SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 15 Németh Gábor. 2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 2 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Három fő hajtóerő: 1.Az információ-technológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEURONHÁLÓK.
Advertisements

Adatelemzés számítógéppel
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Információ és közlemény
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
IRE 7 /31/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 7.
IRE 8 /38/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 8.
Kötelező alapkérdések
Kalman-féle rendszer definíció
Diszkrét idejű bemenet kimenet modellek
Készítette: Zaletnyik Piroska
GNSS elmélete és felhasználása Fázismérések lineáris kombinációi. A ciklustöbbértelműség feloldása.
Illés Tibor – Hálózati folyamok
Digitális képanalízis
Címkézett hálózatok modellezése
OSI Modell.
Osztályozás -- KNN Példa alapú tanulás: 1 legközelebbi szomszéd, illetve K-legközelebbi szomszéd alapú osztályozó eljárások.
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Mesterséges neuronhálózatok
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Ideális kontinuumok kinematikája
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
Hálózati réteg Csányi Zoltán, A hálózati réteg feladatai Forgalomirányítás Torlódásvezérlés Hálózatközi együttműködés.
Mérnöki Fizika II előadás
FPAD alapú neuron modellek Ormos László Miskolci Egyetem Villamosmérnöki Intézet Automatizálási Tanszék.
Operációkutatás eredete
Objektumok. Az objektum információt tárol, és kérésre feladatokat hajt végre. Az objektum adatok (attribútumok) és metódusok (operációk,műveletek) összessége,
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
A szomatikus marker feltevés
Lasztovicza László Neurális hálózatok Lasztovicza László
Textúra elemzés szupport vektor géppel
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
Többváltozós adatelemzés
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
PowerQuattro Rt Budapest, János utca175.
BEVEZETŐ Dr. Turóczi Antal
Rendszerek stabilitása
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
Orvosbiológiai képkereső rendszer teljesítményének képek osztályozásán alapuló javítása Június 23, 2008 Budapest Altrichter Márta Konzulens: dr. Horváth.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Neurális hálók.
Valószínűségszámítás II.
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Szabadkai Műszaki Szakfőiskola 1. A neuron modellje a következő 3 elemből áll: 1. A szinapszisok halmaza amelyekkel a neuronok egymáshoz vannak kapcsolva.
Szimuláció.
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
Együttélés fluktuáló környezetben II. Elméleti ökológia szeminárium.
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
MI 2003/8 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. Számítógép- architektúrák dr. Kovács György DE AVK GAIT.
Hibaszámítás Gräff József 2014 MechatrSzim.
Hága Péter ELTE, Komplex Rendszerek Fizikája Tanszék Statisztikus Fizikai Nap Budapest.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
SZÁMÍTÓGÉP-ARCHITEKTÚRÁK – 15 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Németh Gábor.
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
1.Kanonikus felügyelt tanulási feladat definíciója (5p) 1.Input, output (1p) 2.Paraméterek (1p) 3.Hipotézisfüggvény (1p) 4.Hibafüggvény/költségfüggvény.
Szimuláció. Mi a szimuláció? A szimuláció a legáltalánosabb értelemben a megismerés egyik fajtája A megismerés a tudás megszerzése vagy annak folyamata.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Operációkutatás I. 1. előadás
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
A mesterséges neuronhálók alapjai
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Előadás másolata:

SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 15 Németh Gábor

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 2 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Három fő hajtóerő: 1.Az információ-technológia számára ma az adaptív viselkedés, tanulás és gondolkodási funkciók érdekes kihívást jelentenek. 2.A sebesség növelésének egyik lehetséges útja a nagymértékű párhuzamosítás. 3.Noha a digitális számítógépek kiválóak pontosan definiált problémák algoritmikus megoldására, számos feladat nem illik ebbe a kategóriába.

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 3 NEURÁLIS HÁLÓZATOK - 2 Kezdettől fogva egyik fő kutatási célkitűzés valamiféle mesterséges intelligencia kifejlesztése. Két fő probléma: 1.Nincs az intelligencia területét kellően lefedő és az intelligencia jelentését általánosan definiáló elfogadott elmélet. (A lift is rendelkezik bizonyos intelligenciával, oda megy, ahová hívják.) 2.Az élő szervezetek által megvalósított intelligencia- funkciókhoz tartozó architektúrában az elemek száma hatalmas. (Az emberi agyban a neuronok száma 10 11, az összeköttetések száma )

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 4 NEURÁLIS HÁLÓZATOK - 3 MESTERSÉGES NEURÁLIS HÁLÓZAT: a biológiai idegrendszerek viselkedésének egy részhalmazát szimulálni kívánó, egyszerű adaptív elemekből álló, nagymértékben párhuzamos hálózat. Egy (biológiai alapú) neurális hálózat nemlineáris differenciálegyenleteket old meg analóg formában, valós időben. A neurális hálózat egy részének elemi funkciója meghatározott jelminták szelektív adaptív szűrése.

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 5 NEURON MODELL A neuronokat axonok (kimenetek) csatlakoztatják a többi neuronhoz változó súlytényezőjű csatlakozásokon (szinapszisokon) keresztül. FORMÁLIS NEURON MODELL: a1a1 a2a2 anan bemenetek w1w1 w2w2 wnwn o kimenet LEGEGYSZERŰBB MODELL: (c =állandó, H =Heaviside függvény, k = küszöb- szint)

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 6 NEURON MODELL - 2 A bemenő és kimenő jelek értékét a pillanatnyi impulzusfrekvencia hordozza. A biológiai neuron pontosabb közelítéseinél három tényezőt kell figyelembe venni: 1.A bemenet nemlineáris veszteségű integrátorként viselkedik (és lehet, hogy nemlineáris az összegzés is). 2.A kimenet telítődik. 3.A súlytényezők adaptálódnak a gerjesztéshez is és a kimenő jelhez is.

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 7 NEURON MODELL A bemenet nemlineáris veszteségű integrátorként viselkedik (és lehet, hogy nemlineáris az összegzés is).  (o) egy nemlineáris veszteség tényező. Az o kimenet egy nemnegatív aktivitás változó. Állandó be- menő jelek esetén o aszimptotikus egyensúlyi értékhez tart: ebből

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 8 NEURON MODELL A kimenet nagy aktivitásnál telítődik. Ezért a  (o) veszteség az o aktivitás (kimenet) valamilyen szigorúan növekvő függvénye kell legyen. Mivel o nem lehet negatív egy szigmoid függvénnyel közelíthető: 3.A súlytényezők adaptálódnak a gerjesztéshez is és a kimenő jelhez is:  - adaptációs paraméter,  (o) - o pozitív függvénye, Taylor sorában az állandó tag zérus (zérus aktivitásnál nem változik a neuron viselkedése). Nincs elméletünk F, γ, α és β meghatározására!

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 9 NEURON MODELL - 5 Kísérleti adatok szerint a neuron a bemenő gerjesztés alapvető tulajdonságára válik a legérzékenyebbé. Nem teljesen bizonyított viselkedés: Ha az a bemenő vektor elemei stacionárius tulajdonságú sztochasztikus változók, akkor a w súlyvektor elemei az a korrelációs mátrixának legnagyobb sajátérték vektorához konvergálnak.

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 10 NEURÁLIS RENDSZER MODUL x bemenet N M y kimenet Anatómiai vizsgá- latok alapján az agy ennek kétdi- menziós változata. M és N adaptív mátrixok! Nincs elméletünk f 1, f 2 és f 3 meghatározására!

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 11 NEURÁLIS RENDSZER MODUL - 2 KÉT ALAPVETŐ KÉRDÉS: Az élő szervezetek neurális hálózatai milyen adaptív függvényeket alkalmaznak?  Nem ismerjük pontosan a választ! Meghatározott tulajdonságokhoz milyen adaptív függvények szükségesek?  Még mindig hiányzik az általános elmélet!

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 12 NEURÁLIS RENDSZER MODUL - 3 PÉLDA: alakzatfelismerés. A neurális hálózatot fekete doboznak tekintjük, mely {x} bemenő vektor halmazt fogad és arra {y} választ ad.  y i = f(x, m)  ahol m a hálózat belső paramétereit jelenti. Alakzatfelismerés: ha egy x k bemenő minta az i osztályhoz tartozik, akkor

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 13 NEURÁLIS RENDSZER MODUL - 4 A probléma általános megfogalmazása a gyakorlatban két problémát vet fel: 1.A különféle osztályok statisztikus sűrűségfüggvényei átlapolódnak, így csak közelítő osztályozást kapunk. (Pl. beszédfelismerésnél a fonémák kiejtése függ a beszélőtől, a mondatban elfoglalt helytől stb. A use [‘yüz] vagy [‘yüs] és a youth [‘yüth] pl. átlapolódnak. 2.HOGYAN DEFINIÁLJUK AZ OSZTÁLYOKAT? - Tetszőlegesen definiálhatjuk az osztályokat? - Valamilyen belső (esetleg rejtett) szabályok határozzák meg őket?

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 14 NEURÁLIS RENDSZER MODUL - 5 Például hogyan alakult ki a ”madár” fogalma? Ha valamilyen belső szabályok/összefüggések vezetnek az osztályok fogalmának kialakulására, akkor a neurális hálózat adaptálódhat ezen szabályokhoz, azaz valamifajta tanulást valósíthat meg. Meglehetősen általánosan elfogadott vélemény szerint az osztályok belső jellemzése az elsődleges információ- elemek közötti kölcsönös összefüggésekből származik.  Az osztályok kialakulása versengő (felügyelet nélküli) tanulási folyamat eredménye!

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 15 SZEMANTIKUS TÉRKÉP Felügyelet nélküli tanulás neurális hálózatban: A cellák a bemenő jelet összehasonlítják belső paramétereikkel. A legjobban egyező cella "behangolja" magát erre a bemenetre. A legjobban egyező cella topológiai szomszédait aktivizálja, hogy (kisebb mértékben) szintén hangolódjanak erre a bemenetre.  A felügyelet nélküli tanulás eredményeként a cellák más-más bemenő jelekre hangolódnak be úgy, hogy valamilyen tulajdonság koordináta rendszert (szemantikus térképet) hoznak létre a hálózatban.

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 16 SZEMANTIKUS TÉRKÉP - 2 Egy x bemenő vektor az objektum nevét és tulajdonságait tartalmazza: A matematikai eljárás stabilitásának biztosítására a vektor hosszát egységnyire normalizáljuk. A név és tulajdonság részeket egymáshoz képest a tulajdonság javára súlyozzuk. A nevek kódolásánál egyforma metrikus távolságot biztosítunk a névpárok között.

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 17 SZEMANTIKUS TÉRKÉP - 3 Minden cellát (neuront) kétdimenziós helyével (p) azonosítunk. A gerjesztett cellacsoport közepe az a c helyű neuron, melyre x * w c = max. A neuronon súlytényezőinek adaptációja: A relatív adaptáció a maximum helyétől mért távolsággal csökken:

2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 18 SZEMANTIKUS TÉRKÉP - 4 A konvergencia biztosítására: ahol n a tanítási (adaptációs) lépések száma. Nincs elméletünk ε, h pc, σ i és σ f meghatározására! A felügyelet nélküli tanulásnál kialakuló szemantikus térképen megjelennek a térképen szomszédos területeket összefogó kategóriák (pl. madarak), DE még nincs elméletünk a kategóriák automatikus körülhatárolására.