A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Krúdy.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Az országos mérések megújult rendszere
PÉNZÜGYI ISMERETEK A takarékszövetkezeti rendszer
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Parkoló Rendszer Bűtösi Zsolt Gonda Zoltán Szabó Péter
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Oktatási intézmények kapcsolata az eredményességgel és az esélyegyenlőséggel országok közötti összehasonlítás a PISA felvétel adatai alapján Horn Dániel.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
A kerettantervek fejlesztése
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
A magyar közoktatás- politika irányvonalának változásai 1998-tól 2006-ig Készítette: Kemenczky Zsuzsanna.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében előadásból: ÉRTÉKELÉS A KIMENETI EREDMÉNYEK ALPJÁN (gyakorlat)
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A szakképzés helyzete Magyarországon
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Támogató politikák Angliában Neumann Eszter Educatio lapbemutató 2008/4-es szám március 5.
Kétszintű érettségi.
Közgazdaság szakmacsoport
A középiskolai oktatás szabályzatai
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
BEVEZETŐ.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Takács Erika Zádori Zoltán
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Az országos mérések megújult rendszere
Iskolaválasztás előtt… A középfokú iskolák nyilvánosságra hozzák a felvételi eljárásuk rendjét.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Európai Társadalmi Jelentés 2008 Műhelybeszélgetés Oktatás május 30.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
„Vagy megtaláljuk az utat, vagy építünk egyet.” (Hannibal)
Szakiskolai Fejlesztési Program I
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Norvégiai szakmai út október
Kétszintű érettségi 2018 május
Előadás másolata:

A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta Horn Dániel MTA, Közgazdaságtudományi Intézet horn@econ.core.hu

Tartalom Motiváció: a „lengyel PISA csoda” A lengyel oktatási szerkezet változásai 1990–1999 1999– Konklúzió Horn Dániel A lengyel rendszer

Motiváció Lengyelország PISA szereplése: Matematika pontszámok: iskolák közötti szórás: 2000 470,1 2003 490,2 2006 495,4 2000 53,7 2003 12,7 2006 14,9 Magyarország PISA szereplése: Matematika pontszámok: iskolák közötti szórás: 2000 483,3 2003 490,0 2006 490,9 2000 49,6 2003 51,4 2006 74,8 Saját számítás OECD 2007b, 131. o Horn Dániel A lengyel rendszer

Motiváció Az iskolák közötti szórás azonban csalóka! Családi háttér hatása mást mutat! (saját számítás): Lengyelország Magyarország 2000 38,39 2003 46,07 2006 40,47 2000 56,55 2003 54,54 2006 48,87 Családi háttér: economic social and cultural index – OECD (2004) Technical report Horn Dániel A lengyel rendszer

Horn Dániel A lengyel rendszer

A lengyel oktatási szerkezet változásai, 1990–1999 1990 előtt a egy az egyben a Magyar (Szovjet) struktúra 1990–től fokozatos decentralizáció, szerkezeti változtatások nélkül! 3 szintű adminisztratív rendszer Központi ktg.-vetés Régiók (voivodship – województwo) (49 db) Helyi önkormányzatok (gmina) (kb. 2500 db) A 8 éves általános iskolák 1996–ra a helyi önkormányzatokhoz kerültek A líceumok (magyar: gimnázium) és a szakképző iskolák 1999–re kerültek a helyi önkormányzatokhoz Tantervi változások (hittan, nyelvek, történelem… stb.) Szabad iskolaalapítás (kb. 3% „civil iskola”) Horn Dániel A lengyel rendszer

Az általános és középiskolák átadása a helyi önkormányzatoknak 1990–1999 Forrás: Levitas és Herczinsky (2000) Horn Dániel A lengyel rendszer

A lengyel oktatási szerkezet változásai, 1999– Adminisztratív reform 16 régió (a 49–ből) – kuratoria, pedagógiai felügyelet 379 powiat (kb. megye) (314 vidéki és 65 városi) – felső–középfok 2478 gmina – általános iskola, alsó–középfok Oktatási Reform Céljai – esélyegyenlőség (és persze eredményesség) javítása (ábra) 8+4 helyett, 6+3+3 kimeneti értékelések (3 szinten) szakiskolák visszaszorítása Horn Dániel A lengyel rendszer

6 osztályos általános iskola 3 osztályos alsó–közép iskola (gimnazjum) 2/3 osztályos felső–közép iskola (líceum, technikum és szakiskola) Kimeneti értékelés 3 ponton általános iskola után gimnazjum után érettségi A szakoktatás átalakítása szakosított (profiled) líceumok Horn Dániel A lengyel rendszer Forrás: Jung–Miklaszewska (2003)

16–18 évesek aránya a középfokú oktatási intézményekben az adott korosztály teljes populációjához viszonyítva (Bukowski 2005, 102) Horn Dániel A lengyel rendszer

Konklúziók Esélyegyenlőség megteremtése –> nem sikerült! Szabad iskolaválasztás Kimeneti értékelések szelekciós hatása 1 év „eltolás” nem változtat semmin Teljesítmény növelése –> sikerült! Szakiskolai átalakítás Kimeneti értékelések (pl. PISA mérés időpontja) Más? (Tanárképzés, bérek, …stb.) Horn Dániel A lengyel rendszer

Köszönöm a figyelmet! horn@econ.core.hu

Horn Dániel A lengyel rendszer

Horn Dániel A lengyel rendszer