre adott gyors, automatikus védekezés
Példák: Pupillareflex Pislogási reflex Térdreflex
2. A megszokás = az állat megtanulja, hogy milyen ingerre ne válaszoljon Egyénre jellemző, tanult ~ Az ártalmatlan ingerek és a veszedelmes ingerek megkülönböztetése. Pl. éti csigák, embernél a háttérzaj megszokása
3. Érzékennyé válás = a kellemetlen ingerek hatására már a közömbös ingerre is erős reakció jön létre. Pl. túl nagy tömeg, kutya az állatorvosi rendelő utcájában
Az inger a mozgás irányát is megszabja Taxis = az inger által irányított helyváltoztató mozgás Az inger a mozgás irányát is megszabja Példák: Laposférgek taxisa Repülő rovarok fényforrás felé való mozgása A légy lárvájának mozgása A kutya szimatolás alapján követi a vadat
5. Megközelítés, elkerülés = a külső ingeren kívül egy belső, öröklött kép is irányítja a mozgást A belső kép öröklött, de a mozgás kivitelezésének módja nem Pl. csecsemők-emberi arcok
6. 4m-reakció = az állat mozgását a külső ingeren kívül egy előzetesen megtanult belső kép is szabályozza „Mér-működik-mér-megáll” Pl. a kutya keresi a hazavezető utat
7. Öröklött mozgásmintázat = az inger beindít egy szigorú sorrendben lejátszódó öröklött mozgássorozatot Példa: A csont elásása Mókusok diórejtő tevékenysége
Pókok hálókészítése darázspók dajkapók
8. Ösztön = olyan öröklött mozgássor, amelyben tanult elemek is vannak 9. Sztereotípia = tanult mozgássor Pl. Az emberi viselkedésben gyakori, megszokott mozdulatok (villanykapcsolás, ajtóbezárás)
Az ember létfontosságú öröklött magatartásformái Csecsemőkori szopóreflex Nyelési reflex Légzési reflex Pupillareflex Pislogó reflex Térdreflex stb. Ezek un. Fiziológiás reflexek, amelyek egészséges embernél megvannak, hiányuk betegségre utal.
Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái Újszülöttkori reflexek Fogóreflex Tónusos lábfogó reflex Átkarolási reflex Babinszky-reflex
Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái Újszülöttkori hiányuk az idegrendszer kiterjedt károsodására utal. Ezek a reflexek csak bizonyos életkorig válthatók ki egészséges embernél. Tartós fennmaradásuk az idegrendszer betegségére utal.
Tanult magatartásformák
Tanult magatartásformák Tapasztalat hatására alakul ki Nem örökölhető Az öröklött és tanult magatartásformák együtt fordulnak elő (ösztön). Minél fejlettebb az állat, annál nagyobb a tanult elemek aránya a viselkedésében.
A tanult magatartásformák 1. A bevésődés Konrad Lorenz –a kulcsinger fogalmának megalkotója
A tanult magatartásformák Egyes ragadozók zsákmányszerzési viselkedését is fiatal korban kell elsajátítani. Példa: vadászgörény és hörcsög esete, ahol a zsákmányállat viselkedése váltja ki a tanulási folyamatot.
A tanult magatartásformák 3. Feltételes reflexek (Ivan Petrovics Pavlov) = egy feltétlen reflex társítása egy új ingerhez Pl. kutyák nyálelválasztásának kiváltása csengőszóra A citrom látványa
A tanult magatartásformák 4. Operáns tanulás= próba-szerencse tanulás Például: Edward Thorndike macskái pedállal nyíló ketrecben
Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat. Lényeges eleme a megerősítés
A tanult magatartásformák 5. Belátásos tanulás = „probléma-megoldó” tanulás legösszetettebb tanulási viselkedés eszközt használó állatoknál Pl: csimpánz ketrecben összeszerelhető bottal
Előzetesen kialakított viselkedési elemeket használ fel a probléma megoldásához