Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési lehetőségek
Iskolánkról 2 Gr. Széchenyi István MSZKI
Oktatási profil Gr. Széchenyi István MSZKI 3 Több mint 1000 beiratkozott tanuló Szakirányú képzések Gépész Elektronika, elektrotechnika Informatika és hírközlés Valamennyi osztályban Emelt óraszámú informatika képzés Idegen nyelv oktatás Idegen nyelvű informatika képzés Technikus osztályok AIFSZ képzés a Dunaújvárosi Főiskolával együttműködve Informatikai és gépész OKJ szakmák képzése
Felszereltség Gr. Széchenyi István MSZKI 4 40 tanterem 27 osztályterem 8 db informatikai terem 138 informatikai munkahely nyelvi laborok természettudományi szaktanterem Windows 2003 AD alapú belső informatikai hálózat Webes jelenlét Moodle alapú oktatási portál
Munkaerő piaci trendek 5 Gr. Széchenyi István MSZKI
Összes létszámváltozás a székhelyen 12 hónapon belül, régiók szerint 6 Gr. Széchenyi István MSZKI
Összes létszámváltozás a székhelyen 4 éven belül, régiók szerint 7 Gr. Széchenyi István MSZKI
Kibocsájtás és elhelyezkedési országos becslések 8 Gr. Széchenyi István MSZKI
Következtetések Várható általános létszámnövekedés Közép-Dunántúl Észak-Magyarország Közép-Magyarország Szakképzett munkaerő iránti igény Tisztán hazai tulajdonú nagyvállalatok Építőipar Kereskedelem Általános a túlkereslet, de egyes szakmákból túlkínálat várható Ebben az informatikai szakmák súlyosan érintettek 9 Gr. Széchenyi István MSZKI
Beiskolázás tanévre Gr. Széchenyi István MSZKI 10
Miért népszerű az informatikai szakképzés? Gr. Széchenyi István MSZKI 11 Látszólag szeres a túlkínálat, mégis népszerű Miért? Ugródeszka a továbbtanuláshoz Felsőoktatásból kihullottak gyűjtőhelye Következmények: Elveszíti eredeti célját Nem szakmát adó képzés, hanem egyetemi előkészítő Csökken az oktatás színvonala Azokat szolgálja ki, akik nem képesek teljesíteni az egyetemi követelményeket Csökken a képesítés piaci értéke
Miért nem versenyképes a piacon? Gr. Széchenyi István MSZKI 12 A munkáltatók adott feladatokra a legképzettebb informatikusokat akarják Ezeket az egyetemek képzik Informatikában nincs „szakmunkás” Az operátorok kihalltak Az adatrögzítés nem OKJ szakma Mit tehet az oktatás? Alkalmazkodunk az igényekhez A szakképzésben is a továbbtanulásra képezünk
Feladatok a modul képzésben Gr. Széchenyi István MSZKI 13
Elfogadás Gr. Széchenyi István MSZKI 14 Átváltható-e a modul vizsga kredit pontokra? A sikeres modulok rövidíthetik az egyetemi képzést a hallgatónak megéri egyetem előtt „kitérőt” tennie az OKJ képzésbe A sikeres egyetemi tantárgyak beszámíthatók megfelelő tananyagmodulként Az egyetemekről kihullók szemeszterei sem vesznének kárba, ha az OKJ képzésen folytathatnák
Elfogadás Gr. Széchenyi István MSZKI 15 Előre hozhatók-e a középiskolába modul vizsgák? Most az ECDL jellegű tananyagokat akár 3-szor is újra tanulhatják Középiskola, OKJ, egyetem A szakközépiskolák versenyképesebbek lehetnének a gimnáziumokhoz képest Mibe kerül? Egyeztetni kell Középiskola OKJ szakképzés Felsőoktatás
Ütemezés Gr. Széchenyi István MSZKI 16 Összeegyeztethetetlenség Iskolarendszerű oktatás Egyenletes heti órarendek egész szemeszterre Modul képzés Kampányszerű tanár igénybevétel Néhány ötlet a feloldásra A tanár az iskolában több párhuzamos szakon tanít Van-e elég jelentkező, hogy több szakot is indítsanak? Külső szakemberekkel oktatunk eseti szerződéssel Mi történik a morállal, ha összemossuk a közalkalmazotti és a versenyszférát?
Összefoglalás Gr. Széchenyi István MSZKI 17
Végkövetkeztetések Gr. Széchenyi István MSZKI Az informatikai OKJ képzésnek konkurrense a hasonló témájú egyetemi képzés 2. A piac inkább az egyetemi végzettséget keresi, így az OKJ képzés „egyetemi előkészítő” szerepre van késztetve 3. Középiskola-OKJ-egyetem viszonylatban nem biztosított a modulok/tantárgyak csereszabatossága
Köszönöm megtiszetlő figyelmüket! Gr. Széchenyi István MSZKI 19