Pedagógiai antropológia és etika VIII.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elméletek a reformáció magyarországi terjedésének okairól
Advertisements

A reformáció.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
A jezsuita iskola A Jézus Társaság.
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
Beiskolázási tájékoztató december
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
A REFORMÁCIÓ FOGALMA A reformáció a 16. században a katolikus egyház megújítására indult mozgalom Előzményei: A nagy földrajzi felfedezések A könyvnyomtatás.
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Az ellenreformáció és a barokk
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
A reneszánsz.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
A Reformáció Magyarországon
Az intézményes nevelés és oktatás története
Kölcse.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
A modern állam születése
A kerettantervek fejlesztése
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
6. zh 1.Sorolja fel és vázlatosan ismertesse a középkori moszlim oktatás szinhelyeit! (10 pont) 2. Sorolja föl, mely helyszíneken érintkezett leginkább.
A keresztény egyház a korai középkorban
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
A jezsuita rend 21/A.
A Biblia.
Európa vallásai.
Rajczy Mária Mechtilda
DON BOSCO.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Bevezetés a neveléstudományba. Művészetpedagógia
Nevelésfilozófia 6. előadás
A tridenti zsinat 21/B.
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
Novéna Jezsuita Hivatásokért november 6. Második nap.
Egy jezsuita – akit ismerek . Csendesedjek el Fogadjam szívembe Azt, Akivel imádkozom és akiért/akikért imádkozom.
Hallgatva ezt az önazonossági kérdést, amelyet Jézus szegez tanítványaihoz, eszembe jutott pár hasonló kérdést feltenni a mi Társaságunkkal kapcsolatosan:
Csendesedjek el fogadjam szívembe Azt, Akivel imádkozom és akiért/akikért imádkozom.
Csendesedjek el Fogadjam szívembe Azt, Akivel imádkozom és akiért/akikért imádkozom.
Kultúra a török hódoltság korában
Isten szeretetének szabad szerető viszonzása nem lehet pusztán spekulatív vagy elméleti. Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük:,,a.
A Líceum rövid története
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Az intézményes oktatás története 2.. Humanizmus kulturális és pedagógiai program kulturális és pedagógiai program antikvitás újrafelfedezése antikvitás.
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
Kialakulása, nyugati és keleti
DARUS a gyermekekért.
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
A reformáció főbb irányzatai
Új skála – új lehetőségek
A reformáció.
A reformáció hatása Michelangelo művészetére
REFORMÁCIÓ.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
6. ÉVFOLYAM – ÁBRÁK-KÉPEK
Hazánk külpolitikája Kultúra a Horthy-korszakban
Középkori műveltség.
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Előadás másolata:

Pedagógiai antropológia és etika VIII. Reformáció és ellenreformáció (a 4. európai kulturális hasadás)

Reformáció Északi népek számára 16. század: humanizmus és a reformáció együttélése humanizmus: emberközőpontú pedagógia Biblia + antik kultúra összeegyeztethető reformáció: egyéni, átélt vallásosság (pietas) ennek megfelelő pedagógia humanista eszméket némileg támogatja polgárság eszméinek elterjedése átformálódik a városi-plébániai iskola tartalma

id. Lucas Cranach: Luther Márton (1520 k., részlet)

Luther Márton (1483-1546) Prédikáció gyakran nevelési tartalmúak Felismeri a hit terjesztése szempontjából fontos iskoláztatást Városi-plébániai iskola feladata: egyházi férfiak képzése Plébániai iskolák: mindenki számára elérhető (hit terjesztése!) Köznép – plébánosok – tudósok képzése más 1. nép anyanyelvi írás-olvasás német nyelvű Biblia (a papság szerepének átértelmezése) külön fiú és külön lányiskolák településenként nevük: kisiskola leánynevelés elveinek kidolgozása férfiakkal azonos értékűek a nő: férje és gyermeke lelki támasza és társa a családban alárendelt szerep leányiskola különösen fontos: éneklés (zsoltárok) tandíj (kivéve: legszegényebbek) új gyerekszemlélet (a gyermek érték) ehhez fontos háttér a családi élet

2. plébánosok (faluban dolgozók) görög és héber nyelv felesleges – latin nem gyerekekkel is latinul beszéljenek irás-olvasás grammatica-musica-dialectica-retorica-poética kb. a studia humanitatis alapjaival megegyezik Lutur elképzelése (ugyanúgy 3 tanulócsoport!) 3. teológusok magas nyelvi műveltség (héber, görög, latin) – vallási tárgyú olvasás

id. Lucas Cranach: Philipp Melanchton

Philip Melanchton (1497 -1560) Luther munkatársa (továbbá: Valentin Trotzendorf –iskolai önkormányzat, Johannes Sturm – a pietas kibontakoztatója) A tübingeni majad a wittenbergi egyetem professzora A devotio moderna mozgalmával rokonszenvez (miként Erasmus) Luther utmutatás nyomán ő az, aki az iskolák és egyetemek állítását elvégzi Tanrendszer kidolgozója Lutheri erkölcsi szigor és a humanizmus összebékítése Alapos klasszikus műveltséget szorgalmaz eszményképe: pietas (jámborság) és erudíció (klasszikus műveltség) kiegésziti: a hivatástudattal egyetemi tanszékeket alapít kidolgozza a három tagozatos humanista városi iskolát (=középiskola) egységes tananyag közép- és felsőfokú oktatás egymásra épül

Az ellenreformáció A déli népek számára A terjedő reformációval szemben: tridenti zsinat (1545, 1551-2, 1562-3) Protestánsok elleni határozat Katolikus egyház visszásságainak megszüntetése Búcsúcédulák, pápai fényűzés, szerzetesek erkölcsi kilengései Lendületes restauráció Tradicionási neve: ellenreformáció

Jézus Társasága (1534) = jezsuita szerzetesrend a pápai hatalom feltétlen támasza megalkotója: Loyola Ignác (1491-1556) a rendjét a pápa 1540-ben erősíti meg hitélet átalakítása a protestáns egyszerűséggel szemben a barokk vallásosság kialakítói képzelet megragadása, érzelmek felkorbácsolása a humanista emberközpontúság lerombolása az emberi élet értelme: Isten dicsőítése jezsuita iskolaszabályzat (Ratio studiorum, 1599) a tanulmányok azért folynak, hogy a tanulók istent megszeressék s lelkük üdvözüljön első iskola: Messina, 1548 majd: Köln, Róma, Prága, Bécs

utóbb: egységesítik a tananyagokat nemzetközi iskolaszervezet központi tanterv és tananyag közös oktatási módszerek Európán túl nyúlik Öt osztályos középiskola rögzítése (=gimnázium) 3 évig latin 2 év görög (studia humanitatis öröksége) gimnáziumra az akadémia épül a szellemi munkát kiegészítik testmozgással, játékkal

Juan de Roelas: Loyolai Szent Ignác (1622. k.)