Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezésről szóló 314/2005. ( XII. 25.) Korm. rendelet EU által megkövetelt változtatásai.
Az új épületenergetikai szabályozás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A vízjog időszerű kérdései
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Az elektronikus építési napló (e-napló)
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A Ket. tervezett módosítása
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
Vasútszabályozási Osztály
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A környezeti hatásvizsgálat kritikus mérlegelési kérdései január 11. Budapest dr. Bérczi Anna - Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Irodája.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 82/2011. (V.18) Korm. rendelettel a 314/2005. (XII.25) Korm. rendelet előírásaiban bekövetkezett változások KÖVOSZ Oktatásszervező Nonprofit Kft. – SZTE Mérnöki Kar Felnőttképzési Iroda Szeged 2011. December 14.

Tartalom A környezeti hatásvizsgálati szabályozás alapjai, jogszabályi háttere, korábbi változások A jogszabály módosításának szükségessége, érintett eljárások, jellemzőik Problémás területek, megoldási javaslatok A magyar hatásvizsgálati rendszer új eleme, a szakhatósági eljárás bemutatása

A környezeti hatásvizsgálat Egyik legátfogóbb környezetpolitikai eszköz Kulcsfogalmak: jelentős környezeti hatás, környezeti szempontok figyelembe vétele a döntésben, nyilvánosság bevonása a döntés előkészítésébe Részletes szabályozás Magyarországon 1993 óta

A környezeti hatásvizsgálat Környezetre várhatóan jelentős hatást gyakorló tevékenységek Komplex rendszer: egyes környezeti elemekre, illetve azok rendszereire, folyamataira, szerkezetére továbbá az érintett népességre való hatás Környezeti hatásvizsgálat szükségessége eldöntésének módjai (eleve jelentős hatás / egyedi eljárásban megállapított jelentőség)

A környezeti hatásvizsgálat szabályozása Nemzetközi jogszabályok Az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló 85/337/EGK tanácsi irányelv, valamint módosításai Az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról szóló ENSZ EGB egyezmény (Espoo-i egyezmény), kihirdette a 148/1999. (X.13.) Korm. rendelet Fontos: Európai Bíróság ítéletei, élőhely-védelmi irányelv (92/43/EGK), Aarhusi egyezmény

A környezeti hatásvizsgálat szabályozása Hazai jogszabályok A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (Kvt.) A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII.23.) Korm. rendelet A környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (XII.23.) Korm. rendelet A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.)

A hazai szabályozás korábbi változása (2008-2010) Elmúlt évek 2 irányú tendenciája „Klasszikus” eljárási rend átalakulása Előzetes vizsgálat, előzetes konzultáció, szakhatósági dereguláció, egyéb változások

A hazai szabályozás korábbi változása (2008-2010) Előzetes vizsgálat Alapvető funkciói: hatások jelentőségének megállapítása, kulcskérdések meghatározása (tartalmi követelmények) 2010.08.28-ig: 1. és 3. mellékletben lévő tevékenységeknél egyaránt (eltérő tartalom) Jelenleg: csak a 3. mellékletben lévőkre (kivéve, ha tv. írja elő – gyorsforgalmi utak); kérhető 3. mellékletben lévő, de küszöböt el nem érő tevékenységre [3.§ (7)] 2009.10.01-től: szakértői jogosultság a dokumentáció szakterületi részeinek elkészítéséhez

A hazai szabályozás korábbi változása (2008-2010) Előzetes konzultáció 2009.08.01-től a kérelmező választhatja (1., 2. melléklet) Környezetvédelmi hatóság véleményt ad (nem Ket. szerinti döntés); közigazgatási szervek észrevételt tesznek 45 nap, nem meghosszabbítható; nincs közmeghallgatás Eljárási lépései minden másban megegyeznek az előzetes vizsgálatéval (szakértő, nyilvánosság értesítése, igazgatási szolgáltatási díj)

A hazai szabályozás korábbi változása (2008-2010) Környezeti hatásvizsgálat, kapcsolat más eljárásokkal 2009.10.01-től: szakértői jogosultság a dokumentáció szakterületi részeinek elkészítéséhez 3. mellékletben lévő tevékenység esetén előzetes vizsgálat nélkül KHV kérhető [1.§ (5)] Összevont eljárás - kérelemre, összekapcsolt eljárás – köztes végzés megszűnt Építésügyi eljárások (Kvt. 66. § (5) – létesítési, építési típusú engedélyek a környezetvédelmi, egységes környezethasználati engedélyben foglaltaktól nem térhetnek el)

A jogszabály módosításának szükségessége Kötelezettségszegési eljárás az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló 85/337/EGK tanácsi irányelv nem megfelelő átültetése miatt A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII.23.) Korm. rendelet módosítása vált szükségessé (3. mellékletre vonatkozó előírások vonatkozásában) – 82/2011. (V.18.) Korm. rendelet

Érintett eljárások vízjogi engedélyezési eljárás (A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet); általános építési engedélyezési eljárás (Az építésügyi hatósági eljárásokról és az építésügyi hatósági ellenőrzésről szóló 193/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet); a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal építési és létesítési engedélyezési eljárása (A Magyar Bányászati és Földtani Hivatalról szóló 267/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet); a Nemzeti Közlekedési Hatóság létesítési, üzemeltetési és műszaki engedélyezési eljárásai (A Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet; A repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet); honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó építésügyi hatósági engedélyezési eljárás (A sajátos építményfajták körébe tartozó honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó építésügyi hatósági engedélyezési eljárások szabályairól szóló 40/2002. (III. 21). Korm. rendelet); a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal építésügyi engedélyezési eljárásai (A villamosenergia-ipari építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 382/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet; A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalról és a területi mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságokról szóló 320/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet );

Érintett eljárások a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal erdőterület igénybevételi engedélyezési eljárása, erdőtelepítési engedélyezési eljárása, továbbá élelmiszer-előállító hely működésének engedélyezésére irányuló eljárása (A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalról szóló 327/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet); az Országos Gyógyszerészeti Intézet gyógyszerkészítmény gyártó létesítmény engedélyezésére irányuló eljárása (Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról, a népegészségügyi szakigazgatási feladatok ellátásáról, valamint a gyógyszerészeti államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 323/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet); A környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet A fővárosi és megyei kormányhivatalok mezőgazdasági szakigazgatási szerveinek kijelöléséről szóló 328/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet A környezetvédelmi, természetvédelmi, valamint a vízügyi hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 33/2005. (XII. 27.) KvVM rendelet

Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII. 25. ) Korm Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet 3. számú melléklete Projektek megítélése a mérethez vagy kapacitáshoz kapcsolódó kizárólagos küszöbérték / abszolút kritérium alapján; Környezeti hatások jelentőségének megítéléséhez figyelembe vett jellemzők szűk(ebb) köre Kibővülnek a beruházások elhelyezkedésével kapcsolatos szempontok; küszöbérték csökkentése / eltörlése; érzékeny területen minden esetben előzetes vizsgálati kötelezettség (háztartási méretű tevékenységek kiszűrése)

Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII. 25. ) Korm Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet 3. számú melléklete Projektek bővítésének nem megfelelő kezelése Projektek bővítése esetén megszűnik a kettős (25%-os bővítés + a vonatkozó küszöb elérése) kritérium (amennyiben a 3. melléklet küszöbértéke alatti tevékenység a bővítés következtében eléri vagy meghaladja a vonatkozó küszöbértéket, előzetes vizsgálat / hatásvizsgálat köteles lesz)

Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII. 25. ) Korm Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet 3. számú melléklete „Szalámizás”, kumulatív hatás Projektek feldarabolása több esetben a hatásvizsgálati eljárás kikerüléséhez vezetett EU finanszírozott fejlesztéseknél felmerülő problémák Összetartozó tevékenység, mint új fogalom és kapcsolódó eljárási szabály bevezetése [2.§ (2) e, pont] 2.§ (2) d, és f, pontok – kapcsolódó létesítmény, területfoglalás

Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII. 25. ) Korm Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet 3. számú melléklete „Összetartozó tevékenység” fogalmának bevezetése (függetlenül attól, hogy azonos vagy különböző beruházó végzi), hozzá kapcsolódó eljárási szabállyal együtt - 2. § (2) e): összetartozó tevékenység: a 3. számú melléklet szerinti és az 1. vagy 3. számú mellékletbe tartozó tevékenységgel azonos, a környezethasználó által e tevékenységekkel azonos vagy szomszédos ingatlanon, közös beruházási céllal megkezdeni tervezett olyan tevékenység, amely a 3. számú mellékletben meghatározott küszöbérték alá esik, azonban megkezdése esetén az 1. vagy 3. számú mellékletbe tartozó tevékenységgel együtt a 3. számú mellékletben meghatározott küszöbérték teljesül; - A Kr. 3. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki: [A környezethasználó – az 1. § (5) bekezdésben foglalt eset kivételével – előzetes vizsgálat iránti kérelmet köteles benyújtani a felügyelőséghez, ha olyan tevékenység megvalósítását tervezi, amely] „c) összetartozó tevékenységnek minősül és a 2/A. §-ban meghatározott (szakhatósági) eljárás lefolytatására nem került sor.”

Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII. 25. ) Korm Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet 3. számú melléklete Esetenkénti vizsgálat lehetőségének hiánya a küszöbérték alatti / kritériumoknak meg nem felelő projekteknél Esetenkénti vizsgálat lehetősége a küszöbérték alatti / kritériumoknak meg nem felelő projekteknél szakhatósági eljárás keretében

Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII. 25. ) Korm Problémás területek, megoldási javaslatok 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet 3. számú melléklete Melléklet formai változáson ment keresztül Tevékenység sem ki, sem be nem került

A magyar hatásvizsgálati rendszer új eleme, a szakhatósági eljárás bemutatása Meglévő hatósági rendbe illeszkedő javaslat A szóba jöhető alternatívák közül a legegyszerűbb és a lehető legkisebb többlet adminisztrációs és közteherrel járó megoldás Környezeti hatások jelentőségének vizsgálata a küszöbérték alatti / kritériumoknak meg nem felelő tevékenységeknél 2011.09.15-től; az ezután megindult vagy megismételt eljárásokban (ügyekben)

A magyar hatásvizsgálati rendszer új eleme, a szakhatósági eljárás bemutatása Tevékenység végzéséhez több engedély szükséges Ebből van, amit a felügyelőség ad ki => saját eljárásában vizsgál Egyiket sem a felügyelőség adja ki, de van építési eljárás => ebben vizsgál Egyiket sem a felügyelőség adja ki, és nincs építési eljárás => egyéb eljárásban vizsgál

A magyar hatásvizsgálati rendszer új eleme, a szakhatósági eljárás bemutatása Környezeti hatások nem jelentősek A felügyelőség hozzájárul az adott (más) engedély kiadásához Környezeti hatások jelentősek Hatásvizsgálati eljárás lefolytatása Adott alapengedélyezési eljárás felfüggesztése

Környezeti hatások jelentősek Környezeti hatások nem jelentősek SZAKHATÓSÁGI ELJÁRÁS Szakhatósági eljárásban vizsgálandó dokumentáció Környezeti hatások jelentőségének vizsgálata Kérelem benyújtása Önálló igazgatási szolgáltatási díj (133 000 Ft) 30 nap (Ket: eljáró hatóság kérésére, indoklással 15 nap) Nincs közmeghallgatás alapeljárásban benyújtandó tervdokumentáció + egyszerűsített adatlap (314/2005. (XII.25.) Kr. 13. melléklet) adatlap elkészítése nem igényel külön szakértőt Környezeti hatások jelentősek Környezeti hatások nem jelentősek Eljárás felfüggesztése és környezeti hatásvizsgálati eljárás Eljárás nem kerül felfüggesztésre és az alapeljárás folytatódik Egy engedélyezési eljárás (szakhatósági eljárással)

Előzetes szakhatósági eljárás kizárólag az ügyfél kérelme alapján Leválogatott tervdokumentáció összeállítása Alapeljáráshoz szükséges teljes tervdokumentáció Előzetes szakhatósági eljárás Közúti, vasúti és hajózási létesítmények esetén 1 szakkérdésre (környezeti hatások jelentőségének vizsgálata, 133 000 Ft) Előzetes szakhatósági eljárás építésügy, bányászati hatósági, légiközlekedési eljárás esetén 6 szakkérdésre (környezeti hatások jelentőségének vizsgálata+ levegő, zaj, hulladék, víz, természetvédelem; 133 000 Ft + 14 000 Ft) Környezeti hatások jelentősek Környezeti hatások nem jelentősek Környezetei hatások jelentősek Környezeti hatások nem jelentősek Környezeti hatásvizsgálati eljárás (alapeljárás felfüggesztve) Teljes tervdokumentáció elkészítése Környezeti hatásvizsgálati eljárás (alapeljárás felfüggesztve Alapeljárás (a felügyelőség szakhatósági közreműködése nélkül) Alapeljárás + felügyelőség szakhatósági közreműködése 5 szakkérdésben (14 000 Ft)

Adatlap

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Adamovics Orsolya osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetmegőrzési és –fejlesztési Főosztály Környezetmegőrzési Osztály 1055 Budapest, Kossuth L. tér 11. telefon: (06-1)795-2443 fax: (06-1)795-0057 e-mail: krisztina.orsolya.adamovics@vm.gov.hu