Teljesítményértékelés a pedagógiai intézményekben Tóth Tiborné dr. a Kossuth Lajos Gimnázium c. igazgató ja az Új Tudás Program miniszterelnöki megbízottja 2008.
Teljesítménymotivációs Pályázati Alap CÉLOK -a kiemelkedő pedagógus (és munkatársi) teljesítmények erkölcsi és anyagi elismerésével való motiválás, -az intézményi teljesítményértékelő rendszerek működtetése, fejlesztésének ösztönzése, -a „jó gyakorlatok” hazai terjesztése, „horizontális tanulás”, -a pedagógus bérpolitika teljesítmény komponensének az erősítése, -a kormány teljesítmény elvű fejlesztési stratégiájának a támogatása.
Teljesítménymotivációs Pályázati Alap keretösszegei 2007: 1 milliárd Ft 2008. 1,1 milliárd Ft 2009: 3 millárd Ft
Pályázati dokumentumok adatlap kitöltése IMIP: mérési – értékelési rendszer és nevelőtestületi elfogadás igazolása Összefoglaló (max. 2 oldal) célok, Pedagógiai Program, IMIP összhangja Teljesítményértékelés eljárásrendje A működést igazoló dokumentumok
Bírálati szempontok a.) A teljesítményértékelési rendszer bemutatása b.) A teljesítményértékelés eljárásrendje c.) Koherencia d.) Mérhetőség e.) A teljesítményértékelés szempontrendszere f.) A munkaköri leírások tartalma g.) A működést igazoló bizonylatok h.) A rendszer működésének felülvizsgálata
Részvétel aTeljesítmánymotivációs Alap pályázatán állami intézmény: 248; pedagógus létszám: 10119 egyházi és magán fenntartó: 19; pedagógus: 724 központi intézmény: 13; pedagógusok száma: 698 ÖSSZESEN: 280 intézmény 11541 érintett pedagógus
A KLG minőségirányítási modell teljesítményméréssel kapcsolatos mérőeszközei Pedagógus munkaköri leírás a Kossuth L. Gimnáziumban Tanári teljesítményértékelés Értékeltek kézikönyve 2005. Értékelő lap 2005. Munkatársi teljesítményértékelés Munkatársak teljesítményének értékelése
A KLG minőségirányítási modell teljesítményméréssel kapcsolatos mérőeszközei Vezetésértékelő jegyzék (Hitt) 2005. Csoportértékelés Értékelő lap 2005. Teljesítményértékelési hatásvizsgálat (értékelteknek) 2005. (értékelőknek) 2005. Klíma-teszt 2005/2006.
Tanári teljesítmények trendje
Munkatársak teljesítménye Területek 1999 2001 2003 2005 Cél Szakmai munka minősége 62% 72% 69% 73% Munkafegyelem 63% 71% 74% Emberi kapcsolatok, kommunikáció 57% 68% 66% 70% Új iránti fogékonyság 58% Az iskola érdekeinek a képviselete 60% Átlagteljesítmény:
Csoportteljesítmények Osztálytanári teamek (7) Területek Osztálytanári teamek (7) Vertikális teamek (12) Efemer teamek (19) Teamek átlaga Cél 2005 Célorientáltság 78 % 82 % 90 % 84 % 86 % Együttműködés 80 % 92 % Szervezettség 96 % Vezetés 89 % Motivációs tényezők
Szakirodalom A pedagógusok és munkatársak munkaértékelése a Tóth Tiborné dr.: A pedagógusok és munkatársak munkaértékelése a Kossuth Lajos Gimnáziumban. Kézirat, 85 l. Mosonmagyaróvár, 2003. Minőségmenedzsment az iskolában. 331 l. Budapest, Műszaki Könyvkiadó 2000. Az Új Tudás Program számít az innovatív, jól felkészült hazai pedagógusokra! Köznevelés, 2008. szeptember
évi 130-140 millárd Ft a hazai közoktatás fejlesztésére, 1/3-a költségvetési, 2/3-a EU-s forrásból, évi 25 milliárd Ft a pedagógusok ösztönzésére teljesítménymotiváció, hhh-pótlék, kezdő tanárok kereset kiegészítése, vezetői és/vagy osztályfőnöki pótlék emelés Új Tudás Program
A teljesítmény, mint motivációs tényező Elégedettséget okozó tényezők (motivátorok): teljesítmény, elismerés, fejlődési lehetőség, az intézmény szakmai programja,… Elégedetlenséget okozó tényezők: fizetés, státus, vezetői ellenőrzés, munkakörnyezet,… (megváltoztatásuk az elégedetlenséget csökkenti csupán)
A pedagógus bérpolitika stratégiai fejlesztési (teljesítménymotivációs) kerete Céljai: elismerni a tudást (végzettséget), a szakmai tapasztalatot, gyakorlatot, elismerni a többlet feladatokat ( pl. osztályfőnökség, közép-vezetői megbízatás, közösségi képviselet…) elismerni a teljesítményt (teljesítményhez kötött bérelemek megjelenítésével…) egyeztetni az egyén és a szervezet közös céljait Eszköze: a pedagógus-tudás, teljesítmény és pályakarrier modellhez kapcsolódó komplex teljesítményértékelés
Köszönöm a figyelmet!