Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán Budapest, 2005. április 15. NIOK Az EU és a civil szervezetek kapcsolat Sasvári Nóra osztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Civil szervezetek Magyarországon
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Pécs, Mikulás Brigitta Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare Koordinációs Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
1 EU kihívások - magyar feladatok Lehetőségek és feladatok az EU-ban magyar civil szervezetek számára Előadó: dr. Benedek László Térfél Alapítvány.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Civil szervezetek együttműködési lehetőségei az Európai Unióban
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Strukturális és Kohéziós Alapok
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
A végrehajtás operatív kérdései Előadó: Ferenczi Beáta, projektmenedzser Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Negyedik Partner Regionális Partnerségi Program TÁMOP /
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Új lehetőség - EGTC  Az INTERREG közösségi kezdeményezési programok a közötti programozási időszakban Európai területi együttműködés (ETE)
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Európai pénzügyi intézményrendszer
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán Budapest, április 15. NIOK Az EU és a civil szervezetek kapcsolat Sasvári Nóra osztályvezető ICSSZEM Civil Kapcsolatok Főosztálya

Civilia az EU jogrendszerében Nincs uniós szintű kötelező joganyag. A civil szektor működési körülményeinek, állammal való partneri kapcsolatának szabályozása tagállami szintű hatáskör. Az általános elvek, elvárások viszont hatnak rá, pl. -a participáció, -a transzparencia, -a szubszidiaritás …. elve.

Civil szervezetek, civil szektor Fogalmi tisztázás: –civil szervezet – öntevékeny, önkéntes, társadalmi; –NGO – nem kormányzati; –harmadik szektor – önálló szektor; –non-profit – közcélú, nem nyereségérdekelt. A Nemzeti Civil Alapprogramról szóló évi L. törvény a magyar jogrendszerben először tisztázza a civil szervezet fogalmát: „az egyesülési jogról szóló évi II. törvény alapján létrejött, jogi személyiséggel rendelkező társadalmi szervezet, szövetség (kivéve a pártot, a munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezetet, a biztosító egyesületet, valamint az egyházat), és a Polgári Törvénykönyvről szóló évi IV. törvény alapján létrejött alapítvány (ide nem értve a közalapítványt). Kiegészítés: és ide nem értve a pártalapítványt

A civil szervezetek jellemzői –a profitszétosztás tilalma, –működési autonómia, önkormányzatiság, függetlenség, –önálló jogi személyiség, intézményesültség, –önkéntesség, öntevékenység, jótékonyság, –közhasznúság, a közjó szolgálata, –a pártpolitikai tevékenység kizárása, –a hitéleti tevékenység kizárása. Ezek nemzetközi összehasonlító kutatásban kialakult jellemzők.

A civil szektor szerepe az EU-ban „Több, mint szolgáltatás – maga a demokrácia.” Jólétiállam-modellek − liberális: kiszerződés – Anglia (liberális) − etatista: szociális gazdaság része – Franciaország (korporatista) − szociáldemokrata: partnerség az állam és a civil szektor között – skandináv országok (szociális-demokratikus) + egyéb: mediterrán modell, közép-európai modell A civil szervezetek növekvő szerepe a szektorális politikában − szociális kérdések, − kisebbségi jogok, − környezetvédelem, − jogvédelem, − közvélemény-kutatás, kampányok szervezése. A civil szektor fontos gazdasági tényező − munkahelyteremtés − növekvő hozzájárulás a GDP-hez.

Európai harmadik szektor (?) Általános tendenciák: –A jóléti állam visszahúzódása -> a harmadik (civil) szektor szerepének növekedése a szociális ellátásban –Partneri viszony az állammal –Jogi környezet felülvizsgálata, különösen az alapítványi szektoré –Transznacionális együttműködés A civil szervezetek erősíthetik azt az innovációt, amely növekvő számú nyílt társadalombiztosítási rendszerek alkalmazásához szükséges

Európai harmadik szektor (?) EU szintű tendenciák –Konzultációs követelmény -> európai szintű platformok –EU szintű kezdeményezések azt jelzik „megfordított szubszidiaritás” (az EU jogalkotás mint eszköz a határok átlépésére?) CEDAG (egyesületek) EFC (alapítványok)

Mit várunk az EU-tól ? * ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS * FORRÁSLEHETŐSÉG

Érdekérvényesítés EU szinten –Ernyőszervezetek –Bizottság: konzultációk, szakértői munkacsoportok –EGSZB –Régiók Bizottsága Itthon - EU kitekintéssel –Strukturális Alapok - programozás, monitoring bizottságok –Európai Parlament - magyar képviselők –Az Európai Unió Tanácsa - EKTB

Bizottság – civil szervezetek konzultáció típusai ad-hoc találkozók (ez a nyitottságot jelzi) Strukturált párbeszéd – együttműködés (rendszeres találkozók a „megszokott” és elismert civil szervezetekkel) Formalizált konzultáció (civil szervezetek egy-egy tanácsadó bizottság tagjai, meghatározott rend alapján)

Konzultáció egyéb formái Szociális párbeszéd (kötelező az intézményekre nézve, jogi alap: szerződésekben) Civil párbeszéd (nincs jogi alapja a szerződésekben) CONNECCS (Consultation, the Europan Commission and Civil Society) adatbázis Civil párbeszéd formái: meghívásos vagy „aki bírja” december – A Bizottság közleménye „General principles and minimum standards for consultation of interested parties by the Commission’ Nyílt konzultációk – Your-Voice-In-Europe portál

Az EU dokumentumok Maastrichti Egyezmény – az EU legyen a polgárok Európája –23. Sz. Nyilatkozat: „fontos az Európai Közösség, valamint a jótékony célú egyesületek és alapítványok - mint a szociális létesítményekért és szolgálatokért felelős szervek - közötti együttműködés.” Amszterdami Szerződés –Környezetvédelmi konvenció – környezetvédelmi szervezetek –Közlemény az önkéntes szervezetekről és alapítványokról - A nonprofit szektor teljesítményét gazdasági, szociális és politikai szempontból jelentősnek és támogatásra méltónak tartja, kiemeli a szociálpolitikát, a fejlesztési és humanitárius segélyeket (fejlődő országoknak), a környezetvédelmet és az emberi jogokat –Párbeszéd – szociális NGO-k, Európai Szegénység-elleni Háló UN/EU Aarhusi Megállapodás – EU környezetvédelmi politika

A Bizottság és a civilek „Az önkéntes szervezetek és alapítványok szerepének erősítéséről Európában” c. közlemény – 1997 június –Ebben az önkéntes szervezetek típusainak meghatározását és közös jellemzőiket adta meg „A Bizottság és a nem-kormányzati szervezetek: szorosabb partneri kapcsolatok építése” c. közlemény – 2000 január –EU és civil szervezetek együttműködési lehetőségeit és kapcsolattartási rendszerét vizsgálta, javaslatokat tett a továbbfejlesztésre –Hangsúlyt fektetett a bizottsági támogatás kérdésére "A konzultáció és a dialógus kultúrájának megerősítése felé: általános elvek és minimumszabályok a Bizottságnak az érdekelt társadalmi csoportokkal való konzultációjához” c. közlemény – december

A CONECCS adatbázis Consultation, the European Commission and Civil Society” (CONECCS) – 1999 Minden konzultációs fórum és a konzultációban résztvevő szervezet megtalálható. Az adatbázisban a regisztráció a szervezeteknek önkéntes, követelménynek:  non-profit  európai szintű, legalább két tagországban szervezettel  az adott szakpolitika területén működjön, vagy legyen szakértője  intézményesültség Hozzájárulásuk az általuk képviselt csoport érdekeinek megfogalmazásaként lesz megvizsgálva.

Civil jelenlét az EU intézményeiben Főigazgatóságokon belül Gazdasági és Szociális Bizottság – konzultatív státusz RSZ : 3 csoport = 344 tag; Mo.: 12 tag Munkaadók Munkavállalók Egyéb érdekvédelmi szervezetek (civilek is) Régiók Bizottsága – konzultatív státusz MSZ : helyi és regionális szervek közvetlen beleszólást kapjanak a Közösségek munkájába. Tagjai: regionális hatóságokat képviselők:polgármesterek, önkormányzati, tartomány vezetők. 344 tagja van. Mo.: 12 tag.

Strukturális Alapok - programozás, monitoring Programozás: – 2006: első időszak, sikeres egyeztetés ( - Partnerség rovat, IH-k oldalai) – 2013: újra indul – jelenleg tervezés alatt!! Monitoring: - Bizottsági tagok: IH, minisztériumok, közreműködő szervezetek, gazdasági partnerek, szociális partnerek, horizontális (civil) ügyek - Bizottság civil tagjai: Esélyegyenlőség (fogyatékosság, nő), roma ügyek, környezetvédelem - Jelenlegi civil tagok névsora:

Európai parlament - act4europe ( képviselők, elérhetőségeik, ülések, napirendek Tanács - döntés – itthon - EKTB – Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság

Forráslehetőségek Nemzeti szinten Strukturális és Kohéziós Alapok Vegyes kezelés Közösségi Programok „Központi”: * tenderek, * pályázati kiírások

Az EU támogatási rendszere A Bizottság költségkategóriái: személyzeti kiadások, kölcsönök és részesedések, beszerzési költségek, azaz egy termék vagy szolgáltatás megvásárlása a piacon (közbeszerzési irányelvek, pénzügyi rendelet), pénzügyi támogatás egy politikai cél megvalósításához: * a Bizottság által a kedvezményezettnek közvetlenül kifizetett támogatás („támogatás”, esetenként „pénzügyi hozzájárulás”, „szubvenció” stb.) * a kedvezményezettnek közvetve, egy tagállamon, külföldi kormányon vagy egy állami által kijelölt intézményen keresztül, a Közösség tevékenységeinek decentralizált irányítása keretében folyósított támogatás („juttatás”). Egy támogatás ennek megfelelően a Bizottság közvetlen nem kereskedelmi jellegű kifizetése egy EU politikai cél megvalósításának elősegítéséhez. Ahol az ilyen kifizetést valamely kormányzati minisztériumnak teljesítik egy konkrét projekt megvalósításához, ezt esetenként „pénzügyi hozzájárulásnak” nevezik.

Támogatási alapelvek 1. Koncentráltság: a támogatás fölhasználása egy célra, prioritásokra irányuljon. 2. Program- vagy projektelvűség. 3. Partnerség: együttműködések a támogatás fölhasználásában területi (nemzetközi, regionális, helyi) és ágazati szinten egyaránt. 4. Társfinanszírozás (addicionalitás): szükséges az önerő és egyéb forrás is.

Az EU pályázati forrásainak sajátosságai a magyar civil szektor szempontjából Esélyes pályázati jelentkezéshez eleget kell tenni a következő feltételeknek: Növelni szükséges a civil szervezetek szakmai profizmusát, működési biztonságát. Erőteljes, élő, civil szektoron belüli és szektorok közötti együttműködést kell kialakítani. (Projektek esetében konzorciumok.) Együttműködést kell kialakítani más EU-országok civil szervezeteivel, közös projekt-megvalósítások. Nagy összegű lehet a támogatás, de ehhez mérten viszonylag nagy összegű önerőt is kell biztosítani.

Köszönöm a figyelmet!