A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban. 15-17. század.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hieroglifák.
Advertisements

Bizánci birodalom.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Az e-tanulás. •Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát,
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Elnökségi beszámoló 2009 Lányi András. Tartalom - Triatlon, mint lehetőség - Elnökségi tevékenység - Eredmények - Tervek 2010.
Mi az Alpha?. A misszióról beszélünk, ami az európai egyház legaktuálisabb feladata. Az adatok szerint az elmúlt évtizedek leghatékonyabb módszere: 25.
Dél-amerikai indián kultúrák és az európai civilizáció
Beiskolázási tájékoztató december
A szerzetesrendek.
„Szakképző iskolák könyvtári szolgáltatásainak tanulmányozása” Egész életen át tartó tanulás program Leonardo da Vinci Mobilitás alprogramja keretében.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
COMENIUS PROGRAM.  „Egész életen át tartó tanulás programja“  Iskolák nemzetközi együttműködése Mi is az a Comenius?
A NAGY FÖLDRAJZI FELFEDEZÉSEK
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Gyermek, család, társadalom
A NAGY FÖLDRAJZI FELFEDEZÉSEK, ÉS HATÁSUK
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A III. Béla Gimnázium és a Bolyai Farkas Elméleti Líceum.
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Az intézményes nevelés és oktatás története
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Müller Ferenc.
Dél Ausztrália.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Rendező: Ranódy László 96’
A keresztény egyház a korai középkorban
EGYIPTOM.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Középkori szerzetesrendek
A pécsi egyetem és a magyar jogi oktatás útja
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
CHILE.
ISMERD MEG HAZÁNKAT! ISKOLA MEGISMERÉSE, BEMUTATÁSA.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
Szent Miklós püspök Élete és legendái.
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
René Descartes élete Károly Alexandra 9.b. Tartalomjegyzék Élete Fontosabb művei.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
A PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM – A KULTURMISSZIÓ FELVÁLLALÁSÁNAK KONTEXTUSAI ÉS KIHÍVÁSAI Horváth Gizella.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Isaac Newton élete.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kolumbusz előtti kultúrák: Maják Aztékok Inkák
II. József "A kalapos király".
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Portugália.
A latin-amerikai kultúrrégió társadalomföldrajza
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Gróf Klebelsberg Kuno (Magyarpécska, Arad vármegye, november 13. – Budapest, október 12.) magyar jogász, országgyűlési képviselő, művelődéspolitikus,
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
Az ókori kultúrák.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÁMOGATÁSÁVAL, KORSZERŰ, AKADÁLYMENTES ÉPÜLET
IV. BÉLA ÉS A TATÁRVESZÉLY
CIVILIZÁCIÓS ÖVEZETEI
ANGOL-AMERIKA FELOSZTÁSA ÉS LAKOSSÁGA
Velünk élő középkor Forrás:
TÁMOP / „Bakonyszentlászlói iskola fejlesztése”
Előadás másolata:

A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század

A misszió Rendező: Roland Joffé Készült: 1986.

A missziók célja: evangelizáció Ennek során – ellentében a történetileg sulykolt toposzokkal - a gyarmatosítók nem semmisítették meg az őslakosok intézményeit, kultúráját, hanem: figyelembe vették az őslakosok társadalmi hierarchiáját, helyi szokásait, nyelvét, és törekedtek azok intregrációjára. Ugyanakkor beépültek az európai elemek is a létrehozott s intézményesen átadott tudsárendszerbe. Azonban: a helyiek és a ‘hódítók’ képzése nem egységes. A szituáció: példa az interkulturális iskolaügyre.

A missziók kezdete: század Az oktatás szervezésére a katolikus szerzetesrendek vállalkoztak céljuk: a keresztény hitre való térítés, az európai világkép-mentalitás elfogadtatása ennek az eszköze az iskoláztatás Az iskola ezért más - az őslakosok számára az ősi oktatási rendet eltörölték - a spanyolok utódai a meszticek és mulatok számára

Prekolumbán oktatás Amerika felfedezésekor az őslakoosok száma kb. 90 millió (ebből 30 Mexikó területén élt) Az őslakosok életközösségei: család, falvak, városok, államok Közép-amerikai kultúrák (maják, aztékok) maják fejlett írás (hieroglifák) családi nevelés után, 12 éves korban internátusba kerültek a fiuk - nemesek számára (asztrológia, képírás, naptárkészítés) - v. középosztálybeliek számára (harcászat) aztékok nem volt saját írásrendszerük 14 éves korig az apa tanítja a fiút, az anya a lányt majd: 2 oktatási központ egyikébe kerülhetett at elit ifjuság (harcászati nevelés + magas műveltség: liturgia, aritmetika, naptár)

Missziók Céljuk: egységes keresztény állam létrehozása többnyire rendházakat hoztak létre – itt oktatnak igyekszenek szerzetesjelölteket nevelni Ferencesek, 1525-től megtanulták az őslakosok nyelvét Domonkosok, 1526-tól középszintű oktatást szervezik tanulásra és nem a fizikai munkára helyezték a hangsúlyt elsajátították az őslakosok nyelvét (mixtekó, náhuatlt) Ágoston-rendiek, 1533-tól a helyi kulturális ismereteket is oktatták kézművességre is tanítanak művészeti és teológiai tárgyakat is bevezetnek (7 szabad művészetet) könyvtára igen jelentős Jezsuiták, 1572-től a rendházat az indiánokkal építtetik fel (miként a templomot is) birtokgazdálkodásból tartják fenn magukat pl Új-Spanyolországban 127 földbirtokuk van először prédikálnak majd a gyermekekkel a hittant tanítják meg

Jezsuiták oktatása Hiányosság: latin nyelv ismerete Bentlakásos iskolákat szerveznek (colegio) Szabad művészeti kurzusokat kiegészítik – bölcsészeti tárgyakkal Az első egyetem: Mexico, első kollégium: tandíjas (de van ösztöndíjra lehetőség) 2 kar: teológia és filozófia Minden nagyobb városban van jezsuita iskola helyi indiángyerekeket tanítják: hittanra, liturguára, írni, olvasni