Akkreditáció, BSc, MSc az ISO 9001 (9004)-es rendszer támogatásával

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

2008. november 26. Gáti József Pályakövetés intézmény- vezetői szemmel Gáti József.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 7. előadás
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Minőségdíjak.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Akkreditáció, BSc, MSc az ISO 9001 (9004)-es rendszer támogatásával Minőségbiztosítás a felsőoktatásban Akkreditáció, BSc, MSc az ISO 9001 (9004)-es rendszer támogatásával Előadó: Dr. Koczor Zoltán a műszaki tudományok kandidátusa, főiskolai tanár A prezentációt készítette és alkotótárs: Paulics Anita és Göndör Vera minőségügyi mérnök, tanácsadó

„Az oktatás megváltozik. Alapjaiban. Hogy miért „Az oktatás megváltozik. Alapjaiban. Hogy miért? Azért, mert a társadalom és a gazdaság is megváltozik. A változás pedig Internet sebességgel történik. Egy új oktatási iparág hajnalán vagyunk – ez a globális tanulás.” The New Education Economy, 1999

„A jó pap holtig tanul” Long Life Learning Tanulmányaimat befejeztem! Dr. XY 19xx-20xx Long Life Learning

Ösztönös szervezeti tevékenység

Stratégiai célokkal rendelkező szervezet Deklarált célok Folyamatos értékelés Irányítás, korrekciók Kijelölt utak Elkötelezett munkatársak

Különböző indíttatású rendszerek „Belső indíttatású” rendszerek „Tanúsítvány vadász” rendszerek ? „A fejlesztést a projektmenedzsmenten megvalósítottuk, már csak az ISO-ban való rögzítése hiányzik!” ! ? ! ? ! ? ! ? ! ? ! ? Ezt a felsőoktatásban nehezen viselik!

A fontosabb társasági célok Pénzügyi kilátások (a fenntartó elvárásai) Jövőkép és stratégia Az ügyfelek (hallgató, munkaerőpiac és egyéb érintettek) igényei A belső hatékonyság folyamatcentrikus kérdései Humánfejlődés és innováció (munkatársak perspektívája)

A rendszer sikerének alapkövei ESZKÖZÖK, KÉPESSÉGEK EREDMÉNYEK Célok: meghatározottsága lebontottsága széles körű tudatosítás helyzetismeret, kapcsolat-ismeret, önismeret döntési mechanizmusok jellemzői célrendszer alkalmassága, realitása, teljes körűsége működési rendszer megléte Folyamatok: előírás, célharmonizálás szabályozás, tervezés működésértékelés belső kommunikáció egyértelműség, tipizálás logikai rend stabilitás, kockázat.-mentesség információval való ellátottság VEVŐ, MUNKATÁRS, TÁRSADALOM CÉL FOLYAMATOK TULAJDONOS,SZERVEZET, ÉS SZERVEZETFEJLESZTÉS IDŐBELI ÁLLAPOT,VÁLTOZÁSOK

A rendszer sikerének alapkövei ESZKÖZÖK, KÉPESSÉGEK EREDMÉNYEK Szabályozás, korrekció, fejlesztés: belső szabályozás megléte célokra célkorrekciók a rendszer életszerűsége gyors reagáló képesség a változásokra Változásmenedzselés: külső kommunikáció projektfolyamatok kölcsönhatások kikerülése külső hatások megismerése sikeres fejlesztések hatékonyság VEVŐ, MUNKATÁRS, TÁRSADALOM SZABÁLYOZÁS Változás- menedzsment CÉL FOLYAMATOK TULAJDONOS,SZERVEZET, ÉS SZERVEZETFEJLESZTÉS IDŐBELI ÁLLAPOT,VÁLTOZÁSOK

TQM alapelvek Vezetői példamutatás Teljes elkötelezettség és felhatalmazás Folyamatos jobbítás és fejlesztés Vevőközpontúság Munkatársak bevonása Folyamatok javítása Csapatmunka Valóság – ideák ??? Tény: a TQM a felsőoktatásban messze lemaradt az üzleti szféra sikereihez képest

A vezetői tevékenység korlátai Nincs egyszemélyes döntési lehetőség Nem várnak el a vezetéstől kultúraváltást A vezetők kiválasztása során a menedzsment készségek értékelése másodrendű Nincs felhatalmazottság a munkatársak megválasztásában, a motivációban Nincs motiváció az együttműködésre (közös forrás szétosztása)

A szervezet és a szemlélet korlátai Túlteng a múlthoz ragaszkodás (kényelem, tekintély) A tanszéki rendszer: ideális lenne tudományos műhelynek, akadálya a rugalmas szervezeti együttműködésnek (harc az erőforrásokért) A vevő a munkaerőpiac vagy a hallgató esetleg más? – ez a mai napig problémás Ha a hallgató túlértékelt módon válik vevővé: elvész a teljesítmény

A minőségirányítási rendszer előnye Legyen első, hogy a folyamatok szabályozottak legyenek – ehhez a célrendszert kell pontosítani Az oktatói szabadság közös normaként kapjon támogatást egy használható keretszabályozásban, valamint néhány kulcsmutatóban Legyen vele kapcsolatosan folyamatosan értékelés, visszacsatolás, melynek fontos formája az önértékelések Folyamatosan illeszkedjék mindez a MAB-os akkreditáció rendszeréhez

A fokozatosság elve Elhiszi a szervezet vezetése és az oktatók zöme, hogy (folyamatosan) változnia kell Hajlandó jelenlegi legjobb gyakorlatát a közös sikerért közzé tenni (ISO rendszer építése) A tapasztalatokból előíró és szabályozó (adatok, értékelés, döntés, fejlesztési projekt) rendszer alakul ki (tanúsítható ISO 9000-es rendszer) A sikeresség és a hatékonyság folyamatos mérése, lehetőség az alkalmas TQM elemek megjelenésére (elégedettségmérés, optimalizálás, benchmarking, problémamegoldó és kreatív technikák alkalmazása csoportmunkában, stb.)

A minőségmutatók rendszere TÉNYADATOK Beavatkozások Prezentáció Minőségfejlesztő akciók Célok meghatározása Intézményi KULCS mutatók Működés centrikus mutatók CÉLÉRTÉKEK Mérés, elemzés és fejlesztés Felső vezetés felelőssége Ígérvények figyelése Hallgatói élet Alapoktatási folyamatok Minőségirányítási rendszer Továbbképzés Tervezés Beszerzés Tevékenységen kívüli folyamatok Humánerőforrás

A mutatók kidolgozása Belsőleg szabályozott folyamatok A minőségi cél és a mérendő jellemző pontos meghatározása Az adatgyűjtési rendszer megtervezése A lehetséges beavatkozások meghatározása A

A mutatók kidolgozása Adatgyűjtés Rendszeres gyűjtés Statisztikai értékelés, megjelenítés (Akciók eredményeire is!) Motivációs elemek Vezetői adatkontrolling Folyamatos fejlesztés A működés célérték szerinti? Igen Nem Beavatkozás, folyamatjavító akciók Akciók tervezése Rendszerfejlődés

Minta minőségmutatóra A minőségmutató meghatározása: A mutatószám meghatározásakor az alábbi bontásban szerinti publikációk fajlagos értékét kell megadni. Lektorált publikáció Könyv, könyvrészlet, tanulmány Jegyzet, segédlet Folyóirat, cikk Nem lektorált publikáció Konferencia előadás és megjelentetett kiadvány Tudományos zárójelentés Műalkotás, kiállítás, hangverseny Ismeretterjesztő cikk és előadás, egyéb Segédmutató: Idegen nyelven megjelent publikációk száma. M=M1+M2 Lektorált publikációk száma Státuszt betöltő oktatók és tudományos munkatársak száma Nem lektorált publikációk száma M1= M2=

Minta minőségmutatóra Prezentálás és kiértékelése: A mutatószámot oszlopdiagramos formában, a lektorált és nem lektorált publikációkat részarányos megoszlása szerint különböző színnel jelölve idősoron kell ábrázolni. Amennyiben a mutató nem éri el a célként kitűzött értéket a publikációk számának növelése érdekében intézkedéseket kell meghatározni. A várható beavatkozások: A munkatársak fejlesztési tervének megbeszélésén az egyes munkaköröknél elvárt publikálási kötelezettség teljesítésének vizsgálata (szervezeti egység vezetők) A publikálási lehetőségek központi szervezésben történő növelése (tudományos rektor-helyettes) A publikációs teljesítmény növelése megfelelő motivációs rendszer kialakításának segítségével (tudományos rektor-helyettes)

Minta minőségmutatóra

Általános és intézményi szabályozás területei Allokációs Előirat 6. Folyamatszabályozás Bolognai folyamat projekt 5. Folyamatszabályozás Finanszírozási Kézikönyv 4. Folyamatszabályozás Teljesítmény-értékelési Szabályzat 3. Folyamatszabályozás Kredit 2. Folyamatszabályozás Képzés-szervezés, -jóváhagyás kézikönyve 1. Folyamatszabályozás Intézményi Minőségirányítási Kézikönyv

Többkörös vizsgálatok Oktatási folyamaton belüli tudás mérés Oktatási módszertan Hallgatói elégedettség mérés Vizsga statisztikák

Többkörös vizsgálatok Oktatási folyamat végellenőrzése (Diploma) Tananyag fejlesztés Oktatási folyamaton belüli tudás mérés Oktatási módszertan Záróvizsga-bizottsági elnökök értékelése Végzettek elégedettség mérése

Többkörös vizsgálatok Beválás mérés (hallgatói karrier) Oktatási folyamat végellenőrzése (Diploma) Tananyag fejlesztés Oktatási folyamaton belüli tudás mérés Oktatási módszertan 3-5 éve végzettek karrierértékelése Ágazati szervezetek értékelése Szakok, szakirányok fejlesztése

Potenciálok felhasználásának hatékonysága Értékelési stratégia Értékelési szintek Potenciálok Működés Tervek x … SZAKOK KAROK INTÉZMÉNY Potenciálok felhasználásának hatékonysága

Értékelési stratégia Vizsgálandó: Előzetes véleményezés: Értékelés: 5. A kijelölt terület az adatbázisokkal támogatva adott célrendszer szerint. Előzetes véleményezés: A szakterület felelősének szöveges véleménye, a meghatározott szempontok, trendek, elvárásoknak való megfelelés alapján. Értékelés: Csoportmunkában elvégzendő szöveges állapotleírás, a kritikus elemek meghatározásával. 5. 4. x 3. 2. 1. A szükséges fejlesztések: Elsődleges tennivalók meghatározása, fejlesztési projektterv mélységig kidolgozva. Működési szintek kritériumainak meghatározása. Főiskolai szinten egységesen meghatározva! Szintazonosítás

Példa: A kar oktatóinak, tudományos munkatársainak tudományos, kutatási-fejlesztési tevékenységei Vizsgálandó: A kar munkatársainak alap, alkalmazott kutatásban-fejlesztésben betöltött szerepe, eredményei. I.1.c. táblázat, szakmai műhelyek adatgyűjtési lapjai Előzetes véleményezés: Felelős: pl. kutatási főigazgató helyettes Pl. országos, szakterületi, intézményrendszeren belüli adatokhoz való viszonyítás, belső trendek, abszolút belső igényektől és lehetőségektől való eltérések. A jellemzés kifejezhető kutatási számba, megbízási összegben, a sikeresség egyéb adataival. Értékelés: Csoportmunkában meghatározott vélemény: Az előzetes vélemény alapján korrigálva és pontosítva a kutatásban-fejlesztésben betöltött szerep leírása.

Példa: A kar oktatóinak, tudományos munkatársainak tudományos, kutatási-fejlesztési tevékenységei 5. A kar nemzetközi szinten meghatározó területek művelője témavezetői vonatkozásban. 4. A kar nemzetközi szinten meghatározó területek művelője munkatársi vonatkozásban. 3. A kar hazai szinten meghatározó területek művelője témavezetői vonatkozásban. 2. A kar hazai szinten meghatározó területek művelője munkatársi vonatkozásban. 1. A karon nem történik értékelhető, országos szinten is jelentős kutatás-fejlesztési tevékenység. A szükséges fejlesztések:

Példa: A kar oktatóinak, tudományos munkatársainak tudományos, kutatási-fejlesztési tevékenységei I.1. C. táblázat

Példa: A kar oktatóinak, tudományos munkatársainak tudományos, kutatási-fejlesztési tevékenységei I.1. C. táblázat

Rendszerintegráció - rendszerharmonizálás Szervezeti menedzsment modell Rendszerintegráció Minőségmenedzsment Humán- menedzsment Gazdaság- menedzsment Informatikai rendszer Pl. Oktatás . . Controlling Kutatás Rendszerelem differenciálás Hallgatók támogatása Kincstári elszámolási rendszer . Pályázati gazdaságirányítási rendszer Folyamatok

Az eltérések minimalizálása statisztikai eszközökkel Költség Hibaköltség Folyamat költség Célérték különbség Megelőzés és vizsgálat költség „Kisbicska” Alternatívák NASA A módszer költsége A folyamat hibája

Út a megoldáshoz Költség Hibaköltség Folyamat költség „Kisbicska” Megelőzés és vizsgálat költség A folyamat hibája A módszer költsége Célérték különbség „Kisbicska” NASA Út a megoldáshoz MEGOLDÁS