Buddhizmus a Chosŏn időszakban és a japán megszállás időszakában ( )

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Idézetek Hamvas Bélától ( 1897 – 1968 )
Advertisements

Winnie the pooh & friends
Mezopotámia Folytatás.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Kinszki’s art Kinszki Imre müvészete.
Halottak napjára….
Ábrahám legnagyobb próbatétele
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Az Ókori Kelet világnézete
Kőbe vésve ....
ALAPIGE: 1Kir 3,
Buddhizmus Ferencz Kinga.
Milyen csodás kék bolygó! What a wonderful blue planet!
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
A finnek ősi eposza 2/B.
Észak Korea Dél Korea 조선민주주의인민공화국 대한 민국.
Kiszakadás az újjászületésből
Buddhizmus az egyesített Shilla időszakban
A Buddhizmus Koreában Hoguk Pulgyo (護 國 佛 敎)
Buddhizmus a Koryŏ időszakban Alapfogalmak samādhi prajñā sangha dhyāna ekayāna, triyāna, Tathāgatagarbha, Vajrasamādhi, upāya Tripitaka Szinkretizmus.
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Buddhizmus és manicheizmus az Ujgur Birodalomban (IX-XIII. század)
A Tangut birodalom 西夏 Birtalan Ágnes.
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
House of the Rising Sun There is a house in New Orleans They call the Rising Sun And it's been the ruin of many a poor boy And God I know I'm one A.
A keresztény egyház a korai középkorban
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
Japán teremtéstörténet
Királyi kenet Heidelbergi KT 31., 32..
Az ókori India és Kína.
A H I D.
Kína Huyen Khong Tu (Hanging monostor) A Hanging monostor Kína Shanxi nevű tartományában, Datong várostól 65 km-re van. Kína 5 szent hegyének egyike.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A Biblia tanítása a gyermekekről (2.) Máté 18, 1-14 © Copyright 2009 Child Evangelism Fellowship.
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
Hamlet és a játékelmélet 19/A. 1. Egyedisége A szerző leghosszabb darabja Épp a századfordulón keletkezett, 1599 és 1601 között A főszerep női előadásra.
Wing Chun Kung-fu Készítette: Túri Enese.
A román kor (romanika) művészete
Középkori szerzetesrendek
Számrendszerek kialakulása
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Fordítás természetes nyelvről FOL-ra Kvantifikáló kifejezések: Néhány/Egy F   x( F(x)  …) Minden G   x( G(x)  …) Két H   x  y( H(x)  H(y)  …)
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Simple Past Egyszerű múlt idő.
Winnie the pooh & friends
Buddhizmus a Koryŏ időszakban Birtalan Ágnes.
Koreai kolostorok Birtalan Ágnes. Alapfogalmak sangha Vinaya ekayāna samādhi tathāgatagarbha, 12 nidāna Chogye Tae-go.
Buddhizmus a Chos ŏ n időszakban és a japán megszállás időszakában ( ) Birtalan Ágnes 2015.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Rizsföldek Japánban Rice fields in Japan
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Az orosz kultúra története 2.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Kialakulása, nyugati és keleti
Vallástörténet I. Kína és Japán vallásai
A bizalom szerepe Koreai Köztársaság.
Intézmények minősítése és tanulságok - példák az Egyesült Királyságból
Vallások a világban Klikk *.
Nagy-csütörtök C - év Jn 13,1-15.
AZ ISZLÁM SZENT HELYE: MEKKA
Az eltűnt operátor nyomában
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Előadás másolata:

Buddhizmus a Chosŏn időszakban és a japán megszállás időszakában (1910-1945)

Alapfogalmak sangha Vinaya ekayāna samādhi tathāgatagarbha, Pratītyasamutpāda 12 nidāna Chogye Tae-go

A koreai buddhista kolostor A "Három Drágakő" kolostorok: Tongdo-sa --- Buddha (Buddha-relikviák) Haein-sa --- Tan (Kánon) Songgwang-sa --- Közösség (a legtöbb szerzetes

Haein-sa "a nyugodt tenger tükröződése" Mester Sung-un és I-chong csodatétele (a beteg királynő és a fa) 802. Tripitaka Koreana Songgwang-sa "Növő fenyő kolostor", Chinul (1158-1210) , szerzetesek és világi hívők

Tongdo-sa "átmenet a megvilágosodásba", hagyományos Sǒn-kolostor, 646 Chajang építtette (Sǒndok királynő uralk. alatt) ő hozta el a Buddha-relikviákat.

Kín. feng-shui, kor. p'ungsu Hwaǒm irányzat Haein-to (sāgaramudrā-mandala) (NB! háló-példázat) Popkye-to (dharmadhātu-mandala)

Ilchu-mun (jap. torii) "one mind" Sari pagodák, sztúpák Sa-ch'on wang: É ---ereklyetorony, Ny --- kard, D --- sárkány, drágakő, K --- lant

Purimun "nem kettő kapu" Chonggo-ru "dob- és harangtorony" Taeung-chon "központi Buddha csarnok" építészeti és ideológiai közp."  Vairocana (dharmakāya), jelentős szerepe van a Hwǒom tanításokban VIII. sz.-tól

Kwanum-chon (Kwanseum) Chichang-chon (Chichang) Ch'ilsong Sansin

Chosŏn kori buddhizmus 1392-1910 Yi Sŏng-kye (T'ae-jo) Koryŏ időszak vége a buddhizmusban fontosabb szerepet kap a külsőség, a szertartások a filozófia háttérbe szorul az ideológiai háttér fokozatosan a konfucianizmus lesz: An Hyang (1243-1306) Sung bir.

Chosŏn általános jellemzők erőteljes Ming orientáció filozófiai alapja: Chŏng Tojŏn munkássága, mely a Chŏson törvényeknek is alapul szolgál a konfucianizmus: politikai kulcshelyzet tipikus uralkodó Se-jong (1418-1450) új társadalmi rétegződés alakul ki toch’ŏp-che rendszer (számbavétel, összeírások); a buddhizmus ellenőrzése; a wang-sa és kuk-sa rendszer eltörlése; kolostorok bezárása

a buddhista rendek (jong) számának a csökkentése (11-7-2) Hanggŭl Sejo király Sŏn-jong és Kyo-jong (Yŏngsangun 1494-1506)  0 hegyi menedék, kézművesség, szentélyek  raktárak, fogadók …

régensi időszak (Munjŏng királynő 1546-1553) buddhizmustámogatás; hwarang hagyományok → országmentés (Hideyoshi támadás, Imjin háború 1592-1598; Yi Sunsin) Hyunjŏng Sŏsan tae sa (1520-1604) Amitābha-kultusz (yŏmbul), korábbi egyesítő rendszerek, Sa myŏng; minden nagy tételes vallási és filozófiai rendszer egyesítése 1749. tilalmak kodifikálása (pl. a főváros határainak átlépési tilalma) konfuciánus uralkodók - buddhista megtérés vagy gyakorló buddhisták (Pl. Se-jong élete végén buddhista műveket ír, pagodát építtet)

A japán megszállás Kronológia: 1910-1945 Társadalmi háttér: minden társadalmi rétegben kialakulnak a megszállókat kiszolgálók illetve a velük szembe helyezkedők csoportjai. Változások a buddhista szerzetesség helyzetében: 1. Visszatérhetnek a városokba. 2. A cölibátus részleges megszűnése 3. Új irányzatok, pl. A Wŏn-jong megalapítása (Yongsun 1908)

A Chogye rend 1354 óta létezik Szinkretikus sŏn irányzat A Tae-go rend Sŏn alapú tanítások

Chinul (1158-1210)

Sŏngchŏl 1912-1993

Chogye Vándorlás Természetközeli élet Reformok (vinaya, életmód, viselet, hierarchia a szerzetesi életben)

Nám Cson megöli a macskát http://www.kvanumzen.hu/hun/html/koanok.html Nám Cson megöli a macskát Egy nap a Keleti és a Nyugati Csarnok szerzetesei összevesztek egy macskán. Ezt látva, Nám Cson mester megragadta a macskát az egyik kezével és kést fogott a másik kezébe, majd így szólt: –  Ti mindannyian! Mondjatok egy igaz szót és megkímélem a macska életét. Ha nem, megölöm! Senki se tudott válaszolni. Nám Cson végül kettévágta  a macskát. Este, mikor tanítványa, Dzsó Dzsú visszatért, Nám Cson elmesélte neki az esetet. Dzsó Dzsú levetette saruját, a fejére tette és távozott. Nám Cson így szólt: – Ha itt lettél volna, megmenthettem volna a macskát.

http://koan.blog.hu/ Hyakujo mester egy új kolostor élére keresett valakit. Összehívta tanítványait és egy vízzel teli vödörre mutatva azt kérdezte: - Ki tudná megmondani mi ez, anélkül hogy nevén nevezné? - Farönknek senki sem hívhatja. - mondta a szerzetesfőnök. Ekkor Isan, a kolostor szakácsa felrúgta a vödröt és távozott. - A szerzetesfőnök vesztett. - mosolyodott el Hyakujo, és Isan lett az új kolostor Mestere.

Kegon mestertől azt kérdezte egy szerzetes: - Hogyan tér vissza a köznapi világba az, aki megvilágosodott? - A széttört tükör nem ad többé képet, a lehullott virág nem tér vissza a szárára.

Perfect enlightenment pervades all, serenity and destruction are not two All that is visible is Avalokiteshvara, all that is audible is the mystical sound No other truth than seeing and hearing Do you understand? Mountain is mountain, water is water. 원각이 보조하니 적과 멸이 둘이 아니라. 보이는 만물은 관음이요 들리는 소리는 묘음이라. 보고 듣는 이 밖에 진리가 따로 없으니 시회대중은 알겠는가? 산은 산이요 물은 물이로다

gong'an (Hangul: 공안, Hanja: 公案) Not mind, not body, not Buddha, what is this?[8] (Hangul: 마음도 아니고, 물건도 아니고, 부처도 아닌 것, 이것이 무엇인고?, Hanja: 不是心, 不是物, 不是佛, 是什摩?) A monk once asked Dongsan Chan Master,"What is Buddha?" Dongsan replied, "Three pounds of flax" (Hangul: 마삼근, Hanja: 麻三斤).

A bivalypásztor példázata