Balti és Fekete tengeri térség közlekedési kapcsolatának fejlesztése, tervezett útvonala, kapcsolódása a kelet nyugati korridorokhoz KIÚT javaslat Balti tenger Fekete tenger Berg Tamás osztályvezető KKK Hálózatfejlesztési és Döntés-előkészítési Osztály „A Balti és Fekete tengeri térség közlekedési kapcsolatának fejlesztése” c. konferencia Kishinyov (Moldávia), 2009. április 23-24. 1
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) AKA Zrt. M6 Duna Zrt. Műszaki Igazgatóság … Hálózatfejlesztési és Döntés-előkészítési Osztály Az új közlekedési adminisztrációs rendszer A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kezdeményezésére 2007-ben került sor a közúti közlekedésért felelős integrált intézményrendszer kialakítására, a korábban is létező intézmények átszervezésére, a finanszírozási forrástól és közlekedési szakágtól független, feladatorientált szervezetek létrehozására. Ennek eredményeképpen a közlekedés fejlesztésével kapcsolatos koordinációs és szabályozási feladatok, a hazai útvagyon egységes kezelése, a teljes állami törzsvagyonhoz tartozó közút és gyorsforgalmi úthálózat finanszírozása a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ feladata lett. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központon belül ezzel egyidejűleg kialakított Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet feladata az Európai Uniós támogatások felhasználásának elősegítése, az ehhez szükséges intézményi együttműködés kialakítása, a kapcsolódó feladatok egyesítése. A KIKSZ feladatai közé tartozik az Irányító Hatósági feladatokat ellátó Nemzeti Fejlesztési Ügynökség melletti egységes Közreműködői Szervezet létrehozása és a jelenlegi intézményi rendszerbe történő integrálása is. A gyorsforgalmi úthálózat kivételével a hazai közúthálózat kezelése egységesen a Magyar Közút Kht. feladata lett. A cég tevékenységi körébe az üzemeltetés és karbantartás, valamint a felújítási feladatok pályáztatása és kivitelezőknek való kiadása, valamint a közútkezeléssel összefüggő adatszolgáltatás és nyilvántartás biztosítása tartozik. 2 Az autópályákat kezelő Állami Autópálya Kezelő Zrt. feladata a gyorsforgalmi utak üzemeltetése, karbantartása, valamint a felújítási feladatok vállalkozóknak való kiadása. Az ÁAK Zrt. feladata továbbá a gyorsforgalmi és közúthálózat egyes elemein üzemelő matricás díjfizetési rendszer üzemeltetése, mely magában foglalja a matricák előállítását és értékesítését, a díjak bizományoskénti beszedését – az Útpénztár javára – valamint az úthasználati jogosultság ellenőrzését. Egységes beruházói, megrendelői, és ebből adódóan ajánlatkérői intézményként működik a teljes közlekedési infrastruktúra hálózatán a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Feladata a tervezés, előkészítés, közbeszereztetés, a megrendelői jogkör komplex gyakorlása. Az integrált közlekedési adminisztrációs rendszer tagjai a rendszer szerkezetéből adódóan együttesen felelnek a közlekedési infrastruktúra fejlesztési projektek sikeres bonyolításáért, és a források felelős felhasználásáért, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ szerepe azonban különleges, hiszen az Útpénztár kezelésével, a KIKSZ-en keresztül és a koordinációs feladatok széleskörű teljesítésével a hazai közlekedési infrastruktúra fejlesztésének központja.
Az előadásban érintett témák A Balti és a Fekete tenger közötti észak–déli irányú közúti kapcsolatokról kis történeti kitekintéssel KIÚT Térségfejlesztési Egyesületnek az Európai Unió keleti és északi határai mellett a Balti és Fekete tengerek között húzódó tengely javaslata, kapcsolódási lehetőségei a kelet nyugati korridorokhoz
Egy ókorban, a Balti és Adriai tengerek között kiépült út: a Borostyánkő út A Borostyánkőút kiindulópontja egy porosz város: Kaup volt. Az út Aquileia-nál érte el az Adriai-tenger partját. 4 Szombathely, Romkert
A London-Isztambul (Cape Town, Bombay) vonal terve az Északi és Fekete tenger között Sopron London Isztambul 1930-1938 A Touring Clubok Nemzetközi Szövetsége kezdeményezi a London-Isztambul-(Bombay)-(Fokváros) út kialakítását. Kiépülnek a magyarországi szakaszok (a mai 85, 10 és 5 sz. főutak). Bombay Cape Town 1930-as évek
Európa (E) utak hálózata 1. E utak hálózata (ENSZ AGR 1970) E55 E75 E30 E65 E30 E40 E50 E40 E60 E50 1960-as évek E70 E55 E utak 10, 20, 30, 40, 50, 60, számmal nyugat-keleti irányúak (pld. E60) 5, 15, 25, 35, 45, 55, 65 számmal észak-dél irányúak (pld. E75) E60 E65 E70 E45 E75
Az eredeti hálózat mára UNICE Transport Division A TEM törzshálózat ma: Jelmagyarázat TEM törzshálózat TEM egyéb kapcsolat Trans –European North South Motorway (TEM ) Network 2. TEM hálózat 1994 Az eredeti hálózat mára jelentősen kibővült UNICE Transport Division
Pán-Európai gyorsforgalmi hálózat, a „Krétai folyosók” Az un. „Krétai folyosók” Kréta 1994.III. 9 folyosó 4. Helsinki folyosók 1997 ? Az un. „Helsinki folyosók” Helsinki 1997.VII. ? ? 3. Krétai folyosók 1994 ? 10 folyosó Johannes Bröcker
Észak – dél irányú gyorsforgalmi kapcsolatok a TINA hálózaton 5.TINA folyosók ? ? In the picture the different international motorway networks can be found , what I collected. The first map signs the old TEM corridors in the seventyes. The second one in the left hand corner upper showes the Crete corridors from the nineteen-ninety-three. The following map illustrates the Helsinki corridors and last but not liest the TEN-T network takes place in the left hand side corner above. A hálózat hiányos az Európai Uniós országok keleti és északi határai mellett észak déli irányú kapcsolatokban 9 9
úthálózata a TEN-T hálózat A 27 Európai Unios ország jelenlegi gyorsforgalmi úthálózata a TEN-T hálózat 6. A TEN-T hálózat ? ? ? A hiány változatlanul fennáll a TEN-T hálózaton is a keleti és északi határok mentén 10 10
Megváltozott az európai térszerkezet Erősödnek a meglévő Ny-K irányú tengelyeket metsző É-D irányú új tengelyekre vonatkozó kezdeményezések, jóllehet fontos Ny-K irányú tengelyek sem készültek el teljes hosszúságban (pld Helsinki V. folyosó szakaszai) Az európai gazdaság és piac fokozatos keletre tolódásával korábban értelemszerűen a nyugat-keleti irány vált meghatározóvá, hiszen a nyugati fejlett országok elsősorban a keleti régiókban látták kiteljesedni működő tőkéjük letelepedését. Az Unió kibővítése óta egyre erősödnek a meglévő tengelyeket metsző, észak-déli irányú új tengelyek kiépítését szorgalmazó kezdeményezések is. Ezek az egész Közép-Kelet Európát átszelő új közúti folyosók a Balti-tenger térségét kötik össze az Adriai-tenger / Fekete-tenger térségével, gazdaságilag különböző fejlettségű területeket felfűzve. A nemzetközi hálózatok újragondolásával, áttervezésével, kiegészítésével ezek mindinkább sürgető igényként jelentkeznek. A kibővült Európa szempontjából vizsgálva a kérdést, az észak-déli folyosók egy része a mai Unió területére esik, más részük pedig Unión kívüli országokat érint. A továbbiakban a Magyarországot is érintő észak-déli tengelyek részletesebb kifejtésére kerül sor, érintve az országhatárunkon túlnyúló kapcsolatokra tett javaslatokat is.
deklaráció rögzítette a kiépítés szükségességét A CETC hálózat A CETC-t (Central European Transport Corridor) Irányító Bizottságot 2004-ben hozták létre, azóta számos deklaráció rögzítette a kiépítés szükségességét Thomas Lanz A CETC-nek van folytatása ….Az Adriatic- Ionian autópálya 12
A Helsinki folyosórendszer hiányossága ? 13
Magyar javaslat a Helsinki V/C és VI. folyosók összekötésére Budapest (M0 gyűrű tehermentesítésével ? The connection corridor V/C and VI is missing. This pic above on the right hand side signals the Hungarian proposal. Advantages of this solution are the following: Budapest Molnár László elnök-igazgató és a FŐMTERV kezdeményezése a Helsinki V/C és VI folyosó összekötésre, Budapest (M0 gyűrű) tehermentesítésére 14 14
Kapcsolódás az V. Helsinki folyosóhoz Új nemzetközi folyosó Lengyelország irányából az V. folyosó felé (Lancuti egyezmény, az un „Via Carpatia” vonal) 2006-ban négy ország Litvánia, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország miniszteri szintű deklarációban fogalmazta meg, hogy 2010-ben a Kaunas-Debrecen között kijelölt gyorsforgalmi utat javasolja 2010-ben felvenni a TEN-T hálózatba („VIA CARPATIA”) Az első gondolat Kaunas Kapcsolódás az V. Helsinki folyosóhoz Miskolc Lancut Budapest Debrecen Új gyorsforgalmi út Litvánia-Lengyelország-Szlovákia-Magyarország között „Via Carpatia” Kaunas – Białystok – Lublin – Rzeszów – Prešov – Košice – Miskolc – Debrecen útvonalon 15 Projekt vezetője: Lengyelország
A „Lancuti” vonal javasolt kiterjesztése Románia felé Rzeszow Szakértői megbeszélések: 2007. december Kassa 2008. január Bukarest 2008. április Debrecen Szlovákia és Magyarország területén a „Lancuti” gyorsforgalmi út a már kijelölt TEN-T vonalat használja fel Presov Kosice Magyar javaslat a „Lancuti” tengely továbbvezetésére Románia felé a TEN-T hálózat részét képező elemek pld.„Erdélyi autópálya” felhasználásával Miskolc Debrecen Oradea Cluj Napoca Sibiu Jelmagyarázat TEN-T vonal „Lancuti vonal Románia állást foglalt a „Lancuti” vonalhoz történő csatlakozás tekintetében Constanta Bucuresti 16
Románia javaslata a „Lancuti” vonal (Via Carpatia) tovább fejlesztésére R O M A N I A Ministry of Transport
A TEN-T hálózat jövőbeni bővítésére adott javaslat a „Palacio jelentés” A PALACIO riportban megfogalmazott 5 fő tengely: (közöttük vannak az un tengeri autópályák (kék) És egy észak-afrikai gyorsforgalmi vonal is (zöld vonal) Javaslat: e horizontális hálózati elemek kiegészítése észak-dél irányú gyorsforgalmi úti kapcsolatokkal, A
Egy lehetséges maghálózat a TEN Connect tanulmányból, közút
Az előadásban érintett témák A Balti és a Fekete tenger közötti észak–déli irányú közúti kapcsolatokról kis történeti kitekintéssel KIÚT Térségfejlesztési Egyesületnek az Európai Unió keleti és északi határai mellett a Balti és Fekete tengerek között húzódó tengely javaslata, kapcsolódási lehetőségei a kelet nyugati korridorokhoz
A Balti- és Fekete-tengeri térség kapcsolatainak fejlesztése A 2007 évi nyíregyházi konferencia plakátja További két nemzetközi konferencia: 2008. 03.12-13. Királyhelmec 2008. 04.23-24. Nagybánya A tervezésre javasolt útvonal Kaunas- - Bialystok – Lublin - Rzeszów – Eperjes - Kassa – Miskolc – Nyíregyháza útvonaltól keletre, ahhoz kapcsolódóan, Rzeszów – Mihajlovce – Kralovsky Chlmec – Záhony – Csengersima – Szatmárnémeti – Nagybánya – Suceava – Kishinyov – Odessa, Szatmárnémeti elágazással Kolozsvár – Bukarest – Konstanca, Bukarest elágazással Szófia – Várna irányában A nagybányai konferencia
A Balti és Fekete tengeri régiók közötti kapcsolatok fejlesztése Tallinn A Balti és Fekete tengeri régiók közötti kapcsolatok fejlesztése A tovább tervezésre javasolt útvonal a TEN-T hálózat térképén: Tallinn – Riga – Kaunas – Lublin – Rzeszow – Presov –Mihajlovce – Velké Kapusany – Kralovsky Chlmec – Záhony – Csengersima – Satu Mare – Baia Mare – Suceava – Botosani - Chisinau – Odessa. Záhony Odessa A korábbi javaslat kibővült a Tallinn-Riga-Kaunas északi iránnyal
A 2007-ben Nyíregyházán javasolt gyorsforgalmi vonal a Fekete tenger felé Rzsesow Kaunas és Kosice között a vonal megegyezik a „Lancuti” gyorsforgalmi út nyomvonalával R4 Michalovce Presov D1 Kralovsky Chlmec Kosice Suceava Odessa Záhony Kishinyov Miskolc Satu Mare Debrecen Baia Mare Oradea Tirgu Mures Cluj Napoca Brasov Jelmagyarázat: „Lancuti vonal/TEN-T vonal KIÚT Egyesület javaslata További Romániai Kapcsolati lehetőség Bucuresti Constanta
Helsinki I, II, III, V, IX folyosókhoz Kapcsolódás a Helsinki folyosórendszerhez Kapcsolódás a Helsinki I, II, III, V, IX folyosókhoz
V5 H3 A Balti és Fekete tengerek közötti kapcsolat Molnár László Aurél által javasolt horizontális és vertikális gyorsforgalmi folyosó rendszerében H3
Gyorsforgalmi út fejlesztések Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében Kelet-Szlovákia és Észak-Románia kapcsolata M3 autópálya Nyíregyháza – Vásárosnamény Környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik, eng. terv Hossza kb. 46 km M49 gyorsforgalmi út M3 autópálya – országhatár Tanulmányterv elkészült Hossza kb. 50 km M300 (M34) gyorsforgalmi út M300 Vásárosnamény-Záhony,) M300 ( M34 ) gyorsforgalmi út Környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik Hossza kb. 40 km szakasz: Nyíregyháza – 49 sz. főút 2x2 sávos autópálya, hossza: 26 km 2. szakasz: 49 sz. főút – Vásárosnamény között I. ütemben 2x1 sávos autóút, hossza: 20 km M3 autópálya Vásárosnamény-országhatár 147/2006. (VII. 19.) Korm. rendelet M3 autópálya határmetszéspont meghatározásra került Beregdaróc térségében 212-214 pontok között, hossza 15-20 km NIF Zrt.
M3 autópálya Nyíregyháza – Vásárosnamény közötti szakasza Az ajánlati felhívás tervezett megjelentetése 2009. negyedik negyedév Kivitelezés várható megkezdése: 2010 M3 Az új kapcsolat része 1. ütemben 2x1 sávok M49 Tervezett PPP beruházás M3 Teljes hossz: 46 km NIF Zrt.
M3 autópálya - országhatár M49 gyorsforgalmi út M3 autópálya - országhatár Ütemezett kiépítés: M3 ap. – Ököritófülpös kb. 30 km Ököritófülpös – országhatár kb. 20 km] Északi vonalak: Öntözött, drainezett területek, elkerülhetetlen Natura 2000 területek Szamos vésztározó Ököritófülpös Javasolt nyomvonal A határmetszéspontra vonatkozóan még nincs kétoldalú megállapodás. NIF Zrt.
Tanulmánytervi vizsgálat eredménye a Záhony térségi gyorsforgalmi úti kapcsolatokra M340 C D A közös magyar- szlovák-ukrán hármas határhídi változat gazdaságosan nem megoldható (sárga vonal) M34 29
Tervbe vett fejlesztések D1 D1 A szlovák D1 autópálya és a magyar M34/M340 gyorsforgalmi utak között javasolt összeköttetés D1 R4 ? M34 M340 M3 Jelmagyarázat: Tervbe vett fejlesztések M3 M3 M49
magyarországi 4 sz. főutak között Javasolt továbbvezetés I. ütemű kapcsolati lehetőség egy új Tisza hídon keresztül a szlovákiai 553 és a magyarországi 4 sz. főutak között Előnyök: Egy esetleges havária esetén a szlovák–ukrán forgalom Záhonyon keresztül, míg a magyar-ukrán forgalom Salamonovo érintésével érheti el Csap térségét Új közvetlen kapcsolat EU országok között a keleti határok mentén Összeköttetés a magyar és szlovák oldali nagy logisztikai központok között Közös magyar-szlován-ukrán tender tevékenység lehetősége a hármas határ térségi Tisza hidak megépítésére Ukrajna Szlovákia M34 Jelmagyarázat: M34/M340 nyomvonalak M34 alternatív változat Javasolt továbbvezetés a D1 autópálya felé M340 Magyar- ország
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Hotel Codru Chisinau Köszönöm megtisztelő figyelmüket! KKK Hálózatfejlesztési és Döntés-előkészítési Osztály Tel.: 3-368-240 Fax: 3-361-737 Email: berg.tamas@kkk.gov.hu 32