A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Advertisements

Kaposvár.
Állami szerepvállalás és/vagy egyéni felelősség Albert Fruzsina–Dávid Beáta MTA SZKI.
Egy innováció nyomában
Kutatási eredmények Az Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár ügyfelei között végzett telefonos közvéleménykutatásról 2008 Április.
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Friss diplomások a versenyszektorban
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Az élelmiszer-vásárlást befolyásoló tényezők az EU országaiban Gáti Annamária Tárki - Tudok.
Miért érdemes francia nyelvi képzést választani? Franciául a világ minden részén beszélnek: az öt földrészen összesen több mint 200 millió ember beszél.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
Globalizáció és oktatás
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az Európai Unió nyelvpolitikája
A tételek eljuttatása az iskolákba
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
EU II..
Szegénység megjelenési formái az Észak-magyarországi régióban
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés június 10.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Van jövő? Van jövő! Karrierépítés szociális munkásoknak-2006 Összeállította: Ágoston Magdolna Skype: agomag.
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Afrika, a „fiatal” kontinens
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Kompetencia -eredményesség
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Előadás másolata:

A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit

8.1. ábra: A természettudományos ismeretek szintje iskolázottság szerint országonként (%) Megjegyzés: A tesztkérdésekre adott helyes válaszok aránya (nem számítva a még tanulókat). Forrás: Európaiak, tudomány és technológia. Special Eurobarometer 63.1 (2005) adatai alapján saját számítás. Az általános természettudományos tájékozottság az Észak- Európai országokban a legmagasabb, míg a dél- európai országokban a legalacsonyabb. Minél iskolázottabb valaki, annál tájékozottabb, ugyanakkor a tájékozottabb országokban az alacsonyan iskolázottak is jobban teljesítenek.

8.2. ábra: Az idegen nyelvi kompetenciák szintje országonként (%) Megjegyzés: Azoknak az aránya, akik beszélnek, illetve nem beszélnek, valamint azoké, akik akarnak, illetve nem akarnak megtanulni idegen nyelvet. Forrás: Az európaiak és nyelveik. Special Eurobarometer, 63 (2005) adatai alapján saját számítás. Azokban az országokban, ahol az anyanyelv valamelyik világnyelv, a lakosok kevésbé beszélnek idegen nyelveket. Magyarország, Portugália és Bulgária esetében a legmagasabb azoknak az aránya (20%), akik nem beszélnek semmilyen nyelvet, és nem is akarnak megtanulni egyet.

8.4. ábra: A gazdasági mutatók ismerete országonként (%) Megjegyzés: Azoknak az aránya, akik nem válaszoltak, vagy nem tudták a helyes választ, illetve azoké, akik egy vagy több (2–3) helyes választ adtak a gazdasági mutatókról. Forrás: Special Eurobarometer 67.2 (2007) adatai alapján saját számítás. Egész Európára jellemző a közgazdasági indikátorok terén a tájékozatlanság, a nagy többség (átlagosan 80%) nem tudta mekkora az ország gazdasági növekedési üteme, az infláció mértéke és a munkanélküliség aránya. Üdítő kivételnek számít Dánia, Franciaország és Szlovákia.

8.8. ábra: A tudományos fejlődésről alkotott vélemény az iskolázottak körében korcsoport szerint (%) Forrás: WVS, ötödik hullám (2005–2007) adatai alapján saját számítás. A fiatalok szkeptikusabbak a technológiai fejlődés hatását illetően.

8.9. ábra: A boldogulás tényezői közötti összefüggés országonként (%) Megjegyzés: Azoknak az aránya, akik úgy gondolják, hogy a tanulás fontos a boldoguláshoz; továbbá a felsőfokú képzettség belső megtérülési rátája a férfiak körében; a tanulók természettudományos kompetenciája és családi hátterük közötti kapcsolat erőssége. Forrás: Eurobarometer 66.3 (2007); PISA (2006); Oktatási pillanatkép, OECD (2008) adatai alapján saját számítás. Az iskolázottságot az európaiak 60 százaléka, a kemény munkát 45 százaléka tartotta fontosnak az életben való előrejutáshoz. Míg az angolszász országokban az iskolázottság és kemény munka együtt jár, addig a volt szocialista országokban nem. Általában ez az országcsoport kevesebbre értékeli az iskolázottság szerepét az életben, különösen feltűnő ez Magyarország esetében. Ugyanakkor itt a legmagasabb a diploma megtérülési rátája is.

Köszönöm a figyelmet.