KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK: Figyelés, figyelemszentelés Parafrazeálás Feedback Nyitott mondatok használata Érzelmek visszatükrözése tisztázás
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK I. FIGYELEMSZENTELÉS Hallani+érteni Funkció: A partner fontosságát kommunikáljuk Belső beszéd kimondatása Minta Fizikai komponensek: Szemkontaktus Testtartás A konzultációs helyzet egészére való figyelem
Konzultációs szoba
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK II. PARAFRAZEÁLÁS A kliens által elmondottak megismétlése Visszhangválasz Tisztázó művelet Magyarázatadás Kognitív folyamatok tudatosítása verbális módon Funkció: Megértést közvetít Kapcsolat erősítése Ambivalenciákra, konfliktusokra világít Szelektív figyelésre ösztönöz
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK III. FEEDBACK visszacsatolás Cél: Infot ad, hogy hogyan hat viselkedése másokra Úgy lássa magát, ahogy mások látják őt Okot adhat a viselkedésváltozásra Jó feedback: Inkább leíró, specifikus Időzítés: azonnal Indoklás (+:példával; -:javaslattal)
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK IV. NYITOTT MONDATOK HASZNÁLATA Van-e…, mikor…, ki…. Kérdések helyett: hogyan…, milyen…? ÉRZELMEK VISSZATÜKRÖZÉSE Carl Rogers A partner mondanivalójának szétválasztása: Kognitív tartalom Érzelmi tartalom Milyen állapotban van a kliens
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK V. TISZTÁZÁS Kérdések feltevése a tisztább megértés érdekében Cél: A hallottak értelmezése Több információ szerzése Más nézőpontokra világítás
MIKRO-SKILLEK A KONZULTÁCIÓBAN Bátorítás Fontosság elismerés Megfigyelés (megjelenés, viselkedés…) Összegzés Aktív hallgatás Önközlés (a kliens élményéhez kapcsolt saját, azonos irányú érzelem közlése)
TÁMOGATÓ MAGATARTÁSFORMÁK VERBÁLIS Érthető szavak Visszatükrözés, tisztázás Értelmez, összegez Reagál Szóbeli megerősítések Keresztnév használata Önfeltárás Feszültségcsökkentő humor megértés NONVERBÁLIS Szemkontaktus Időnkénti bólintás Arcjáték Időnkénti mosoly Kézzel történő gesztikulálás Fizikai közelség odafordulás Mérsékelt beszédsebesség Esetleg időnkénti érintés Forrás: Barbara F. Okun: Effective Helping, Interviewing and Counseling Techniques
A verbalitás csak másodlagos! Amire odafigyelünk… Kommunikáció= 100% NVK=70-80% VK=15-20%
KONZULTÁCIÓS HELYZET
NEM SEGÍTŐ VISELKEDÉSFORMÁK VERBÁLIS Tanácsok adása Prédikáció, hibáztatás Engedékenység Hízelgés Sürgetés „miért” kérdések Irányítás, követelések Leereszkedő viselkedés Intellektualizálás kinyilatkoztatás NONVERBÁLIS Elfordulás Gúnyos mosoly Szemöldökráncolás Oda nem figyelés Ásítás Szemlesütés A személyes távolság megsértése