Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Turisztikai szuksegletek
Advertisements

Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Fogyasztói magatartás
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A kereskedelmi vállalkozás környezete
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Az alvásról az időmérleg tükrében Néhány társadalmi faktor hatása
A turizmus rendszer környezete
Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Gazdaságszociológiai alapfogalmak Csere, piac, munkareőpiac.
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Negyedik előadás Március 11
A vállalkozások környezete
interperszonális személyiség-koncepciója
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Társadalmi rétegződés, egyenlőtlenségek, mobilitás
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
MOTIVÁCIÓ.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A család szerepe, jellemzői
A modern fogyasztói étosz rejtélye
Elméleti közgazdaságtan
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
A társadalmi rétegződés
Második és informális gazdaság Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 21.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
NEVELÉSELMÉLET.
A pszichikumról általában
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
4. A társadalmi struktúra és rétegződés
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
SZOCIÁLPOLITIKA DR. KOVÁCS JÁNOS.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Lorem Ipsum INKLUZÍV TÁRSADALOM – JÓL-LÉT – TÁRSADALMI RÉSZVÉTEL ÁPRILIS Kodolányi János Főiskola szervezésében Budapest.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A szocializáció folyamata
Fogyasztói magatartás
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
LEADER, Identitás, Sport
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
A második ipari forradalom és hatásai
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

Fogyasztásszociológia Balogh Eszter

Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok

Történet

Max Weber Miért nyugaton jött létre a kapitalizmus a középkor végén? Protestáns etika  Nem azért termelünk, hogy feléljük, hanem a bővített újratermelésért  kultúra  gazdaság  racionalizmus  predestináció tana

Malthus  fogyasztásban önkorlátozás  önmegtartóztató életmód

Marx Egy népcsoport életszínvonalának mesterségesen való alacsonyan tartása társadalmi feszültségeket okoz és robbanáshoz vezet

Thorstein Veblen „ Ez a színvonal nemcsak a fizikai létszükségletek kielégítését, hanem azon társadalmi körülmények szülte meghatározott szükségletek kielégítését is feltételezi, amelyek közepette az emberek élnek és nevelkednek” „gyakran előfordul, hogy az életszínvonal egyik eleme kezdetben elsősorban pazarló jellegű volt, végül azonban a fogyasztó felfogásában létszükségletté válik- ily módon éppolyan nélkülözhetetlenné válhat, mint a fogyasztó megszokott kiadásainak más tétele” „ Közismert dolog, hogy éppolyan nehéz lemondani a ‘magas’ életszínvonalról, mint lejjebb engedni azt a mércét, amely viszonylag már alacsony”

Bourdieu „ A különbségek közül azoknak van a legnagyobb presztízse, amelyek a legvilágosabban szimbolizálják a társadalmi struktúrában elfoglalt helyet”

Feladat  Gondolják végig és sorolják fel, milyen alapvető emberi szükségleteket tudnak megkülönböztetni!  Csoportosítsák ezeket!

Maslow- féle szükséglethierarchia  Anyagi szükségletek  Szellemi, vagy lelki szükségletek  Fiziológiai  Biztonság  Szociális kapcsolatok  Megbecsülés  Elismerés  önmegvalósítás

Weber Rendek fogyasztás  társadalmi megbecsültség (presztízs) és a tekintély  azonos életvitel, életstílus, fogyasztás  eszmei vagy anyagi privilégiumok

Hradil társadalmi miliőkutatások „túl vagyunk az osztályokon és rétegeken” (1978)

Utasi Ágnes 9 dimenzió:  háztartási fogyasztási szokások,  lakásberendezés  lakáskultúra  tárgyi környezet  második gazdaságbeli tevékenység,  intellektuális tevékenység,  rekreáció formái,  szokások  emberi kapcsolatok intenzitása. Eredmények: 1. Elit 2. Intellektuális 3. Felső-mintakövető 4. Családorientált 5. Tárgyorientált 6. Kapcsolatgazdag 7. Kapcsolatszegény 8. Második gazdasággal kompenzáló 9. Robotoló 10. Elesett

Fogalmi meghatározások

Életmód „Az életmód…a társadalmi feltételek között létrejött viszonyok, kialakult lehetőségek cselekvési rendszerré válása, a cselekvések megformálása és stilizálása” (Losonczi Ágnes, 1977) Háttérváltozók  Szükségletek  Kultúra  Társadalom fejlettsége  Munkamegosztás  Infrastrukturális helyzet  Demográfiai, lakás és településviszonyok  Jövedelem és jövedelemkülönbségek  Iskolai végzettség

Életstílus „…az életstílus alakításának motiváló ereje a tisztelet utáni vágy” (Veblen)

Köszönöm a figyelmet Kellemes hétvégét!