NEKIFUT projekt NE mzeti K utatási I nfrastruktúra F elmérés és Ú ti T erv 2009. február Némethné Jároli Erika – Nyiri Lajos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A társadalomtudományi kutatási infrastruktúra és a politikatudomány nov. 8. A NEKIFUT és a kutatási infrastruktúra Kenesei István MTA NYTI (és sokan.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
„A SZLOVÁK- MAGYAR HATÁRON ÁTNYÚLÓ FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MOTORJÁNAK BEINDÍTÁSA” című projekt eredményei című projekt eredményei Előadó: dr. Iváncsics.
Legyen jobb a gyermekeknek!
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Stratégiai tervezés.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Az ÚMVP intézményrendszere
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Munkavédelem és controlling
Innovatív Magyarország
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Projekt eredményeinek disszeminációja – Általános projektbemutató ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

NEKIFUT projekt NE mzeti K utatási I nfrastruktúra F elmérés és Ú ti T erv február Némethné Jároli Erika – Nyiri Lajos

Kiindulási pont Átütő eredményeket hozó kutatás ma már elképzelhetetlen megfelelő színvonalú kutatási infrastruktúra nélkül. Ezért minden kutató ill. kutató csoport igyekszik beszerezni a kutatásához szükséges infrastruktúrát, vagy hozzáférést biztosítani máshol meglevő kutatási infrastruktúrához.

Beszerzési, hozzáférési lehetőségek  Műszer pályázatok (OTKA, GVOP, NKTH)  Projektre benyújtott pályázatok műszer beszerzései  Pályázatok nagyberendezésekhez való hozzáféréshez  Nemzetközi szerződésen alapuló együttműködések (tagdíjak)  Új kezdeményezésekben való részvétel (pl. ESFRI Roadmap projektjei)

Trendek I.  A színvonalas berendezések egyre drágábbak  Az egymástól független beszerzések miatt a műszer- állományunk erősen fragmentált, az is előfordul, hogy értékes berendezések kihasználatlanul állnak. KÉRDÉSKÉRDÉS Mivel az igények a kutató közösségektől jönnek, lehet-e valamilyen összhangot vinni a rendszerbe?

Trendek II. Egyes nagy kutatási infrastruktúrák csak széleskörű, országhatárokon átnyúló együttműködés során valósíthatók meg. Hogyan választódnak ki, hogy mely összeurópai érdekeltségű projektekhez csatlakozzanak magyar résztvevők? KÉRDÉSKÉRDÉS

Miért van szükség stratégiai jelentőségű közösségi kutatási infrastruktúrára?  költségek/gazdaságosság  szakmai-üzemeltetés  új tudományos igények  új típusú infrastruktúrák: pl. élő és élettelen anyagbankok, adatbankok

EU iránymutatása ESFRI  2000-ben vetődött fel EU szinten az összeurópai léptékű kutatási infrastruktúra stratégia elkészítésének igénye  2002-ben alakult meg az ESFRI (European Stategy Forum on Research Infrastructures)  között készült el az összeurópai érdekeltségű kutatási infrastruktúrák évre előretekintő roadmap-ja

ESFRI Roadmap  2006-ban a Roadmap-be 35 projekt került.  A Roadmap-be kerülés elsődleges kiválasztási szempontjai: összeurópai érdek, tudományos kiválóság, bizonyos szintű „érettség”.  2008 végére a Roadmap frissítése befejeződött: 44 projekt.  Jelenleg 13 konkrét magyar érdekeltség ismert ftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/esfri/docs/esfri-roadmap- report _en.pdf

ESFRI Roadmap megvalósítása  A projekteket a tagállamok valósítják meg a saját költségvetésükből  Az ESFRI csak katalizátor szerepet tölt be az érdekelt felek egymásra találásában  Az FP7-ből csak megvalósíthatósági tanulmányra és a projekt előkészítési fázisára lehet pályázni  Az ESFRI felszólította az érintett országokat, hogy készítsék el a saját nemzeti kutatási infrastruktúra roadmap-jüket

Kormány TTI stratégia március A TTI politikai stratégia intézkedési terve /2008(VIII.29.) – II.19. pont: „Egységes, az Európai Kutatási Térséggel összhangban levő nemzeti kutatási infrastruktúra-fejlesztési stratégia és program kialakítása (nemzeti roadmap a műszerek és a kutatási infrastruktúrák fejlesztésére)” Az intézkedés támogatja: a)A már létező hazai kutatási infrastruktúrák adatainak és a fejlesztési igényeinek felmérését, folyamatos karbantartását, és nyilvánosságra hozatalát a világhálón b)Egységes nemzeti kutatási infrastruktúra fejlesztési program kialakítását

NEmzeti Kutatási InFrastruktúra ÚtiTerv projekt párbeszéd a KFI közösség és a kormányzati döntéshozók között TTI stratégia intézkedési terv EU Bizottság direktívája Miért készül? nemzeti kutatási-infrastruktúra fejlesztési stratégia kidolgozása összeurópai kutatási infrastruktúrákhoz való csatlakozás terve (pl. ESFRI Roadmap)

A projekt céljai 1. Nemzeti kutatási infrastruktúra (NKI) regiszter létrehozása Egységes felületű On-line Regiszter Lekérdezhető Folyamatosan frissített 2. NKI fejlesztési stratégia Kormány- előterjesztés KORMÁNYKORMÁNY

nem Mi nem cél?  Egyedi KI döntések meghozatala, előkészítése  Pénzügyi források allokációja  Költségvetési tervezés

Mit vár a megrendelő a projekttől?  Általában  Nemzetközi (főleg EU) illeszkedés  Széleskörű szakmai támogatást érjen el  Erős szakmai megalapozottság  A fejlesztési stratégia  A regiszter  Legyen frissíthető  Segítse az egyedi NKI elemek széleskörű használatát  Tények, meggyőző érvelés  Időtáv: 2015

intézményi regionális országos Kutatási infrastruktúra egyedi kutatócsoport közösségi nemzetközi európai globális

PROJEKTTERVPROJEKTTERV Nemzeti K+F Infra Defini- álása K É R D Ő Í V terv A D A T F E L V. ÉRTÉKELÉSÉRTÉKELÉS Jelentés, adatbázis HELYZETKÉP K É R D Ő Í V terv A D A T F E L V. ÉRTÉKELÉSÉRTÉKELÉS Munkacsoport jelentések JÖVŐKÉPEK ELEMZÉSSZINTÉZISELEMZÉSSZINTÉZIS JÖVŐKÉP tervezet Munkacsoport rendezvények opcionális ZÁRÓKONFERENCIAZÁRÓKONFERENCIA JELENTÉSJELENTÉS

A projekt ütemezése Máj OktDec NovJanSzept Ápr Márc Febr Júl JúnAug Szervezet NKI definíció Regiszter #1 kérdőív Regiszter informatikai fejlesztés Regiszter #2 felmérés, NKI minősítés Regiszter feltöltés Jövőképek kidolgozása Ajánlások szintetizálása jelentés Konf Szept Okt Nov Dec

A projekt szervezete Tárcaközi Koordinációs Munkacsoport Projekt- vezető Projekt titkárság Szakpolitikai tanácsadó Előretekintési tanácsadó Szakmai testületek Irányító Testület (IT) Élettelen Természettudományok Munkacsoport MCS referens Élő Természettudományok Munkacsoport MCS referens Társadalom- és humán tudományok Munkacsoport MCS referens Projekt- menedzsment

A KI és SKI definíciója Kutatási infrastruktúra (KI): Stratégiai jelentőségű kutatási infrastruktúra (SKI) azok a berendezések, berendezés-együttesek, élő és élettelen anyag- és adatbankok, információs rendszerek és szolgáltatások, amelyek nélkülözhetet-lenek a tudományos kutatási tevékenységhez és az eredmények terjesztésé-hez. A KI szerves részét képezik azok a kapcsolódó emberi erőforrások is, amelyek a szakszerű működtetést, használatot és szolgáltatást lehetővé teszik. azon KI-k, amelyek az alábbi feltételek mindegyikét teljesítik: stratégiai jelentőségű országos feladatok megoldásához járulnak hozzá; nemzetközi mércével mérve magas szintű kutatási tevékenység végzését teszik lehetővé; több, egymástól független kutatócsoport számára nyújthatnak kutatási lehetőséget, és nyilvánosan elérhető szabályzatban rögzített feltételek teljesülésekor egyenlő eséllyel nyitottak a felhasználók számára; szervezeti, finanszírozási, irányítási és humánerőforrás-helyzetük biztosítja a fenti feltételeknek megfelelő működtetést.

A Kérdőív #1 célja Bő merítéssel (lehetőleg ne vesszen el semmi) felmérni a jelenlegi Kutatási Infrastruktúra (üzemeltetett KI és használt SKI) állományt. Előzetes szelekció (SKI, SKI-vá fejleszthető, nyitott KI stb.) Milyen SKI-t használnak a hazai kutatók (nemzetközi is) SKI fejlesztési javaslatok (részt vétel nemzetközi SKI- kban is!)

Köszönöm figyelmüket Projekt kapcsolat: Eglesz Gabriella