Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában Kuróczi Krisztina 2009.02.07.
Csapat: holonikus rendszer Holon: nyílt, önszabályozó rendszer, egyszerre autonóm egész és függő rész Az egész mindig egy nagyobb teljesség része, míg a rész egy kisebb egésze. (Ami fönt, az lent…) Holonikus csoport szerepei: vezető, tag, multi-tag, kívülálló Ember és környezet: holonikus rendszer („holisztikus” gondolkodásmód a gyógyításban)
Csapat: holonikus rendszer Család: szuper holon, amely 3 holonikus csoportból áll: szülő-holon társ-holon gyerek-holon. Nem a személyeket, hanem a viselkedésmintákat jelentik(pl. gyermeki kreativitás használata problémamegoldáshoz)!
Csapat: holonikus rendszer Család holon személyesebb rendszeres érintkezés kölcsönös bizalom erős viselkedés-befolyásolás erős összetartás gyakori kontroll kisebb mozgástér Munka holon személytelenebb formális kapcsolatok univerzális kölcsönös bizalom gyengébb konformitás lazább szerveződés szabályokon alapuló ellenőrzés nagyobb mozgástér
Csapat: holonikus rendszer Egyensúly: az autonómia és az alkalmazkodási készség egyensúlyban van Krízis, válság: egy holon nem a hierarchiában elfoglalt helyéhez igazítja viselkedését (olyan problémát akar megoldani, amihez nincsenek meg a képességei). Pl.: hibás menedzser a megoldatlan problémákat „karanténolja”, bezárja (rossz otthoni szex: máshol keres örömet). mechanizálódás foka meghaladja a rendszerben betöltött szerepet.
Emberi kapcsolatok dilemmái Empátia Egymásra utaltság elfogadása Szükségletek (sajátomé, környezetemben élőké) felismerése; kifejezése(érzések); kielégítése Mi az, amire a másik „igen”-t mondana? Kompromisszumok keresése az erő alkalmazása helyett (gyereknevelés, kamasz a családban).
Emberi kapcsolatok dilemmái Kinek az értékrendje szerint élünk? Döntéseinket az értékeink irányítják Jutalmazás (motiváció) – büntetés szóbeli erőszak (a bántalmazó és a bántalmazott ontológiája) a „jóság” a személy méltóságának a része és fordítva arányos a büntetettség tényével. a motiváció az elvárt teljesítményhez mért aránya adja a hatékonyságát önértékelés erősítése a gyermekeknél (kommunikáció módja: önbizalmat erősítő, dicsérő, határokat kijelölő, választás képességét fejlesztő)
Coach holon A holonikus rendszerben a „Vezető” mellett áll egy különleges holonikus egység, a coach Cél: hatékonységnövelés a szerveződésen belül az adott hierarchikus szinten Azaz: tudatosság növelése (helyesnek vélt viselkedésmintázatok kiválasztása, előállítása) igények, elvárások felismerése, kielégítésük módja rögzült, de nem adekvát magatartásformák javítása.
Coach holon Módszerek: tudatosság növelése (helyesnek vélt viselkedésmintázatok kiválasztása, előállítása, azaz: helyre kell állítani a felsőbb szintek működési mechanizmusait – rugalmas reziliencia) „a szabadság szubjektív élményének egyre intenzívebbé válása” – ez a cél igények, elvárások felismerése, kielégítésük módja rögzült, de nem adekvát magatartásformák javítása.
Coach holon A coach és a coachee holont alkot ráhangolódás coachee feltérképezése (figyelem, elemzés, visszejelzés, befolyásolás) - Coachee elhelyezése a holonikus rendszerben („kedvenc gondolat”); metaforák használata - az ontológiai szintek konzisztenciájának vizsgálata (illeszkedik-e a személy ontológiája az önmagától és mások által elvárthoz); ellentmondások keresése, kompetenciák felmérése (360˚ fokos felmérés, feedback funkciója)
Coach holon tanácsadás autonómia és kooperáció egyensúlyba hozása kreatív destrukció paradoxtechnikák a válság megoldása maga is egy nehézség (rombolás – építés). Holonikus mesteriskola: az én vezérelt állapot kialakítása. Cselekedeteket a vágyott jövő határozza meg. („Titok” módszer, agykontroll, stb. – vizualizáció.)
Csapatban Holonok együttműködése: adott halmazuk közös (mindenki számára elfogadható) tervet dolgoz ki, majd azt végrehajtja. Holonikus egységek kialakulása - egymás jelenlétének felismerése - célok elérése hatékonyabb együttműködéssel.
Csapatban Kísérletek: az egyéni teljesítmény változása mások hatására csoporton belüli viselkedés csoportok közötti kapcsolatok, viselkedésminták Versengés és együttműködés fogolydilemma – nem szabad elsőként versengeni
Csapatban Az egyén szerepe a csapatban Csapatépítés (célok, kapcsolatok, a feladathoz való hozzáállás, reagálás a külső hatásokra) A düh negatív (kezelendő) és pozitív vonatkozásai (tudatosan használt eszköz) Vödrök – visszahúzó erők és léggömbök – segítő erők