IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom Kodolányi János Főiskola, Székesfehérvár
„A másság gazdagít!” „A XXI. század nem éli túl önmagát az önuralom, az empátia és a tolerancia nélkül…” (D. Goleman: Érzelmi intelligencia, 1995) T O L E R A N C I A …
„Tiszteletben tartom a jogaid, elvárom, hogy te is ezt tedd!” TOLERANCIA aktív passzív Inklúzió – elfogadás Integráció – befogadás Interkulturalitás - multikulturalitás E. Fromm: …mindnyájunk rasszistának születik, az egyenlőséget tanulnunk kell…
A kulturális együttélés normái: PLURALIZMUS: A + B + C = A + B +C ASSZIMILÁCIÓ: A + B + C = A SZEGREGÁCIÓ: A + B + C = A / B / C AMALGAMÁCIÓ: A + B + C = D Csoportszolidaritás, szelektív kultúra Empátia – generációs problémák
Értékeink – Műszaki Egyetem: Barátság Műveltség Tolerancia Önmegvalósítás Jó munkahely Humor USA – 25 000 egyetemet végzett: Kérdés: „Mi volt az a legtöbb, amit az egyetem adott?” Válasz. „BARÁTSÁGOK!”
Preferált nevelési területek Felmérés: 23 tétel – 1200 résztvevő 20 gimnázium / 20 igazgató, 400 pedagógus, 400 diák, 400 szülő I. Toleranciára nevelés - más nemzetek elfogadása a világban: P – 7./ 95,1% , D – 8. / 86,9% , Sz 6. / 94,3% II. Toleranciára nevelés - saját országom nemzetei iránt: P – 14. / 84,8%, D – 14. / 68,9% , Sz – 10. / 91,5% III. Lokálpatriotizmusra való nevelés: P – 21., Sz, D – 23.hely P – pedagógus D – diák Sz - szülő (Forum Intézet, Somorja, Lampl Zs.2001)
Iskolai kultúra – feladataink: 600 iskolaigazgató (általános, középiskolai) 600 diák, pályakezdő pedagógus 1. - tanulók segítése, támogatása - 4. 2. – tudás átadása – 3. 3. – fegyelmezés – 2. 4. – pozíció érvényesítése – 1.
Osztály: mikrokozmosz 10 – 15 % - tanulási zavar 6 – 7 % - tehetséges 4 – 6 % - tanulásban akadályozott 30 – 35 % - szociálisan hátrányos - szociometria: érzelmi kapcsolatrendszer mérése
Tolerancia – ?! Esélyegyenlőség Diszkrimináció: pozitív – negatív „Hallgató többség”
„A szabadságtól való félelem” A gazdasági verseny konfrontációja A politikai és ideológiai bizonytalanság konfrontációja A multikulturális színesség (diverzió) konfrontációja - A radikális változások stresszhelyzeteket okoznak (Frietzsche, 1992)
Kooperáció vr. rivalizáció Győztes – vesztes Vesztes – vesztes Győztes – győztes Jogérvényesítő magatartás Szabályok fontossága SZEMLÉLETVÁLTÁS Gordon: Csodaiskola vízió IQ / EQ: érzelmi intelligencia a nevelés kihívásai
TOLERANCIA Köszönöm a figyelmet ! stredlt@selyeuni.sk