Csajági Dezső 1 Gondolatok az informatikai kihívásokról és vezetésről Csajági Dezső sanofi-aventis informatikai vezető 2007.07.12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csináljunk üzletet! Avagy,
Advertisements

Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Business Process Outsourcing © Andersen 2001 Management és controlling információk külső szolgáltatótól Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Közigazgatási technológia
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A franchise gazda elengedhetetlen tulajdonságai és felelőssége Tóth-Zsédely Rita Otthon Centrum KKV Akadémia április 24.
VIII. FŐINFORMATIKUS TALÁLKOZÓ Darwin nyomában: a csavarhúzástól a stratégáig A főinformatikus születése és fejlődése Ilosvai Péter ügyvezető igazgató.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Humánerőforrás Kontrolling
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Beruházás-kontrolling
Pénzügyi intézmények kontrollingja
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
A diákat készítette: Matthew Will
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Funkciói, feladatai és területei
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Premier plán A CIO a vállalat informatikai rendszerének folyamatos alakításában április 17. CIO 08 Hangszerelés változásszimfóniára Engel László.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Emma telefonos ügyfélszolgálat
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia IT HelpDesk – CRM házon belül Microsoft Operations Manager 2005 és Microsoft CRM Ügyfélszolgálat Fülöp Miklós.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatikai biztonság alapfogalmai Kürti Tamás KÜRT Computer Rendszerház Rt.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
Az INFORMATIKA nem költség, hanem TERMELŐESZKÖZ!
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Smart Hospitality a PTE-n Informatikai projektek az egészségügy területén Múlt és jövő Uherkovich Péter - Pécsi Tudományegyetem Informatikai Igazgatóság.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Országos nagykereskedelmi menedzser
Kérdések a második zh-hoz
Előadás másolata:

Csajági Dezső 1 Gondolatok az informatikai kihívásokról és vezetésről Csajági Dezső sanofi-aventis informatikai vezető

Csajági Dezső 2 „Forma dat esse rei” - Nicsak, ki beszél ? Az informatika, mint az üzletág ? Informatikai kihívások és a szakértelem Hogyan kezdjünk a hatékony és üzleti alapú informatika kialakításához ? Kapcsolati tőke ! Értéknövelő tényezők Az informatikai kiadások szerkezete Mutatószámok Marketing Zárszó

Csajági Dezső 3 -Okl. vegyész (JATE, 1983) Informatikai manager (BKÁE, 2001) - Chinoin Matematikai modelltervező Kutatás, informatikai vezető IT, Help-desk vezető IS, QA vez QA, IS validálási vezető (Veresegyház, gyógyszergyártás) sanofi-aventis zrt,informatikai vezető

Csajági Dezső 4 ISMERŐS ? - Az IT-nek nincs jövőképe vagy stratégiája - Az IT-re költött összegek nem hoznak a vállalatnak stratégiai előnyt - Az IT-t költséghelyként kezelik és nem stratégiai versenyágazatként - Az IT nem integráns része az üzleti terveknek - Az IT vezetése szét lett osztva a vállalaton belül - Nincsenek IT standardok - Az informatikai beruházásaink vezetését, menedzselését és értéknövelő képességét nem lehet felelősen számon kérni -.. s mindeközben amit IT kiadásként könyvelünk el, egyike a legnagyobb beruházásnak és költségnek..

Csajági Dezső 5 KISÉRLETEK ?

Csajági Dezső 6 SZAKÉRTELEM I.

Csajági Dezső 7 Üzleti szakértelem Mélységben kell ismerni a vállalat üzletmenetét, hogy tevőlegesen részt vegyünk az üzleti stratégia kialakításában, azoknak az alapvető IT módszereknek a kialakításában, amelyek segítik a stratégia megvalósulását. Műszaki szakértelem A CIO–nak és informatikus vezetőtársainak képesnek kell lenniük arra, hogy olyan standardokat alakítsanak ki, amely figyelembe veszi a komplex IT megoldások kiválasztását, integrálását és üzemeltetését. Ki kell alakítani a mérőszámokat, a közösen elfogadott standardokhoz pedig ragaszkodni kell. A CIO-nak robosztus, ámde rugalmas és költséghatékony hálózati és telekommunikációs struktúrát tudnia kell megtervezni és bevezetni. Keresni és elemezni kell azokat a technológiákat, amelyek a vállalat üzleti céljából számításba jöhetnek. SZAKÉRTELEM II.

Csajági Dezső 8 Vezetés és menedzsment szakértelem Részvétel a felsővezetésben Hatékony munka az igazgatótanács szintjén A tudás, a jó tapasztalatok (best practice) és egyéb szakértelem átadásának képessége Kollegiális és eredményorientált csapatjátékos A szervezeti és kulturális szakértelem A humán erőforrás, a szervezeti viselkedés megértése és a változások kezelésének képessége Az a képesség, hogy különböző kultúrájú csoportokban és csoportokkal dolgozzunk együtt Az a képesség, hogy nagyobb szervezeti változásokat vigyen keresztül SZAKÉRTELEM III. Legyenek karriertervek !

Csajági Dezső 9 Pénzügyi szakértelem Áttekinthető és üzletorientált informatikai költségvetést kell tudni készíteni Érteni kell a komplex költségelemzéshez, a portfólio kezeléshez és a pénzügyek menedzseléséhez, valamint az informatikai költségek ellenőrzéséhez Az üzleti alapú informatikai és pénzügyi teljesítménymutatókat, az ezek által gyakorolt hatást meg kell érteni, és tudni kell, hogy lehet ezeket az indexeket a kívánt változásokhoz felhasználni. SZAKÉRTELEM IV.

Csajági Dezső 10 HOGY KEZDJÜNK HOZZÁ A HATÉKONY ÉS ÜZLETI SZEMPONTÚ INFORMATIKA KIALAKÍTÁSÁHOZ ?

Csajági Dezső 11 Kapcsolati mátrix Időre és személyre szabott stratégiára van szükség, hogy jól működő és magas színvonalon teljesítő csapat jöjjön létre, amely eredményorientált, készséges és nem szolgál ki pillanatnyi érdekeket. Az outsourcing szervezetben a technológia helyett a kapcsolatok menedzselésére van szükség. KAPCSOLATI TŐKE Nyertes – nyertes állapotra való törekvés

Csajági Dezső 12 A RÉSZVÉNYESEK SZÁMÁRA ÉRTÉKET NÖVELŐ TÉNYEZŐK Bevétel és jövedelem növekedés Beruházások Új elosztási csatornák Készpénzforgalom / pénzügyi tervezés Költségcsökkentés Kutatás-fejlesztés / innováció Marketing / hirdetések Egyik évben hozzáadnak, másik évben pedig elvesznek a keretből. Mivel a projektek nem a pénzügyi évben érnek véget, sosem lehet befejezni. Ciklikus működés – örökzöld projektek. Pl. a zeneipari üzleti modell megváltozása kivitelezési hibák, stratégiai hibák, súlyos infrastrukturális hibák biztonsági hibák KOCKÁZATELEMZÉS !

Csajági Dezső 13 AZ INFORMATIKÁVAL KAPCSOLATOS KIADÁSOK SZERKEZETE I. Infrastruktúra Gépterem Hálózat kiépítés Karbantartás Felújítás – csere PC Monitor Laptop Printer Multifunkciós eszköz Operációs rendszer Tárterület Mentések Szolgáltatás SLA Front Office szoftverek … Életciklus követés ! Valódi költségviselő helyek - visszaterhelések Alkalmazások Projekt ….. … Üzemeltetés … …nagy dolog, ha ez létezik !

Csajági Dezső 14 AZ INFORMATIKÁVAL KAPCSOLATOS KIADÁSOK SZERKEZETE II De figyeljük az öszetételét is !

Csajági Dezső 15 MUTATÓSZÁMOK:SLA KIALAKÍTÁS-MEGEGYEZÉSSEL ÉS MÉRÉSSEL Alulról felfelé történő költségtervezéskor: Mi a nyújtott szolgáltatás ? Mik a jelenleg ténylegesen nyújtott szolgáltatások ? Szükség van a szolgáltatás színvonalának emelésére ? Szükség van további, újabb szolgáltatásra emellett ? Minden szolgáltatásra szükség van és azon a színvonalon, amelyet most kapunk ? A felülről lefelé törénő költségterv készítésekor : Mennyi pénz áll rendelkezésre az informatikai szolgáltatásokra ? Mely szolgáltatások kerüljenek be ebbe a költségtervbe ? Milyen szolgáltatási szint (színvonal) kerülhet bele a tervbe, és mik azok a szolgáltatások, amiknek feltétlenül benne kell lenniük ? Ki lesz a szolgáltató (belső vagy külső partner) ? Mi a pénzügyi különbség közöttük ? Prioritások !

Csajági Dezső 16 MUTATÓSZÁMOK II Csak az valódi, ami mérhető (Max Planck) A sikeres mutatók: Relevánsak Gyakorlatiasak Cselekvésre serkentőkJelentés készül belőlük, közzé teszik Van felelős gazdájuk Más számokat a más hallgatóságnak ! Az IT: a fizikai „üzem”

Csajági Dezső 17 MARKETING Sok CIO és más IT szakember szerint az a rendjénvaló, ha az Informatika “fekete dobozként” működik. Következmények: - el nem ismert teljesítmény, meg nem szerzett támogatás, azaz kisebb üzleti érték Pedig az átlátható és nyílt, őszinte kommunikáció olyan eszköz, amellyel sokminden elérhető – de ez nem a kör ! - Rendszeres működési riportok (negyedévente, félévente, évente) - Formális, szervezett vezetőségi találkozók és konferenciák - Nyílt fórumok, közös piknikektől az elektronikus üzenőtábláig A leghatékonyabb kommunikációs eszköz: a rendszeres és személyes találkozás. Ha mindez a tervezési periódusokban történik (amikor kérnek a felhasználók és az üzlet, akkor általában kellemes hangulatú).

Csajági Dezső 18 Zárszó -Tanulni ! Tanulni ! Tanulni ! - Ne csak csináld, elemezz ! - Ne csak elemezz, csináld ! - A legfontosabb: az attitűd !