A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta Horn Dániel MTA, Közgazdaságtudományi Intézet horn@econ.core.hu
Tartalom Motiváció: a „lengyel PISA csoda” A lengyel oktatási szerkezet változásai 1990–1999 1999– Konklúzió Horn Dániel A lengyel rendszer
Motiváció Lengyelország PISA szereplése: Matematika pontszámok: iskolák közötti szórás: 2000 470,1 2003 490,2 2006 495,4 2000 53,7 2003 12,7 2006 14,9 Magyarország PISA szereplése: Matematika pontszámok: iskolák közötti szórás: 2000 483,3 2003 490,0 2006 490,9 2000 49,6 2003 51,4 2006 74,8 Saját számítás OECD 2007b, 131. o Horn Dániel A lengyel rendszer
Motiváció Az iskolák közötti szórás azonban csalóka! Családi háttér hatása mást mutat! (saját számítás): Lengyelország Magyarország 2000 38,39 2003 46,07 2006 40,47 2000 56,55 2003 54,54 2006 48,87 Családi háttér: economic social and cultural index – OECD (2004) Technical report Horn Dániel A lengyel rendszer
Horn Dániel A lengyel rendszer
A lengyel oktatási szerkezet változásai, 1990–1999 1990 előtt a egy az egyben a Magyar (Szovjet) struktúra 1990–től fokozatos decentralizáció, szerkezeti változtatások nélkül! 3 szintű adminisztratív rendszer Központi ktg.-vetés Régiók (voivodship – województwo) (49 db) Helyi önkormányzatok (gmina) (kb. 2500 db) A 8 éves általános iskolák 1996–ra a helyi önkormányzatokhoz kerültek A líceumok (magyar: gimnázium) és a szakképző iskolák 1999–re kerültek a helyi önkormányzatokhoz Tantervi változások (hittan, nyelvek, történelem… stb.) Szabad iskolaalapítás (kb. 3% „civil iskola”) Horn Dániel A lengyel rendszer
Az általános és középiskolák átadása a helyi önkormányzatoknak 1990–1999 Forrás: Levitas és Herczinsky (2000) Horn Dániel A lengyel rendszer
A lengyel oktatási szerkezet változásai, 1999– Adminisztratív reform 16 régió (a 49–ből) – kuratoria, pedagógiai felügyelet 379 powiat (kb. megye) (314 vidéki és 65 városi) – felső–középfok 2478 gmina – általános iskola, alsó–középfok Oktatási Reform Céljai – esélyegyenlőség (és persze eredményesség) javítása (ábra) 8+4 helyett, 6+3+3 kimeneti értékelések (3 szinten) szakiskolák visszaszorítása Horn Dániel A lengyel rendszer
6 osztályos általános iskola 3 osztályos alsó–közép iskola (gimnazjum) 2/3 osztályos felső–közép iskola (líceum, technikum és szakiskola) Kimeneti értékelés 3 ponton általános iskola után gimnazjum után érettségi A szakoktatás átalakítása szakosított (profiled) líceumok Horn Dániel A lengyel rendszer Forrás: Jung–Miklaszewska (2003)
16–18 évesek aránya a középfokú oktatási intézményekben az adott korosztály teljes populációjához viszonyítva (Bukowski 2005, 102) Horn Dániel A lengyel rendszer
Konklúziók Esélyegyenlőség megteremtése –> nem sikerült! Szabad iskolaválasztás Kimeneti értékelések szelekciós hatása 1 év „eltolás” nem változtat semmin Teljesítmény növelése –> sikerült! Szakiskolai átalakítás Kimeneti értékelések (pl. PISA mérés időpontja) Más? (Tanárképzés, bérek, …stb.) Horn Dániel A lengyel rendszer
Köszönöm a figyelmet! horn@econ.core.hu
Horn Dániel A lengyel rendszer
Horn Dániel A lengyel rendszer