A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” (OECD-jelentés, 2007) „Kongresszus után – a változások folyamatában” Budapest, május
Méltányosság különféle társadalmi egyenlőtlenségek oktatási kudarc ? - az egyéni különbségek és a családi háttér az iskolai sikeresség egyik meghatározó tényezője Az oktatásméltányossága Az oktatás méltányossága: egy olyan oktatási környezet, ahol nem sztereotípiák, egyoldalú elvárások és diszkriminációs hatások befolyásolják az egyéni döntést.(Radó, 2007) 2
Megoldásra várnak … „jó gyakorlat” – speciális nevelési szükségletű és tehetséges gyermekek szervezeti, módszertani változatosság alkalmazása finanszírozási kérdések aktívabb kommunikáció értékek rendszerének és struktúrájának szemléleti átalakulása 3
Kérdések … Milyen lehetőségeink adódnak a kisgyermekkori nevelés-oktatás intézményeiben a méltányosság elvének érvényesítésére, érvényesülésére? –Milyen hatékonysággal működik a „rugalmas iskolakezdés”? –Mennyire érvényesül a családdal való aktív együttműködés az iskolai gyakorlatban? –Hogyan lehet megvalósítani a társadalmi konszenzust egy átalakuló társdalomban? 4
Hivatkozás Field, Simon – Kuczera, Małgorzata – Pont, Beatriz (2007): No more failures: Ten steps to equity in education. OECD Publications, Paris. Hoffman, Nancy – Ferreira, Maria Luisa – Levin, Ben – Field, Simon (2006): Az oktatás méltányossága – Tematikus vizsgálat, Magyarország – Országjelentés. (Equity in Education – Thematic Review, Hungary – Country Notes) In: Méltányosság az oktatásban. Két jelentés az oktatás méltányosságáról. Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. Radó Péter (2007): Méltányosság az oktatásban: dimenziók, okok és oktatáspolitikai válaszok. In: Méltányosság az oktatásban. Két jelentés az oktatás méltányosságáról. Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. 5
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Golyán Szilvia