Szaktanácsadással kapcsolatos aktuális információk DMSZSZ munkaértekezlet Tisza Gabriella
Agrárium és a vidékfejlesztés Magyarország vidéki területei (OESC kritériumok alapján) Terület 96 %-a Népesség 74 %-a Vidékfejlesztési politika kihívásai: Gazdaság Társadalom Környezeti
EU agrár- vidékfejlesztési politikája és stratégiája gazdák helybentartásának ösztönzése többfunkciós mezőgazdaság diverzifikált helyi gazdaság Prioritások: Prioritások: A versenyképesség növelése, fenntartható növekedési pályán Környezetgondozás és a földterület termőképességének fenntartása fenntartása Vidéki gazdaság divezifikációja, vidéken élők életminőségének javítása LEADER keretében a közösségi programok megvalósításának elősegítése
Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Stratégia prioritásai Versenyképesség javítása az agráriumban Agrár-vidék fejlesztése Fenntartható fejlődés Társadalom egészségének megőrzése Élhetőbb vidéki környezet Innovatív szolgáltatások
Az új szaktanácsadási/tanácsadási rendszer struktúrája Az új szaktanácsadási/tanácsadási rendszer struktúrája Új Magyarország Vidékfejlesztési Program keretében mezőgazdasági szaktanácsadás (Farm Advisory System) (Farm Advisory System) vidékfejlesztési tanácsadás formájában és keretei között
Mezőgazdasági szaktanácsadási rendszer múltja a FVM a nemzeti agrártámogatások keretében biztosított pénzügyi forrásokat a gazdálkodást segítő ismeretátadás különböző formáinak 2004-től 2006-ig az Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Nemzeti Vidékfejlesztési Tervhez kapcsolódóan től június 30-ig 7 ernyőszervezet működtette az ingyenes, közhasznú NVT tanácsadási szolgáltatást
Jogszabályi háttér 65/2005. (VII. 14.) FVM rendelet a Nemzeti Vidékfejlesztési Tervhez kapcsolódó Tanácsadói Névjegyzékről 95/1999. (XI. 5.) FVM rendelet a Szaktanácsadói Névjegyzékről A földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter 29/2002.(IV.17.) FVM rendelettel és 51/2001. (VII. 31.) FVM rendelettel módosított 95/1999. (XI. 5.) FVM rendelete a Szaktanácsadói Névjegyzékről
Mezőgazdasági szaktanácsadás A z Európai Uniós jogszabályok (1782/2003/EK, 1783/2003/EK rendelet) értelmében minden tagállamban kötelezően működtetendő a Mezőgazdasági Szaktanácsadási Rendszer Farm Advisory System
Jelenlegi szaktanácsadási rendszer felépítése Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Országos Szaktanácsadási Bizottság Országos Szaktanácsadási Központ (FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet) Regionális Szaktanácsadási Központ Területi Szaktanácsadási Központ Szaktanácsadó
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program keretében A zok a mezőgazdasági termelők és erdőgazdálkodók részesülhetnek szaktanácsadási támogatásban, akik a Mezőgazdasági Szaktanácsadási Rendszer keretében működő Területi Szaktanácsadási Központokkal (TSZK) szerződést kötnek a szaktanácsadási szolgáltatásra, a hatályban lévő 73/2007. (VII. 27.) FVM és az 52/2007 (VI.28) FVM rendeletben foglaltakkal összhangban.
Szaktanácsadás folyamata A TSZK-k feladatra való alkalmasságát az FVM előzetesen megvizsgálta, hatósági nyilvántartásba vette. A hatályban lévő szabályok szerint a támogatásra jogosult gazdálkodó bármelyik TSZK-val polgárjogi szerződést köthet, amely szolgáltatás összege után a gazdaság mérete szerint változó összegű, de maximum 80% mértékű támogatásra jogosult, az MVH-hoz benyújtott támogatási kérelmének pozitív elbírálását követően. A gazdálkodó a TSZK által teljesített szolgáltatás díjának kifizetését követően az MVH-tól kérheti a támogatás kifizetését.
Szaktanácsadás folyamata 2. 2006-ban 112 pályázat érkezett be, amelyből 96 előzetes nyilvántartásba került 2007-ben 4 új pályázat érkezett, a 96 előzetesen nyilvántartásba vett TSzK-ból 85 erősítette meg a kérelmét 81 TSzK került akkreditálásra 12 TSzK nem tudott szerződést kötni a évi szerződései alapján esedékes támogatási kérelmeiket szeptemberében nyújthatják be az MVH-hoz. Az MVH meghozza támogatási határozatát (90 napon belül) A teljesített szaktanácsadási szerződések kifizetett díjai után első ízben novemberében nyújthatják be kifizetési kérelmüket az MVH-hoz, a folyósítás áthúzódhat 2008-ra.
Fontosabb adatok Szerződések száma: 9563 Végpontok száma: 1004 Tanácsadók száma: 1878 Szerződések nettó összege: Ft Kapott kvótatartalék összesen: Ft Maradék kvóta: Ft Naponta átlagosan 252 szerződés adata került be az informatikai rendszerbe A szerződéskötések napi átlagos értéke eFt/nap Az óradíjakat az 7331 Ft/ óra átlag jellemzi
Fontosabb adatok 2 81 TSZK közül 60 főleg a területi egységén belüli, míg 21 főleg a területi egységén kívüli piacokat célzott meg TSZK-k összesen óra ráfordítást irányoztak elő szolgáltatásaikra A szerződések TSZK-ra halmozott összegeit a minimum = 0 Ft/TSZK, maximum=141 millió Ft/TSZK és az átlag= 12 millió Ft/TSZK jellemzi
Aktuális rendeletek 52/2007. (VI. 28.) FVM rendelet a 90/2007. (VIII. 23.) FVM rendelettel valamint a 103/2007. (IX. 21.) FVM rendelettel módosított 52/2007. (VI. 28.) FVM rendelet az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból a szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatások részletes feltételeiről 73/2007. (VII. 27.) FVM rendelet a közös agrárpolitika keretébe tartozó egyes támogatási rendszerek működését segítő mezőgazdasági szaktanácsadási rendszerről 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásában megvalósuló támogatások igénybevételének általános szabályairól
Szaktanácsadói pótvizsga 6 pótvizsga időpontot jelölt ki az Intézet: október 25;26;29;30 november 6;7 Helyszín: FVM VKSZI 1012 Budapest, Attila út 93. Bővebb információ (tananyag, gyakorló program, jelentkezési lap) megtalálható a honlapon
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elérhetőség: