Az önszabályozás, mint az Internet használatát támogató felhasználói bizalom alapvető eszköze Dr. Mayer Erika INFORUM INFOMEDIÁTOR www.infomediator.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Safer Internet Plus magyarországi programBudapest március 24. Az EU Safer Internet Plus magyarországi programja.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Takács Péter hírközlési fogyasztói jogok képviselője „World Wide Identity” konferencia A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Egészségügy Betegjogok.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Állam munkavédelmi feladatai
Közigazgatási technológia
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Elektronikus kereskedelem
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
A gyermekek jogi védelme az új médiakörnyezetben „VII. Nemzetközi Médiakonferencia” A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra Dr. Koltay András a Médiatanács.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
A CivilTech program nyújtotta lehetőségek civil szervezetek számára Tóth István, Bács-Kiskun Megyei CISZOK Kecskemét, NCA képzés.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Támogatott döntéshozatal
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Szoftverjog és etika, adatvédelem
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Az adatvédelem szabályozása
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az önszabályozás, mint az Internet használatát támogató felhasználói bizalom alapvető eszköze Dr. Mayer Erika INFORUM INFOMEDIÁTOR

Mit mondunk az Internetről?  Néhány vélemény: Az emberek közötti kommunikáció soha nem látott mértékű lehetősége Az információ szerzést soha nem látott mértékben könnyíti meg és gyorsítja fel A demokráciának új típusú lehetőségeit alapozza meg  DE Veszélyes, ártalmas, káros, Az emberek kiszolgáltatottakká válnak

Bizalmatlanság, félelem az Internettel szemben? Az egyik legnagyobb gátja az Internet használat elterjedésének  Mit lehet tenni? Az új technológia, az új lehetőségek megfelelő használatáról és az új veszélyforrásokról megfelelő információt adni Gyors, hatékony jogorvoslati lehetőségeket biztosítani Szabályozni

Internet és szabályozás? Kell-e szabályozni? Külön kell-e szabályozni? Érvényesülhet-e az állami norma ebben a közegben? Milyen más alternatíva létezhet?

Kell-e szabályozni? Kell-e külön szabályozni? Jogmentes tér – szabálymentes tér mítosza Netikett, magatartási kódexek Normatív szabályozási kísérletek – illegális, illetve ártalmas, káros tartalmak

Normatív szabályozás problémái Internet sajátossága  Nincs országhatár, kérdéses a joghatóság (egyes helyeken illegális, máshol megengedett pl. Yahoo ügy, Kína: politikai véleménynyilvánítás)  Nem egyidejű a kommunikáció, bárhonnan, bármikor elérhető az információ ( nincs példányszám, sugárzási idő)  Névtelenség ill. álnevek, becenevek – a valódi személyiség rejtve marad  Az információk áthelyezhetők

A normatív szabályozás jellemző területei  Biztonság  Adatvédelem, magánszféra védelme, elektronikus aláírás  Elektronikus kereskedelem: szerződéskötés szabályai, reklám szabályok (spam), stb.  Szabványok  E-banking,  E-kormányzat  Tartalom  Illegális vagy káros?  Állami engedélyhez kötött szolgáltatások (szerencsejáték)  Van-e szükség külön, speciális szabályokra?

Kísérletek a normatív szabályozásra CDA (1996) - ún. „illetlenségi rendelkezése”- szigorú szankciók kilátásba helyezése -Alkotmány első kiegészítése: véleménynyilvánítás szabadsága COPA ( Child Online Protection Act) – „csak” kereskedelmi célú, kiskorúakra káros közléseket szankcionálta

Új fejlemény: felemás megoldás CIPA (Children’s Internet Protection ACT) érintett kör: iskolák, könyvtárak  első fokon alkotmányellenes  Június 23. Legfelsőbb Bíróság döntése: alkotmányos az államnak joga van eldönteni, hogy milyen feltételek alapján nyújt támogatást.

Európai Unió jogalkotási válasza 1996: Bizottság közleménye az Internet jogellenes és ártalmas tartalmáról 1996: Zöld Könyv a kiskorúak és az emberi méltóság audiovizuális és információs szolgáltatások terén való védelméről 1997: Tanács határozata az Interneten található illegális és ártalmas tartalomról 1997: Európai Parlament : az Interneten található jogellenes és káros tartalom közlése 1998 Tanács az európai audiovizuális és információs szolgáltatások versenyképességének fejlesztéséről kibocsátott Ajánlása 1999 az Internet biztonságosabb használatát a globális hálózatok jogellenes és ártalmas tartalmú anyagai elleni harc útján támogató Akcióterv ( ig) 2000/31/EC: ösztönözni kell a magatartási kódexek elfogadását Safer Internet Action Plan ( ) Meghosszabbítva 2007-ig!

Eszközök a „biztonságosabb Internetért” Segélyvonalak ( hotlines) Tájékoztatás, felvilágosítás, oktatás Szűrés – címkézés Önszabályozás és a magatartási kódexek létrejöttének támogatása

Mi az önszabályozás? Nem állami szabályozás – de a jog keretén belül Önkéntesség – az adott csoport vagy önszabályozó közösség tagjai szuverenitásuk egy részét átruházzák a csoportra Érdek Ellenőrzés Kikényszerítés – szankció – jogorvoslat – ADR = ÖNSZABÁLYOZÓ SZERZŐDÉS + a szabályokat elfogadó csoport körén túlmutató hatás

Mi az önszabályozás előnye? A piaci szereplők érdekeit közvetlenül meg tudja jeleníteni Gyorsan és rugalmasan követi a technikai fejlődést, megfelel az új kihívásoknak A felhasználók számára egyszerűbb, jól nyomon követhető, könnyen megismerhető A felhasználók számára információt jelent arra, hogy az adott szolgáltató milyen minőségű szolgáltatás nyújtására vállalt kötelezettséget A szabályok betartása önkéntes, az érdek kényszeríti ki

Alternatív vitarendezés Bíróságon kívüli vitarendezés, nem állami jogszolgáltatás A vitázó felek alávetik magukat az ADR hatáskörének A döntés, egyezség, megállapodás végrehajtása jellemzően nem kényszeríthető ki az állami erőszakszervezet által (kivéve választottbíróság)

ADR előnyei Gyors Hatékony: a felek közötti konszenzus létrehozása az elsődleges cél A felek választják a vitadöntő fórum tagjait: hozzáértő személyekből áll össze Nem nyilvános Olcsó Az eljárási szabályokat a felek maguk állapítják meg

Példák a sikeres önszabályozásra Domain regisztráció: UDRP ill. ISZT E-kereskedelemben: minősítő rendszerek: pl. TRUSTe, Internet Ombudsman MTE : etikai kódex, választási kódex március 1.-től Regisztrációs Döntnök

Állam és önszabályozás Mit tehet az állam? :  Tilt? Tűr? Támogat? Milyen legyen az állam viszonya az önszabályozó szervezetekhez?  Diktatórikus  Megengedő és közömbös  Támogató, de állami dominanciával  Partner = támogat és együttműködik.

A partneri állam Felismeri, hogy bizonyos feladatokat olcsóbban, hatékonyabban és jobban meg lehet oldani civil társadalmi szervezetek útján Szerződik velük ezeknek a feladatoknak az ellátására Támogatja működésüket és forrásokat biztosít a feladatok ellátásához

Magyar válasz? évi XCVII. Törvény: Az Ektv. a következő alcímmel és 15/A. §-sal egészül ki: „ Az önszabályozás állami elismerése, támogatása”

INFOMEDIÁTOR Informatikai Felhasználóvédelmi Iroda Miért van rá szükség?  Az információs társadalomban  a szolgáltatások bonyolultabbak,  hosszabb láncon jutnak el a felhasználóhoz  újfajta termék jelenik meg: az információ  kialakul a felhasználók, illetve a társadalom függősége  Nagymértékben növekszik a felhasználók kiszolgáltatottsága

Jogszabályi alap EU – e Bizalom : független, harmadik szereplők tevékenységének támogatása, akikhez a fogyasztók megfelelő bizalommal fordulhatnak, és akiktől segítséget kaphatnak a felmerülő problémáik megoldására 1012/2003. (II. 25.) Korm. határozat: az elektronikus kereskedelem területén az on line alternatív vitarendezési módok bevezetése, és a fogyasztók biztonságának javítása MITS: kiemelt jelentőségű a felhasználói bizalom megteremtése

Felhasználók Mindenki, aki valamilyen formában információs társadalommal összefüggő szolgáltatás igénybe vevője B2B, B2C és C2C relációban

TERÜLETEK  hardver, szoftver,  információs társadalmi szolgáltatások, ezen belül  elektronikus kereskedelem,  valamint kapcsolódó szolgáltatások,  akár ellenszolgáltatás nélkül ingyenesen nyújtott, az Alkotmány által biztosított véleménynyilvánítás szabadsága körébe eső szolgáltatás  biztonság,  jogvédelem Az INFOMEDIÁTOR tehát mindazon méltánytalansággal foglalkozik, amely bármely természetes vagy jogi személyt vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaságot valamely informatikai szolgáltatás felhasználójának minőségében ér

Tevékenység komplex szakmai tanácsadás közreműködik az érdeksérelmet okozó jelenségek illetve szolgáltatók feltárásában a problémákra megoldást keres elősegíti és támogatja az önszabályozást bíróságon kívüli, alternatív vitarendezési szolgáltatásokat működtet hatósági eljárást kezdeményez állásfoglalásokat készít

Miért az Inforum? Társadalmi szervezet, amely tagszervezetei révén a magyar információs társadalom teljességét reprezentálja, a gyártók, kereskedők, szolgáltatók, a tudományos szakmai szervezetek, és a felhasználókat képviselő szervezetek Célja az információs társadalom fejlesztése, ennek érdekében a szakmai-társadalmi érdekegyeztetés, Kiemelt célja: az információs társadalmi felhasználók és fogyasztók érdekeinek védelmét, képviseletét, a jogérvényesítésben történő segítségnyújtást. Képes arra, hogy megfelelő szakértői gárdát mozgósítson Egyaránt élvezi a szolgáltatók és a felhasználók bizalmát Ezáltal tud közvetíteni a szolgáltatók és felhasználók között Ezért hozza létre az INFOMEDIÁTOR – t.

VÁRT EREDMÉNYEK Teljessé teszi az információs társadalmi felhasználók érdekvédelmi rendszerét Hozzájárul a felmerülő problémák hatékony, gyors, konszenzusos rendezéséhez Tudatosabb, informáltabb, magukat biztonságban érző felhasználók Nő az információs társadalmi szolgáltatások igénybevétele Fejlődik a magyar információs társadalom egésze

Köszönöm a figyelmet! Dr. Mayer Erika I n f o m e d i á t o r