Felnőttképzési konzulens tananyag és képzés a Budapesti Művelődési Központban pallokepzes@bmknet.hu; juhasz@bmknet.hu
Mi a FELNŐTTKÉPZÉSI KONZULENS? Információs tanácsadó Feladata: tájékoztatással, orientálással segíteni a felnőttképzésbe való bekapcsolódást és annak eredményes, hasznos elvégzését. pallokepzes@bmknet; juhasz@bmknet.hu
Helye a mentorok, tanácsadók között A tanácsadás szintjei információszolgáltatás személyre szabott információk nyújtása a döntést akadályozó személyes tényezők feltárása döntési alternatívák mérlegelésének segítése a kliens múltjának feltárása, az önismeret fejlesztése Konzulens az első kettő – IT-mentor se mehet feljebb! (3-4. szint hivatásos tanácsadó, 5. szakpszichológus) PALLÉROZÓ tananyag, Borbély Tibor Bors: A tájékoztatással, tanácsadással kapcsolatos alapismeretek
Helye a mentorok, tanácsadók között 2. Illetékességi szintek a segítő-informáló kapcsolatban: nem hivatásos segítő információnyújtásban érintett szakember hivatásos tanácsadó Konzulens (és IT-mentor) a második szint. PALLÉROZÓ tananyag, Borbély Tibor Bors: A tájékoztatással, tanácsadással kapcsolatos alapismeretek
Mentori reláció 1. Mentor? Klasszikus értelemben nem. Ha egyszeri személyes segítést is beleértjük, igen. 2. Mindenképp szüksége van a mentoroknak (mindegyik szinten) az információs tanácsadók segítségére 3. „szakmentor” – mentorképzés része lehet, mentori szervezetekben egyeseknek érdemes speciális ismereteket szerezni
Miért van szükség a felnőttképzési konzulensre? Élethosszig tartó tanulás - a munkaerő-piaci jelenléthez, megfelelő életminőséghez kevesen kapcsolódnak be a lemorzsolódók száma nagy a ráfordítás és a résztvevők munkaerő-piaci pozíciójának, életminőségének a javulása nincs arányban pallokepzes@bmknet.hu; juhasz@bmknet.hu
Okok (többek között) Nem vesz részt, vagy nem a megfelelő képzésben vesz részt: információhiány (az információforrások nem eléggé ismertek, nincs használatukat segítő konzulensi háttér, help-desk szolgáltatás) útmutatás, tanácsadás hiánya Lemorzsolódás, „papír” kompetencia nélkül: A tanulástól elszokott felnőtteket nem készítik fel a felnőttkori tanulásra, a képzés során nem kapnak tutori, mentori segítséget. pallo@bmknet.hu
Segítség A képzésbe való bekapcsolódás és a képzés sikeres és eredményes elvégzésének segítése tájékoztatással, orientálással, szakemberhez irányítással az önálló tájékozódás lehetőségének és képességének megteremtésével a tanuláshoz kapcsolódó negatív attitűd megváltoztatásával, a sikeres tanuláshoz szükséges készségek megszerzésére lehetőség biztosításával pallokepzes@bmknet.hu; juhasz@bmknet.hu
Lehetőség a megvalósításra Nemzeti Fejlesztési Terv, Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program HEFOP/2004/3.5.4 A felnőttképzés hozzáférésének javítása a rendelkezésre álló közművelődési intézményrendszer rendszerszerű bevonásával PALLÓ - Az élethosszig tartó tanulás információs, felkészítő és segítő hátterének biztosítása a közművelődési intézményekben 2005-2007 Budapesti Művelődési Központ
Miből állt a PALLÓ projekt? Felnőttképzési konzulens tananyag és képzés Információs rendszer kialakítása, karbantartása, működtetése Tájékoztató szolgálat kialakítása és működtetése Help desk a konzulensek segítésére Tanulásba való bekapcsolódást segítő képzés pallo@bmknet.hu
átadható, adaptálható, bővíthető A KONZULENSKÉPZÉS Akkreditált program 90 órás, e-learning mellett kontaktórákat, tréninget, saját élményt tartalmaz átadható, adaptálható, bővíthető pallokepzes@bmknet.hu;juhasz@bmknet.hu
Képzések 2005-2008 A projektben 30 közművelődési szakember végezte el az ország különböző részeiről, köztük több BMK-s 2 teljes képzés közművelődési szakembereknek (Budapest, Békés megye) 1 képzés egri közművelődési szakembereknek munkaerőpiaci instruktor OKJ képzés részeként 1 képzés a kísérleti IT-mentor projekt szakmoduljaként Jelenleg Szabó Ervin Könyvtár könyvtárosainak
PALLÓ TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLAT Hasznosulás PALLÓ TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLAT a BMK-ban: Lakossági tanácsadás mellett segíti a konzulensek munkáját és a helyi szolgáltatások kiépítését A kiképzett konzulensek helyi szolgáltatásokat indítottak (Újpest, Köröstarcsa, Doboz, Elek…) pallo@bmknet.hu
IT-mentor, felnőttképzési konzulens szakmentor képzés EQUAL projekt munkanélküliek képzésére és 1 éves foglalkoztatására (45 év felettiek és megváltozott munkaképességűek) – 2006, IVSZ, MATISZ… Alapképzés után az egyik szakosodási lehetőség a felnőttképzési konzulens volt Más szervezési formában, de a PALLÓ-ban kidolgozott e-learning tananyaggal (a képzés többi részében használt e-learning keretrendszerbe importálva) A kísérlet bevált, a végzettek nagy része sikeres Szeretnénk az OKJ-ban is szakmodulnak
PALLÉROZÓ Az e-learning tananyagot vendégként bárki megnézheti pallo.bmknet.hu – a vendég szót kell beírni Az e-learning tananyagot vendégként bárki megnézheti pallo.bmknet.hu – a vendég szót kell beírni A képzések tapasztalatai alapján továbbfejlesztettük Mindig aktualizáltuk, és az adott képzéshez, célcsoporthoz adaptáltuk
TEMATIKA Kommunikációs tréning A képzés informatikai eszköztára Képzési területek és formák, szabályozás, intézményrendszer Andragógia E-learning alapismeretek A konzulensi munka gyakorlata Saját élmény felnőttképzést, tanulást támogató csoportban Egyéni gyakorlat pallo@bmknet.hu
E-LEARNING ESZKÖZÖK A képzés szervezését, a tanulók ellenőrzését és a tanulást segítő keretrendszer: Oracle iLearning rendszer A tananyag-fejlesztéshez szerzői környezet: Coedu tananyagfejlesztője Szabványos (Scorm) tananyag, így más rendszerbe is beimportálható ESZA IT-mentor képzéshez moodle-ba importálták
Segítség a mentornak, a konzulensnek A segítés hatékonyságát nagymértékben növeli a megfelelő információs rendszer Ha van, meg kell ismerni Ha nincs, létre kell hozni Használni kell az információforrásokat! (És meg kell tanulni, mire jók, hogy használhatók)
PALLÓ Felnőttképzési információs rendszer tájékozódási pontul szolgál a felnőttképzési szolgáltatást igénybevevők mindkét csoportja számára (felnőttképzési konzulensek és képzési tanácsot kérők), átláthatóvá és elérhetővé téve a létező releváns internetes tartalmat interaktív felületül szolgál, amely segítségével kommunikálni lehet a help-deskkel és egymással helyi információk beépítésének lehetősége felnottkepzesinfo.hu pallokepzes@bmknet.hu; juhasz@bmknet.hu
Elérhetőségek Információs rendszer www.pallo.bmknet.hu/helpdesk, www.felnottkepzesinfo.hu Tananyag vendégként: pallo.bmknet.hu (oldal neve: vendég) E-mail: pallokepzes@bmknet.hu, juhasz@bmknet.hu PALLÓ tájékoztató szolgálat palloinfo@bmknet.hu, 371-2772, Budapesti Művelődési Központ, 1119 Budapest, Etele út. 55.
Köszönöm a figyelmet! pallokepzes@bmknet.hu; juhasz@bmknet.hu