Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika OECD átlag CS: Cseh Köztársaság L: Lengyelország M: Magyarország Szl: Szlovákia
OECD átlag (39 ország) MagyarországCseh Köztársaság Szlovák Köztársaság LengyelországIzlandFinnországSvédországDániaNorvégia A matematikai teljesítmény varianciájának- az érdeklődés, a szorongás és konstruktív tanulási módszer közös hatása által – magmagyarázott része (%-ban) (Learning …..2004, 149.p.)
Az iskolák diákjainak a HEI index alapján várható és tényleges teljesítménye olvasásból – 600 – 550 – 500 – 450 – 400 – 350 – 300 – -2 -1, ,5 0 0,5 1 1,5 2
C D E A B A hozzáadott érték típusai magas teljesítmény alacsony teljesítmény hátrányos helyzetű iskola előnyös helyzetű iskola
Reformnaptár
Elemi iskola, 1915: A gazda elad egy zsák krumplit 6 koronáért. A termelési költség 4 korona. Számold ki a gazda hasznát! Általános iskola, 1980: Az ABC-ben kapható egy zsák burgonya 21.- Ft-ért. Ennek az előállítási költsége 18 Ft 70 fillér. Számold ki, mennyi a szocialista állam haszna egy zsák burgonyán. Általános iskola, 2006: Egy agrárközgazdász elad egy adott halmaz subterrain solanum tuberosumot egy adott halmaz pénzért (=G). G számossága 50. A G=g elemei számára g=G azonosság érvényes. A termelési költségek (=H) halmaza 10 elemmel kisebb számosság, mint a G halmaza. Számítsa ki a H halmaz, mint a G részhalmazának a képét, és adja meg az X megoldási halmazt a következő kérdéshez: Mekkora a nyereséghalmaz számossága? Számológép használata nem megengedett! Waldorf-iskola, 2006: Rajzolj le egy zsák krumplit, és énekelj hozzá egy dalt! Nemzetközi iskola, USA, 2006: Egy farmer elad egy zsák krumplit 50 dollárért, az előállítási költség 40 dollár, ebből következően a nyereség 10 dollár. Húzd alá a "krumpli" szót és legalább 15 más kultúrkörből származó iskolatársaddal beszélgess róla! A fegyver használata nem megengedett!
Maratoni reform - merre tovább? Kecskemét, Október A reform szükségességének indokai. Kihívások: Tömegoktatás, expanzió Teljesítmény, versenyképesség, minőség 2. A reform környezete: Demokratizálás (egyenlőtlenségek) A „tudás” fogalmának változása Az oktatás szerepe a kulturális evolúcióban (fenntarthatóság) Európai Únió 3. Reform „alulról fölfelé”: Különbségek, adaptív pedagógia, innováció, autonómia, decentralizáció Módszertani Modernizáció (IKT, puha változók, ÉTO) Hozzáadott érték 4. Reform „fölülről lefelé”: Tartalmi szabályozás Pedagógusképzés, tanárképzés Iskolaszerkezet (a „keverőzóna”) 5. Reformnaptár Nagy József: A hagyományos pedagógiai kultúra csődje. Iskolakultúra, sz. Halász Gábor: Iskolaszerkezet: A magunk előtt görgetett kérdés. Iskolakultúra, sz. Báthory Zoltán: Közoktatási reformmozaik. Iskolakultúra, sz.
Az iskolai tudás egy lehetséges szerkezete (1) (2) (3) (4)