Grafikus tervezőrendszerek programozása 7. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Objektumok a Word-ben Pék Ágnes © 2009.
Advertisements

Sor láncolt ábrázolással
Tananyag: konzultáció
Grafikus tervezőrendszerek programozása 10. előadás.
GoldWorks grafika. Grafikus objektumok  előre definiált keretek  images (egy vagy több rés értékének reprezentálása)  canvases (image-ek megjelenítésére)
MICROSOFT OFFICE ACCESS 2003.
Informatika I. 6. Adattábla függvények, érzékenységi vizsgálatok.
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
EXCEL TÁBLÁZATKEZELŐ ALKALMAZÁS
Mellár János 3. óra Szeptember 16. v
Számítógépes ismeretek 5. óra
Grafikus tervezőrendszerek programozása 2. előadás.
Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 4. előadás
Copyright, 2009 © Szlávi Péter A kupac és a prioritási sor típuskonstrukciók Szlávi Péter ELTE IK Média- és Oktatásinformatikai Tanszék
KOVÁCS DÁVID. ALAPFOGALMAK Adatbázis: Olyan adatgyűjtemény, amely egy adott feladathoz kapcsolódó adatokat szervezett módon tárolja, és biztosítja az.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Programozás II. 3. Gyakorlat C++ alapok.
Microsoft Windows A Windows fejlődése, általános jellemzése – 2. dia
Adatbáziskezelés az MSAccess programmal Makány György 5. rész: Jelentések.
az MSAccess programmal
Adatbázis-kezelés ACCESS program:
Az e-kereskedelem (e-business)
Reprezentációs függvény. Adva egy adattípus absztrakt és konkrét specifikációja: d a = ( A, F, E a ); d c = ( C, G, E c ); A = {A 0,..., A n };C = {C 0,...,
16. Verem műveletei Kaszab Gábor.
Programozás I. Egymásba ágyazott szelekciók, többágú szelekció
Grafikus tervezőrendszerek programozása 3. előadás.
Hasonlóságelemzés COCO használatával a MY-X elemzőben
Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék
Lineáris programozás Definíció: Olyan matematikai programozási feladatot nevezünk lineáris programozási feladatnak, amelyekben az L halmazt meghatározó.
Hálózati Bombermen Belicza András Konzulens: Rajacsics Tamás BME-AAIT.
Számítógépes grafika 3. gyakorlat.
Turbo Pascal 11..
Grafikus tervezőrendszerek programozása 8. előadás.
Grafikus tervezőrendszerek programozása 6. előadás.
Grafikus tervezőrendszerek programozása 9. előadás.
Grafikus tervezőrendszerek programozása 11. előadás.
Listák, Vermek és Várakozási Sorok. Listák Pl: Kirándulók listája Bevásárló lista Alma Kenyér Krumpli Szappan Mosópor Bevásárló lista.
Adatbázis-kezelés JAG,
Visual Basic 2008 Express Edition
Euler gráf Euler, 1736 Königsbergi hidak
Adatbázis kezelés.
Adatbázis-kezelés.
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok
Webprogramozó tanfolyam
Az algoritmuskészítés alapjai
Webprogramozó tanfolyam
RAD Studio XE5: menük felépítése
9. osztály Táblák létrehozása. Létrehozás Tervező nézetben  Üres adatbázis létrehozása.  Adatbázis mentése.  Objektumok oszlopban a Táblák sorra kattintunk.
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok 2. előadás.
File- típus-konstrukciók Szlávi Péter ELTE Informatika Szakmódszertani Csoport
Függvények II..
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok 6. előadás.
Bevezetés - Vonalak. Koordinátarendszer Windows form x y Az y lefelé nő Transzformáció a hagyományosra x Eltolás y Ellentett és eltolás.
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok 3. előadás.
előadások, konzultációk
Haladó C++ Programozás Programtervezési minták – alapok Sonkoly Balázs
OPERÁCIÓKUTATÁS TÖBBCÉLÚ PROGRAMOZÁS. Operáció kutatás Több célú programozás A * x  b C T * x = max, ahol x  0. Alap összefüggés: C T 1 * x = max C.
Opencms modul fejlesztés Krizsán Zoltán. Modulok fajtái Nincs előírás, csak tipikus tennivalók: –Content type: új típus(oka)t vezet be. –Template: új.
TÁMOP /1-2F Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam Windows Forms alkalmazás készítése Czigléczky Gábor 2009.
Foxpro Hozzunk létre egy telekdas.dbf nevű táblát dastype n(3) formname c(240) sqldas c(240) Töltsük is fel: dastype: 1 formname: üresen marad sqldas:
Objektumok a Word-ben. OBJEKTUMOK Objektum fogalma Objektumok létrehozása Az objektumok tulajdonságai Az objektum elhelyezkedése Objektumok formázása.
Alapfogalmak Adat: rögzített ismeret
FÜGGVÉNYEK (Excel).
Script nyelvek előadás
Neumann János Informatikai Kar
ELEKTROMOS SEGÉDPROGRAMOK
Adatbázis-kezelés 2. Relációs adatbázisok.
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
Előadás másolata:

Grafikus tervezőrendszerek programozása 7. előadás

Kiválasztási halmazok Kiválasztási halmazok létrehozása (ssget [mód]...) A mód megadja a kiválasztás típusát: –Semmi: A felhasználótól kér több rajzelem kiválasztását –”_w” : Ablak kiválasztás –”_c” : Metsző kiválasztás –”_l” : Utolsó rajzelem kiválasztása –”_p” : Előző kiválasztás –”_x” : Összes elem kiválasztása

Példa Általános kiválasztás (ssget) Előző kiválasztás (ssget ”_P”) A 2,2 –es ponton áthaladó rajzelemek kiválasztása (ssget ’(2 2)) Kiválasztás egy ablakkal (ssget ”_W” ’(0 0) ’(5 5))

Kiválasztási halmazok Maximum 128 kiválasztási halmaz lehet Miután nem kell a kiválasztási halmaz „szabadítsuk fel” Minden rajzelem csak egyszer szerepelhet a kiválasztási halmazban A kiválasztási halmaz átadható bármely AutoCAD parancsnak rajzelem választásnál

Kiválasztási halmazok kezelése 1. Kiválasztási halmaz mérete (sslength halmaz) A kiválasztási halmaz n-edik elemét adja meg (ssname halmaz index) –Az első elem indexe zérus –Helytelen index esetén nil -t ad vissza Megvizsgálja hogy egy rajzelem tagja-e a kiválasztási halmaznak (ssmemb ename halmaz)

Kiválasztási halmazok kezelése 2. (ssadd) : Új, üres kiválasztási halmazzal tér vissza (ssadd ename) : Új kiválasztási halmazt hoz létre egy rajzelemmel és a halmazzal tér vissza (ssadd ename halmaz) : Rajzelemet hozzáadja a kiválasztási halmazhoz és a módosított halmazzal tér vissza –Ha a rajzelem már benne van a halmazban, nem hiba (ssdel ename halmaz) : Rajzelemet törli a kiválasztási halmazból és a módosított halmazzal tér vissza

Kiválasztási halmazok filterezése 1. Csak TEXT objektumok kiválasztását engedi a felhasználó által (ssget '((0. “TEXT”))) Kiválasztja az összes circle objektumot a my layer-en (ssget “_X” ‘((8. “my”) (0. “circle”)) ) (ssget “_X” (list (cons 8 “my”) (cons 0 “circle”)) )

Példa Törölni minden sárga színű objektumot az adott fólián (defun c:torolsarga ( / name flist ss) (setq name (getstring “\nFolia neve:”)) (setq flist (list (cons 8 name) ‘(62. 2))) (setq ss (ssget “_X” flist)) (command “_erase” ss “”) )

Kiválasztási halmazok filterezése 2. Logikai műveletek a filterrel: – ” ” A nyitó és záró jelek legyenek egyensúlyban

Példa Kiválasztja a vonal objektumokat melyek a „text” fólián vannak Az objektumnak két tulajdonsága van: vonal és „text” fólián van (ssget ‘( (-4. “<and”) (0. “line”) (8. “text”) (-4. “and>”) )

Példa Vonal vagy a „text” fólián van (ssget ‘( (-4. “<or”) (0. “line”) (8. “text”) (-4. “or>”) )

Példa Kiválasztja azokat az objektumokat melyek vagy vonalak vagy a „text” fólián vannak (Csak az egyik feltételt elégítik ki.) (ssget ‘( (-4. “<xor”) (0. “line”) (8. “text”) (-4. “xor>”) )

Példa Kiválasztunk minden nem vonal objektumot (ssget ‘( (-4. “<not”) (0. “line”) (-4. “not>”) )

Példa Kiválasztja az összes circle objektumot amelyek a lay1 vagy lay2 fólián vannak Alapesetben ÉS kapcsolat feltételezett (ssget ”_X” ‘( (0. circle) (-4. ”<or”) (8. ”lay1”) (8. ”lay2”) (-4. ”or>”) ))

Példa Kiválasztja az egység sugarú köröket és az ABC layer-en levő vonalakat (ssget ”_X” '( (-4. "<OR") (-4. "<AND") (0. "CIRCLE") ( ) (-4. "AND>") (-4. "<AND") (0. "LINE") (8. "ABC") (-4. "AND>") (-4. "OR>") ))

Kiválasztási halmazok filterezése 3. Kiválasztás relációs függvények alapján –Reláció: =, /=, >, >=, <, <= Csak 2.0 egységnél nagyobb sugarú kör objektumok kiválasztását engedi (ssget ”_X” '( (0. "CIRCLE") (-4. ">=") ( )))

Kiválasztási halmazok filterezése 4. Lehet felhasználói alkalmazások adataival is filterezni Például: (ssget ”_X” '((0. "CIRCLE") (-3 ("APPNAME")))) Olyan köröket választ ki amelyekhez APPNAME nevű felhasználói alkalmazási adatok vannak rendelve

Kiválasztási halmazok filterezése 5. Lehet wildcard (*) karaktert használni a szövegekben Például: (ssget ”_X” '((2. ”*_bb”))) Olyan blokkokat választ ki amelyek neve _bb -vel végződik

Szimbólum táblázatok Az AutoCAD nem látható objektumainak táblázatai: –LAYER: fóliák –LTYPE: vonaltípusok –VIEW: nézetek –STYLE: stílusok –BLOCK: blokkok –UCS: lokális koordinátarendszerek –VPORT: nézet ablakok –DIMSTYLE: méretezési stílusok –APPID: alkalmazás azonosítók

Szimbólum táblázatok A táblázatok módosíthatók: –entdel, entget, entmake, entmod, entnext, handent –tblsearch – egy objektummal tér vissza –tblnext – folyamatosan megy végig a táblázaton

tblnext (tblnext table-név [visszatekerés]) Ha visszatekerés nem zérus akkor az első objektumot adja vissza a táblázatból Egyébként a következő objektumot adja vissza

Példa (defun c:foliak (/ folia) (setq folia (tblnext "LAYER" 1)) (princ (cdr (assoc 2 folia))) (terpri) (while (setq folia (tblnext "LAYER")) (princ (cdr (assoc 2 folia))) (terpri) ) (terpri) )

Eredmény 0 Layer1 Layer2 Layer3 nil

tblsearch (tblsearch table-név symbol [setnext]) Egy szimbólumot keres a táblában Ha setnext értéke nil akkor nincs hatással a tblnext parancsra Ha setnext értéke nem nil akkor a tblnext parancs a tblsearch parancs által visszaadott objektum utáni objektumot adja vissza

Példa (setq t (tblsearch "LAYER" "0")) ( (0. "LAYER") (2. “0") (70. 0) (62. 7) (6. "CONTINUOUS") )

Megjelenítésvezérlő parancsok 1. A szöveges képernyőre váltás (textscr) A szöveges képernyőre letörlése (DOS) és átváltás (textpage) A grafikus képernyőre váltás (graphscr)

Megjelenítésvezérlő parancsok 2. Alacsony szintű rajzoló parancsok Csak a képernyőn jelennek meg Egy megadott objektumot frissít az aktuális ablakban (redraw [ename [mode]]) Egy vektort rajzol két pont közé (grdraw from to color [highlight]) Vektorokat rajzol a grafikus képernyőre (grvecs vlist [trans]) Egy szöveget ír az állapotsorba vagy a képernyőre (grtext [box text [highlight]])

Példa

Az összes rajzelemen végigmegy, kijelöli majd megszünteti a kijelölést (defun c:kiemel (/ elem) (setq elem (entnext)) (redraw elem 3) (command "_delay" 1000) (redraw elem 4) (while (setq elem (entnext elem)) (redraw elem 3) (command "_delay" 1000) (redraw elem 4) )

Slide Az aktuális képernyő elmentése –Prezentációhoz –Kép menühöz

Slide Parancs az aktuális képernyő elmentésére: mslide Csak a képernyőn megjelenő objektumok képét menti el Nem menti el : –a kikapcsolt fóliákon levő elemeket –a képernyőn kívüli elemeket A slide file kiterjesztése: sld

Slide-ok megtekintése A képernyő (slide) visszatöltése: vslide –Mintha egy képet töltenénk be –Az aktuális rajzot nem változtatja meg Prezentáció is készíthető, kép sorozat

Slide gyűjtemény Több slide egy file-ba szervezhető A slide gyűjtemény kiterjesztése : slb slidelib.exe progammal lehet létrehozni slidelib gyűjtemény < slide-lista A slide-lista a file név list A slide gyűjtemény módosítása csak az eredeti slide-okkal lehetséges!!!

Slide gyűjtemény példa slidelib ajtok.slb < ajto.lst ajto.lst tartalma például door1.sld door2.sld Eredmény: SLIDELIB 1.2 (3/8/89) © Copyright ,1994,1995 Autodesk, Inc All Rights Reserved

Slide betöltése gyüjteményből ; dialógus ablak ne jelenjen meg Command: setvar Enter variable name or [?]: filedia Enter new value for FILEDIA : 0 Command: vslide Enter name of slide file to view: C:\temp\ajtok(door1) ; eredeti kép visszaállítása Command: redraw

Parancs file (script) Parancs sorozat végrehajtásához parancs file-t lehet definiálni A parancs file futtatása: script Egy sor egy parancs Minden SPACE-nek szerepe van!!! Megjegyzés pontosvesszővel kezdődik

Hasznos parancsok delay : várakozás milliszekundumig rscript : a parancs file ismétlése resume : a megszakított scipt folytatása graphscr : grafikus képernyőre váltás textscr : szöveges képernyőre váltás

Prezentációs parancs file ; Kezdjük a prezentációt, töltsük be: SLIDE1 VSLIDE SLIDE1 ; Előzetes betöltés, megjelenítés nélkül: SLIDE2 VSLIDE *SLIDE2 ; A SLIDE milliszekundumig látható DELAY 2000 ; Jelenítsük meg SLIDE2-t VSLIDE ; Előtöltés SLIDE3 VSLIDE *SLIDE3 ; SLIDE2 megjelenítése 2000 milliszekundumig DELAY 2000 ; Jelenítsük meg SLIDE3-t VSLIDE ; SLIDE3 megjelenítése 3000 milliszekundumig DELAY 3000 ; Ismételjük a parancs file-t RSCRIPT

Rajzoló parancs file circle 20,20 10 zoom e delay 1200 circle 15,25 2 delay 1200 circle 25,25 2 delay 1200 line 20,22 18,18 22,18 c delay 1200 arc 14,16 e 26,16 20,22