„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János
Mikes György Együtt a kollégiumban
Sajátos nevelési igényű tanulók Európában OECD: sajátos nevelési szükségletű az a gyermek, akinek a többekétől eltérő, megemelt szintű személyi és tárgyi megítélése szükséges. AZ EU-ban: a hosszú távú pedagógia részeként kezelik a problémát (1974) Cél: az esélyegyenlőség megteremtése
Magyarország A ’80-as évek második feléig szegregált nevelés az érzékszervi, testi és értelmi fogyatékosok körében. Részképesség zavarral (diszlexia, díszgráfia, diszkalkulia) – óvoda, általános iskola alsó tagozata foglalkozik. ’90-es évek eleje-közepe: néhány középiskola vállalkozik az sni-s tanulók integrálására! Szegregált nevelés: érzékszervi, testi és értelmi fogyatékos tanulók számára
A KOLLÉGIUM, mint sajátos eszközökkel rendelkező nevelési- oktatási intézmény Bentlakásos- családpótló szere Bentlakásos- családpótló szere Feladatai: Feladatai: - tudás-kultúra közvetítés - tudás-kultúra közvetítés - tehetséggondozás - tehetséggondozás - felzárkóztatás - felzárkóztatás - hátránykompenzáció - hátránykompenzáció - szocializációs folyamatok megtanítása - szocializációs folyamatok megtanítása
Ép és sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Részképesség zavar : „diszes” tanulók Érzékszervi, Enyhe értelmi fogyatékosok Mozgássérültek Személyiségükben is többségük sérült! Személyiségükben is többségük sérült!
Deák Ferenc Középiskolai Kollégium Vállalta: Részképesség zavar Enyhe értelmi fogyatékos Mozgássérült tanulók INTEGRÁLÁSÁT
Részleges és teljes integráció Diszlexiás tanulók részére speciális tanulássegítő tevékenység: IX. évf. – logopédus; X-XII. évf. – fejlesztő pedagógus; Egyéni vagy kiscsoportok fejlesztés, korrepetálás, tanórai felkészítés! – heti óra – 4 nap alatt!
Szabadidős tevékenység Heti tevékenység forma tanéven keresztül! Mozgáskoordináció, úszás, labdajátékok, falmászás, aerobik stb. Alkotó tevékenységek: modellezés, kézművesség, média (újság, rádió), színjátszás stb. Relaxáció
Személyi feltételek: Nevelőtestület összetétele: Nevelőtanárok: optimális személyiség, szaktantárgyi tudás Segítő szakemberek: Logopédus, fejlesztőpedagógusok, pszichológus, szociálpedgógus
Tanulók tevékenységi területei 1. Lakócsoportok – nevelőtanár vezeti, vegyes összetételű 2. Szilenciumi csoportok – évfolyam, osztály szerveződés 3. Nevelőtanári órák – 5 témakör feldolgozása évfolyamonként 4. Szabadidős programok
Pedagógus közösségek Nevelőtestület Innovációs munkacsoport „Háló csoport” Nevelőtanári konzultáció – pszichológus, szociálpedagógus közreműködésével Esetmegbeszélések Tréningek, belső továbbképzések
Kapcsolatok Törzsiskolák munkatársaival Nyílt nap – februárban! Felső oktatási intézmények: Pannon Egyetem, ELTE Pedagógiai Tanszék, Angol Tanszék, Bárczi G. Gyógypedagógiai Főiskola – pszichopedagógiai tanszék Két évenként szakmai konferenciák, kiadványok!
Deák Ferenc Középiskolai Kollégium 1118, Budapest, Rimaszombati u. 2.
Köszönöm figyelmüket!