Váltóállítás: szemléletváltás és megvalósítható intézményi reformok egy fenntartható növekedési pálya érdekében Készítette a Tárki Zrt. és a Kopint-Tárki.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
KVN OP 1.1. – TEAM – Képzés a közigazgatás hatékonyabbá tételének érdekében.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
A neo-weberiánus állam vonzásában Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök MKT 46. Közgazdász-vándorgyűlés Eger június
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
Egészségpolitika.
Adatvédelmi fogalmak.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Gazdaság a politikum fogságában. Államgazdaság Reálszféra „Strukturális válság” „Kiegyensúlyozott növekedés”
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Az államháztartás.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Váltóállítás: szemléletváltás és megvalósítható intézményi reformok egy fenntartható növekedési pálya érdekében Készítette a Tárki Zrt. és a Kopint-Tárki Zrt. munkacsoportja a MGYOSZ megrendelésére Budapest, 2009 májusban MGYOSZ elnökségi ülésére készített bemutató, Budapest, 2009 június 30

Kiindulópontok A reformciklusok ördögi köre: olyan reformra van szükség, amely csökkenti a „húzd meg-ereszd” meg kilengéseket A gazdaság magas járadékszintje: a feladat nem a járadékok átrendezése, hanem a járadékszint csökkentése Megvalósítható reformokat csak stratégiai víziók szem előtt tartásával, de az egyes szereplők ösztönzési szerkezetének módosításával lehet elérni

A legfontosabb állítások Magyarországon az állam nem erős hanem gyenge, viszont túlzottan kiterjedt. Nem érvényesül eléggé az ellenőrző intézmények fegyelmező ereje, viszont túlterjeszkedett a politikai szféra A küldetéshiányos és nem kellően ellenőrzött állam a szükségesnél lényegesen drágábban működik Összességében ennek jelentős növekedés korlátozó szerepe van A státus quo nagyon erős: keresleti és kínálati oldalon egyaránt erős érdekek fűződnek a jelenlegi helyzet fennmaradásához

Néhány részlet A kiterjedtség sokkal tágabb a jóléti szerepvállalásnál (járadékok a fogyasztási, a beszállítói, a szabályozási és a kijárói oldalon egyaránt) A kiterjedt államnak kiszorítási hatása van (szuboptimális állampolgári szolidaritás, öngondoskodás, innováció, stb) Az állami beavatkozás függőségi kultúrát hoz létre (megteremti a maga keresletét)

A reform-javaslatok területei Politikai környezet és a jogállam minősége Kormányzás minősége és hatékonysága A szabályozás minőségének javítása Ellenállás a korrupciós nyomásnak A függőségi kultúra ellen Fiskális korlátok a deficithajlam megfékezésére Az állami szerepvállalás csökkentése A reformok stratégiája

Jogállam minősége Kormányzati hatékonyság Szabályozás minőségeA korrupció kézbentartása HU Az adatok forrása: Világbank, „Government matters” project baltiak VSG-HU

A politikai környezet és a jogállam minősége A kormányfüggetlen ellenőrző szervek megerősítése, gesztusokkal és jogszabályokkal A bíróságok függetlenségének tiszteletben tartása és erősítése A jogszolgáltatás működési hatékonyságának mérése és tényleges előmozdítása

A kormányzás minősége és hatékonysága A közigazgatási államtitkár szerepének visszaállítása, a közigazgatási apparátus politikai befolyásolástól távolítása A köztisztviselői kar integritásának megerősítése (új eskü, karrierutak, pártsemlegességi garanciák) Programbázisú költségvetés, hatékonyságmérés, kötelező költség/hatékonyság elemzések, Hatékonyabb statisztikai rendszer, közadatok nyilvánossága, adatvédelmi korlátok eltávolítása

A szabályozás minőségének javítása A szabályozási konzisztencia javítása, a szabályozás hatékonyságának mérése Kiszámítható szabályozási és adóügyi környezet Az állami adminisztrációs költségek csökkentése, az állami (pl adó-) transzparencia előmozdítása Munkát terhelő adók csökkentése, adónemek számának csökkentése, Kiszámítható reformforgatókönyvek

Ellenállás a korrupciós nyomásnak A pártfinanszírozás reformja (csak nyilvános források) A közbeszerzési rendszer átalakítása (értékhatárok átalakítása, személyes felelősség erősítése) Köztisztviselők üzleti kapcsolatainak újraszabályozása Egyéni és szervezeti integritás fejlesztése, új magatartási kódex Az ÁSZ ellenőrző jogköreinek szélesítése

Állami újraelosztásból származó transzferek aránya a medián szavazópolgár háztartásának jövedelmi szerkezetében különböző európai országokban, 2005-ben, % Forrás: EU-SILC 2006

A függőségi kultúra ellen Transzparens összefüggésekre épülő szerződéses jóléti viszonyrendszer kialakítása és működtetése Az adatvédelmi gyakorlat radikális reformja Az adó és támogatási rendszereken belüli kedvezmények rendszerének drasztikus szűkítése A megtakarítások, a gyermekvállalás és az aktív munkavállalás középpontba állítása Pénzügyi kultúra fejlesztés Ahol lehet, a helyi közösségek ellenőrző szerepének elősegítése

Fiskális korlátok a deficithajlam megfékezésére A fiskális politikai döntések intézményi feltételeinek javítása oAutomatikus kormányzás: a kormányzati döntési szabadság korlátozására az algoritmusok javára; oA Költségvetési Tanács jogkörének erősítése; oAz állami intézmények vezetőinek anyagi és egzisztenciális felelőssége az általuk vezetett intézmények költségvetésének szigorú betartatására; oAz egyes törvényekhez, jogszabályokhoz kapcsolódó hatásvizsgálatok elvégzésének kötelezettsége.

Az államháztartási deficit politikai ciklikusságának mérséklése

Hosszú távú tervezési szempontok érvényesítése A hosszú távú elköteleződést megtestesítő közkiadási intézmények kiemelése a politikai ciklusokból; A hosszú távú egyensúlyt garantáló algoritmusok beépítése a nyugdíjrendszerbe A generációs elszámolás elemeinek kötelező beépítése az állami költségvetési tervezésbe;

Az állami szerepvállalás csökkentése A nemzetközi összehasonlításban kirívóan magas állami újraelosztási hányad csökkentése érdekében át kell tekinteni az állami funkciókat a kormányzaton belül munkamegosztást; Felesleges háttérintézmények és felesleges outsourcing megszüntetése; A központi és önkormányzati feladatmegosztást újratárgyalása;

2008-ban az EU27-ben a 4. legmagasabb államháztartási kiadási arány Magyarországon

A reformok stratégiája Az intézményi reformokba az érintett szakemberek és képviselőik bevonása; Felülről jövő reformok helyett belülről motivált, kísérleteken és ösztönzőkön alapuló, a helyi adaptivitást felhasználó (inkrementális) reformokat ; Folyamatos párbeszéd a reformálók, a szakpolitikai szereplői és igénybevevői között.

Összefoglalva: nem sebességváltásra, hanem váltóállításra van szükség a gazdaságban