Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a pénzügyi szolgáltatások területén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Bankok és fogyasztóvédelem.  a bank „veszélyes üzem”, ezért  az egyik legszigorúbban szabályozott és felügyelt intézmény  laikus fogyasztó  információs.
Vizsgálati tapasztalatok a kötelező gépjármű- felelősségbiztosítás és a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások területén Konzultáció biztosítók.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
MNB felügyeleti integráció
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
A minősítés és a standardok szükségessége a civil szektorban Szekér András „Bizalom és átláthatóság a civil szektorban” konferencia.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 19. A Fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Növekedés a tőzsdével ELITE Program, együttműködésben a BÉT-tel
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a pénzügyi szolgáltatások területén

I. A Pénzügyi válság üzenete Kell egy jó kiindulópont

Kiinduló pont:A jó és egyértelmű cél A gazdálkodási, kereskedelemi rendszer fenntarthatóságának biztosítása.

A rendszer fenntarthatóságának alapjai A rendszer a körülményekhez alkalmazkodó, változó képes legyen. Az alkalmazkodás, változás során meg tudja őrizni a belső működési stabilitását.

Normák - fenntarthatóság A normák akkor szolgálják a fenntarthatóságot, ha a egyszerre segítik a rendszer változását és stabilitását.

Válság és normák A rendszerek válságát a részben vagy egészében helytelen normák és/vagy a helyes normák részleges vagy teljes figyelmen kívül hagyása okozza. A normákat és azok érvényesítését a társadalom bölcsessége határozza meg. A bölcsesség mércéje az idő.

A pénzügyi válság tanulsága Elszabadult mohóság, + Tudatlanság = ÓRIÁSI VÁLSÁG

Elszabadult mohóság, tudatlanság Rövidtávú haszonra, költségekre koncentrálás. A rövid és hosszú távú kockázatok megfelelő ismeretének hiánya. A fenti jellemzőket fenntartó, kihasználó és erre alapozó üzleti magatartás. Rosszul szabályozott piac és a szabályok erőtlen érvényesítése.

A pénzügyi válság és a tisztességtelen kereskedelem A mohóság kereteit az írott és íratlan társadal- mi normák adják meg. Az írott normákon túli üzleti mohóság a jogilag tisztességtelen kereskedelem. A jogilag tisztességes kereskedelem nem fel- tétlenül szolgálja a fenntarthatóságot. Lehet- nek írott normáink részlegesen helytelenek. Bízunk bölcsességünkben.

A tisztességtelen kereskedelem szabályozásának alapkérdése A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény normái mennyiben segítik a –szűkebb témánk szempontjából – a pénzügyi kereskedelmi rendszer változóképességét, stabilitását ezáltal a fenntarthatóságát?

II. UCP-Fttv.

A tisztességtelen kereskedelem szabályozása és a stabilitás A szabályozás fogalmai általánosak, ezért tartósaknak tűnnek, nő a kiszámíthatóság. Fogalmai átfogják a törvények széles skáláját, ezért az egységülésen keresztül szolgálják az azonos értelmezést. A jogkövetést segíti, mert: – A vétség súlya és következményei a korábbinál jobban összehangolhatók. – Támogatja az önszerveződést. – A felelősök körét széleskörűen, de egyértelműen határozza meg.

A tisztességtelen kereskedelem szabályozása és a változás A szabályozás fogalmai általánosak, ezért alkalmazhatók a folytonosan változó piaci viszonyokra. Gyorsabb cselekvést biztosít azzal, hogy: – Az ügyeket hatósági jogkörben kezeli a fogalmak széleskörű értelmezési lehetősége mellett. – Az értelmezést kívánó és nagysúlyú ügyeket a GVH-ra, a tételes jogsértéseket az NFH-ra és a PZSÁF-ra bízza. (A je- lentős jogsértés fogalmát definiálja, konkretizálja pl. 44 pont.)‏ – A hatóságok közötti együttműködés részletkérdéseit együttműködésük körébe utalja.

III. A PSZÁF lehetőségei és jövőbeli feladatai

A PSZÁF legfontosabb feladatai A pénzügyi piacok fenntarthatósága érdekében: Az Fttv. rejlő lehetőségek maximális kihaszná- lása. A szakértelmének hasznosítása e törvény és a csatlakozó pénzügyi tárgyú törvények fogyasz- tóvédelmi vonatkozásainak fejlesztésében.

Az Fttv-ben rejlő kiaknázható lehetőségeink (1)‏ Az ajánlásaink kikényszeríthetősége javulhat. A tág szélesen értelmezhető fogalmi rendszer lehe- tővé teszi, hogy ajánlási javaslataink törvényileg ki- kényszeríthetők legyenek. Gyorsulhat az ügyintézésünk: – A hatóságok közötti szorosabb együttműködés lehetővé teszi, hogy az általunk nehezen kezelhető ügyek gyorsan átkerüljenek a GVH-hoz. – A megmaradó ügyek egyszerűbbek, az ezekre koncentrálás javíthatja az ügyintézés sebességét. – A bizonyítási teher a cégre hárul.

Az Fttv-ben rejlő kiaknázható lehetőségeink (2)‏ Erősödhet és erősödik a szankcionáló erőnk. – Ügyek átadása a GVH-nak azt is jelenti, hogy a GVH keményebb szank- cionálási lehetősége érvényesülhet. (Ezt teljesen összhangba van a fél- éve kialakított bírság politikánkkal.)‏ – A fogyasztói panaszok körében követlen bírságolási jogot kaptunk, nem kell keresnünk a prudenciális indokot, elegendő annak bizonyítása, hogy a fogyasztók érdemi körét érint a vétség. – A felügyelet fogyasztóvédelmi határozatainak nem teljesítése esetén a büntetési tételek markánsan megemelkedtek – A fogyasztók érdekében a Felügyelet kártérítési pert kezdeményezhet. Az önszerveződést támogató tevékenységünk törvényi támogatást kapott.

Közös feladatok A hatóságok közötti együttműködés begyakorlása A törvény egységes szemléletének kialakítása A szankcionálás egységes logikájának kialakítása, a büntetési tételek összehangolása (Ez esetleg törvényi módosításokat is igényelhet.)‏ Az eljárási gyakorlatok közelítése. A tapasztalatok alapján a szabályozást módosító javaslatok összehangolása.

PSZÁF feladatai Az új feladatok személyi és szervezeti hátte- rének megteremtése. Ajánlásaink áttekintése. Bírság politikánkba az új elemek beemelése. Az önszerveződések és tanácsadói tevékeny- ség intenzívebb támogatása. A szakmai törvények fogyasztóvédelmi terü- letét tovább fejlesztő javaslatok készítése.

Szervezeti személyi felkészülés A jelenlegi és jövőbeli szervezeti keretek közé beilleszthetők az új feladatok. Befejeződött a felelős egység személyi meg- erősítése, belső átcsoportosítással és új fel- vétellel. Elkészültek az új feladatokhoz kapcsolódó eljárásrendek.

Ajánlások áttekintése A törvény szellemében át kell nézni, hogy hol bővíthetők az ajánlásaink. Elemezni kell, hogy mely ajánlási pontjainknál növeli meg a mozgásterünket a törvény. Olyan gyakorlatot kell kialakítani, hogy a tör- vény széles értelmezését használni tudjuk az ajánlásaink nyomatékosítására.

Bírság politikánk módosítása A bírságolási politikánkba be kell illeszteni az új bírságolási lehetőségeinket. Ki kell használni a törvény adta lehetőségeket, hogy a fogyasztóvédelmi bírság gyakorlatunkat jobban tudjuk harmonizálni a prudenciális területen kialakított elveinkhez.

Az önszerveződés és fogyasztó tanácsadás támogatása Erőteljesebben kell szorgalmaznunk a etikai kódexek kialakítását és a hozzájuk való csatlakozást. Erősíteni kell a nemzetközi standardokhoz való csatlakozást. (GIBS)‏ Át kell tekinteni, hogy a létező etikai kódexek és a hozzájuk csatlakozó eljárások megfelelőek-e. A fogyasztókat olcsón és hitelesen tájékoztató ta- nácsadást segíteni kell.

Szakmai jogszabályok fejlesztése A MIFID szabályainak kiterjesztése a lehető legszéle- sebb körbe. Szektorokon keresztül összehasonlítható nettó hozam mutatórendszer kialakítása. A kockázatok laikusok által is érthető kockázati muta- tórendszerének kialakítása. A laikus és professzionális ügyfél megkülönböztetése. A laikusok kockázatvállalási lehetőségének szabályo- zási korlátozása.