A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketingkommunikáció és PR
Advertisements

Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.

Kamarai prezentáció sablon
Vélemények a tehetségről
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
©MTA KIK TTO 2013 Fiatal kutatók Az MTA fiatal kutatói álláshely- rendszerének értékelése az érintettek szemszögéből Kutatói pályakövetés: egy multidimenziós.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
Humánkineziológia szak
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
Mellár János 5. óra Március 12. v
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
TNS Hoffmann 1 Rádiós hallgatottsági eredmények május – július – a RAME tagjaira vonatkozó eredmények.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
DON BOSCO ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZAKISKOLA,SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUM 2011/12 tanév Drogprevenciós előadás értékelése részeredmények Halászné.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
Az egészségmagatartás gazdasági-társadalmi meghatározottsága
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Veseelégtelen betegek pszicho-szociális problémái
osztályvezető főorvos Szent Margit Kórház Nephrologia, Budapest
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A webshopok vásárlóközönsége A diavetítés Kurucz Imre Internet Hungary 2009 konferencián tartott előadásának segédanyaga. A diákon az adatok bázisai nem.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
Plazmaadással mások egészségéért!
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
Szülői értekezlet Kurucz Imre NRC Piackutató Online közösségek a gyermeknevelés szolgálatában.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Felvételi tudnivalók Pályaválasztás a es tanévben.
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
40).6-os szint X. feltörésnél az omlás ideiglenes biztosítása
Háttér, célkitűzések A dohányzás az egyik legsúlyosabb kockázati tényező a rosszindulatú daganatok kialakulásában. A Nemdohányzók védelméről szóló 1999.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Budapest, december 4. OTDK TOVÁBBJUTÁS – A SZEKCIÓ ZSŰRIK DÖNTÉSE ALAPJÁN.
Előadás másolata:

A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése Dr. Troján Szabolcs Dr. Németh-T. Anett Dr. Vincze-Tóth Judit Dr. Gombkötő Nóra Kovács Ádám Teschner Gergely Mosonmagyaróvár 2012. december 06.

Vizsgálati módszer Országos kérdőíves felmérés Bolti kérdőív Budapest Lábatlan Bolti interjúk 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 65.

Vizsgálat helyszíne

Havi rendszerességgel Heti rendszerességgel Napi rendszerességgel A funkcionális élelmiszerek fogyasztási gyakorisága (%) az országos kérdőíves megkérdezés adatai alapján   Egyáltalán nem Alkalmanként Havi rendszerességgel Heti rendszerességgel Napi rendszerességgel TELJES SOKASÁG Fogyaszt-e funkcionális élelmiszert? 33 % 48 % 1 % 7,5 % 10,5 % NŐ 35 % 46 % 0,5 % 7% 11,5 % FÉRFI 31 % 50 % 1,5 % 8 % 9,5 % 82% A kérdőív következő részében a fogyasztási gyakoriság témakörének feltárása következett a teljes sokaságra vonatkozóan, majd pedig nemenkénti bontásban (1. táblázat). A vizsgálat adatai alapján megállapítható, hogy a megkérdezettek 81%-a nem tartozik a funkcionális élelmiszereket rendszeresen fogyasztók körébe, ezen belül az egyáltalán nem fogyasztók aránya 33%. Az eredmények alapján a nők nagyobb százalékban vallották magukat egyáltalán nem fogyasztóknak, míg a férfiak körében az alkalmankénti fogyasztás aránya a magasabb. Érdemes kiemelni azt a tényt is, hogy a napi rendszerességű fogyasztás csekély mértékben ugyan, de meghaladja a hetit, míg a havi fogyasztás jellemző a legkevésbé (1%). Aki bízik a funkcionális élelmiszerek kedvező élettani hatásaiban az heti, vagy akár napi rendszerességgel is fogyasztja az ilyen típusú élelmiszereket. Az eredmények nemenkénti bontásban történő vizsgálata alapján megállapítható, hogy a férfiak és a nők között a fogyasztás gyakoriságának tekintetében nem mutatható ki lényeges különbség

Havi rendszerességgel Heti rendszerességgel Napi rendszerességgel A funkcionális élelmiszerek fogyasztási gyakorisága (%) a bio-bolti kérdőíves megkérdezés adatai alapján   Egyáltalán nem Alkalmanként Havi rendszerességgel Heti rendszerességgel Napi rendszerességgel TELJES SOKASÁG Fogyaszt-e funkcionális élelmiszert? 34 % 42 % 5% 8 % 11 % NŐ 39 % 37 % 6 % 9 % FÉRFI 29 % 47 % 4% 7 % 13 % 81% A vizsgálat következő fázisában a bio-boltban vásárlók fogyasztási gyakoriságának feltárása következett a teljes sokaságra vonatkozóan, majd pedig nemenkénti bontásban (2. táblázat). A vizsgálat adatai alapján megállapítható, hogy a bio-bolti megkérdezettek 76%-a nem tartozik a funkcionális élelmiszereket rendszeresen fogyasztók körébe, ezen belül az egyáltalán nem fogyasztók aránya 34 %. Az országos vizsgálat eredményei harmonizálnak a 2. táblázat adataival, ahol ugyancsak a nők nagyobb százalékban vallották magukat egyáltalán nem fogyasztóknak, míg a férfiak körében az alkalmankénti fogyasztás aránya volt magasabb. A bolti eredmények hasonlóságot mutatnak továbbá abban is, hogy a napi rendszerességű fogyasztás csekély mértékben ugyan, de meghaladja a hetit, míg a havi fogyasztás jellemző a legkevésbé (5%). Az eredmények nemenkénti bontásban történő vizsgálata alapján megállapítható, hogy a nők és a férfiak esetében megegyezik az egyáltalán nem és az alkalmankénti fogyasztás aránya (76%), azonban a nőkre inkább az egyáltalán nem, míg a férfiakra az alkalmankénti fogyasztás a jellemzőbb a funkcionális élelmiszereket nem favorizálók körében.

A funkcionális élelmiszerek fogyasztását negatívan befolyásoló tényezők (%) A fogyasztás gyakoriságának, rendszerességének feltérképezését követően a vásárlást és a fogyasztást negatívan befolyásoló tényezők feltárására került sor. A 8. ábra jól szemlélteti, hogy a megkérdezettek majd fele számára nem áll rendelkezésre elegendő információ a funkcionális élelmiszerekkel kapcsolatban, ez alapján megállapítható, hogy az alacsony ismertség az elsődleges gátja a funkcionális termékek fogyasztásbővülésének. Ezt a következtetést a fogyasztási gyakoriság elemzésével nyert adatok is alátámasztják, mely szerint aki ismeri, az fogyasztja is ezeket a termékeket.

A fogyasztást befolyásoló főbb motiváló információforrások (teljes %) A következő három ábra (9., 10., 11.) - a saját bevallásuk szerint - funkcionális termékeket fogyasztó megkérdezettek által megnevezett információforrásokat mutatja be, az országos vizsgált teljes sokaságára, majd külön-külön a nőkre és a férfiakra. A teljes sokaság esetében a megkérdezettek mintegy harmada a saját késztetést nevezte meg motivációként, nemenkénti bontásban vizsgálva (10. és 11. ábra) szintén hasonló eredményeket kaptunk, ahol is a funkcionális élelmiszereket fogyasztó nők 35-, a férfiak 33%-a teszi ezt saját késztetésből Az ismerős ajánlása, mint referencia csoport a második helyen van mind a teljes adatbázis (24,5%), mind a nemenkénti bontás esetében, azonban a hölgyek (26%) inkább adnak az ismerős véleményére, mint az urak (23%). A környezet befolyása a harmadik a teljes sokaság (14%) és a nők (17%) esetében, míg a férfiak számára a negyedik legfontosabb tényező csupán (11%), mivel náluk a média hatása az erősebb (18%).

A funkcionális élelmiszerek fogyasztását befolyásoló tényezők (%) a bio-bolti kérdőíves megkérdezés adatai alapján Az országos kérdőíves vizsgálat eredményeinek bemutatását követően a bio-bolti vásárlók motivációinak taglalása következik (12. ábra). Az „országos” eredményekhez hasonlóan a bolti megkérdezettek esetében is a saját késztetés dominál, melynek keretében az egészségtudatos - (90%) és a környezettudatos életmód (71%), a betegség megelőzés (72%), továbbá a gyógyulás elősegítése (37%) szerepeltek. A funkcionális termékek esetében a megkérdezett számára a legfontosabb referencia csoport az ismerős (40%), amit a természetgyógyász követ (26%). Meglepő, de az orvos (18%) és a dietetikus (16%) szakember ajánlása lényegesen elmarad a két korábbi ajánláscsoport értékeitől. A megkérdezettekre hatást gyakorló véleményvezetők körében a család (26%) van az első helyen, melyet a média követ (9%) és a divat hatása a legelhanyagolhatóbb. Ezek alapján megállapítható, hogy az egészségtudatos életmódot folytatók a funkcionális élelmiszerek esetében a leginkább potenciális fogyasztói réteg. A környezettudatos életmód, a már kialakult betegség és annak megelőzése szintén fontos motivációk. A vizsgálatban résztvevő bio-bolti vásárlók a táplálkozással kapcsolatos információt az ismerőseiktől és a természetgyógyásztól fogadják a legszívesebben, és érzik a leghitelesebbnek. A funkcionális élelmiszer feldolgozottsági foka alapján a teljes országos sokaságra vonatkozóan elmondható, hogy annak 72%-a feldolgozott -, míg 28%-a feldolgozatlan formában fogyasztja a funkcionális termékeket. Az adott kérdéskört nemenkénti bontásban elemezve megállapítható, hogy a hölgyek (32%) az urakhoz (20%) képest inkább preferálják a feldolgozatlan formát.

Funkcionális élelmiszerek vásárlását befolyásoló tényezők a bio-bolti kérdőíves megkérdezés alapján A fogyasztás vizsgálata során a komplex adatbázisra és az egyes fázisokra vonatkozó eredmények részletes és összehasonlító elemzését követően, a vásárlás témakörében nyert adatok prezentálása kerül sor. A 13. ábra a vásárlást befolyásoló tényezőket szemlélteti a bio-boltban megkérdezettek véleménye alapján. A válaszadók nagytöbbsége számára az egészséges életmód (83%), az elérhetőség és beszerezhetőség (68%), az információ a csomagoláson (64%), illetve a választék (62%) a leginkább vásárlást ösztönző tényezők. A kiszerelés nagysága (57%), a szezonalitás (49%) és a csomagolás (45%) esetében az igen és nem válaszok aránya közel azonos, tehát ezek inkább közömbös paramétereknek tekinthetőek a vizsgált sokaságra vonatkozóan. A megkérdezetteket kevésbé, illetve egyáltalán nem befolyásolja a funkcionális élelmiszerek vásárlása esetén a speciális íz világ (67%) és a családi szokások (73%). A speciális íz világ az eredmények alapján nem befolyásolja a válaszadókat, tehát elfogadhatónak tartják, hogy lehet egy funkcionális élelmiszernek a megszokottól, a hagyományostól eltérő íze.

A megkérdezettek által vásárolt élelmiszer típusa a bio-bolti kérdőíves megkérdezés összesített adatbázisa alapján A vizsgálat során lehetőség nyílt arra, hogy közvetlenül a vásárlás helyén rögzítésre kerüljön a vásárolt termék típusa a bio-bolti megkérdezés keretében. A megkérdezés több helyszínen zajlott és az eredmények ismertetése során először az összesített (19. ábra), majd az egyes helyszínek adatai külön-külön (20. és 21. ábra) is bemutatásra kerülnek. Az eredmények értelmezése szempontjából fontos információ, hogy a kérdés nyílt formában került megfogalmazásra, így egy személy több terméket is megnevezhetett, ennek okán a megkérdezettek száma (fő) vonatkozásában szemléltetjük a kapott válaszokat.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!