Politikai és szociálgeográfia I. DEBRECENI EGYETEM Tudományegyetemi Karok Természettudományi és Technológiai Kar Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Advertisements

VIII.A.3. 3./ 5. óra Programfejlesztési Központ FELSZÍNI VIZEK: ÓCEÁNOK, FOLYÓVIZEK, TAVAK.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Negyedik előadás Március 11
Szocializáció Fogalmak:
Politikai és szociálgeográfia I.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Az Európai Unió a globális világban Készítette: Kozák Magdolna.
Magyarország etnikai szerkezete
Samuel P. Huntington Civilizációk összecsapása
Az ortodox Európa geopolitikája
Többség- Kisebbség Nyugat- Európában
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
FÖLDRÉSZEK.
Az amerikai (USA) kommunikáció
Kisebbségi kultúrák.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
A multikultúra megítélése
Művelődés-gazdaságtan
A határon túli magyar nyelvűség
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Szeiman József A Közel-Kelet 2012-ben.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A kultúra fogalma.
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Mandulavirágzás Tudományos Napok A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ELMÉLETI ALAPJAI Dr. Hajnal Klára PhD egyetemi adjunktus PTE TTK Földrajzi Intézet Társadalomföldrajzi.
Multikulturális nevelés
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
SZUDÁN A DARFÚRI KONFLIKTUS OKAI ÉS NEMZETKÖZI VONATKOZÁSAI Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Iszlám és migráció I. Kivándorlás és kisebbségi lét az iszlám szemszögéből Külügyi és Külgazdasági Intézet ELTE Bölcsészettudományi Kar – Arab Tanszék.
Politikai és szociálgeográfia I.
Napjaink „globális” migrációi (Amerika, DK-Ázsia és Ausztrália, valamint Európa), a közös és eltérő vonások, várható eredmények JAKAB DÁVID
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
A világ az első világháború után
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Mi a cserkészet? Szülőknek 1.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezető fogalmak Minden ember ugyanabba a fajba tartozik A faj tudományos neve a Homo sapiens. A fajnál kisebb kategóriák: alfaj, változat, nagyrassz,
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
,,Migráns” országok Latin-Amerika,USA,Kanada,Izrael,Ausztrália,Új-Zéland és Dél-Afrika készítette: Verdes Máté.
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
CIVILIZÁCIÓS ÖVEZETEI
ANGOL-AMERIKA FELOSZTÁSA ÉS LAKOSSÁGA
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Kelet-Európa lehatárolása, főbb földrajzi ismérvei
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Politikai és szociálgeográfia I. DEBRECENI EGYETEM Tudományegyetemi Karok Természettudományi és Technológiai Kar Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) egyetemi tanár

2. tétel: Kultúra és civilizáció

Összetevői sokfélék: eszközök, nyelv, dalok stb. Herder felfogásában az emberiség kultúrája az egyes népek, nemzetek kultúrainak összessége, fejlődésükben fokozati különbségek vannak, amelyek az emberi élet egymást követő fázisaira hasonlítanak. Azt is felvetette, hogy az egyes nemzetek kultúrait valamiféle szellemiség hatja át. A hangsúly a szellemi princípiumra, a lelki-testi-intellektuális-művészeti-erkölcsi nevelésre helyeződött, az embert az állatitól mindinkább eltávolító képességek kibontakoztatására, amely viselkedésben, gondolkodásban és alkotásokban mutatkozik meg. Közrejátszott ebben I. Kant nézete, aki a kultúrát – mint az elvontabb erkölcsi-szellemi épülés-nemesedés eredményének magasabb rendű eszméjét – szembeállította a francia és angol nyelvterületen a 18. sz.-ban a kultúrához hasonló jelentésben elterjedt, de a viselkedés, a szokások és a társadalmi intézmények tökéletesedésének gondolatát kiemelő civilizáció fogalmával, amelyet a gyakorlati életvitelben való előrehaladásként, viselkedésbeli csiszoltságként értelmez. „A kultúra az a komplex egész, amely magában foglalja a tudást, a hitet, a művészetet, az erkölcsöt, a törvényt, a szokást és minden más képességet és sajátosságot, amelyre az ember a társadalom tagjaként szert tesz.” Az életfilozófia a kultúrát mint népek identifikációját v. reprezentációját definiálja. A kultúra közösségépítő, integráló ereje mellet így láthatóvá válik elhatároló lehetősége is. Van egy jelenkori elképzelés a „multikulturális társadalomról”, amelybe a legkülönbözőbb kultúrák tartoznak, és egymást nemcsak megtűrni képesek, hanem kulturális önállóságuk megőrzésével együtt élni is? Az angol-amerikai társadalomtud.-ban is szembeállították a kultúra és a civilizáció fogalmát, az utóbbi, olyan fejlettségű kultúrara vonatkozik, amelyet államot alkotó társadalom hoz létre.

KISSZÓTÁR  Asszimiláció: Folyamat, melynek során egy kisebbségi csoport lényeges megkülönböztető jegyei elvesztésével beleolvad az őt körülvevő nagyobb közösségbe.  Integráció: Beilleszkedési folyamat, melynek során a kisebbségnek nem kell feladnia identitását, elég, ha alkalmazkodik a többségi társadalom általánosan érvényes érték- és magatartásmintáihoz.  Kultúra: A köznyelvben sokszor csak szűk értelemben használják, és a magas kultúrát értik rajta. A társadalomtudományokban átfogóbb – bár sokféle – értelme van. Jelentheti egy népcsoport vagy bármilyen kritérium alapján keletkezett társadalmi csoport ismereteinek, hiedelmeinek, morális elképzeléseinek, szokásainak, szerveződésének összességét.  Multikulturalizmus: Egyenrangú kultúrák, etnikumok és életstílusok egy államon vagy más politikai egységen belüli békés egymás mellett élését előirányzó ideológia

ETNIKAI-VALLÁSI-CIVILIZÁCIÓS VÁLSÁGTÉRSÉGEK A FÖLDÜNKÖN EURÓPA 1.Ír-Angol 2.Baszk-Spanyol 3.Korzika 4.Flamand-Vallon 5.D-Tirol 6.Angol-Iszlám 7.Francia-Iszlám 8.Német-Török 9.Iszlám közösségek - Hollandiában, Belgiumban, Dániában, Svédországban, stb. 10.Kárpát-medence (Magyar- ”Kisantant”) 11.Bolgár-Pomák 12.Ukrán-Orosz, Dnyeszter menti Közt. 13.Kaukázus Csecsenföld, Abházia, D-Oszétia, Karabah 14.Ny-Balkán (Bosznia, Szerb Köztársaság, albánok, Koszovó, horvát-szerb) 15.Baltiak-Oroszok 16.Cigányok AMERIKA 1.Kanadai franciák 2.USA-Iszlám 3.USA-afro-amerikaiak 4.USA-spanyol nyelvűek (chicanos) 5.Indián mozgalmak (Mexikó, Peru, Bolívia) ÁZSIA 1.Török-Kurd, Ciprus (görög-török) 2.Kurdisztán 3.Szunita-siíta 4.Irak 5.Libanon (keresztény-iszlám) 6.Izrael 7.Török-örmény 8.Hindu-iszlám 9.Hindu-keresztény 10.Iszlám-Fülöp szigetek, Thaiföld, Timor 11.Szingaléz-Tamil 12.Tibet, Hszingcsiang-Ujgur AUSZTRÁLIA 1.Őslakos-fehér AFRIKA 1.Egyiptomi-kopt 2.Etióp-iszlám 3.É- és D-Szudán 4.Darfur 5.Biafra 6.Nigéria É-D 7.Tuszi-hutu 8.Dél-Afrikai-Köztársaság (?) 9.Kenya 10.Ny-Szahara