GÉMOSZ KONFERENCIA 2006.05.18. Előadó: Dr. Fendler Judit
Mi várható? 2006. még az ígéretek és választások éve, ez még ösztönzően hathat a piacra, CHF Libor emelkedik, HUF gyengül CHF árfolyam nő, 2007. „fekete” éve lehet a szakmának, állami költségvetés stabilizáció, emlékezzünk 1995-re! „Bokros csomag II.”? TOP 10 finanszírozó 90 % piaci részesedése, A tulajdonosok (Bankok) megkérdőjelezik a kereskedői értékesítési csatorna további fenntarthatóságát!
A húrok pattanásig feszültek! „Élni és élni hagyni” Mi fáj a finanszírozóknak? magas kockázatok, alacsony sajáterő, hosszú futamidő, autós maffia, alacsony jövedelmezőség, csökkenő marge-ok magas jutalékok, korlátozott jutalék visszaírás, magas dealer csomagok, a finanszírozók a legnagyobb használt autó kereskedők! A húrok pattanásig feszültek!
Fessünk ördögöt a falra? Mi lehet ennek a következménye? „cipőt a cipőboltból”, nem a kereskedő választ finanszírozót, hanem az ügyfél, országos finanszírozói média-kampányok, harc az ügyfelekért, THM-háború a finanszírozók között (lásd: ingatlan finanszírozás), a finanszírozó küldi a vevőt az alku megfordulhat, Dealer finanszírozási csomagok kamatozóvá tétele, Dealer juttatások átforgatása országos ügyfél-kampányokra, jutalékok drasztikus zuhanása, kereskedők jövedelmezőség-csökkenése, súlyos likviditási problémák, márkakereskedői hálózatokban koncentráció, felügyeleti iránymutatás, törvénymódosítás. Ne éljük fel a jövőt! Megelőzés: MLSZ-GÉMOSZ-MGE párbeszéd Önkorlátozás
Megelőzés, eszközök, alternatívák Kölcsön helyett pénzügyi lízing! Sajáterő korlátozás: minimum 20 %! Futamidő korlátozás: maximum 84 hónap! Maradványértékes konstrukció prolongálási lehetőséggel! Kötési jutalék korlátozás! Jutalék visszaírás! Speratív jutalék fokozatos bevezetése! „NO-CASCO” megállítása, „beépített casco”! Kereskedők szerepe a bűnmegelőzésben! Ügyfél és autó ellenőrzési lehetőségek szélesítése!
Kölcsön „versus” zárt végű pénzügyi lízing Különbségek Tulajdonos az Ügyfél, Finanszírozó csak kölcsönt nyújt az autó vételére Tulajdonos a Lízingbeadó, a Lízingbevevő üzembentartóként szerepel, az utolsó lízingdíj megfizetésével válik tulajdonossá De! Vételi jog a finanszírozó javára THM-et kötelező feltüntetni a szerződésen THM-et nem kötelező feltüntetni a szerződésen
Kölcsön „versus” zárt végű pénzügyi lízing Azonosságok A finanszírozott eszköz: Az adós/lízingbevevő könyveiben kerül aktiválásra beszerzési értéken, az amortizációt is ő számolja el. A havonta fizetendő kamatokat költségként elszámolhatja. A futamidő alatt a haszonszerzés a Lízingbevevőt illeti meg, de viseli a kockázatokat. Tulajdonszerzési illeték (-előleg) fizetési kötelezettség szerződéskötéskor Törzskönyv a finanszírozónál
A „maradványértékes” konstrukció A hosszú (84 - 120 hónapos) futamidejű konstrukciók alternatívája Nyugat-Európában már régóta hódít Miért? A jármű nem értéktartó (erkölcsi és fizikai kopás) A járműnek a használata a fontos, nem a tulajdonlása Nem életszerű, hogy valaki 10 évig akar törleszteni A modellváltási periódusok alkalmazkodtak a piaci szokásokhoz 3-5 évenként az autód cseréld újra Alacsony törlesztő részlet („használati díj”) Díjmentes prolongációs lehetőség, ha mégsem kívánja lecserélni az autóját Negatív példa: 120 hónapos maradványértékes???
A hosszú futamidejű és a „maradványértékes” konstrukciók kockázata Egy átlagos autó Belső tőke tartozás (jutalékkal) 1. „Hagyományos” hosszú futamidejű (120 hónap) A gépkocsi fedezeti értéke Eurotax Futura szerint Belső tőke tartozás (jutalékkal) 2. „Maradványértékes” prolongálva 42+78 hónap futamidő (40% m.é.) Belső tőke tartozás (jutalékkal) 3. „Maradványértékes” prolongálva 60+60 hónap futamidő (30% m.é.)
A „maradványértékes” konstrukció előnyei A kereskedő és a finanszírozó közös előnye Visszavásárlási garanciával visszatérő vevőkör kialakítása A jó minőségű használt autók újraértékesítése plusz bevétel 10 év alatt 2-szer, 3-szor is megfordul a tőke Kereskedő előnye Az újrafinanszírozás új jutalékbevétel A beszámított autó újraértékesítése plusz árrés Finanszírozó előnye Kisebb kockázat Ismert ügyfélkör Biztonságos mértékű „maradványérték” A maradványérték-prolongáció lehetősége Ügyfél előnye Alacsony törlesztő részlet Az autóból veszteség nélkül is ki tud szállni és át tud ülni új autóba A maradvány értéket egy összegben kifizetheti vagy prolongálhatja
A „maradványértékes” konstrukció hátrányai …nem ismertek.
„Beépített CASCO” a „NO-CASCO” ellensúlyozására Miért jó ez a kereskedőnek? Javítási és alkatrészforgalmat növel, ahol még magasabb árrés realizálható Célszerű a „NO-CASCO-s” ügyfeleket meggyőzni Az egyéni CASCO-t gyakran nem fizetik. A beépített CASCO-t a finanszírozó fizeti, ezért biztosan fedezetben van a gépjármű Egyszerűen kiszámítható díjtételes alapon Minimális adminisztrációt igényel a kereskedőtől A finanszírozó számláz, szedi be a díjat az ügyféltől, fizet a biztosítónak Miért jó ez az ügyfélnek? Olcsó Az autó biztosított, kedvező önrészek mellett
Jutalékok és jutalék visszaírás „ne játsszunk dupla vagy semmit, mert annak rossz vége lesz!” Évi 40 Mrd Ft finanszírozói jutalék (nem sok?) A jutalék árrés-kompenzációs szerepe tovább nem tartható! Ár – árrés – jutalék harmonizáció: vissza az EU normákhoz! Fokozatosan korlátozni kell a kötési jutalékot! Lejárat előtti lezárás esetén a kamatban meg nem térült jutalékot tőkearányosan vissza kell írni! Be kell vezetni a speratív (fenntartási) jutalékot! Egészséges 50-50 % arány a kötési és speratív jutalék között! A speratív jutalék előnyei Havonta fizeti a finanszírozó a fennálló tőke %-ában Stabilizálja a kereskedés likviditását Nem lehet előre elkölteni Nem veszélyezteti a visszaírás
Szívesebben fizetnénk az államnak, mint a csalóknak! Az adatvédelem a csalókat támogatja több milliárd Ft kár! 1 csaló 26 finanszírozást vett fel egy időben, csalók név változtatása - BAR kijátszása, halott ügyfél adataival való visszaélés - a hatóság szerint él, hamis igazolványok, hamis munkáltatóik, hamis forgalmik, roncs autók, az ingatlan maffia „kis miska” az autó maffiához képest, Mi segítene? a forgalmiban az EUROTAX kód rubrika még mindig üres! pontos autó- és ügyfél BM nyilvántartás! biztosítói és finanszírozói aktív és „fekete” adatbázis! munkahely, TB- és Adókártya ellenőrzés Girinfo EMMA, APEH, OEP lekérdezési lehetőségek Girinfo gyors és olcsó Girinfo-lekérdezés Hatékony kereskedői kontroll, ügyfél- és autó ellenőrzés!
Bűnmegelőzés kereskedői oldalról Hajléktalanok, strómanok kíméljenek! Ügyfél személyes és érdemi jelenléte! 49 hajléktalan szálló Magyarországon! Hamis, vagy lopott dokumentumok! Anyja neve, és egyéb „bonyolult” keresztkérdések! Egyszerre több autó egy vagy több kereskedőtől! Ügyfél eredeti iratainak és számláinak másolása! Rendszám, motor- és alvázszám azonosítás! Az eredetiség vizsgáló állomások független állapotfelmérése! (Metalelektro, IHG, THG, NJL) Értékesítők érdekeltségi rendszerébe szankciók! Ami mindig segít: „A saját pénzem rábíznám?”
Forgalmazói - Finanszírozói egyensúly helyreállítása Előnyök: Európai Uniós normáknak való megfelelés, kereskedői értékesítési csatorna dominanciája fennmarad, reális jutalékok és jutalék-szerkezet, minimális visszaírás, kiszámítható jövedelmezőség, megfelelő szűrés, biztonságos, visszatérő ügyfélkör, megfelelő fedezeti érték, a finanszírozott gépjármű bármikor beszámítható, tiszta portfólió, kedvező finanszírozási konstrukciók és kondíciók, forgalmazói-, finanszírozói- és ügyfél elégedettség Egyensúly nincs szükség drasztikus beavatkozásra!
Az egyensúly helyre állhat! MGE-GÉMOSZ-MLSZ! A jövőnk rajtunk múlik! Az egyensúly helyre állhat!
Köszönjük a figyelmet!