„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
KIÚT Térségfejlesztési Egyesület Lehet-e Záhony és Csap az V. számú Páneurópai Közlekedési folyosó kereskedelmi és logisztikai központja? Lehet-e Záhony.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Közúti Közlekedési Főosztály helyettes vezetője
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
műszaki osztályvezető
A CONNECT és az Autópálya
„Közlekedés- és logisztikai- fejlesztés Záhony-Csap térségében” Konténeres áruforgalom növelésének lehetőségei az V. sz. főközlekedési folyosón Grausz.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Európai Unió Közlekedéspolitikája
Magyar Regionális Tudományi Társaság november 23.
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
Az M49-es út északi és délkeleti továbbépítésének lehetősége és jelentősége Gazda László, elnök Észak Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 2007.március.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Előadó: Rigó Zoltán logisztikai szakértő Záhony Kereskedelem-logisztikai központ SWOT elemzés.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
S OUTH E AST T RANSPORT A XIS D ÉL - KELETI K ÖZLEKEDÉSI T ENGELY SETA Közlekedési Fórum Szombathely november 15.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
Európai Unió és Magyarország közlekedéspolitikájának fő elemei
Logisztikai hálózat és folyosók
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” Dr. Bencze József r. altábornagy Országos rendőrfőkapitány Közlekedésbiztonsági konferencia Budapest, 2009.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
A központi régió közlekedési helyzete Andrási Zsolt Geográfus, III. évf
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
7. Bajai Gabona Partnerség Baja, Június 04.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Az európai uniós fejlesztések szerepe a V4 országok közlekedési hálózatának vonatkozásában Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra.
Moderátor: György Tibor személyszállítási és műszaki fejlesztési igazgatóság, titkárságvezető VOLÁN Egyesülés XXII. ORSZÁGOS SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI SZAKMAI.
Szűcs Lajos minőség- és biztonságirányítási vezető
Pest megyei közlekedési infrastruktúra fejlesztések
Előadás másolata:

Az EU közlekedésfejlesztésének főbb irányai különös tekintettel a páneurópai V. folyosóra „Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége” konferencia 2006. március 2. Az előadás tartalma: Az EU közös közlekedéspolitikájából és TEN-T nyomvonalaiból kiindulva a főirányok bemutatása, É-D és K-Ny irányban. Az V. korridor nyomvonala, szerepe, jelenlegi és tervezett infrastruktúrája. Hazai szakasz bemutatása. Logisztikai, intermodális fejlesztési igények és lehetőségek. Szűcs Lajos közlekedési stratégiai és nemzetközi főosztály vezetője GKM

Az EU közlekedéspolitikája a közlekedési hálózatok az egységes piac ütőerei, fontos a hiányzó összeköttetések pótlása, a szűk keresztmetszetek feloldása A transz-európai közlekedési hálózat tervezett infrastrukturális projekt-jeinek 80%-a nem valósult még meg, ennek fő oka a forráshiány. A megváltozott európai térszerkezet A távol fekvő régiók elszigeteltségének oldása, új piacok létrehozása, új munkahelyek teremtése érdekében fontos a hiányzó összeköttetések pótlása, a szűk keresztmetszetek feloldása. Az EU-ban a tagországok számára infrastruktúra fejlesztési projektekre 500 millió euro állt rendelkezésre évente, közösségi forrás szerint az újonnan csatlakozott országok számára összesen közel 100 milliárd eurora lesz szükség a pán-európai folyosóknak az EU transzeurópai hálózatával történő összekötéséhez. (forrás: Agenda2000) A csatlakozással együtt járó forgalmi átrendeződés, a határok folyamatos keletre tolódása, új európai területek bekapcsolódása mind olyan tényezők, amelyek a megváltozott térszerkezetbe került országokat magasabb színvonalú hálózatok kiépítésére késztetik. E hálózatok természetesen nem csak a külső kapcsolatrendszerek kialakításában, hanem az adott ország feltárásában, régiók, városok összekötésében, a települési és térségi szereplők jobb együttműködésének elősegítésében is igen nagy szerepet játszanak. megváltozott európai térszerkezet új európai területek bekapcsolódása forgalmi átrendeződés határok folyamatos keletre tolódása magasabb színvonalú országos és európai hálózatok kiépítésének igénye

Helsinki folyosók A „helsinki folyosóknak” nevezett infrastruktúra-rendszerek az európai fő közlekedési áramlatokat veszik figyelembe. A tíz közlekedési folyosó az egyes érintett államok területén közúti és vasúti szakaszokat, határátkelő és logisztikai csomópontokat tartalmaznak. A Kelet-Európát a Közösség közlekedési hálózatával (TEN-T) összekötő összeurópai közlekedési folyosókat a Páneurópai Konferenciákon határozták meg. A kelet-nyugati irányokban a II, III, illetve részben a IV. és V. folyosók biztosítanak kapcsolatot. Az észak-déli irányú forgalmat az I, a VI, X. és Európa keleti területén Helsinkitől végigfutó IX. folyosó vezetik. A tíz folyosó közül négy halad át Magyarországon (a IV., az V. – ezen belül az V/B. és V/C ág is - ,a VII. és a X/B.) A „Wider Europe” magas szintű munkacsoport a 15 EU-s tagállam és a csatlakozó országok képviselőinek részvételével a TEN-T revíziójával és az azon található kiemelt projektek meghatározásával foglalkozott. 30 projektre tett javaslatot, melyet a Tanács és a Parlament határozata 2004. áprilisban jóváhagyott. A „Wider Europe for transport” nevű (HLG2) munkacsoport öt fő nemzetközi tengelyrendszert határozott meg: tengeri autópályák, északi tengely, központi tengely, délkeleti tengely és délnyugati tengely. Közülük a központi tengely része lett a Magyarországot érintő Budapest-Lvov-Kijev-Moszkva tengely, valamint a délkeleti tengely része a Budapest-Belgrád és Budapest-Szarajevó-Ploce multimodális tengely és a Duna. Projektek közül a 6. sz. kiemelt projekt, Lyon-Torino-Ljubjana-Budapest vasútvonal tervezett kiépítése érinti hazánkat.

V. Helsinki folyosó A nagyértékű beruházásoknak köszönhetően az V. folyosó úthálózata teljes hosszának közel 25%-a autópálya, további 5% kiépítése, korszerűsítése folyamatban van. Mégis javasolják a kormányoknak a beruházási programjaik felülvizsgálatát a szűk keresztmetszetek elemzése fényében, amely a prioritások megváltoztatását is jelentheti annak érdekében, hogy a folyosót egy nagy kapacitású, de nem feltétlenül teljes hosszban autópálya színvonalú rendszerré alakítsa. A vasúthálózatot illetően több szakaszon a pályák igen rossz állapotban vannak. Az általános fő célkitűzés a meglévő pályaszakaszok rehabilitációja a tervezési paraméterek visszaállítására és a lassújelek megszüntetésére.

WIDER EUROPE

Az összeurópai közúti hálózat és annak hazai vonatkozásai Helsinki folyosók magyarországi szakaszai a korábbi TINA elemekkel A nemzetközi szállítási, közlekedési főirányok egybeesnek az ország fő forgalmi tengelyeivel, amelyek egyben jelentős gazdasági tengelyek is. A területi tényezők és az új európai együttműködések figyelembevétele révén Magyarország az összeurópai hálózat egyik súlypontjába került. A magyarországi közúthálózat immáron fizikailag és jogilag is egy nagyobb hálózat részét alkotja. Az országot körülvevő közép-kelet-európai hálózat is állandóan változik, lépésről-lépésre alakul. Az országos közúthálózat csak akkor lesz képes egy nagyobb rendszerbe integrálódva működni, ha annak fejlesztési kérdéseit ebben a változó európai közlekedési, gazdasági és társadalmi térben elhelyezve válaszoljuk meg. A külső kapcsolatrendszer kialakításánál kiemelt feladat a TEN-hálózat magyarországi szakaszainak országhatárig történő mielőbbi kiépítése. Ez mindenek előtt a hazánkon áthaladó Helsinki folyosókat jelenti. A Magyarországot érintő 5 közúti folyosó mellett nagyon fontos a korábban a TINA-hálózat kiegészítő elemeiként szereplő, mára az európai TEN-hálózat részévé vált tengelyek fejlesztése is. A külső kapcsolatrendszer kialakítása: a TEN-hálózat magyarországi szakaszainak országhatárig történő mielőbbi kiépítése, a korábbi TINA-hálózat elemeiként szereplő tengelyek fejlesztése.

Kombinált fuvarozás A kombinált fuvarozás a vasúti vonalak előnyeit és a közúti rá- és elhordás rugalmasságát ötvözi. A fenntartható fejlődés politikájában fontos szerepet játszanak a kombinált fuvarozás termináljai és a kombinált fuvarozási rendszer elterjesztése a vasúti teherszállítási fővonalakon. Fontos lenne egy transz-európai kombinált fuvarozási hálózat kialakítása annak minden eszközével, a vasúti, közúti és vízi szállítási folyosók és az átrakási lehetőségek felhasználásával. Ez a rendszer egyrészt infrastruktúra hálózatként értelmezhető, a felhasználók részéről pedig egységes szolgáltatásként jelenik meg, melyet független vasúti magántársaságok háztól-házig szolgáltatásaikhoz vesznek igénybe. Azonban azok miatt a nehézségek miatt, amelyekkel a kombinált fuvarozás a legtöbb közép-kelet európai országban szembenéz, az új fejlesztéseknél a kapacitások fejlesztését az igények növekedésével összhangban, párhuzamosan kell végezni úgy, mint a BILK esetében. Intermodális logisztikai központokat javasoltak a helyi hatóságok Koper, Fiume és Plocse kikötőihez csakúgy, mint a Pozsony, Szarajevó és Zágráb fővárosokhoz, és néhány fontos régióközponthoz. A kapacitásokat reális piaci előrejelzésekre kell alapozni, és a további fejlesztések helyét kell előre biztosítani. A hazai, új intermodális logisztikai fejlesztési koncepció célja a korábbi irányelvek integrálása, valamint aktualizálása, különös tekintettel a hazánk EU csatlakozásával járó, megváltozott keretfeltételekre. A koncepció egyúttal a II. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kidolgozandó közlekedési-logisztikai operatív programok egyik kiinduló alapját is képezi.

2006-ban igénybe vehető logisztikai támogatások GVOP 1.1.2. (regionális vállalati központ): több régióban működő vállalatok 50 millió Ft-os belépési küszöb a támogatott tevékenységek köre (többek között) kibővült a belső logisztikai és minden egyéb vállalaton belüli szállítással összefüggő tevékenységgel (disztribúció, redisztribúció) további információ: Orosz Marcell (tel: 374-2802) EKD (egyedi kormánydöntéses támogatás): 10 millió € (~ 2,5 milliárd Ft) beruházás felett elszámolható költség: beruházási költségek további információ: Vápár József (tel: 374-2860) Logisztika az NFT-II-ben IOP: - az intermodális logisztika közlekedési infrastruktúrája (+ járműparkja?) - előzetes projektszelekció a szakmai szervezetek bevonásával (+ pályázat?) VOP: - „kerítésen belüli” logisztikai fejlesztések - pályázat – a feltételek a szakmai szervezetekkel egyeztetve kerülnek meghatározásra ( ha szükséges, papíron átadhatom a záhonyi kistérség regionális szerpének erősítése … c. GKI Gazdaságkutató 2004. évi tanulmányát)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket, a konferencia további munkájához sok sikert kívánok! Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 1024 Budapest, Margit krt. 85. www.gkm.gov.hu