Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Advertisements

Elektronikus vám – E-Customs
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Közösségi vámjogi szabályozás
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
KIEMELT INFRASTUKTÚRA- NAGYBIZTONSÁGÚ ÜZEM- VÉDELME.
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Magyar sikerek Kínában
Sajtótájékoztató 2013 Csuka Béla pénzügyőr alezredes Igazgató
Az urbanizáció és városaink
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
A nemzeti vámjogszabályok
vámjogi és vámeljárási szabályok rendszere
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az urbanizáció és városaink
Válság és/vagy kibontakozás? Forman Balázs Budapesti Corvinus Egyetem
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Társadalmi szervezetek elhelyezése
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Az Európai Közösség vámjoga
TISZTELETTEL KÖSZÖNTIK
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Vámeljárások és szabályozások a közös ipari parkban február
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
Önkormányzatok szerepe és feladatai a menekültpolitikában Gödöllő, április 16. Készítette: Balla Jánosné Nyírbátor Város Polgármestere.
Magyarország fő közúti, vasúti, vízi, légi szállítási vonalai
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
„New Hungary” Rural Development Programme „A nemzetközi gazdasági válság hatásainak a vidéki térségekben történő kommunikációja” című Komárom-Esztergom.
Számítógépes adatkezelés és nyilvántartások a Vám- és Pénzügyőrségnél dr. Nagy János altábornagy a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoka.
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program IV. tengely – Leader program  A pályázati időszak október.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Topográfiai gyakorlatok Magyarország
„Vám-és Pénzügyőrség - A gazdaság védelmében, mindannyiunk érdekében”
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Magyar ipar.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Magyarország névanyag
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Vámeljárások.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
Fogalmak Oktatási anyag Október 09. Szórádi András.
Változások a vámjogszabályok gyakorlati alkalmazása terén Dr. Nagy János vezérőrnagy országos parancsnok Vám-és Pénzügyőrség.
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Készítette: Koleszár Gábor
OTP Bank Bozsik Egyesületi Program
Magyarország – falvak (községek) városok
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok Vámszabadterület – Záhony? avagy Milyen magyar vámfeltételekkel és szabályozással működhet közös ipari park? Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok

Miről lesz szó? Visszatekintés - vámszabadterületek az uniós csatlakozás előtt - átállás a csatlakozást követően Záhony és térsége vámigazgatási szempontból - határforgalom - áruforgalom és elemzése - vámraktározás a térségben - ukrán-magyar vámigazgatási együttműködés Vámszabadterület létrehozatalának vámjogi kérdései

Visszatekintés I. Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása előtt: Ipari és raktározási célú vámszabadterületek 2004. előtt: - 139 ipari - és 1 raktározási vámszabad terület üzemelt Vámunióhoz történő csatlakozás miatt - vámszabadterületi jogállásról lemondás és belföldi cégként működés; - avagy megszűnés Döntéskényszer

Visszatekintés II. Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása előtt: Döntéskényszer okai: - csatlakozást követően nem volt adható engedély vámszabadterületen aktív feldolgozásra és vámfelügyelet melletti feldolgozásra engedély, EU tagállammal bonyolított forgalom esetén - termelőeszköz/felszerelési és berendezési tárgyak 3 évig elidegenítési korlátozása nehézséget okozott a gazdálkodók számára

Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása előtt (2004): SK UA Ipari vámszabadterület Raktározási vámszabadterület Sátoraljaújhely Záhony Lónya Sárospatak Barabás Farkaslyuk Beregsurány Balassagyarmat S.tarján Alsózsolca T.Becs Miskolc Szügy AT Rétság Nyíregyháza Eger Tiszaújváros Nagykálló Cs.sima Mosonszolnok M.óvár Esztergom Bercel Vác Göd Csenger Komárom Vállaj Kunsziget Győr Dorog Gyöngyös Sopron Tatabánya Tét Kisbér Bicske Bp. Hatvan Gödöllő Nyírábrány Kőszeg Mezőlak Biatorbágy Érd Nagykáta Debrecen Sz.hely Szigetszentmiklós Sárvár Mór Százhalombatta Lévavértes Ajka Ercsi Sz.fvár Körmend Veszprém Papkeszi Nagykőrös Ártánd Szent-gotthárd Zalalövő Tótvázsony Nagygöbrő Dunaújváros Z.eger-szeg Zalaszentgrót Kecskemét B.csaba RO Tab Sárbogárd SI Gyula Nagybajom Lökösháza Letenye Nagykanizsa M.Keresztúr Makó Battonya Gyékényes Pécs Nagylak Barcs Kiszombor Röszke Tiszasziget HR YU Bácsalmás Tompa Kelebia Drávaszabolcs Hercegszántó Beremend Udvar

Visszatekintés III. Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása után: EU kompatibilitás: - a csatlakozást megelőzően 35-40 cég mondott le vámszabadterületi jogállásáról, s működik belföldi cégként tovább (többség a csatlakozás pillanatáig őrizte meg jogállását) - átállás zökkenőmentes volt Jelenleg nincs Magyarországon vámszabadterület nemzeti vámigazgatás partnersége

Tehergépjármű forgalom Záhony Záhony és környéke vámszakmai szempontú veszélyeztetettsége folyamatos. A jogellenes cselekmények tárgyát jellemzően a jövedéki termékek, ezen belül is a cigaretta képezi. (2008: 176 bcs.; 7 430 szab.sért.) (2009: 87 bcs..; 4 168 szab.sért.) (Cigaretta lefoglalás: 2008: 667 582 dob.; 2009: 248 729 dob. ) A regionális parancsnokságok jelentései szerint azonban a felderített jogsértések csökkenő tendenciát mutatnak, ami a 2005-től folyamatosan végrehajtásra került határforgalmi akciók és egyéb ellenőrzés sorozatok eredménye.   Az áruforgalom összetétele vonatkozásában az elmúlt évek tekintetében változás nem tapasztalható, a határátkelőhely belépő forgalmában jellemzően a nyersanyagok, tömegáruk szállítása valósul meg, míg kilépő irányban az Európai Unió tagállamaiból történő készáruszállítás figyelhető meg. Folyamatos csökkenés jellemzi a Hivatal kereskedelmi áruforgalmát. Az idei évben tapasztalható kedvezőtlen tendenciák elsősorban a globális méretű gazdasági válságra vezethetőek vissza, ennek ellenére fel kell figyelni arra is, hogy 2009. III. negyedévben a visszaesés aránya mérsékeltebb, mint az előző negyedévben, ami a gazdasági folyamatok felélénkülésének tudható be.

Vasúti teherforgalom Záhony

Vámeljárások Záhony

Vámraktározás a térségben „ A” típusú közvámraktár 21 db „C” típusú magánvámraktár 2 db Betárolások db. száma Betárolások értéke ezer Ft Kitárolások Kitárolások értéke ezer Ft 5 034 107 883 283 8 857 99 111 343 98 727 606 196 602 847 A közvámraktárak és a magánvámraktárak forgalmának vizsgálata során megállapítható, hogy 2007. évhez képest 2008. évben jelentős növekedés volt kimutatható. A gazdasági világválság hatásai valószínűleg „A” típusú „C” típusú 2008. (2007-hez képest forgalomnövekedés)

Áruforgalom elemzése Záhony térségében Áruforgalomban az átmenő forgalom szerepe jelentős Szabad forgalomba bocsátás rendeltetési országa jellemzően Magyarország Belépő áruforgalom leginkább közúti és vasúti forgalomban kerül vámeljárás alá 2009-ben az áruforgalom volumenének csökkenése a gazdasági válságnak tudható be A fenti adatokat elemezve megállapítható, hogy az áruforgalomban jelentős szerepet játszik az átmenő forgalom, jelezve, hogy Záhony továbbra is az Európai Közösség és Magyarország „Keleti kapuja”. Ezt támasztja alá továbbá az is, hogy a Záhonyban szabad forgalomba bocsátott áruk rendeltetési országa szinte kizárólag Magyarország. A belépő áruforgalom értelemszerűen vasúti vagy közúti forgalomban került árutovábbítás vámeljárás alá. A gazdasági válságra figyelemmel észlelhető továbbá a 2009. évben az áruforgalom volumenének csökkenése, mind a behozatali, mind a kiviteli forgalomban.

Ukrán-magyar vámigazgatási együttműködés Ukrán határszakasz kiemelkedő fontosságú, az EU külső határszakaszai közül egyik legérzékenyebb Ukrajnával kapcsolatos vámügyek kiemelt kezelése Magyar-ukrán vámszolgálat együttműködésének alapja : EU és Ukrajna közti partnerségi együttműködési megállapodás és a két kormány közti vámügyi segítségnyújtási egyezmény (1995.) Kétoldalú szakmai találkozók rendszeresek, munkakapcsolat jó A Vám- és Pénzügyőrség és az Ukrán Állami vámszolgálat együttműködésének alapja:  A Vám- és Pénzügyőrség és az Ukrán Állami Vámszolgálat kapcsolatát az Európai Unió és Ukrajna között létrejött partnerségi együttműködési Megállapodás (CELEX: 21998A0219(02), valamint a Magyar Köztársaság Kormánya ás Ukrajna Kormánya  között a vámügyekben történő segítségnyújtásról szóló 1995. május 19-én Kijevben aláírt Egyezmény szabályozza. (kihirdetve: 75/1996. (V. 30.) Kr.) Az Egyezmény tartalmazza a vámszervek közötti együttműködés és kölcsönös technikai segítségnyújtás konkrét részleteit.   Kétoldalú szakmai találkozók: A Vám- és Pénzügyőrség és az Ukrán Állami Vámszolgálat képviselői szakmai kérdésekben különböző szinteken rendszeresen találkoznak és konzultálnak. Ilyen kétoldalú vámigazgatói találkozóra került sor 2009. május 21-én, Záhonyban, az Ukrán Állami vámszolgálat újonnan kinevezett elnökével A. V. Makarenko úrral. A találkozón jeleztük, hogy javítaná az unió keleti határain folytatott vámellenőrzések hatékonyságát, ha Ukrajna is csatlakozna az Egységes Árutovábbítási Eljárásról szóló Egyezményhez és hosszú távon az NCTS/TIR üzenetküldéshez. Ehhez azonban szükséges a vámszolgálat informatikai bázisának fejlesztése.Makarenko elnök úr felvetette, hogy az Ukrán Vámszolgálat továbbra is érdekelt a vámhatáron áthaladó áruk és szállítóeszközökre vonatkozó információk cseréjében. Kifejtette – ismert előttük, hogy az EU vonatkozó szabályai szigorúan korlátozzák az ilyen adatok cseréjét – de keresik a kompromisszumos megoldást és minden nemzetközi fórumon, jelzik ez irányú igényüket. Elmondta, hogy a lengyel és szlovák vámhatóságokkal adatszolgáltatásról szóló jegyzőkönyvtervezet készül, melyet rövid időn belül megküldenek a VPOP részére. Elnök úr bejelentette, hogy 2012-ben Ukrajna lesz a Labdarugó Európa Bajnokság egyik rendezője, ami nagy kihívást jelent az ukrán határ és vámszolgálatok részére.    

Vámszabadterület vámjogi kérdései I. Ipari park működési formái: Áruk felhasználása vám-és adójogi szabad forgalomba bocsátással, tiltó korlátozó intézkedésekkel Áruk vámszabadterületi felhasználása Gazdasági szempontból célszerű az ipari park vámszabadterület formájában történő működtetése Egy ipari park alapvetően kétféleképpen működhet a Közösség vámterületén kívülről behozott áruk tekintetében: 1.)    az árukat az ipari parkban történő felhasználást megelőzően vám- és adójogi szabad forgalomba bocsátják, azaz megfizetik a behozatalhoz kapcsolódó vámot és nemzeti adókat, illetve alkalmazzák rájuk a tiltó és korlátozó rendelkezéseket, 2.)    olyan vámjogi sorsot határoznak meg az ipari parkban történő felhasználáshoz, amely során nem kell megfizetni a behozatalhoz kapcsolódó vámot és nemzeti adókat, illetve nem kell alkalmazni rájuk a tiltó és korlátozó rendelkezéseket. Gazdasági szempontból az utóbbi megoldás megfelelősége vélelmezhető a rendelkezésre álló információk alapján, erre tekintettel célszerű az ipari parkot vámszabad terület formájában üzemeltetni. Magyarországon jelenleg nem működik vámszabad terület, így velük kapcsolatban gyakorlati tapasztalata nincs a magyar vámigazgatásnak. A vámszabad területen lévő áruk behozatali vámok, adók és a kereskedelempolitika behozatali intézkedéseinek szempontjából úgy tekintendők, mintha nem lennének a Közösség vámterületén.

Vámszabadterület vámjogi kérdései II. Vámhatósági engedélyezés: Bármilyen ipari, kereskedelmi, szolgáltatási tevékenységre Vámszabályok szerinti feltételek (nem közösségi áruk, raktárnyilvántartás) Javaslat: adópolitikáért felelős miniszter a kereskedelempolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben jelöli ki és jelenti az EU felé a) ha nemzetgazdaságilag indokolt, b) ha a nemzetközi áruforgalmat elősegíti, és c) ha a gazdasági igények és az igazgatási költségek ésszerű arányát eredményezi. Technikai kötöttségek (építkezés, üzemeltetés, épület szerkezetek megváltoztatása, természetes személyek bentlakása) csak a vámhatóság engedélyével Vámhatósági felügyelet A vámszabad területhez természetesen vámhatósági engedély szükséges. A vámszabad területen bármilyen ipari, kereskedelmi vagy szolgáltatási tevékenység engedélyezett, a vámjogszabályokban megállapított feltételek szerint, így pl. aktív feldolgozás is. A vámszabad területen áru tárolásával, megmunkálásával, feldolgozásával, eladásával vagy vételével járó tevékenységet végzőknek természetesen raktárnyilvántartást kell vezetniük a vámhatóság által jóváhagyott formában. A Közösség jogszabályaiban előírt kereskedelempolitikai intézkedéseket a vámszabad területen elhelyezett nem közösségi árukra csak addig a mértékig kell alkalmazni, ameddig azok az áruknak a Közösség vámterületére történő belépésére vonatkoznak. A vámszabad terület engedélyezésére akkor kerülhet sor, ha a) az nemzetgazdaságilag indokolt, b) az a nemzetközi áruforgalmat elősegíti, és c) a gazdasági igények és az igazgatási költségek ésszerű arányát eredményezi. A vámszabad területeket az adópolitikáért felelős miniszter a kereskedelempolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben jelöli ki és jelenti be az Európai Bizottságnak. A vámszabad területté nyilvánított területen az egyes üzemeltetők részére vámszabad területi engedélyt, valamint a vámszabad területen történő építkezésre vonatkozó előzetes jóváhagyást a vámhatóság adja ki. Természetes személyek a vámszabad területen csak a vámhatóság külön engedélyével lakhatnak. Az engedély megtagadható, ha kiadása a vámérdekeket veszélyezteti. Vámszabad területen épületeket, építményeket építeni, az épületek szerkezetét jelentősen megváltoztatni vagy azokat más célra felhasználni csak a vámhatóság engedélyével lehet. Ez a korlátozás nem vonatkozik az állami, illetve önkormányzati tulajdonban lévő épületekre és építményekre. A vámszabad terület üzemeltetőjének a vámszabad területet a vám szempontjából biztonságosan kell bekerítenie. A vámszabad terület üzemeltetőjének arról is gondoskodnia kell, hogy a vámszabad terület épületeken kívüli részét úgy megvilágítsák, hogy a vámhatósági felügyelet biztosítható legyen.

Végkövetkeztetések Ipari park vámszabadterületi működtetése költséghatékonyság Térség gazdasági helyzetére ösztönzőleg hathat Nem közösségi áruk korlátlan ideig tárolhatók kapcsolódó logisztika előnyös a térség gazdaságának Amennyiben az ipari park vámszabad terület formájában valósul meg, akkor nem kell megfizetni a Közösség vámterületén kívülről behozott áruk után a vámot és a nemzeti adókat, így az ipari területen tervezett gazdasági tevékenységek költségei értelemszerűen alacsonyabbak lesznek. Ez ösztönzőleg hathat a térség gazdasági helyzetére, különösen abban az esetben, ha ott olyan gazdasági feldolgozási tevékenységet kívánnak folytatni, melynek során a végtermékeket a Közösség vámterületén kívülre értékesítik, vagy olyan végtermékeket állítanak elő, melynek vámtétele alacsonyabb, mint a felhasznált alapanyagoké. Egy vámszabad területen továbbá korlátlan ideig történhet nem közösségi áruk tárolása, így az ehhez kapcsolódó logisztikai szolgáltatások is előnyt jelenthetnek a térségi gazdaságának. A tervezett ipari park vámszabadterületként történő létesítése, illetve működtetése elsősorban vámszakmai kérdés, mely a rendészeti szakterületet érintően akkor válik releváns kérdéssé, amennyiben a létesítés helyszíne befolyással bír a határátkelőhely ellenőrzési technológiájára, vagyis amennyiben azt a határátkelőhely területére kívánják létesíteni.

Köszönöm a figyelmüket! 06-40-FINÁNC ; Contact Center: 06-40-346 262; 06-1-301-6951 vam.info@vam.gov.hu www.termékdijinfo.hu http://vam.gov.hu Köszönöm a figyelmüket!