Szenvedélybetegek reintegráló közösségeinek diszkurzív gyakorlata: a mentalizáció jelentősége (A summary on Chapters 5 and 7, Reflective Recovery) A kutatást.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Érzelmek és kultúra összefüggései
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Történeti episztemológia
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
A kutatási program rövid bemutatása
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Szocializáció Fogalmak:
Párválasztásról alkotott vélemények főiskolás hallgatók körében Konzulens tanár: Szabó Sándorné Dr. Főiskolai Docens Készítette: Cselényi Nikolett Andragógia,
A tételek eljuttatása az iskolákba
Két változó közötti összefüggés
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Ápolásetika.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Kultúra és Szocializáció
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
polarizálódó politikai térben Keller Tamás - Tóth István György
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Gondolatok a szenvedélybetegségről
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Megyesi G. Boldizsár, Kelemen Eszter, Somogyi Zsófia Borbála, Geambașu Réka Készült a BZAKA – IKTI megbízásából március 1, BZAKA Workshop, Budapest.
Mindennapi veszteségeink
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
Az Élet Igéje szeptember.
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Szenvedélybetegek reintegráló közösségeinek diszkurzív gyakorlata: a mentalizáció jelentősége (A summary on Chapters 5 and 7, Reflective Recovery) A kutatást az OTKA K68619 sz. pályázata támogatta (Témavezető: Prof. Dr.Kelemen Gábor) A statisztikai próbák Molnár Dániel munkája

A diskurzusról Kress (1985) : Az intézményeknek, társadalmi csoportoknak megvannak a saját jelentéseik, értékeik, amelyek a nyelvben rendszerezett módon fejez ő dnek ki. Foucault nyomán ezeket a szisztematikusan szervez ő d ő beszédmódokat diskurzusnak nevezzük.Kress (1985) : Az intézményeknek, társadalmi csoportoknak megvannak a saját jelentéseik, értékeik, amelyek a nyelvben rendszerezett módon fejez ő dnek ki. Foucault nyomán ezeket a szisztematikusan szervez ő d ő beszédmódokat diskurzusnak nevezzük. Diskurzus analízis: nem meghatározott kutatási módszer, hanem szemléleti keret, új paradigma társadalomtudományokban. szimbolikusTárgya: a társas-társadalmi konvenciók, amelyek szerint életünket éljük ( a szimbolikus és a szignifikáció fogalma)

Diskurzus, kogníció és társadalom (Van Dijk, 2009)

Diskurzus és kulturális kompetencia Alapvet ő hiba, amikor egyik kultúrát egy másik kultúra terminusaiban próbálunk meg „olvasni”, értelmezni. Davies and Jansen (1998) : a 12- lépéses közösségek körüli félreértések abból származnak, hogy a szakemberek nem értik e közösség alapmetaforáit: ebb ő l adódnak a durva negatív min ő sítések

A vizsgálat háttere, kiindulópontjai A rehabilitáció során az emberi kapcsolatokat mediáló szimbolikus források rekonstrukciója, értelmezése, befogadása zajlik. A perifériás klinikai státusztól a központi, egészséges állapotig: átmeneti rítus

Módszer 28 félig strukturált interjú készült 12-lépéses csoportok (AA, NA) és egy AE klub tagjaival. (Mc Adams’ Foley Longitudinal Study of Adulthood /FLSA/) Az életútra vonatkozik, metaforákban való gondolkodásra bátorít. A kvalitatív adatelemzés egyik iránya: Lakoff kognitív metafora-elmélete alapján Tematikus elemzés Szekvenciális-transzformatív modell

Az interjúalanyok; a szövegek

Lakoff elgondolása A metafora nem nyelvi kérdés, gondolkodásunkat (kategóriák, attit ű dök stb.) strukturálja. A metaforák változása, jelentésük kiteljesedése, átértelmezése a gyógyulás folyamatának velejárója. A metafora alkalmas az emberi élettel járó paradoxonok megjelenítésére és feloldására, integrálására: utal az el-nem-mondott történetekre. Felépül ő k metaforái: progresszív narratíva, a „megváltás történetei” (Pl. „Menekülés az életbe”; „Kétszer születni” stb. A felépülés olyan kreatív gyakorlat, amelyben az emberi lét kikerülhetetlen paradoxonjait, kétértelm ű ségeit elfogadják, és éppen ezáltal tudják feloldani.

A megváltás kultúrája:„Az üveghegyen túl” Az alkohol „legy ő zése” – versengeni vele, mindent meginni, és így jutni túl a üvegeken. („nyers”) Az üveghegy: a spirituális tartomány kapuja, eget és földet összeköt ő hely a világ végén, ahol összeolvadnak a horizontok, feltárul a múlt, a megtett út, és a jöv ő beni lehet ő ségek. (szimbolikus) Rituális próbatétel. A kezdeti „nyers”, zárt, hozzávet ő leges koherencia a szimbolikus tartomány bevonásával új, jóval komplexebb teljességgé alakul: másodfokú változás

Szekvenciális-transzformatív elemzés Kódok: a kutatói kérdések (operacionalizálás: interjúkérdések) a 12- lépéses/AEK interjúk kapott szógyakorisága, valamint a szakirodalomban tárgyalt témák alapján (adat- és elméletvezérelt) A kvantitatív elemzés eredményei validálták a kvalitatív elemzés során tárgyalt eredményeket.

Chi2: ami a 12-lépéses közösségekre inkább jellemző

Az AEK-re jellemzőbb kódok

12-lépéses faktorok (koherencia) (5,94%): MENTALIZÁCIÓ: szelf-reflektív, szelf-referencia (I), kontroll (akar/szeret) (3,83%): KOGNITÍV BIZONYTALANSÁG: info/tanul, tagadás(nem), szelf- reflektív, lehet (3,52%): „SZELÍD” FILTEREK: generalizáció, abszolút, lehet (3,10%): TAGADÁS: absztrakt tagadás, abszolút (3,07%): A RÓLAM VALÓ IGAZSÁG: szelf-referencia (I), parrhézia, kontroll (kell) (3,03%): ORVOSI SEGÍTSÉG: stigma, kauzális, orvosi segítség (2,98%): FRÁZIS: üres frázis, amibivalens tagadás, hasonlít (2,93%): TERVEK: jöv ő, jelen, kontroll (akar), lehet (2,92%): A BESZÉLGETÉS M Ű VÉSZETE: utalás a beszélget ő társra, verbális kultúra, kauzalitás (2,89%): SEGÍTSÉG TÁRSAKTÓL: kölcsönösség, orvosi segítség, társak (2,87%): SPIRITUALITÁS: nem vallásos és vallásos formák (2,83%): MÁSODSZOR SZÜLETETT: egyedül, fordulópont, hasonlít (2,80%): VALÓS MEGOLDÁS: megoldás, reális kontroll, ismét (2,76%): JÓZAN: józan (2,74%): HALÁL, MINT KONTORLLÁLHATATLAN: halál, nincs kontroll (2,71%): AHOGY A CSALÁD LÁTJA: absztinens, család

AEK-faktorok: ambivalencia (6,78%): KOGNITÍV BIjZONYTALANSÁG: szelf-reflektív, info/tanul, szelf- referencia (I), tagadás (nem) (3,94%): TORZÍTÓ SZ Ű R Ő K: generalizációk, abszolút (3,54%): AMBIVALENCIA AZ IGAZSÁGGAL KAPCSOLATBAN: ambivalens tagadás, hasonlít, üres frázisok, parrhézia (3,47%): MAGYARÁZAT KELL: stigma, absztinencia, probléma, kauzalitás (3,34%): MEDIKÁLIS SPIRITUALITÁS: nem vallásos spiritualitás, orvosi segítség (3,31%): TERVEK: jelen, jöv ő, reális kontroll (3,22%): AZÉRT TÖRTÉNIK VELEM, MERT…: szelf-referencia/Me/, nincs kontroll, kauzális (3,06%): TAGADÁS: absztrakt tagadás, tagadás (nem), abszolút (3,00%): KONTRASZTOK: kölcsönös, józan, probléma, egyedül (2,96%): A TE JÓZANSÁGOD: utalás beszélget ő társra, józan (2,94%): VALLÁS, MINT ER Ő FORRÁS: vallásos spiritualitás, ismét, józan (2,86%): A CSALÁD AZT MONDJA: család, verbális kultúra (2,84%): MINDIG A TÁRSAK: társak, ismét (2,81%): MAJD ÉN: kellene, egyedül (2,74%): HALÁL: halál (2,71%): MEGOLDÁS: megoldás

A mentalizáció jelentősége A szelf-reflektivitás hangsúlya arra, utal, hogy a felépülés kulcsa a mentalizációs képesség, ami az érzelmek szabályozásának útja. (Fonagy, Gergely, Jurist & Target, 2002). A mentalizáció azt jelenti, hogy saját magunk és mások viselkedését képesek vagyunk mentális állapotok szerint érteni, azaz másoknak és önmagunknak ilyen állapotokat tulajdonítunk. Borderline betegek pszichoterápiája

Mentalizáció és élettörténet A mentalizáció feltétele az autobiografikus hozzáállás: az, hogy a mentális állapotokat (saját+másoké) az élettörténethez, eseményekhez, élményekhez kapcsoljuk. Eredményeink arra utalnak, hogy a 12- lépéses közösségek történetmondó hagyományai fejlesztik e közösség tagjainak mentalizációs készségét.

A két felépülési modell: Közös faktorok és fontosabb eltérések : Maga a közösség, a készség, hogy egymás szolgálatára legyenek Spiritualitás, mint erőforrás használata („maga módján”, orvosi, vallásos) Törekvés, hogy saját életük eseményeire, így az addikcióra is, magyarázatot keressenek (Antonovsky: SOC). A törekvés az AEK tagjainál erősebb, mert itt több az ambivalens, a domináns kultúrával összhangban lévő vonás. A 12-lépéses közösségek jobban tűrik a bizonytalanságot (nyitottság) Bár a személyes igazságkeresés mindkét közösségre jellemző, az AEK-tagoknál ez ambivalenciával, habozással párosul. A torzító szűrők használata szintén az AEK-re jellemző. A 12-lépéses közösségek kultúrája komplementer módon kapcsolódik, míg az AEK erősebb izomorfiát mutat a domináns kultúrával.