KIÚT konferencia, 2005. április 25 – 27. MÁVCARGO group MÁVCARGO Group EU csatlakozás után, a tranzit és kombinált szállítás helyzete KOVÁCS IMRE főigazgató KIÚT konferencia, 2005. április 25 – 27.
Tartalom Tevékenységet befolyásoló tényezők MÁVCARGO group Tartalom Tevékenységet befolyásoló tényezők Liberalizáció - Közép-Kelet Európa EU csatlakozás – MÁVCARGO Group Piaci szegmensek Piaci körülmények MÁVCARGO reagálása a változásokra Kereskedelem Tranzit Kombinált fuvarozás Záhony operatív szerepe Stratégiai irányvonal
A liberalizáció kezdete MÁVCARGO group A liberalizáció kezdete A ’90-es évek óta folyamatos szabályozások és EU direktívák kiadása a vasút liberalizációja érdekében A liberalizáció a nyugat-európai országokban kezdődött Politikai és gazdasági környezet megteremtése Első üzleti területek Légi fuvarozás (személy és teher egyaránt) Vasúti fuvarozás (’90-es évek)
Közép – Kelet Európai kitekintés MÁVCARGO group Közép – Kelet Európai kitekintés Liberalizációs folyamat kezdete EU csatlakozás után Szabályozási rendszer megváltozása - EU direktívák, vasúti csomagok – GYORS ALKALMAZKODÁSI KÉNYSZER Versenyhelyzet kiéleződése – Új vasúttársaságok megjelenése Nemzeti vasúttársaságok strukturális átalakulása Stratégiai partnerkeresés Határtechnológiai folyamatok átalakítása – EU belső és külső határok
Liberalizáció – Közép-Kelet Európa MÁVCARGO group Liberalizáció – Közép-Kelet Európa Vállalati forma - Árufurvarozás Vasútvállalatok száma Piaci részesedés Hálózati hozzáférés Kihívások Magyaroszág Részvénytársaság Az EU csatlakozás óta 3 új vasútvállalat jelent meg a piacon. Belföldi fuvarozásban tevékenykednek 0% VPE, mint hatóság Kocsiprobléma, Mozdonyhiány Infrastruktúra, Humán tőke Szlovénia Holding Még nem jelentek meg új vasúttársaságok - Nincs adat Kocsiprobléma, Finanszírozás, Karbantartás Lengyelország Több, mint 30 új vasúttársaság. Többnyire belföldi fuvarozás, de vannak nemzetközi fuvarozásban érdekelet cégek is. 6% Szabad hozzáférés, de a határtechnológia a PKP irányítása alatt - CIM és SMGS szabályoás Finanszírozás, kocsihiány és mozdonyhiány Szlovákia Több új cég 2-3% Románia 14 új társaság van. 2003 októberétől 7 új társaság kérte a regisztrációját. 10%, elsősorban az irányvonatokból A diszkriminációmentes hozzáférés biztosított a CFR SA-val megkötött szerződésnek megfelelően.
A liberalizált fuvarozási piac megoszlása MÁVCARGO group A liberalizált fuvarozási piac megoszlása Nyugat-Európa Magyarország 2004-es változások (tkm) hazai nemzetközi vasút 2% növekedés 12% növekedés közút 8% csökkenés 28% növekedés vízi 53% növekedés
EU csatlakozás - Szervezeti megfelelés MÁVCARGO group EU csatlakozás - Szervezeti megfelelés MÁV Rt. szervezeti átalakulása Üzleti szektor és az állami finanszírozási szektor különválasztása – keresztfinanszírozás megakadályozása VPE Kft. - hatóság Kapacitás elosztás Hálózathoz való hozzáférés (országonkénti eltérések figyelemmel kísérése) nemzetközi – One Stop Shop iroda Minisztérium Magyar Vasúti Hivatal létrehozása
Liberalizációs folyamat kezdete hazánkban 2004. május 1. után MÁVCARGO group Liberalizációs folyamat kezdete hazánkban 2004. május 1. után 2006-tól a nemzetközi vasúti áruszállítási piac megnyílik 2007-től teljes hozzáférés Fuvarozási növekedés várható Vasútvállalatok megjelenése Versenyhelyzet kiélesedése a legjövedelmezőbb szállítási módozatokban Tranzit és kombinált fuvarozásban
Versenyhelyzet Magyarországon I. MÁVCARGO group Változó piaci helyzet Versenyhelyzet Magyarországon I. Szabályozási környezet Külső hatások Közúti, vasúti és vízi konkurencia Vasúti liberalizáció Bel- és külföldi magánvasút társaságok megjelenése (Floyd Kft. Magyar Magánvasút Rt, MÁV Hajdú Vasútépítő és Mélyépítő Kft, CER (magyar-szlovák), WLB,STLB (osztrák), BRKS (szlovák)) Phd RIV megszűnése KBT-kötelezettség Folyamatosan csökkenő ár Javuló szolgáltatási minőség Kikötői fejlesztések (pl. Pozsony) MÁVCARGO Belső hatások eszközellátottság fejlesztések hiánya mozdonyhiány Kocsi hiány Összesen mintegy 4500 tehervonat állt mozdony-, illetve személyzethiány miatt Következmény: alacsony színvonalú szolgáltatás fuvarvesztés RIV kocsi bér növekedés
Liberalizációra való reagálás - MÁVCARGO group Liberalizációra való reagálás - MÁVCARGO Proaktivitás Piaci módszerek Nemzetközi kapcsolatok Hosszú távú stratégiai partnerek Stratégiailag kiemelt területek fejlesztése - Záhony Technológiák racionalizálása Hatékonyságnövelés MÁVCARGO Group
MÁVCARGO – áruszállítási teljesítmény alakulása group MÁVCARGO – áruszállítási teljesítmény alakulása két év alatt jelentős, összesen 20 milliárdos eredményt termelő ágazattá válás Az elszállított áru mennyisége 8%-kal nőtt, az egy munkatársra jutó elszállított tonna mennyiségében 30%-kos növekedést realizált az üzletág.
Tranzit forgalom
Tranzit áruáramlatok MÁVCARGO group Nem EU országok EU országok Mezőgazdasági termékek, fa, ócskavas Késztermékek, elektronikai áruk, nehézipari termékek Mezőgzdasági termékek, konzervek Késztermékek, acél termékek
Kombinált szállítás - Projektek
„Csárdás Vonat” és a csatlakozások Moszkva Kijev Kazahsztán ZÁHONY Batovo Budapest Sopron Kelebia Hódos Balkán projektek Verona Thessaloniki / Sindos
Vonatprojektek az V. korridoron - Kijev Express ZÁHONY Bécs Csop Salzburg Budapest Hegyeshalom Villach Kijev – Záhony – Hegyeshalom – Villach (Ro-La) Az útvonalon az eljutási idő: 48 óra
Új Selyemút – Eurázsia projekt Kijev ZÁHONY Budapest BILK Sian – Záhony – Bilk Távol-Kelet összekötése Európával Eljutási idő : 14 nap
Adriai kikötők irányába MÁVCARGO group Adria Train Áruforgalom Szlovákiából és Lengyelországból Előtérben az V. vasúti folyosó Áruforgalom CIS Miskolc Ljubljana Adriai kikötők irányába
Záhony operatív szerepe MÁVCARGO group Záhony operatív szerepe EU külső határ, ki kell építeni a schengeni feltételek szerint Határállomási vámkezelést az EU bármely gazdálkodója itt végezheti Szigorúbb növényegészségügyi hatósági ellenőrzések, amihez a Növény és Talajvédelmi Szolgálat új vizsgáló állomást épített Eperjeske Rendező határállomáson EU kilépő forgalom vám formalitásai egyszerűsödtek Továbbra is megmaradt a két fuvarjogi rendszer (CIM és SZMGSZ) fordítókorongjaként Záhony Az áruforgalom vasúton is növekszik, ezen belül a vasúti teljesítmények aránya a külső feles munkákkal szemben nem csökken,
Stratégiai irányvonal MÁVCARGO group Stratégiai irányvonal Magyarország és Közép-Kelet Európa kiemelkedő, modern és versenyképes szolgáltatásokkal rendelekező vasúti fuvarozójává válás, ahol a versenystratégia elemei: Vevőorientáció Komplex szolgáltatások – MÁVCARGO Group Racionalizálás Infrastruktúra karbantartás és fejlesztés Nemzetközi kapcsolatok - pozicionálás Környezetivédelmi mechanizmusok megvalósítása közvetlen és közvetett úton.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! MÁVCARGO group Köszönöm megtisztelő figyelmüket!