Versenyképes Magyarország – integráló logisztikai központ „Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térségében” Konferencia Nyíregyháza, 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Benchmarking.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
44. MKT Vándorgyűlés , Nyíregyháza 1 „MAGYAR HELYTEREMTÉS EURÓPÁBAN” Informatika a modern magyar gazdaságért avagy a GKM teendői.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Magyarország észak és dél között – régiós fejlesztések március 29. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Gazdaságfejlesztési politika – II. NFT ( ) Eszes Gábor GKM Miniszteri Kabinet Nyíregyháza, december 14.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Előadó: Rigó Zoltán logisztikai szakértő Záhony Kereskedelem-logisztikai központ SWOT elemzés.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Foglalkoztatás-politika
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A helyzetfeltárás ágazathoz kapcsolódó következtetései és az előzetes célrendszer bemutatása: Vállalkozási környezet Bujdosó Zoltán – Molnár Ernő – Patkós.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Közép-Dunántúl és Innováció - fókuszban a versenyképesség KÍGYÓSSY GÁBOR KDRFÜ Kht., program menedzser Dunaújváros, június 17.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Európai Uniós ismeretek
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Előadás másolata:

Versenyképes Magyarország – integráló logisztikai központ „Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térségében” Konferencia Nyíregyháza, március 2. Eszes Gábor

2 Versenyképességi koncepció Szabad-e az államnak szektorokat/iparágakat/ágazatokat preferálni? inkább nem… Helyette: az alapfeltételeket kell megteremteni: Makrogazdasági stabilitás Kormányzati terjedelem és szerkezet (reform!) Aktív szabályozás és intézményrendszer (policy!) +1 Politikai stabilitás és konszenzus… Policy: „tudásalapú gazdaság”„tudásalapú gazdaság”

3 Nemzetközi versenyképességi jelentések és a felzárkózó gazdaságok tapasztalatai Alapfeltételek 1.Makrogazdasági stabilitás –Stabilitásorientált gazdaságpolitika: alacsony infláció, fiskális fegyelem, monetáris és fiskális összhang, termelékenység növekedésnek alárendelt jövedelemkiáramlás –stop-go ciklusok elkerülése 2.Kormányzati terjedelem és szerkezet –összhang az állami kiadások nagysága és a gazdaság fejlettsége között –adórendszer: centralizáció mértéke és adóbevételek szerkezete is fontos –kiadások: prioritás infrastruktúrára, oktatásra és képzésre, K+F-re 3.Intézményrendszer és szabályozás –erőteljes termékpiaci verseny és a piacok kompetitív jellege –határozott versenypolitika és versenyszabályozás, –közvetett, kereteket meghatározó fejlesztéspolitika + 1. Politikai stabilitás és konszenzus

4 Versenyképességi koncepció Tartós növekedési tényezők: Foglalkoztatási ráta növelése Humán tőke állományának fejlesztése Infrastrukturális feltételek minőségi javítása befektetések… termelékenység… Tovább bontva vizsgáljuk: A növekedési tényezők összetevőit A lehetséges/célszerű fejlesztési fókuszokat

5 A növekedési tényezők összetevői szűrőként alkalmazhatóak: az egyes ágazatok miképpen járulnak hozzá a versenyképesség és egyes komponensei erősödéséhez Miért is kell prioritásokat kijelölni az egyes ágazatok közül? Mert: a korlátozott erőforrásokat koncentráltan érdemes felhasználni, a globális versenyben csak akkor lehetünk valóban sikeresek, ha az élvonalba tartozunk, meg kell találni a kitörési pontokat: inkább kevés területen kerüljünk a legjobbak közé, mint hogy minden területen a középszerhez tartozzunk, az élvonalbeli ágazatok pozitív tovagyűrűző hatást gyakorolnak a kapcsolódó területeken is, segít kijelölni más állami feladatok súlypontjait, és orientálja a gazdaság szereplőit.

6 informatika biotech, eü-ipar, gyógyszeripar járműipar logisztika ( KIBS, Knowledge Intensive Business Services ) spec. turizmus környezet-ipar szórakoztató-ipar építőipar? élelmiszer-ipar? agrárium?

7 A „módszertan” Az államig. elsősorban a policy kereteket határozza meg A reálszféra igényeit kell befogadni A „szakma” ért hozzá legjobban + a döntés és a végrehajtás ismét állami feladat

8 és akkor a LOGISZTIKA… és akkor a LOGISZTIKA…

9 kielégíti a versenyképességi ágazati elemzés feltételeit elég a térképre nézni… tényleges sikerek, teljesítmény, fejlődés esély egy regionális/európai jelentőségű nemzeti kompetencia kialakítására alapfeltétel sok más ágazat fejlődéséhez, és a külföldi befektetések növeléséhez és megtartásához Miért fontos?

10 Nemzetközi (nagyrégiós) szemlélet Szakmai „csúcs”: –Komplex szolgáltatások, intermodalitás, IT… –Nagy hozzáadott értéket generáljon (4PL) ?! –Új piacokat/üzleteket generáljon (VLS) ?! Átfogó, komplex megközelítés: –oktatás, –szabályozás stb. A koncepció alap-elemei

11 Gyengeségek (kivonat…) Az európai versenyképességhez szükséges méretű hazai vállalatok hiánya Regionális jelentőségű logisztikai központok, terminálok hiánya A logisztikai humán erőforrások mennyiségi és minőségi elégtelensége, a céltudatos képzés hiánya Nagyrégiós szemlélet elégtelensége !! Intermodális szemlélet elégtelensége Iparági szabályzó rendszer nem vállalkozóbarát, regionális „versenyképtelenség” A gazdasági és közlekedési diplomácia hiányai

12 Veszélyek (kivonat…) Északon és délen kialakuló ellátási láncok Határaink túloldalán kialakuló, hozzánk nem csatlakozó(!) logisztikai centrumok A helyi belpolitika által befolyásolt ad hoc projektgenerálás - a lokális infrastruktúra erősítése a regionális célú fejlesztések rovására A kormányzat és a privátszféra stratégiai együttműködésének átmeneti jellege „kétarcú EU”: a deklarált policy és az ország-érdekek ellentéte… Nemzeti szintű verseny – tisztességtelen versenyzők

13 Magyarország, mint Integráló Logisztikai Centrum ( ILC. ) Humánerőforrás Fejlesztés.Ágazatcentrikus Rendszer- Technológia K+F. Logisztikai infrastruktúra fejlesztés Szabályozás, jogszabályi hátterek Integrált piaci és kapcsolati management

14 I. Ágazatcentrikus Rendszer-technológia, mint jövőkép (K+F) megvalósítása I.1. Autóipari beszállítások globális rendszere I.2. Mezőgazdasági Integrátori rendszer I.3. Bioetanol előállítás integrált logisztikai rendszere I.4. Inverz logisztika I.5. Távol-kelet, Oroszország – Dél-Európa, szállítási útvonal I.6. Közép-Európa észak-déli szállítási tengely I.7. A Duna – Majna – Rajna vízi út és a kelet – nyugati EU folyosók kapcsolata II. Humánerőforrás, megfelelő szakember II.1. Képzés akreditáció II.2. Logisztika mint a profitnövelés eszközrendszere III. Integrált piaci és kapcsolati menedzsment kialakítása III.1. Logisztikai kutatások integrációs platformja III.2. Piacorientált logisztikai klaszterszervezetek támogatása III.3 Az ILC.”Eladása” a világban

15 IV. Logisztikai infrastruktúra fejlesztése IV.1. V/C-VI folyosókat összekötő autópálya IV.2. M300 autópálya IV.3. Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony nemzetközi törzshálózati vasútvonal korszerűsítése (160 km/óra) IV.4. Dunaújvárosi kikötő IV.5. Vámtechnológiai fejlesztés IV.6. Meglévő logisztikai központok integrálása az ország katasztrófavédelmi rendszeré IV.7. Ipari termelés hatékonyságát növelő logisztikai szolgáltatások fejlesztése IV.8. Agrártermékek termelés integrációs pontjainak logisztikai rendszerei IV.9. Ipari integrációs központok kialakítása IV.10. Mezőgazdasági integrációs központok kialakítása V. Szabályozás

16 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!