Etológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Az idegrendszer fejlődése
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Eksztenzív baromfitenyésztés
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Etológia.
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Az állatok viselkedése (etológia)
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
• Kiemelt céljaink, feladataink • Megvalósult programjaink képekben
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
IDEGRENDSZER.
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
A fogyasztói magatartás
A tanulás idegrendszeri alapjai
2. témakör: Az állatok kommunikációja
TANULÁS.
Környezetpszichológia III.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
IKT: Információs és kommunikációs Technológiák
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
Állatok játéka.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Képesség, készség, adottság, tehetség
A kommunikáció Az emlékezet
Pavlov kísérlet.
Pavlov kutyakísérlete
A motiváció.
A tanult reflexek Feltételes reflexek.
Szabályozás-vezérlés
Kultúra és kultúrák Humánetológia.
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
A szomatikus marker feltevés
Az idegrendszer mozgató működése
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Baba Etológia.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Idegrendszeri plaszticitás
Az emberi agresszió.
Pszichológiai Ismeretek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Bárhová lépsz, ott vannak
Feltételes és Feltétlen Reflex
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Meghívó ! Agykutatás Napjai Budapesten március 17-18
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szabályozás-vezérlés
Kultúra és kommunikáció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Vadállomány egészségvédelme
Vegetatív működés II..
Előadás másolata:

Etológia

I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: Tájékozódás, komfortmozgás, táplálékszerzés, menekülés, társas viselkedés, kommunikáció, szexuális viselkedés Ezen viselkedések funkciójával, mechanizmusaival és okaival; egyedfejlődésével és törzsfejlődésével foglalkozik.

Az állatok viselkedése Öröklött elemek Tanult elemek

II. A viselkedés szakaszai Késztetés (drive, hajtóerő, motiváció) A belső környezet állapota: éhség, érdeklődés, félelem, szexuális vágy stb. Kulcsinger: A külső környezet hatásai közül csak néhány váltja ki a viselkedést.

pl. A békák zsákmányszerzése Csak a látótérben mozgó tárgy nagysága és mozgása a kulcsinger

Pl. Nikolas Tinbergen kísérlete tüskés pikóval Kulcsinger a piros has

A viselkedés végrehajtása Minél fejlettebb egy állat idegrendszere, annál több tanult elem van a viselkedésében. Minél nagyobb a kulcsinger intenzitása, annál hevesebb a rá adott válasz.(= Szupernormális inger!)

Szupernormális ingerek A kakukkfióka nevelése

Szupernormális ingerek A csigaforgató viselkedése különböző méretű tojásokkal szemben

Sokszor rávezető inger szükséges a viselkedés első megjelenéséhez, rögzülésékez Példa: naposcsibék csipegetése a láb látványára indul be

4. A késztetés megszűnik

III. A viselkedés egységei A viselkedés kisebb mozzanatokra ún. viselkedési egységekre bontható. Reflex= Egy meghatározott ingerre adott egyszerű válasz. A legegyszerűbb ~ Öröklött: minden egyed ugyanúgy végzi Jelentősége: ártalmas ingerre adott gyors, automatikus védekezés

Példák: Pupillareflex Pislogási reflex Térdreflex

2. A megszokás = az állat megtanulja, hogy milyen ingerre ne válaszoljon Egyénre jellemző, tanult ~ Az ártalmatlan ingerek és a veszedelmes ingerek megkülönböztetése. Pl. éti csigák, embernél a háttérzaj megszokása

3. Érzékennyé válás = a kellemetlen ingerek hatására már a közömbös ingerre is erős reakció jön létre. Pl. túl nagy tömeg, kutya az állatorvosi rendelő utcájában

Az inger a mozgás irányát is megszabja Taxis = az inger által irányított helyváltoztató mozgás Az inger a mozgás irányát is megszabja Példák: Laposférgek taxisa Repülő rovarok fényforrás felé való mozgása A légy lárvájának mozgása A kutya szimatolás alapján követi a vadat

5. Megközelítés, elkerülés = a külső ingeren kívül egy belső, öröklött kép is irányítja a mozgást A belső kép öröklött, de a mozgás kivitelezésének módja nem Pl. csecsemők-emberi arcok

6. 4m-reakció = az állat mozgását a külső ingeren kívül egy előzetesen megtanult belső kép is szabályozza „Mér-működik-mér-megáll” Pl. a kutya keresi a hazavezető utat

7. Öröklött mozgásmintázat = az inger beindít egy szigorú sorrendben lejátszódó öröklött mozgássorozatot Példa: A csont elásása Mókusok diórejtő tevékenysége

Pókok hálókészítése darázspók dajkapók

8. Ösztön = olyan öröklött mozgássor, amelyben tanult elemek is vannak 9. Sztereotípia = tanult mozgássor Pl. Az emberi viselkedésben gyakori, megszokott mozdulatok (villanykapcsolás, ajtóbezárás)

Az ember létfontosságú öröklött magatartásformái Csecsemőkori szopóreflex Nyelési reflex Légzési reflex Pupillareflex Pislogó reflex Térdreflex stb. Ezek un. Fiziológiás reflexek, amelyek egészséges embernél megvannak, hiányuk betegségre utal.

Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái Újszülöttkori reflexek Fogóreflex Tónusos lábfogó reflex Átkarolási reflex Babinszky-reflex

Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái Újszülöttkori hiányuk az idegrendszer kiterjedt károsodására utal. Ezek a reflexek csak bizonyos életkorig válthatók ki egészséges embernél. Tartós fennmaradásuk az idegrendszer betegségére utal.

Tanult magatartásformák

Tanult magatartásformák Tapasztalat hatására alakul ki Nem örökölhető Az öröklött és tanult magatartásformák együtt fordulnak elő (ösztön). Minél fejlettebb az állat, annál nagyobb a tanult elemek aránya a viselkedésében.

A tanult magatartásformák 1. A bevésődés Konrad Lorenz –a kulcsinger fogalmának megalkotója

A tanult magatartásformák Egyes ragadozók zsákmányszerzési viselkedését is fiatal korban kell elsajátítani. Példa: vadászgörény és hörcsög esete, ahol a zsákmányállat viselkedése váltja ki a tanulási folyamatot.

A tanult magatartásformák 3. Feltételes reflexek (Ivan Petrovics Pavlov) = egy feltétlen reflex társítása egy új ingerhez Pl. kutyák nyálelválasztásának kiváltása csengőszóra A citrom látványa

A tanult magatartásformák 4. Operáns tanulás= próba-szerencse tanulás Például: Edward Thorndike macskái pedállal nyíló ketrecben

Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat. Lényeges eleme a megerősítés

A tanult magatartásformák 5. Belátásos tanulás = „probléma-megoldó” tanulás legösszetettebb tanulási viselkedés eszközt használó állatoknál Pl: csimpánz ketrecben összeszerelhető bottal

Előzetesen kialakított viselkedési elemeket használ fel a probléma megoldásához