GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, 2007. május 17-18. GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
TÜV NORD-KTI Kft. Beszámoló EU tevékenység december – március.
Az új épületenergetikai szabályozás
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
© Gács Iván (BME) 1/26 Energia és környezet NO x keletkezés és kibocsátás.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
Dr. Domokos Endre Tiszta levegő –Mozdulj érte! XII. Európai Mobilitási Hét előkészítő Veszprém, április
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
A tételek eljuttatása az iskolákba
© Gács Iván (BME) 1/26 Energia és környezet NO x keletkezés és kibocsátás.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
A népesség nem és kor szerint
A közlekedés és levegőszennyezés; A szmog
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
START mintaprogram és a Térfigyelő rendszer kapcsolata Szarvason Hodálik Pál Szarvas Város alpolgármestere.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
Balatonalmádi 2006 május GÉMOSZ Országos Közgyűlés Ivanics Lajos Szerviz Bizottság.
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
1 GÉMOSZ Konferencia DR. GYŐZŐ GÁBOR a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke május 17.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Vasútszabályozási Osztály
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
EU szabályozás Légszennyezettség. EU szabályozás: Légszennyezettség A légszennyezettség csökkentésére számtalan európai rendelet és jogszabály létezik,
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A légkör és a levegőszennyezés
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
LÉGSZENNYEZÉS SAVAS KOMPONENSEINEK SZABÁLYOZÁSA es Oszlói jegyzőkönv 1999-es Göteborgi jegyzőkönyv kén-dioxid kibocsátás mennyiségéről rendelkezik.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
A kerékpáros nemzet: jó példák Hollandiából Virág Álmos tudományos munkatárs.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
„Közlekedés és környezetvédelem”
Előadás másolata:

GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, május GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács Endre Szaktanácsadó Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Magyarországon a közúti közlekedésből származik - a szén-monoxid kibocsátás 80 %-a, - a nitrogén-oxid kibocsátás 62 %-a, - a szénhidrogén kibocsátás 56 %-a, - a kisméretű szállópor (PM10) kibocsátás 30%-a, - a széndioxid kibocsátás 20 %-a. Az ipari kibocsátások folyamatos csökkenése mellett a levegő minőségének alakulásában egyre nagyobb szerepe van a közúti közlekedésnek.

A közlekedési eredetű levegő- szennyezést befolyásoló tényezők: a gépjárműállomány nagysága a gépjárművek átlagos éves futása a forgalmi körülmények (város, országút, átlagos utazási távolság stb.) éghajlati tényezők, üzemanyagok minősége a gépjárművek átlagos fajlagos kibocsátása (g/km)

A gépjárművek átlagos fajlagos kibocsátását meghatározza: A típusok, az új gép- kocsik emissziója: ami jelentős javu- lást eredményez komponensek szé- les körét érintheti, de csak hosszú távon változtat A gépkocsik műszaki állapota: ami szerényebb eredményt hoz, csak néhány komponenst érint, de azonnal érezhető változást hoz

Új típusok és új gépkocsik emissziós követelményeinek alakulása Benzin üzeműDízel üzemű Előírásg/km CONO x CH 1976 (ECE 15-02)26,73,002, (ECE 15-03)21,72,552, (ECE 15-04)16,72,42,20 CO - szén-monoxid NO x - nitrogén oxidok CH - szénhidrogének PM - részecske

Új típusok és új gépkocsik emissziós követelményeinek alakulása Benzin üzeműDízel üzemű Előírásg/km CONO x +CHCONO x +CHPM EURO-12,720,972,721,20, EURO-22,20,51,00,70, EURO-32,20,350,640,560, EURO-41,00,180,50,30,025 CO - szén-monoxid NO x - nitrogén oxidok CH - szénhidrogének PM - részecske

…és az EURO-4 nem csak ennyi

Párolgási teszt - “hot soak” + 24 órás hőmér- sékleti profil : 2 g/teszt Alapjárat / emelt üresjárat - minimális követelmény: CO ≤ 0,5/0,3 V/V %, λ = 1,0 ± 0,03 Forgattyúház kibocsátás – nem lehet OBD rendszer beépítése Szigorított gyártás megfelelőség ellenőrzés és tartóssági teszt : 100 ezer km tartósság, hiba esetén visszahívásra kötelezés

..és ugyanaz nehéz dízelekre terv

A változást a motortechnika követte karburátorok, elektronikusan vezérelt karburátorok központi és multipoint befecskendezők szabályozott keverékképzés és katalizátor fűtött -szonda, előkatalizátor szélessávú -szonda és OBD SCR katalizátor + oxidációs kat.+részecske szűrő

Mára…SCR katalizátor NO redukció: 2NH 3 + NO+NO 2  2N 2 + 3H 2 O 4NH NO + O 2  4N 2 + 6H 2 O 8NH NO 2  7N H 2 O

A forgalomba helyezés feltételeként előírt emissziós lépcsők bevezetése hazánkban Emissziós szintM1/N1 (szgk/kistgk) időponttól N2, N3, M2, M3 („nagy haszonjármű”) Katalizátor kötelezettség (csak benzinesekre) május 1. Euro július1. (ENSZ- EGB 83.01) január 1. (ENSZ- EGB 49.02/A) Euro január 1. (ENSZ- EGB 83.02) január 1. (ENSZ- EGB 49.02/B) Euro július 1. (ENSZ- EGB 83.03/04) július 1. (ENSZ- EGB 49.03) Euro január 1. (70/220/EK*98/69/EK) október 1. (88/77/EK*1999/96/EK)

Üzemanyag minőség ig től től Motorbenzin benzoltartalom1,0 % aromásanyag-tart.42,0 %35,0 % S-tartalom150 ppm m 50 ppm m 10 ppm m Pb-tartalom0,005 g/l Dízel gázolaj PAH-tartalom11 m/m % S-tart350 ppm m 50 ppm m 10 ppm m

Az Európai Unió tervezete az EURO-5 követelményeire A rendelet-tervezet tartalmazza az új Euro-5-ös követelményeket benzines (minden kategória), illetve gázüzemű és diesel M1, N1 és N2 kategóriájú járművek részére.

A szabályozás elsődleges céljai a következők: - dízel személygépjárművek és a kis tehergépjárművek PM határértékének jelentős, 80%-os csökkentése (ez részecske szűrő beépítését igényli), és a NOx határérték 20 %-os szigorítása; - benzinüzeműeknél a katalizátor technika finomítására alapozva NOx határérték 25 %-os és a szénhidrogén határérték 25 %-os csökkentése.

Kiegészítő szabályként az emissziós szabályozók tartósságát illetően az eddigi km helyett km-re kell bizonyítani, valamint a gyártónak a javítási, karbantartási utasításokat, eljárásokat és egyéb ide kapcsolódó információkat szabványos formában hozzáférhetővé kell tennie méltányos térítés ellenében minden érdekelt javítónak.

A CO 2 kibocsátás szabályozás várható változása Az autók szén-dioxid kibocsátásának csökkentésére irányuló jelenlegi EU stratégia önkéntes megállapodásokon alapszik, amely azonban csak korlátozott eredményeket hozott. A stratégia fő célja annak biztosítása, hogy az EU megfeleljen az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó, a Kyotoi Jegyzőkönyv szerinti célkitűzéseknek.

A stratégia fő intézkedési javaslatai A Bizottság ez év végére vagy legkésőbb 2008 közepére jogszabályi javaslatot terjeszt elő az új autók és kisteherautók CO2 kibocsátás- csökkentésének szabályozására. Az EU-27-nél eladott új autók átlagos, flottaszintű CO2 kibocsátásának 2012-re el kell érnie a 120 g CO2/km célkitűzést. A gépjármű-technológiai fejlesztések eredményeképpen a kibocsátást 130 g/km-re kell csökkenteni, míg további 10g/km csökkentést kiegészítő intézkedésekkel kell elérni, így alapvetően az autók hatékonyabb üzemanyag-használatát lehetővé tevő fejlesztések útján (pl. légkondícionáló, abroncsok, bioüzemanyagok).

A stratégia fő intézkedési javaslatai Kisteherautók esetén az átlagos flotta-kibocsátási célkitűzés 2012-re 175g, 2015-re 160g. Támogatják azokat a kutatásokat, amelyek lehetővé tennék a kibocsátás további csökkentését, hogy 2020-ra elérhető legyen a 95g/km-es kibocsátási átlag. Üzemanyag-hatékonyabb autók vásárlását ösztönző intézkedések előírása, lehetővé tétele (pl. címkézés, adók kivetése) Az EU-s szintű ’jó reklám-gyakorlat’ szabálykönyv elfogadása.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!